REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy firma zapłaci podatek od świątecznych paczek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny.
W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może przekazać pracownikom paczki świąteczne bez podatku, jeżeli w ciągu roku ich wartość nie przekroczyła 380zł. Od nadwyżki zostanie pobrany podatek.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż nie pobiera się podatku dochodowego od wartości rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, które zostały sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej kwoty 380zł w roku podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala nie pobierać podatku tylko od takich świadczeń rzeczowych, które mieszczą się w limicie oraz dodatkowo zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku małych firm, które nie tworzą takiego funduszu, ufundowanie paczek świątecznych dla pracowników to konieczność pobrania podatku od każdej paczki. Dodatkowo wartość paczki zwiększa roczny dochód pracownika, opodatkowany według skali podatkowej.

Ważną kwestią jest także fakt, iż aby paczki mogły zostać sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wartość paczek oraz fakt ich przekazania na rzecz poszczególnych osób powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników, ponieważ paczki stanowią w tym przypadku rodzaj pomocy materialnej od pracodawcy. Natomiast gdy paczki świąteczne finansowane są ze środków bieżących pracodawcy są prezentem świątecznym dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich sytuacji materialnej.

W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny. Od nadwyżki ponad 380zł przedsiębiorca musi pobrać podatek.

Dlatego, jeśli pracodawca ufundował pracownikom paczki z okazji Świąt Wielkanocnych o wartości 300zł, a następnie zamierza na Święta Bożego Narodzenia ufundować kolejne paczki o wartości 300zł, to od nadwyżki ponad limit, czyli od 220zł, będzie musiał podatek. Podatek dochodowy od 220zł zapłaci oczywiście pracownik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo istotne jest, iż limit ten dotyczy świadczeń rzeczowych. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony oraz inne znaki, które uprawniają do ich wymiany na towary lub usługi. Jeśli więc otrzymamy od pracodawcy bony świąteczne na zakupy lub bilety do kina, to nawet jeżeli ich wartość nie przekroczy limitu 380zł, to pracodawca i tak jest zmuszony pobrać podatek od ich wartości.

Polecamy: Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu firmowego?

REKLAMA

Wartość bonów oraz paczek świątecznych, które zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest zwolniona z odprowadzania od ich wartości składek na ZUS w pełnej wysokości. Oznacza to, że od nadwyżki ponad limit 380zł pracownikowi zostanie pobrany podatek, ale nie zostaną odprowadzone składki ZUS. Gdy bony i paczki świąteczne zostaną sfinansowane ze środków bieżących pracodawcy to w całości ich wartość stanowi podstawę wymiaru składek ZUS.

Dla przedsiębiorcy sytuacja przedstawia się nieco prościej. Jeżeli wydatki na zakup paczek świątecznych dla pracowników finansowane są ze środków, które nie pochodzą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wówczas stanowią one koszt podatkowy. Natomiast, jeżeli są finansowane ze środków zakładowego funduszu socjalnego to nie stanowią kosztu. Kosztem podatkowym w tym przypadku są już odpisy dokonane na zakładowy fundusz socjalny.

Oznacza to, że wydatki na zakupy paczek dla pracowników stały się kosztem dla pracodawcy już w chwili, gdy środki na ten cel zostały przekazane na rachunek funduszu socjalnego.

Polecamy: serwis Leasing

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA