REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu od kontrahenta z UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Rozliczenie VAT w przypadku zakupu od kontrahenta z UE
Rozliczenie VAT w przypadku zakupu od kontrahenta z UE
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży alkoholi. Jestem czynnym podatnikiem podatku VAT. W poszukiwaniu tańszych oraz zupełnie nowych wyrobów alkoholowych wyjeżdżam na europejskie giełdy alkoholi m.in. do Niemiec, Francji gdzie dokonuję zakupów. Dokonuję takich transakcji jak:
- zakupy od kontrahenta mającego siedzibę na terenie UE – otrzymuję rachunek lub pokwitowanie zakupu bez nr VAT UE - zakupy od kontrahenta mającego siedzibę na terenie Chin, RPA itd. – wtedy najczęściej otrzymuję odręczne pokwitowanie z pieczęcią sprzedawcy.
Jak potraktować powyższe transakcje dla rozliczenia podatku VAT?

W przypadku zakupu od kontrahenta z Unii Europejskiej w pierwszej kolejności przedsiębiorca powinien ustalić, dlaczego wystawca unijny daje mu rachunek lub pokwitowanie bez numeru VAT UE (unijny NIP).

REKLAMA

REKLAMA

Moim zdaniem dzieje się tak najprawdopodobniej z powodu takiego, że dostawca z UE jest osobą fizyczną i nie jest podatnikiem tamtejszego podatku VAT. Jeżeli tak, to w takiej sytuacji nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT), ponieważ nie zostały spełnione obligatoryjne warunki, które wynikają z art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze wspomnianego przepisu wynika, że aby mogło dojść do WNT, dostawca musi być podatnikiem podatku VAT, nie dotyczy to i tu wyjątek - nowych środków transportu.

Przedsiębiorca nie powinien również zapłacić VAT z tytułu importu towarów, ponieważ z importem mamy do czynienia tylko wtedy, kiedy towary są przywożone z terytorium państwa trzeciego, czyli spoza UE. Inaczej mówiąc, przedsiębiorca nie musi w ogóle rozliczać podatku VAT z tego tytułu.

Zobacz: Czy VAT należny może być kosztem uzyskania przychodu?

W przypadku jednak zaistnienia sytuacji, w której okazałoby się, że kontrahent z UE jest podatnikiem tamtejszego podatku VAT, tylko z jakichś przyczyn nie wystawia faktur z własnym numerem VAT UE, to wtedy przedsiębiorca powinien rozliczyć podatek z tytułu WNT (dokonując przedtem niezbędnej rejestracji w urzędzie skarbowym aby uzyskać status podatnika uprawnionego do dokonywania transakcji w handlu wewnątrzwspólnotowym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku natomiast zakupu od kontrahentów spoza Unii Europejskiej nie mamy do czynienia ani z WNT, ani z importem towarów. Import miałby miejsce tylko wtedy, kiedy towary byłyby przywożone do Polski z terytorium Chin czy też np. z RPA lub innego kraju trzeciego. Taki wymóg wynika bowiem z definicji importu zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy o VAT.

Ze stanu opisanego przez przedsiębiorcę wynika, że kupuje on towary na giełdach w Niemczech, Francji itd. i jak można się domyśleć, stamtąd przywozi je do Polski. Przedsiębiorca nie powinien się obawiać również obowiązku podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Przepis ten zobowiązuje nabywcę towarów do zapłacenia podatku VAT, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W przypadku, o który pyta przedsiębiorca, kontrahenci z krajów trzecich nie dokonują dostawy na terytorium Polski, a więc przepis ten nie ma zastosowania. Dostawa jest dokonywana w Niemczech lub Francji i ewentualnie tam powinna być opodatkowana, według tam obowiązujących przepisów.

Zobacz: Obowiązki podatkowe podmiotów powiązanych - porada

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA