REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy firma zapłaci podatek od świątecznych paczek?

Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny.
W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może przekazać pracownikom paczki świąteczne bez podatku, jeżeli w ciągu roku ich wartość nie przekroczyła 380zł. Od nadwyżki zostanie pobrany podatek.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż nie pobiera się podatku dochodowego od wartości rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, które zostały sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej kwoty 380zł w roku podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala nie pobierać podatku tylko od takich świadczeń rzeczowych, które mieszczą się w limicie oraz dodatkowo zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku małych firm, które nie tworzą takiego funduszu, ufundowanie paczek świątecznych dla pracowników to konieczność pobrania podatku od każdej paczki. Dodatkowo wartość paczki zwiększa roczny dochód pracownika, opodatkowany według skali podatkowej.

Ważną kwestią jest także fakt, iż aby paczki mogły zostać sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wartość paczek oraz fakt ich przekazania na rzecz poszczególnych osób powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników, ponieważ paczki stanowią w tym przypadku rodzaj pomocy materialnej od pracodawcy. Natomiast gdy paczki świąteczne finansowane są ze środków bieżących pracodawcy są prezentem świątecznym dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich sytuacji materialnej.

W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny. Od nadwyżki ponad 380zł przedsiębiorca musi pobrać podatek.

Dlatego, jeśli pracodawca ufundował pracownikom paczki z okazji Świąt Wielkanocnych o wartości 300zł, a następnie zamierza na Święta Bożego Narodzenia ufundować kolejne paczki o wartości 300zł, to od nadwyżki ponad limit, czyli od 220zł, będzie musiał podatek. Podatek dochodowy od 220zł zapłaci oczywiście pracownik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo istotne jest, iż limit ten dotyczy świadczeń rzeczowych. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony oraz inne znaki, które uprawniają do ich wymiany na towary lub usługi. Jeśli więc otrzymamy od pracodawcy bony świąteczne na zakupy lub bilety do kina, to nawet jeżeli ich wartość nie przekroczy limitu 380zł, to pracodawca i tak jest zmuszony pobrać podatek od ich wartości.

Polecamy: Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu firmowego?

REKLAMA

Wartość bonów oraz paczek świątecznych, które zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest zwolniona z odprowadzania od ich wartości składek na ZUS w pełnej wysokości. Oznacza to, że od nadwyżki ponad limit 380zł pracownikowi zostanie pobrany podatek, ale nie zostaną odprowadzone składki ZUS. Gdy bony i paczki świąteczne zostaną sfinansowane ze środków bieżących pracodawcy to w całości ich wartość stanowi podstawę wymiaru składek ZUS.

Dla przedsiębiorcy sytuacja przedstawia się nieco prościej. Jeżeli wydatki na zakup paczek świątecznych dla pracowników finansowane są ze środków, które nie pochodzą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wówczas stanowią one koszt podatkowy. Natomiast, jeżeli są finansowane ze środków zakładowego funduszu socjalnego to nie stanowią kosztu. Kosztem podatkowym w tym przypadku są już odpisy dokonane na zakładowy fundusz socjalny.

Oznacza to, że wydatki na zakupy paczek dla pracowników stały się kosztem dla pracodawcy już w chwili, gdy środki na ten cel zostały przekazane na rachunek funduszu socjalnego.

Polecamy: serwis Leasing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

REKLAMA

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA