REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można anulować fakturę wewnętrzną?

Subskrybuj nas na Youtube
Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie dokumentów jest często stosowanym procederem w działalności gospodarczej. Kiedy kontrahent wycofał się z transakcji lub zaistnieją inne przesłanki skutkujące zakończeniem współpracy, a uprzednio wystawiono fakturę, przedsiębiorcy dokonują anulacji ww. dokumentu handlowego.

Zasadniczo, przedsiębiorca winien zbadać czy wystawiona przez niego faktura trafiła już do obrotu prawnego (tzn. czy znalazła się u drugiej strony kontraktu) i czy ewentualna anulacja dotyczy dokumentu niepotwierdzającego rzeczywistej dostawy/usługi.

Jak podkreślały wielokrotnie sądy administracyjne w wydawanych przez siebie wyrokach, jeżeli na oba pytania istnieje odpowiedź pozytywna, wówczas nie ma przeszkód aby dokument ten anulować. Przy czym zawsze zaznacza się, iż ww. przesłanki muszą zostać spełnione w sposób łączny.

Dlaczego prawidłowa anulacja dokumentu jest tak ważna? Otóż dlatego, że w większości przypadków to sprzedawca ma obowiązek rozliczyć podatek należny wynikający z faktury. I to on musi udowodnić, iż w danym konkretnym przypadku zaistniały przesłanki zezwalające na nie rozliczanie obrotu (który de facto nie miał miejsca).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Odliczenie VAT naliczonego z faktury podatnika, który zawiesił działalność gospodarczą - porada

Istnieją jednakże przypadki kiedy to nabywca (a nie sprzedawca) podatek należny z tytułu jakiejś transakcji gospodarczej musi odprowadzić. Również w przypadku darowizn nie związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz świadczeń wykonywanych na cele prywatne pracowników i współpracowników pojawia się podatek należny (mimo, iż nie mamy drugiej strony transakcji).

Wówczas, fakt dokonania takiej czynności winien zostać udokumentowany fakturą wewnętrzną. Jak wskazuje bowiem art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura wewnętrzna wystawiana jest w przypadku nieodpłatnej dostawy towarów lub świadczenia usług (o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2), wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, oraz importu usług.

Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne będą wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Skoro zaś faktura wewnętrzna jest dokumentem za pomocą, którego rozliczamy podatek należny pojawia się pytanie czy istnieje możliwość jest anulowania (i w konsekwencji nie wykazywania w rejestrach i deklaracji VAT-7 podatku z niej wynikającego). I tu podatnicy posiadają często wątpliwości. Bowiem jak wskazano na wstępie aby anulować fakturę (a faktura wewnętrzna stanowi pewną odmianę faktury) dokument ten nie może potwierdzać dokonanej transakcji gospodarczej. Nie może również wejść do obrotu prawnego.

O ile w przypadku zwykłej faktury VAT rozpoznanie momentu jej wejścia do obrotu gospodarczego (np. wydanie kontrahentowi) jest proste, o tyle w przypadku wystawionej faktury wewnętrznej już nie - bowiem nie trafia ona do kontrahenta.

REKLAMA

Zobacz: Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej a VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Starając się rozwiązać wątpliwości podatników podkreślić należy jedną rzecz.

Faktura wewnętrzna jest zasadniczo dokumentem wtórnym służącym do udokumentowania specyficznych rodzajów transakcji (nie stanowiących „normalnej” sprzedaży). Służy do określenia kwot podatku należnego, naliczonego lub obu łącznie. Zatem, praktycznie zawsze potwierdza dokonaną transakcję już gospodarczą (darowiznę lub zakup usługi czy towaru z zagranicy wywołujący konieczność rozliczenia podatku należnego).

Już widać, że pierwsza z przesłanek anulacji nie zostaje spełniona. Stwierdzić więc należy, iż w tych przypadkach kiedy transakcja gospodarcza miała miejsce a w fakturze wewnętrznej dokonano błędów, wówczas faktury tej nie należy anulować a dokonać jej korekty (wystawić fakturę wewnętrzną korygującą).

Natomiast w sytuacji, gdy faktura ta (wewnętrzna) nie potwierdza żadnej transakcji gospodarczej (czyli został wystawiona niejako przez pomyłkę), wówczas do zbadania zostaje druga z przesłanek – wprowadzenie do obrotu prawnego. Spróbujmy zatem ustalić kiedy faktura wewnętrzna może być uznana za dokument, który wszedł do obrotu gospodarczego.

Dobrym przykładem na ustalenie tegoż momentu może być wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 lutego 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1940/07), gdzie czytamy: „(...) Należy zwrócić uwagę na brzmienie § 25 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, z którego wynika, iż faktury, o których mowa w ust. 1 , można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku. Jak widać z tej procedury, faktury wewnętrzne nie są doręczane kontrahentowi, nie można więc na tej podstawie stawiać wniosku, iż faktury wewnętrzne wystawione przez skarżącą nie były wprowadzone do obrotu prawnego. Wprost przeciwnie, były one przecież ujęte w rejestrze sprzedaży, oraz w rejestrze zakupów jak również na ich podstawie spółka wystawiała deklaracje VAT – 7”.

Idąc za sądem wskazać należy, iż wyłącznie w sytuacji gdy faktura wewnętrzna nie potwierdza żadnej transakcji gospodarczej oraz nie została ujęta w rejestrze i deklaracji VAT-7 możliwa będzie jej anulacja (w takim przypadku podatnik powinien posiadać wystawiony egzemplarz faktury wewnętrznej wraz z adnotacją „anulowano - dokument nie potwierdza transakcji i nie wprowadzono go do obrotu prawnego). Jeżeli zaś transakcja miała miejsce bądź została wykazana i rozliczona w rejestrach i deklaracji VAT-7 jedynym sposobem na wycofanie się z niej jest dokonanie jej korekty (wystawienie faktury wewnętrznej korygującej).

Zobacz: Czy do sprzedaży miejsc postojowych ma zastosowanie obniżona stawka VAT?

Paweł Barnik, Karolina Gierszewska – eksperci ECDDP

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
ul. Zielony Most 8
31-351 Kraków
tel. +48 12 622 86 00
fax. +48 12 622 86 66
www.ecddp.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA