REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu służbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu służbowego
Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu służbowego

REKLAMA

REKLAMA

Rozważania zacznijmy może od definicji samochodu z kratką. Jest to samochód o nadwoziu osobowym spełniający kryteria samochodu ciężarowego, w którym część przeznaczona do przewozu ładunków jest oddzielona od rzędu siedzeń ścianą lub trwałą przegrodą, tak zwaną kratką.

Demontaż kratek następował najczęściej w sytuacji, gdy posiadanie kratki zgodnie z nowymi przepisami nie dawało prawa do odliczenia VAT przy zakupie samochodu oraz zakupie paliwa do niego. Nowe prawo jak się okazało jest niezgodne z prawem unijnym. Podatnicy, którzy zdecydowali się skorygować VAT wstecznie zgodnie z orzecznictwem europejskim mogą to zrobić za okresy, kiedy samochód posiadał kratkę, czyli nie był samochodem osobowym. Możliwe jest również przywrócenie kratki, zarejestrowanie ponownie samochodu jako ciężarowy i powrót do odliczeń VAT. Podatnik jednak często zadaje pytanie jakie konsekwencje poniesie przy demontażu kratki w samochodzie.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik kupił samochód osobowy z homologacja ciężarową, czyli z zamontowaną kratką i odliczył podatek wynikający z faktury VAT, a następnie zdemontował kratkę, to oznacza, że dokonał zamiany kwalifikacji samochodu z ciężarowego na osobowy. Wprowadzenie takich zmian w samochodzie wymaga zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym i musi być wykonane w zakładach do tego uprawnionych. Nie należy demontować kratki bez zmian w dowodzie rejestracyjnym, gdyż jest to niezgodne z prawem o ruchu drogowym. W przypadku kontroli drogowej samochód taki zostanie zatrzymany jako pojazd nie spełniający stosownych warunków technicznych. Właściciel pojazdu ma 30 dni aby zawiadomić wydział komunikacji Urzędu Miasta o zmianie, jeżeli wiąże się ona ze zmianą danych w dowodzie rejestracyjnym. W samochodzie, w którym zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których nie spełnia on wymagań samochodu ciężarowego, podatnik jest zobowiązany do pisemnego powiadomienia w ciągu 7 dni od zdjęcia kratki naczelnika urzędu skarbowego.

Podatnik dokonujący zmiany kwalifikacji samochodu w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca w którym otrzymano fakturę, zobowiązany jest złożyć korektę deklaracji VAT oraz zwrócić podatek odliczony z tytułu nabycia samochodu ciężarowego. Gdy zmiana została dokonana po upływie 12 miesięcy nie ma obowiązku zwrotu podatku odliczonego.

Polecamy: Problem faktury VAT-marża przy leasingu

REKLAMA

Demontaż kratki nie ma wpływu na odpisy amortyzacyjne, amortyzacja w dalszym ciągu biegnie od wartości początkowej pojazdu. Podatnik musi jednak uwzględnić ograniczenia, które dotyczą wartości początkowej samochodów osobowych, od których amortyzacja podlega wprowadzeniu do kosztów. Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro przeliczonej na złote według kursu średniego NBP z dnia przekazania go do używania, w takim przypadku część odpisów może nie stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważnym dla podatnika problemem jest odliczanie podatku VAT od paliw zakupionych do samochodów z zdemontowaną kratką. Z dniem demontażu kratki traci on charakter samochodu ciężarowego, a tym samym dalsze odliczenia nie są możliwe.

Polecamy: serwis Mała firma

Podatnik użytkujący samochód na podstawie umowy leasingu powinien poświęcić likwidacji kratki szczególną uwagę. Jeżeli umowa leasingu została zawarta przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług czyli przed dniem 20.04.2004 bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie ustawy oraz zarejestrowana we właściwym (dla leasingobiorcy) urzędzie skarbowym do dnia 14.05.2004, podatnicy leasingujący samochody inne niż osobowe, którzy przed wejściem w życie ww. ustawy nabyli prawo do pełnego odliczania podatku naliczonego z tytułu leasingu tych samochodów – zachowują to prawo również po 01.05.2004 r. (Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze, 2004.09.30, I-2/443-124/04). Jeżeli podatnik dokonał likwidacji kratki to od dnia likwidacji nie przysługuje mu prawo do powyższego odliczenia.

Podsumowując:

  • Aby samochód osobowy z homologacją został dopuszczony do użytku jako osobowy należy:

• dokonać przeróbki samochodu w zakładzie do tego uprawnionym

• przeprowadzić przegląd w stacji kontroli pojazdów

• przerejestrować samochód na osobowy

  • Gdy kratka została zdemontowana w ciągu 12 miesięcy od dnia zakupu należy dokonać korekty deklaracji VAT i zwrot podatku odliczonego z tytułu nabycia samochodu ciężarowego.
  • Z dniem demontażu kratki traci on charakter samochodu ciężarowego, a tym samym dalsze odliczenia podatku VAT od paliw są niemożliwe.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA