REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy mamy do czynienia z remontem a kiedy z ulepszeniem środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Remont a ulepszenie
Remont a ulepszenie

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą. Zamierzam dokonać generalnego remontu mojej niewielkiej hali produkcyjnej oraz infrastruktury na terenie zakładu. Remont ma dotyczyć: wymiany okien i dachu hali, wykonanie nowej posadzki, ocieplenie hali. Ponadto wykonany zostanie remont drogi dojazdowej do hali na terenie zakładu oraz placu wokół niej. Czy ww. prace mam zakwalifikować podatkowo jako remont, czy też może ulepszenie środków trwałych?

Remont powoduje przywrócenie stanu pierwotnego

REKLAMA

Niestety przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remontu. Określają tylko ogólnikowo jakie wydatki powodują ulepszenie środka trwałego.

W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego. Remont może być połączony z wymianą zużytych części, jeżeli w trakcie wykonanych prac nie dojdzie do zmiany charakteru i funkcji środka trwałego, a taka wymiana jest wynikiem eksploatacji danego środka trwałego.

Za remont uznaje się wszystkie zmiany trwale przywracające pierwotny poziom techniczny środka trwałego, jego pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji (tak np. w wyroku NSA z 14 stycznia 1998 r., sygn. SA/Sz 119/97).

Zobacz: Jak obliczyć wrażliwość firmy na zawirowania rynkowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulepszenie

Zasadnicza różnica między remontem a ulepszeniem środków trwałych polega na tym, że wydatki remontowe zmierzają do podtrzymywania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych (konserwacja, naprawy), a wydatki o charakterze ulepszeń zmierzają do podjęcia czy rozszerzenia działalności i powodują istotną zmianę cech użytkowych składnika majątku. Tak stwierdził NSA w wyroku z 27 czerwca 2001 r., sygn. I SA/Gd 2487/98.

W piśmie Ministerstwa Finansów z 13 marca 1995 r. sygn. PO 3-722-160/94 podjęto również próbę wyjaśnienia pojęcia ulepszenie:
„(…) wydatki na ulepszenie są to wydatki powodujące zwiększenie wartości użytkowej tych środków z dnia ich przekazania do używania. Do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na ich:
- przebudowę, czyli zmianę (poprawienie istniejącego stanu środków trwałych na inny);
- rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.;
- rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych;
- adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych;
- modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.”

Takie stanowisko MF podzielają również inne organy podatkowe np. w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 października 2007 r., sygn. ITP-B1/423-31/07/PSZ.

REKLAMA

Wymiana elementów obiektów na nowocześniejsze

Charakter prac budowlanych, remontowych, konserwacyjnych, ulepszeniowych zmienia się wraz z postępem technologicznym (wymiana na nowocześniejsze). Wątpliwości pojawiają się wtedy, gdy w wyniku postępu technologicznego, niektóre elementy środków trwałych są zastępowane przez, nowocześniejsze.

Może się okazać, że wymiana zużytych części na bardziej nowoczesne może przyczynić się do zwiększenia zdolności wytwórczej środka trwałego czy też poprawy jego parametrów użytkowych.

Jednak analizując wyjaśnienia organów podatkowych należy stwierdzić, że stoją one na stanowisku uznawania wykonanych prac za remontowe, mimo że w trakcie wykonywania tych prac dochodzi do wymiany zużytych elementów środka trwałego na bardziej nowoczesne.

Zobacz: Jak obliczyć opłacalność firmy?

Jak potraktować wymianę okien

REKLAMA

W przypadku wymiany okien (np. na nowe plastikowe) ze względu na powszechny charakter takich prac oraz ze względów ekonomicznych zalicza się do kosztów uzyskania przychodów. Takie rozwiązanie potwierdzają interpretacje organów podatkowych np. pismo Izby Skarbowej w Rzeszowie z 25 maja 2006 r., sygn. IS.I/1-4151/8/06.

Mimo tego, w niektórych przypadkach wymiana okien może być potraktowana przez organy podatkowe nie jako remont, ale ulepszenie, np. Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta w piśmie z 27 października 2005 r., sygn. PD-1/423/15/05 uznał, iż spółdzielnia wymieniając okna i drzwi w budynkach mieszkalnych i użytkowych, dokonując inwestycji zwiększającej wartość środka trwałego powoduje jednocześnie wyciszenie z ulicy hałasu w lokalach mieszkalnych oraz zmniejszy zużycie energii cieplnej. W opinii Izby wydatki poniesione na wykonanie takich prac zwiększają wartość użytkową i techniczną budynków, a w konsekwencji wartość początkową środka trwałego dlatego będą kosztem uzyskania przychodów, ale poprzez odpisy amortyzacyjne.

Wymiana dachu

Problem podobnego rodzaju powstaje również w przypadku remontów dachów kiedy np. zużyta papa czy eternit są zastępowane np. blachodachówką. Wówczas mamy do czynienia z sytuacją zmiany materiału budowlanego na bardziej nowoczesny.

W opinii organów podatkowych uwzględniając obecny stopień zaawansowania techniki budowlanej, zamiana papy na blachę jest ekonomicznie uzasadniona i nie powoduje podwyższenia wartości środka trwałego.

Zatem poniesione wydatki można zakwalifikować jako remont, a tym samym zaliczyć je bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Położenie nowej posadzki w hali

Natomiast w przypadku wymiany posadzki przy zastosowaniu materiałów budowlanych o lepszych niż poprzednio zastosowanych parametrach traktowane są również jako remont. Takie stanowisko zajął Urząd Skarbowy w Wyszkowie w piśmie z 3 sierpnia 2006 r., sygn. 1443ZPD41/415/282/17/06, cyt. „(…) unowocześnienia środka trwałego poprzez poddaniu go pracom remontowym przy zastosowaniu materiałów nowej generacji nie musi być równoznaczne z jego ulepszeniem w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.”

Nowa elewacja i ocieplenie budynku

Jeśli chodzi o wydatki na wykonanie elewacji budynku w tym ocieplenie, to organy podatkowe pozwalają zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie poprzez odpisy amortyzacyjne. W opinii organów ocieplenie budynku wiąże się z ulepszeniem parametrów technicznych (izolacji termicznej i akustycznej), co w konsekwencji niewątpliwie wpływa to na koszty eksploatacji budynku.

W inny sposób należy potraktować przypadek, kiedy docieplenie budynku polega na wymianie starego docieplenia zewnętrznego np. supremy na inny materiał np. styropian. W takim przypadku mamy do czynienia z remontem, a nie z modernizacją.

Remont placu i drogi dojazdowej na terenie zakładu

Oczywiście i tu wiele zależy od faktycznego zakresu prac. Przykładowo Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie w piśmie z 21 września 2006 r., sygn. I USI/415/40/06, uznał iż prace budowlane polegające na utwardzeniu wgłębienia i kolein kamieniem i wybetonowanie placu manewrowego należy uznać za remont.

Z kolei Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu w interpretacji z 20 lipca 2006 r., sygn. 1424/2150/4111/415/49/06 stwierdził, że: „wydatki na pokrycie asfaltem powierzchni placu manewrowego wokół zakładu w miejsce starej betonowej nawierzchni należy uznać za wydatki o charakterze remontowym, bowiem wykonane prace przywrócą jedynie stan techniczny placu umożliwiający prawidłową jego eksploatację. W związku z tym poniesione wydatki mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów”.

Zobacz: Jak przeprowadzić analizę finansową firmy?

Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli prace będą polegały na wybetonowaniu placu, który przedtem nie był pokryty podobną nawierzchnią, to w takim przypadku organy podatkowe uznają poniesione przez przedsiębiorcę wydatki za modernizację. Wtedy zaliczenie do kosztów tych wydatków będzie możliwe tylko poprzez odpisy amortyzacyjne.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA