REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy spóźniają się z zapłatą faktur

Firmy spóźniają się z zapłatą faktur
Firmy spóźniają się z zapłatą faktur
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy otrzymują rocznie około 15 tys. faktur, które potwierdzają zakup. Jednak obowiązujące metody pracy powodują, że duża ilość faktur nie zostaje zapłacona na czas.

Co piąta firma w Polsce otrzymuje powyżej 1 tys. faktur a 4 proc. powyżej 10 tys. faktur w miesiącu – wynika z Pierwszego Badania Obiegu Faktur Kosztowych, zrealizowanego przez firmę Kolibro przy wsparciu merytorycznym konsultantów ObiegFaktur.pl.

REKLAMA

Największą ilość generuje górnictwo i kopalnictwo, media oraz telekomunikacja (w skali miesiąca odpowiednio 6,25 tys., 3,2 tys., 2,956 tys.).

Problemy z płynnością, duża ilość faktur oraz niedopasowane praktyki zarządzania fakturami powodują, że większość z nich nie jest uregulowana zgodnie z terminem zapłaty – ponad 1/3 firm deklaruje, że występują u nich opóźnienia w płatnościach. 

Polecamy: Firmy negatywnie oceniają pracę z fakturami

REKLAMA

– Te firmy, które otrzymują dużo faktur, opóźnienia w płatnościach tłumaczą zagubieniami, problemami w opisaniu i akceptacji oraz zwyczajnym brakiem czasu. Jest też spory odsetek firm na rynku, które wykorzystują popularne hasło „kryzys” aby tylko nie zapłacić zgodnie z terminem wskazanym na fakturze. Jednocześnie to właśnie kryzys spowodował, że ponad 50 proc. zarządów, dyrektorów finansowych i księgowych poszukuje oszczędności w usprawnieniu zarządzania kosztami – podkreśla Aleksander Sala, prezes Kolibro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opóźnienia w płatnościach to również wynik niskiej świadomości firm i pracowników dotyczącej pracy z fakturami. W ponad połowie polskich firm pracownicy nie wiedzą, jak postępować z fakturą, nie znajdują czasu na opisanie i zaakceptowanie kosztu (48 proc.) oraz zwyczajnie gubią faktury (36 proc.).

– Z jednej niezapłaconej faktury nagle mamy stos zaległych płatności, co z kolei zakłóca przepływ finansowy całej firmy i często prowadzi do poważnych konsekwencji prawnych i podatkowych – stwierdza Aleksander Sala.

Kolejnym zagrożeniem dla firm jest duża ilość wielokrotnie kopiowanych faktur, co naraża na duże straty finansowe z tytułu zużytego papieru. W przypadku firmy, kiedy przyjmuje miesięcznie 1,3 tys. faktur i przynajmniej połowa z nich jest kopiowana przez jedną osobę, to generowany jest koszt min. 650 dodatkowych kartek papieru, co w skali roku daje prawie 8 tys. niepotrzebnie użytych kartek papieru w średniej wielkości organizacji. 

Polecamy: Kiedy można anulować fakturę wewnętrzną

REKLAMA

– Polskie firmy mają niską świadomość istnienia rozwiązań, które pomagają w pracy z fakturami i tym samym przynoszą realne korzyści finansowe. Jedynie 14 proc. firm posiada system informatyczny do obiegu faktur, co w dobie informatyzacji kraju i szukania oszczędności może wzbudzać zdziwieni. Jednak kiedy firmy dowiadują się o istnieniu takiego rozwiązania, ponad połowa z nich deklaruje zapotrzebowanie na wdrożenie systemu wspomagającego pracę z fakturami – mówi Beata Skura ekspert ObiegFaktur.pl

Największą potrzebę wprowadzenia systemu informatycznego wyraża zarząd (90 proc.), kontroling (73 proc.) i administracja (67 proc.). W uzasadnieniu twierdzą, że takie narzędzie umożliwi im pełną kontrolę nad kosztami organizacji.

Wysoką potrzebą wdrażania systemu charakteryzuje się również stanowisko dyrektora finansowego, co wynika z faktu, iż reprezentując finanse firmy nieustannie poszukuje narzędzi przyczyniających się do generowania oszczędności ale również sprawnego zarządzania zakupami i kosztami.

W badaniu Obieg Faktur Kosztowych wzięło udział 337 organizacji działających na terenie Polski, reprezentujących najważniejsze gałęzie gospodarki, o różnej wielkości i formie prawnej. Jest to pierwsze i jedyne tego typu badanie w Polsce, które ukazuje trendy i praktyki w polskich firmach w zakresie obiegu faktur kosztowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA