REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy firma zapłaci podatek od świątecznych paczek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny.
W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może przekazać pracownikom paczki świąteczne bez podatku, jeżeli w ciągu roku ich wartość nie przekroczyła 380zł. Od nadwyżki zostanie pobrany podatek.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż nie pobiera się podatku dochodowego od wartości rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, które zostały sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej kwoty 380zł w roku podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala nie pobierać podatku tylko od takich świadczeń rzeczowych, które mieszczą się w limicie oraz dodatkowo zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku małych firm, które nie tworzą takiego funduszu, ufundowanie paczek świątecznych dla pracowników to konieczność pobrania podatku od każdej paczki. Dodatkowo wartość paczki zwiększa roczny dochód pracownika, opodatkowany według skali podatkowej.

Ważną kwestią jest także fakt, iż aby paczki mogły zostać sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wartość paczek oraz fakt ich przekazania na rzecz poszczególnych osób powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników, ponieważ paczki stanowią w tym przypadku rodzaj pomocy materialnej od pracodawcy. Natomiast gdy paczki świąteczne finansowane są ze środków bieżących pracodawcy są prezentem świątecznym dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich sytuacji materialnej.

W przypadku paczek finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych problemem staje się fakt, iż 380zł to limit roczny. Od nadwyżki ponad 380zł przedsiębiorca musi pobrać podatek.

Dlatego, jeśli pracodawca ufundował pracownikom paczki z okazji Świąt Wielkanocnych o wartości 300zł, a następnie zamierza na Święta Bożego Narodzenia ufundować kolejne paczki o wartości 300zł, to od nadwyżki ponad limit, czyli od 220zł, będzie musiał podatek. Podatek dochodowy od 220zł zapłaci oczywiście pracownik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo istotne jest, iż limit ten dotyczy świadczeń rzeczowych. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony oraz inne znaki, które uprawniają do ich wymiany na towary lub usługi. Jeśli więc otrzymamy od pracodawcy bony świąteczne na zakupy lub bilety do kina, to nawet jeżeli ich wartość nie przekroczy limitu 380zł, to pracodawca i tak jest zmuszony pobrać podatek od ich wartości.

Polecamy: Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu firmowego?

REKLAMA

Wartość bonów oraz paczek świątecznych, które zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest zwolniona z odprowadzania od ich wartości składek na ZUS w pełnej wysokości. Oznacza to, że od nadwyżki ponad limit 380zł pracownikowi zostanie pobrany podatek, ale nie zostaną odprowadzone składki ZUS. Gdy bony i paczki świąteczne zostaną sfinansowane ze środków bieżących pracodawcy to w całości ich wartość stanowi podstawę wymiaru składek ZUS.

Dla przedsiębiorcy sytuacja przedstawia się nieco prościej. Jeżeli wydatki na zakup paczek świątecznych dla pracowników finansowane są ze środków, które nie pochodzą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wówczas stanowią one koszt podatkowy. Natomiast, jeżeli są finansowane ze środków zakładowego funduszu socjalnego to nie stanowią kosztu. Kosztem podatkowym w tym przypadku są już odpisy dokonane na zakładowy fundusz socjalny.

Oznacza to, że wydatki na zakupy paczek dla pracowników stały się kosztem dla pracodawcy już w chwili, gdy środki na ten cel zostały przekazane na rachunek funduszu socjalnego.

Polecamy: serwis Leasing

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA