REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu od kontrahenta z UE?

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Rozliczenie VAT w przypadku zakupu od kontrahenta z UE
Rozliczenie VAT w przypadku zakupu od kontrahenta z UE
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży alkoholi. Jestem czynnym podatnikiem podatku VAT. W poszukiwaniu tańszych oraz zupełnie nowych wyrobów alkoholowych wyjeżdżam na europejskie giełdy alkoholi m.in. do Niemiec, Francji gdzie dokonuję zakupów. Dokonuję takich transakcji jak:- zakupy od kontrahenta mającego siedzibę na terenie UE – otrzymuję rachunek lub pokwitowanie zakupu bez nr VAT UE - zakupy od kontrahenta mającego siedzibę na terenie Chin, RPA itd. – wtedy najczęściej otrzymuję odręczne pokwitowanie z pieczęcią sprzedawcy.Jak potraktować powyższe transakcje dla rozliczenia podatku VAT?

W przypadku zakupu od kontrahenta z Unii Europejskiej w pierwszej kolejności przedsiębiorca powinien ustalić, dlaczego wystawca unijny daje mu rachunek lub pokwitowanie bez numeru VAT UE (unijny NIP).

REKLAMA

REKLAMA

Moim zdaniem dzieje się tak najprawdopodobniej z powodu takiego, że dostawca z UE jest osobą fizyczną i nie jest podatnikiem tamtejszego podatku VAT. Jeżeli tak, to w takiej sytuacji nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT), ponieważ nie zostały spełnione obligatoryjne warunki, które wynikają z art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze wspomnianego przepisu wynika, że aby mogło dojść do WNT, dostawca musi być podatnikiem podatku VAT, nie dotyczy to i tu wyjątek - nowych środków transportu.

Przedsiębiorca nie powinien również zapłacić VAT z tytułu importu towarów, ponieważ z importem mamy do czynienia tylko wtedy, kiedy towary są przywożone z terytorium państwa trzeciego, czyli spoza UE. Inaczej mówiąc, przedsiębiorca nie musi w ogóle rozliczać podatku VAT z tego tytułu.

Zobacz: Czy VAT należny może być kosztem uzyskania przychodu?

W przypadku jednak zaistnienia sytuacji, w której okazałoby się, że kontrahent z UE jest podatnikiem tamtejszego podatku VAT, tylko z jakichś przyczyn nie wystawia faktur z własnym numerem VAT UE, to wtedy przedsiębiorca powinien rozliczyć podatek z tytułu WNT (dokonując przedtem niezbędnej rejestracji w urzędzie skarbowym aby uzyskać status podatnika uprawnionego do dokonywania transakcji w handlu wewnątrzwspólnotowym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku natomiast zakupu od kontrahentów spoza Unii Europejskiej nie mamy do czynienia ani z WNT, ani z importem towarów. Import miałby miejsce tylko wtedy, kiedy towary byłyby przywożone do Polski z terytorium Chin czy też np. z RPA lub innego kraju trzeciego. Taki wymóg wynika bowiem z definicji importu zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy o VAT.

Ze stanu opisanego przez przedsiębiorcę wynika, że kupuje on towary na giełdach w Niemczech, Francji itd. i jak można się domyśleć, stamtąd przywozi je do Polski. Przedsiębiorca nie powinien się obawiać również obowiązku podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Przepis ten zobowiązuje nabywcę towarów do zapłacenia podatku VAT, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W przypadku, o który pyta przedsiębiorca, kontrahenci z krajów trzecich nie dokonują dostawy na terytorium Polski, a więc przepis ten nie ma zastosowania. Dostawa jest dokonywana w Niemczech lub Francji i ewentualnie tam powinna być opodatkowana, według tam obowiązujących przepisów.

Zobacz: Obowiązki podatkowe podmiotów powiązanych - porada

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA