REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przeprowadzić analizę finansową firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundacja Rozwoju Wsi
Jak przeprowadzić analizę finansową firmy?
Jak przeprowadzić analizę finansową firmy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Masz już pomysł na swoją firmę. Dokonałeś analizy marketingowej planowanego przedsięwzięcia. Oszacowałeś cenę sprzedaży produktu, ale uważaj. Do myśli, że Twój pomysł jest dobry łatwo się przyzwyczaić. Powinieneś przeliczyć, czy Twój pomysł jest opłacalny.

Podstawowe błędy, jakie popełnia się w analizie finansowej przedsięwzięcia polegają na :

REKLAMA

  • Niewykorzystywaniu wszystkich dostępnych instrumentów analizy np. zachęcające dane rachunku wyników nie oznaczają jeszcze, że będziemy mieli płynność finansową;
  • Zbyt optymistycznym szacowaniu wpływów, zaniżaniu kosztów, itp.

Jest to spowodowane podświadomą chęcią potwierdzenia swych oczekiwań lub uzyskania aprobaty banku czy innego inwestora.

REKLAMA

Tymczasem zarówno analiza finansowa, jak i cały biznesplan jest przede wszystkim robiony dla nas samych, a dopiero w drugiej kolejności dla osób bądź instytucji zewnętrznych. Zła informacja jest problemem tylko wtedy gdy przychodzi niespodziewanie. Ty dzięki swoim obliczeniom będziesz wiedzieć wcześniej.

„Bilans musi wyjść na zero” – każdy zna to stwierdzenie. To znaczy, że i dla Ciebie analiza finansowa nie jest wiedzą całkowicie obcą. Bilans to zestawienie dwóch list, które wartościowo muszą być sobie równe.

Pierwsza lista to tak zwane aktywa, czyli majątek przedsiębiorstwa , dzięki któremu realizuje ono swoją misję

Dalszy ciąg materiału pod wideo

osiągania zysków. Aktywa dzieli się zazwyczaj na następujące grupy:

  • Środki trwałe (np. grunty, nieruchomości, sprzęt do produkcji, samochody itp.) – są to dobra, których okres użytkowania przekracza 1 rok, a koszt nabycia lub wytworzenia przekracza wartość 3,5 tys. zł.;
  • Środki obrotowe (np. gotówka, zapas towarów, należności itp.) – są to dobra, które w ciągu 12 miesięcy będą zamienione na gotówkę;
  • Inne aktywa – wartości niematerialne i prawne np. prawa autorskie, patenty, itp.

Polecamy: Czy warto rejestrować znak towarowy?

Druga lista to tzw. pasywa czyli zestawienie środków za które aktywa zostały zakupione. W tym momencie staje się logiczne, że suma aktywów musi się równać sumie pasywów.

Pasywa dzielimy na: 

  • Kapitał własny czyli fundusze pochodzące od założycieli;
  • Zobowiązania długoterminowe np. długoterminowe kredyty bankowe lub obligacje;
  • Zobowiązania bieżące np. kredyty krótkoterminowe, odroczone płatności itp.

W celu sporządzenia bilansu otwarcia należy określić kapitał jaki jest niezbędny do rozpoczęcia działalności. Możemy ująć go następująco:

  • Koszty początkowe np. zakup budynku, maszyn, itp.;
  • Rezerwa (ok. 20% kosztów początkowych);
  • Miesięczne koszty działalności.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Następnie musimy „znaleźć” źródła finansowania kapitału początkowego (pasywa) uwzględniając przede wszystkim kapitał własny, a w drugiej kolejności możliwe do pozyskania środki zewnętrzne tj. zobowiązania długo i krótkoterminowe.

Dane zestawiamy w tabeli i sprawdzamy, czy wszystkie pozycje aktywów mają swoje pokrycie po stronie pasywów.

BILANS OTWARCIA

aktywa

pasywa

 - środki trwałe

- środki obrotowe razem

 w tym:

- gotówka

- zapasy

- należności

RAZEM:

 - kapitał własny

- zobowiązania długookresowe

- zobowiązania krótkookresowe

 RAZEM:

Artykuł jest fragmentem poradnika "Jak założyć małą firmę - poradnik dla niezdecydowanych" autorstwa Marzeny i Cezarego Łotys.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA