REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy firma zapłaci podatek od świątecznych paczek?

Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny.
W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może przekazać pracownikom paczki świąteczne bez podatku, jeżeli w ciągu roku ich wartość nie przekroczyła 380zł. Od nadwyżki zostanie pobrany podatek.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż nie pobiera się podatku dochodowego od wartości rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, które zostały sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej kwoty 380zł w roku podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala nie pobierać podatku tylko od takich świadczeń rzeczowych, które mieszczą się w limicie oraz dodatkowo zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku małych firm, które nie tworzą takiego funduszu, ufundowanie paczek świątecznych dla pracowników to konieczność pobrania podatku od każdej paczki. Dodatkowo wartość paczki zwiększa roczny dochód pracownika, opodatkowany według skali podatkowej.

Ważną kwestią jest także fakt, iż aby paczki mogły zostać sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wartość paczek oraz fakt ich przekazania na rzecz poszczególnych osób powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników, ponieważ paczki stanowią w tym przypadku rodzaj pomocy materialnej od pracodawcy. Natomiast gdy paczki świąteczne finansowane są ze środków bieżących pracodawcy są prezentem świątecznym dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich sytuacji materialnej.

W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny. Od nadwyżki ponad 380zł przedsiębiorca musi pobrać podatek.

Dlatego, jeśli pracodawca ufundował pracownikom paczki z okazji Świąt Wielkanocnych o wartości 300zł, a następnie zamierza na Święta Bożego Narodzenia ufundować kolejne paczki o wartości 300zł, to od nadwyżki ponad limit, czyli od 220zł, będzie musiał podatek. Podatek dochodowy od 220zł zapłaci oczywiście pracownik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo istotne jest, iż limit ten dotyczy świadczeń rzeczowych. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony oraz inne znaki, które uprawniają do ich wymiany na towary lub usługi. Jeśli więc otrzymamy od pracodawcy bony świąteczne na zakupy lub bilety do kina, to nawet jeżeli ich wartość nie przekroczy limitu 380zł, to pracodawca i tak jest zmuszony pobrać podatek od ich wartości.

Polecamy: Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu firmowego?

REKLAMA

Wartość bonów oraz paczek świątecznych, które zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest zwolniona z odprowadzania od ich wartości składek na ZUS w pełnej wysokości. Oznacza to, że od nadwyżki ponad limit 380zł pracownikowi zostanie pobrany podatek, ale nie zostaną odprowadzone składki ZUS. Gdy bony i paczki świąteczne zostaną sfinansowane ze środków bieżących pracodawcy to w całości ich wartość stanowi podstawę wymiaru składek ZUS.

Dla przedsiębiorcy sytuacja przedstawia się nieco prościej. Jeżeli wydatki na zakup paczek świątecznych dla pracowników finansowane są ze środków, które nie pochodzą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wówczas stanowią one koszt podatkowy. Natomiast, jeżeli są finansowane ze środków zakładowego funduszu socjalnego to nie stanowią kosztu. Kosztem podatkowym w tym przypadku są już odpisy dokonane na zakładowy fundusz socjalny.

Oznacza to, że wydatki na zakupy paczek dla pracowników stały się kosztem dla pracodawcy już w chwili, gdy środki na ten cel zostały przekazane na rachunek funduszu socjalnego.

Polecamy: serwis Leasing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA