REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

O czym musi pamiętać przedsiębiorca pod koniec roku?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców, obok podsumowania realizacji planów, czas dopełnienia obowiązków, które wynikają z przepisów prawa. Już teraz sprawdź, jakie powinności i do kiedy musisz wypełnić.

Jakie dokumenty?

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy przygotowują się do rozliczenia rocznego powinni w pierwszej kolejności skompletować niezbędne dokumenty:

  • potwierdzenie zapłat składek ZUS za okres XII 2009-XI 2010;
  • potwierdzenie zapłat zaliczek z tytułu podatku dochodowego;
  • faktury za dostęp do Internetu z potwierdzeniem zapłaty (zapłacone w 2010 roku) - tzw. ulga internetowa;

Wszystko o uldze internetowej znajdziesz tutaj >>

  • potwierdzenie zapłaty odsetek od kredytu mieszkaniowego - tzw. ulga mieszkaniowa

Przedsiębiorcy, którzy w roku 2010 zatrudniali pracowników, mają obowiązek złożyć rozliczenie PIT-R4 do 31-go stycznia 2011. Pracodawca musi również dostarczyć pracownikom formularze PIT-11 oraz złożyć wszystkie egzemplarze w Urzędzie Skarbowym do 28-go lutego 2011.

Jakie podatki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z podstawowych grup obowiązków, które przedsiębiorcy muszą spełnić, są zobowiązania podatkowe. Każdego zobowiązania należy oczywiście dopełnić w ściśle określonym, nieprzekraczalnym, terminie.

REKLAMA

Jeżeli chcemy zmienić formę opodatkowania musimy zgłosić taki zamiar w Urzędzie Skarbowym (US) do 20-go stycznia. Jeżeli wybieramy metodę kwartalną możemy natomiast złożyć odpowiedni wniosek w US do 20-go lutego. Jeżeli nie zgłosimy chęci zmiany w tych terminach, będziemy rozliczani tak, jak do tej pory.

Warto przemyśleć samemu lub zapytać eksperta, który system rozliczeń będzie dla nas najlepszy. Pod uwagę musimy wziąć przede wszystkim wielkość firmy i czas jej powstania, dotychczasowy system rozliczeń oraz plany na nowy rok działalności.

REKLAMA

Dla przykładu: kwartalny system rozliczeń jest zazwyczaj dobrym rozwiązaniem dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność gospodarczą, którzy opłacają podatek dochodowy. System kwartalny nie będzie natomiast korzystny dla dużych przedsiębiorstw płacących VAT, które wykazują jego zwroty. Jednak każdy przypadek jest inny i najlepiej skonsultować się z ekspertem - mówi Małgorzata Siwek, prezes firmy Wellton Sp. z o.o.

Następne zobowiązanie dotyczy przedsiębiorców, którzy w danym roku wykonywali zarówno czynności podatkowe, jak i zwolnione z VAT. Ta grupa podatników jest zobowiązana do ponownego ustalenia struktury sprzedaży po zakończeniu danego roku podatkowego - tym razem na podstawie rzeczywistych obrotów. Tak przygotowane obliczenia stanowią podstawę do korekty wstępnie odliczonego podatku za poprzedni rok. Za ich pomocą wyznacza się również wstępny wskaźnik, służący do rozliczania podatku VAT od zakupów w kolejnym roku podatkowym.
KADRY

Wszystko o VAT znajdziesz w serwisie VAT

Co z kadrami?

Z polityką kadrową firmy wiążą się określone obowiązki dla pracodawcy, związane głównie z prawami pracownika. Pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi należnego mu urlopu w roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Jeżeli pracodawca nie wywiązał się z tego zobowiązania w danym roku kalendarzowym, musi zrobić to do 31 marca roku następnego. Gdy zaległy urlop nie zostanie udzielony pracownikowi również w tym terminie, pracodawca powinien zażądać od pracownika pisma z prośbą o wykorzystanie urlopu później, z podaniem powodu.

Warto tutaj zaznaczyć, że nie ma możliwości wypłacenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, nawet za obopólną zgodą pracownika i pracodawcy. Przepisy jednoznacznie stwierdzają, że ekwiwalent można wypłacić tylko i wyłącznie w przypadku rozwiązania i wygaśnięcia stosunku pracy - mówi Małgorzata Siwek.

Przedsiębiorca musi także dopilnować, aby nie przekroczyć limitu godzin nadliczbowych w danym roku. Maksymalna ilość godzin nadliczbowych związana jest z długością urlopu, który przysługuje pracownikowi.

Przy 20-dniowym urlopie wymiar godzin nadliczbowych nie może przekroczyć 384, a w przypadku 26-dniowego urlopu - 376 godzin w ciągu roku.

Należy jednak pamiętać, że praca w godzinach nadliczbowych jest uzasadniona, z punktu widzenia prawa, w przypadku konieczności prowadzenia akcji ratowniczej oraz ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Nie można nakazać pracownikowi wykonywania standardowych, planowych działań poza wyznaczonymi godzinami pracy. Trzeba też pamiętać, że za pracę w godzinach nadliczbowych, pracownikowi należy się dodatkowe wynagrodzenie lub czas wolny - podkreśla Małgorzata Siwek.

Przedsiębiorca powinien też pamiętać o obowiązkach związanych z rozliczeniami PIT-R4 oraz PIT-11, opisanych wyżej.

Polecamy serwis Kadry

Co ze sprzedażą

Z aspektem sprzedażowym prowadzonej działalności gospodarczej, wiążą się również określone obowiązki wynikające z okresu końca roku.

Przedsiębiorcy, którzy w ramach działalności gospodarczej prowadzą sprzedaż dóbr, muszą do dnia 31 grudnia sporządzić remanenty końcowe ze stanu magazynowego. Jeżeli prowadzili sprzedaż napojów alkoholowych, muszą do 31-go stycznia złożyć oświadczenie o wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. Oświadczenie to musi zawierać wielkość sprzedaży z rozróżnieniem na wszystkie rodzaje napojów alkoholowych, będących w sprzedaży. Stanowi to podstawę do naliczenia opłaty za korzystanie z zezwoleń, którą ustala się procentowo w zależności od wielkości sprzedaży w roku poprzednim.

Należy także pamiętać o ustaleniu struktury sprzedaży po zakończeniu danego roku podatkowego, na podstawie rzeczywistych obrotów. W związku ze zmieniającymi się od nowego roku stawkami podatku VAT, trzeba również pamiętać o wprowadzeniu aktualizacji w kasach fiskalnych i programach do wystawiania faktur.

Przeczytaj koniecznie Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Źródło: Wellton Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA