Jak przeprowadzić analizę finansową firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowe błędy, jakie popełnia się w analizie finansowej przedsięwzięcia polegają na :
REKLAMA
- Niewykorzystywaniu wszystkich dostępnych instrumentów analizy np. zachęcające dane rachunku wyników nie oznaczają jeszcze, że będziemy mieli płynność finansową;
- Zbyt optymistycznym szacowaniu wpływów, zaniżaniu kosztów, itp.
Jest to spowodowane podświadomą chęcią potwierdzenia swych oczekiwań lub uzyskania aprobaty banku czy innego inwestora.
REKLAMA
Tymczasem zarówno analiza finansowa, jak i cały biznesplan jest przede wszystkim robiony dla nas samych, a dopiero w drugiej kolejności dla osób bądź instytucji zewnętrznych. Zła informacja jest problemem tylko wtedy gdy przychodzi niespodziewanie. Ty dzięki swoim obliczeniom będziesz wiedzieć wcześniej.
„Bilans musi wyjść na zero” – każdy zna to stwierdzenie. To znaczy, że i dla Ciebie analiza finansowa nie jest wiedzą całkowicie obcą. Bilans to zestawienie dwóch list, które wartościowo muszą być sobie równe.
Pierwsza lista to tak zwane aktywa, czyli majątek przedsiębiorstwa , dzięki któremu realizuje ono swoją misję
osiągania zysków. Aktywa dzieli się zazwyczaj na następujące grupy:
- Środki trwałe (np. grunty, nieruchomości, sprzęt do produkcji, samochody itp.) – są to dobra, których okres użytkowania przekracza 1 rok, a koszt nabycia lub wytworzenia przekracza wartość 3,5 tys. zł.;
- Środki obrotowe (np. gotówka, zapas towarów, należności itp.) – są to dobra, które w ciągu 12 miesięcy będą zamienione na gotówkę;
- Inne aktywa – wartości niematerialne i prawne np. prawa autorskie, patenty, itp.
Polecamy: Czy warto rejestrować znak towarowy?
Druga lista to tzw. pasywa czyli zestawienie środków za które aktywa zostały zakupione. W tym momencie staje się logiczne, że suma aktywów musi się równać sumie pasywów.
Pasywa dzielimy na:
- Kapitał własny czyli fundusze pochodzące od założycieli;
- Zobowiązania długoterminowe np. długoterminowe kredyty bankowe lub obligacje;
- Zobowiązania bieżące np. kredyty krótkoterminowe, odroczone płatności itp.
W celu sporządzenia bilansu otwarcia należy określić kapitał jaki jest niezbędny do rozpoczęcia działalności. Możemy ująć go następująco:
- Koszty początkowe np. zakup budynku, maszyn, itp.;
- Rezerwa (ok. 20% kosztów początkowych);
- Miesięczne koszty działalności.
Polecamy: Jak założyć własną firmę
Następnie musimy „znaleźć” źródła finansowania kapitału początkowego (pasywa) uwzględniając przede wszystkim kapitał własny, a w drugiej kolejności możliwe do pozyskania środki zewnętrzne tj. zobowiązania długo i krótkoterminowe.
Dane zestawiamy w tabeli i sprawdzamy, czy wszystkie pozycje aktywów mają swoje pokrycie po stronie pasywów.
BILANS OTWARCIA | |
aktywa | pasywa |
- środki trwałe - środki obrotowe razem w tym: - gotówka - zapasy - należności RAZEM: | - kapitał własny - zobowiązania długookresowe - zobowiązania krótkookresowe RAZEM: |
Artykuł jest fragmentem poradnika "Jak założyć małą firmę - poradnik dla niezdecydowanych" autorstwa Marzeny i Cezarego Łotys.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.