REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach

Milewski Marcin
Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach
Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z filarów działalności gospodarczej prowadzonej przez firmy, niezależnie od przedmiotu działalności, jest zachowanie płynności finansowej. Największe zagrożenie stanowią dla niej kontrahenci, którzy nie wywiązują się z zaciągniętych zobowiązań. Co zrobić, aby uniknąć takich sytuacji? Jak poradzić sobie z brakiem terminowej płatności? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Więcej upadłości

Pierwsze półrocze 2010 roku przyniosło aż 335 ogłoszonych przez sądy upadłości, względem 309 w tym samym okresie roku 2009 i 202 w roku 2008. Utrzymująca się tendencja wzrostowa wpływa także na kondycję finansową poszczególnych firm, które na rynku występowały w roli kontrahentów upadłych.

REKLAMA

Zwiększający się odsetek upadłości ogłoszonych przez sądy powoduje, że przedsiębiorcy coraz częściej zadają sobie pytanie jak uniknąć mogącego mieć w przyszłości problemy partnera w interesach. Do podstawowych sposobów radzenia sobie z problemem opóźnień i niewypłacalności należą:

  • ocena kondycji finansowej;
  • precyzyjne określenie warunków kontraktu;
  • monitorowanie partnerów.

Ocena kondycji finansowej

Podstawową metodą działania pozwalającą na pozostawanie z dala od zagrożonych finansowo partnerów biznesowych jest, o ile to możliwe, dokonywana z wyprzedzeniem gruntowna analiza sytuacji finansowej przedsiębiorcy. Pozwala ona na wyeliminowanie tych kontrahentów, którzy już teraz na rynku są traktowani jako zalegający z płatnościami. Do oceny przydatna będzie dokumentacja pochodząca od drugiej strony, jej dotychczasowych partnerów oraz informacje wynikające ze zdarzeń jakie ostatnimi czasy miały miejsce na rynku.

Polecamy: Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów

Precyzyjne określenie warunków kontraktu

Kolejnym sposobem na uniknięcie opóźnień w spłacaniu zobowiązań są szczegółowe i jasne sformułowania postanowień umownych. Należy pamiętać, że często na treść umowy składają się złożone zwroty, których zrozumienie może być utrudnione dla osób bez doświadczenia w branży albo wiedzy prawniczej. Dzięki precyzji nie powstają nieporozumienia między partnerami biznesowymi, a co za tym idzie, nie rodzą się problemy natury finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitorowanie partnerów

Brak terminowości w regulowaniu zobowiązań również nie pojawi się, gdy firma wypracuje własny, skuteczny system sprawdzania oraz monitorowania kontrahentów. Może on opierać się o informacje pochodzące bezpośrednio z materiałów publikowanych przez zagrożonego finansowo partnera lub wiadomości pozyskiwane ze źródeł zewnętrznych, w tym rejestrów i list grupujących podmioty o utrudnionej lub zupełnej niewypłacalności. W przypadku takiego monitorowania istotna jest szybkość i częstotliwość podejmowanych działań.

Polecamy: Co zrobić, gdy firma nie pokrywa kosztów

Co, gdy zwłoka wystąpi

REKLAMA

Powstanie zwłoki w regulowaniu należności powinno pociągać za sobą dynamiczne kroki podejmowane przez wierzyciela. W stosunku do opóźnień, które nie są zamierzone, przynoszącym rezultaty rozwiązaniem jest rozłożenie płatności na raty.

Zgodnie z oceną dokonywaną przez firmy specjalizujące się w ściąganiu zaległych zobowiązań okres na skuteczną windykację to rozpoczęcie procesu do 90 dnia od dnia wymagalności faktury i zakończenie go w przeciągu 30 następnych dni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczne zarządzanie zespołem: relacje i współpraca

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, skuteczne zarządzanie zespołem jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej organizacji. Budowanie relacji, współpraca oraz efektywna komunikacja stanowią fundamenty, na których opiera się sprawne funkcjonowanie zespołu.

Wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej warto złożyć do 3 czerwca 2024 r.

Przedsiębiorcy do 3 czerwca 2024 r. mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Co, jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty?

Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

REKLAMA

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA