REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

O czym musi pamiętać przedsiębiorca pod koniec roku?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców, obok podsumowania realizacji planów, czas dopełnienia obowiązków, które wynikają z przepisów prawa. Już teraz sprawdź, jakie powinności i do kiedy musisz wypełnić.

Jakie dokumenty?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy przygotowują się do rozliczenia rocznego powinni w pierwszej kolejności skompletować niezbędne dokumenty:

  • potwierdzenie zapłat składek ZUS za okres XII 2009-XI 2010;
  • potwierdzenie zapłat zaliczek z tytułu podatku dochodowego;
  • faktury za dostęp do Internetu z potwierdzeniem zapłaty (zapłacone w 2010 roku) - tzw. ulga internetowa;

Wszystko o uldze internetowej znajdziesz tutaj >>

  • potwierdzenie zapłaty odsetek od kredytu mieszkaniowego - tzw. ulga mieszkaniowa

Przedsiębiorcy, którzy w roku 2010 zatrudniali pracowników, mają obowiązek złożyć rozliczenie PIT-R4 do 31-go stycznia 2011. Pracodawca musi również dostarczyć pracownikom formularze PIT-11 oraz złożyć wszystkie egzemplarze w Urzędzie Skarbowym do 28-go lutego 2011.

REKLAMA

Jakie podatki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z podstawowych grup obowiązków, które przedsiębiorcy muszą spełnić, są zobowiązania podatkowe. Każdego zobowiązania należy oczywiście dopełnić w ściśle określonym, nieprzekraczalnym, terminie.

Jeżeli chcemy zmienić formę opodatkowania musimy zgłosić taki zamiar w Urzędzie Skarbowym (US) do 20-go stycznia. Jeżeli wybieramy metodę kwartalną możemy natomiast złożyć odpowiedni wniosek w US do 20-go lutego. Jeżeli nie zgłosimy chęci zmiany w tych terminach, będziemy rozliczani tak, jak do tej pory.

Warto przemyśleć samemu lub zapytać eksperta, który system rozliczeń będzie dla nas najlepszy. Pod uwagę musimy wziąć przede wszystkim wielkość firmy i czas jej powstania, dotychczasowy system rozliczeń oraz plany na nowy rok działalności.

Dla przykładu: kwartalny system rozliczeń jest zazwyczaj dobrym rozwiązaniem dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność gospodarczą, którzy opłacają podatek dochodowy. System kwartalny nie będzie natomiast korzystny dla dużych przedsiębiorstw płacących VAT, które wykazują jego zwroty. Jednak każdy przypadek jest inny i najlepiej skonsultować się z ekspertem - mówi Małgorzata Siwek, prezes firmy Wellton Sp. z o.o.

Następne zobowiązanie dotyczy przedsiębiorców, którzy w danym roku wykonywali zarówno czynności podatkowe, jak i zwolnione z VAT. Ta grupa podatników jest zobowiązana do ponownego ustalenia struktury sprzedaży po zakończeniu danego roku podatkowego - tym razem na podstawie rzeczywistych obrotów. Tak przygotowane obliczenia stanowią podstawę do korekty wstępnie odliczonego podatku za poprzedni rok. Za ich pomocą wyznacza się również wstępny wskaźnik, służący do rozliczania podatku VAT od zakupów w kolejnym roku podatkowym.
KADRY

Wszystko o VAT znajdziesz w serwisie VAT

Co z kadrami?

Z polityką kadrową firmy wiążą się określone obowiązki dla pracodawcy, związane głównie z prawami pracownika. Pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi należnego mu urlopu w roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Jeżeli pracodawca nie wywiązał się z tego zobowiązania w danym roku kalendarzowym, musi zrobić to do 31 marca roku następnego. Gdy zaległy urlop nie zostanie udzielony pracownikowi również w tym terminie, pracodawca powinien zażądać od pracownika pisma z prośbą o wykorzystanie urlopu później, z podaniem powodu.

Warto tutaj zaznaczyć, że nie ma możliwości wypłacenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, nawet za obopólną zgodą pracownika i pracodawcy. Przepisy jednoznacznie stwierdzają, że ekwiwalent można wypłacić tylko i wyłącznie w przypadku rozwiązania i wygaśnięcia stosunku pracy - mówi Małgorzata Siwek.

Przedsiębiorca musi także dopilnować, aby nie przekroczyć limitu godzin nadliczbowych w danym roku. Maksymalna ilość godzin nadliczbowych związana jest z długością urlopu, który przysługuje pracownikowi.

Przy 20-dniowym urlopie wymiar godzin nadliczbowych nie może przekroczyć 384, a w przypadku 26-dniowego urlopu - 376 godzin w ciągu roku.

Należy jednak pamiętać, że praca w godzinach nadliczbowych jest uzasadniona, z punktu widzenia prawa, w przypadku konieczności prowadzenia akcji ratowniczej oraz ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Nie można nakazać pracownikowi wykonywania standardowych, planowych działań poza wyznaczonymi godzinami pracy. Trzeba też pamiętać, że za pracę w godzinach nadliczbowych, pracownikowi należy się dodatkowe wynagrodzenie lub czas wolny - podkreśla Małgorzata Siwek.

Przedsiębiorca powinien też pamiętać o obowiązkach związanych z rozliczeniami PIT-R4 oraz PIT-11, opisanych wyżej.

Polecamy serwis Kadry

Co ze sprzedażą

Z aspektem sprzedażowym prowadzonej działalności gospodarczej, wiążą się również określone obowiązki wynikające z okresu końca roku.

Przedsiębiorcy, którzy w ramach działalności gospodarczej prowadzą sprzedaż dóbr, muszą do dnia 31 grudnia sporządzić remanenty końcowe ze stanu magazynowego. Jeżeli prowadzili sprzedaż napojów alkoholowych, muszą do 31-go stycznia złożyć oświadczenie o wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. Oświadczenie to musi zawierać wielkość sprzedaży z rozróżnieniem na wszystkie rodzaje napojów alkoholowych, będących w sprzedaży. Stanowi to podstawę do naliczenia opłaty za korzystanie z zezwoleń, którą ustala się procentowo w zależności od wielkości sprzedaży w roku poprzednim.

Należy także pamiętać o ustaleniu struktury sprzedaży po zakończeniu danego roku podatkowego, na podstawie rzeczywistych obrotów. W związku ze zmieniającymi się od nowego roku stawkami podatku VAT, trzeba również pamiętać o wprowadzeniu aktualizacji w kasach fiskalnych i programach do wystawiania faktur.

Przeczytaj koniecznie Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Źródło: Wellton Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA