REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy mamy do czynienia z remontem a kiedy z ulepszeniem środka trwałego

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Remont a ulepszenie
Remont a ulepszenie

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą. Zamierzam dokonać generalnego remontu mojej niewielkiej hali produkcyjnej oraz infrastruktury na terenie zakładu. Remont ma dotyczyć: wymiany okien i dachu hali, wykonanie nowej posadzki, ocieplenie hali. Ponadto wykonany zostanie remont drogi dojazdowej do hali na terenie zakładu oraz placu wokół niej. Czy ww. prace mam zakwalifikować podatkowo jako remont, czy też może ulepszenie środków trwałych?

Remont powoduje przywrócenie stanu pierwotnego

REKLAMA

Niestety przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remontu. Określają tylko ogólnikowo jakie wydatki powodują ulepszenie środka trwałego.

W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego. Remont może być połączony z wymianą zużytych części, jeżeli w trakcie wykonanych prac nie dojdzie do zmiany charakteru i funkcji środka trwałego, a taka wymiana jest wynikiem eksploatacji danego środka trwałego.

Za remont uznaje się wszystkie zmiany trwale przywracające pierwotny poziom techniczny środka trwałego, jego pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji (tak np. w wyroku NSA z 14 stycznia 1998 r., sygn. SA/Sz 119/97).

Zobacz: Jak obliczyć wrażliwość firmy na zawirowania rynkowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulepszenie

Zasadnicza różnica między remontem a ulepszeniem środków trwałych polega na tym, że wydatki remontowe zmierzają do podtrzymywania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych (konserwacja, naprawy), a wydatki o charakterze ulepszeń zmierzają do podjęcia czy rozszerzenia działalności i powodują istotną zmianę cech użytkowych składnika majątku. Tak stwierdził NSA w wyroku z 27 czerwca 2001 r., sygn. I SA/Gd 2487/98.

W piśmie Ministerstwa Finansów z 13 marca 1995 r. sygn. PO 3-722-160/94 podjęto również próbę wyjaśnienia pojęcia ulepszenie:
„(…) wydatki na ulepszenie są to wydatki powodujące zwiększenie wartości użytkowej tych środków z dnia ich przekazania do używania. Do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na ich:
- przebudowę, czyli zmianę (poprawienie istniejącego stanu środków trwałych na inny);
- rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.;
- rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych;
- adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych;
- modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.”

Takie stanowisko MF podzielają również inne organy podatkowe np. w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 października 2007 r., sygn. ITP-B1/423-31/07/PSZ.

REKLAMA

Wymiana elementów obiektów na nowocześniejsze

Charakter prac budowlanych, remontowych, konserwacyjnych, ulepszeniowych zmienia się wraz z postępem technologicznym (wymiana na nowocześniejsze). Wątpliwości pojawiają się wtedy, gdy w wyniku postępu technologicznego, niektóre elementy środków trwałych są zastępowane przez, nowocześniejsze.

Może się okazać, że wymiana zużytych części na bardziej nowoczesne może przyczynić się do zwiększenia zdolności wytwórczej środka trwałego czy też poprawy jego parametrów użytkowych.

Jednak analizując wyjaśnienia organów podatkowych należy stwierdzić, że stoją one na stanowisku uznawania wykonanych prac za remontowe, mimo że w trakcie wykonywania tych prac dochodzi do wymiany zużytych elementów środka trwałego na bardziej nowoczesne.

Zobacz: Jak obliczyć opłacalność firmy?

Jak potraktować wymianę okien

REKLAMA

W przypadku wymiany okien (np. na nowe plastikowe) ze względu na powszechny charakter takich prac oraz ze względów ekonomicznych zalicza się do kosztów uzyskania przychodów. Takie rozwiązanie potwierdzają interpretacje organów podatkowych np. pismo Izby Skarbowej w Rzeszowie z 25 maja 2006 r., sygn. IS.I/1-4151/8/06.

Mimo tego, w niektórych przypadkach wymiana okien może być potraktowana przez organy podatkowe nie jako remont, ale ulepszenie, np. Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta w piśmie z 27 października 2005 r., sygn. PD-1/423/15/05 uznał, iż spółdzielnia wymieniając okna i drzwi w budynkach mieszkalnych i użytkowych, dokonując inwestycji zwiększającej wartość środka trwałego powoduje jednocześnie wyciszenie z ulicy hałasu w lokalach mieszkalnych oraz zmniejszy zużycie energii cieplnej. W opinii Izby wydatki poniesione na wykonanie takich prac zwiększają wartość użytkową i techniczną budynków, a w konsekwencji wartość początkową środka trwałego dlatego będą kosztem uzyskania przychodów, ale poprzez odpisy amortyzacyjne.

Wymiana dachu

Problem podobnego rodzaju powstaje również w przypadku remontów dachów kiedy np. zużyta papa czy eternit są zastępowane np. blachodachówką. Wówczas mamy do czynienia z sytuacją zmiany materiału budowlanego na bardziej nowoczesny.

W opinii organów podatkowych uwzględniając obecny stopień zaawansowania techniki budowlanej, zamiana papy na blachę jest ekonomicznie uzasadniona i nie powoduje podwyższenia wartości środka trwałego.

Zatem poniesione wydatki można zakwalifikować jako remont, a tym samym zaliczyć je bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Położenie nowej posadzki w hali

Natomiast w przypadku wymiany posadzki przy zastosowaniu materiałów budowlanych o lepszych niż poprzednio zastosowanych parametrach traktowane są również jako remont. Takie stanowisko zajął Urząd Skarbowy w Wyszkowie w piśmie z 3 sierpnia 2006 r., sygn. 1443ZPD41/415/282/17/06, cyt. „(…) unowocześnienia środka trwałego poprzez poddaniu go pracom remontowym przy zastosowaniu materiałów nowej generacji nie musi być równoznaczne z jego ulepszeniem w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.”

Nowa elewacja i ocieplenie budynku

Jeśli chodzi o wydatki na wykonanie elewacji budynku w tym ocieplenie, to organy podatkowe pozwalają zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie poprzez odpisy amortyzacyjne. W opinii organów ocieplenie budynku wiąże się z ulepszeniem parametrów technicznych (izolacji termicznej i akustycznej), co w konsekwencji niewątpliwie wpływa to na koszty eksploatacji budynku.

W inny sposób należy potraktować przypadek, kiedy docieplenie budynku polega na wymianie starego docieplenia zewnętrznego np. supremy na inny materiał np. styropian. W takim przypadku mamy do czynienia z remontem, a nie z modernizacją.

Remont placu i drogi dojazdowej na terenie zakładu

Oczywiście i tu wiele zależy od faktycznego zakresu prac. Przykładowo Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie w piśmie z 21 września 2006 r., sygn. I USI/415/40/06, uznał iż prace budowlane polegające na utwardzeniu wgłębienia i kolein kamieniem i wybetonowanie placu manewrowego należy uznać za remont.

Z kolei Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu w interpretacji z 20 lipca 2006 r., sygn. 1424/2150/4111/415/49/06 stwierdził, że: „wydatki na pokrycie asfaltem powierzchni placu manewrowego wokół zakładu w miejsce starej betonowej nawierzchni należy uznać za wydatki o charakterze remontowym, bowiem wykonane prace przywrócą jedynie stan techniczny placu umożliwiający prawidłową jego eksploatację. W związku z tym poniesione wydatki mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów”.

Zobacz: Jak przeprowadzić analizę finansową firmy?

Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli prace będą polegały na wybetonowaniu placu, który przedtem nie był pokryty podobną nawierzchnią, to w takim przypadku organy podatkowe uznają poniesione przez przedsiębiorcę wydatki za modernizację. Wtedy zaliczenie do kosztów tych wydatków będzie możliwe tylko poprzez odpisy amortyzacyjne.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA