REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przedsiębiorca może współpracować z wolontariuszem

Konrad Krzyszkowski

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prawne, wśród których przodują stowarzyszenia i fundacje, mogą korzystać z darmowej pomocy jaką jest współpraca z wolontariuszami, czyli osobami fizycznymi ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonującymi świadczenia (art. 2 pkt. 3 ustawy z 23 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego o wolontariacie). Jest to sposób na obniżenie kosztów funkcjonowania. Czy przedsiębiorca również może skorzystać z darmowej pracy takich osób?

Odpowiedź na to pytanie jest niestety negatywna gdyż ustawa wyklucza z grona beneficjentów pracy wolontariusza wszelkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku z przeznaczeniem do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy czy pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest wolontariat pracowniczy i jakie może przybrać formy

Możliwa i coraz bardziej powszechna jest za to sytuacja odwrotna, a mianowicie taka, że przedsiębiorca oddaje swoich pracowników jako wolontariuszy do pomocy np. organizacjom pozarządowym. Ta popularna od lat w Ameryce i Europie Zachodniej forma niesienia przez firmy pomocy potrzebującym nazywana "wolontariatem pracowniczym" w ostatnich latach pojawiła się także w Polsce i jest co raz częściej stosowana przez naszych przedsiębiorców.

Wolontariat pracowniczy jest jednym z elementów koncepcji tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility), której istotą jest to, że przedsiębiorca z własnej inicjatywy uwzględnia w swojej strategii prowadzenie działań na rzecz otaczającej go społeczności. Początkowo koncepcja ta była realizować przez duże międzynarodowe firmy, ale wraz z upływem czasu zaczęły ja wprowadzać również małe przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce wolontariat pracowniczy może przybrać różne formy: pracownicy firmy mogą pomagać potrzebującym, prowadzić warsztaty, organizować zbiórki żywności itp. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że obowiązki wolontariusza polegają na wykonywaniu przez niego, na zasadach określonych w ustawie, świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy (art. 42 pkt. 1 ustawy). Zdaniem Izabeli Dyakowskiej, konsultant i trener Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu, oznacza to, że organizacja lub co najmniej pomoc w organizacji takich świadczeń, należy do pracodawcy. Ich forma w ramach wolontariatu pracowniczego musi więc polegać na osobistym wykonywaniu.

Zadaniem przedsiębiorcy jest więc przede wszystkim zainicjować odpowiednie działania oraz zachęcić i przeszkolić pracowników do wykonywania takich świadczeń. Dlatego wskazane jest, żeby umożliwił on wykonywanie wolontariatu pracowniczego w czasie pracy, przyznając im np. rocznie jeden dodatkowy płatny dzień urlopu lub udzielając dnia wolnego od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Takie działania stanowią odejście od modelowych założeń instytucji wolontariatu, który co do zasady jest wykonywany w czasie wolnym od pracy.

Polecamy: Czy firma w domu się opłaca


Jakie korzyści daje wolontariat pracowniczy

Podkreślić należy, że dbanie o interesy otoczenia oprócz tego, że z założenia jest dowodem wrażliwości społecznej przedsiębiorcy i odpowiedzią na potrzeby społeczne, zaczęło być traktowane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą nie tylko jako koszt prowadzonej działalności, a wręcz przeciwnie- jako inwestycja, która przyniesie przedsiębiorcy wymierne korzyści.

Według raportu z I Ogólnopolskich badań wolontariatu pracowniczego przeprowadzonych przez firmę Kinoulty Research, wydanego przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu zdaniem decydentów firm, w których organizowany jest wolontariat pracowniczy najważniejszymi z nich są: motywujący wpływ programu na pracowników, integrujący wpływ programu na pracowników oraz poprawa wizerunku firmy.

Wolontariat pracowniczy rozwija postawy prospołeczne oraz pomaga realizować pracownikom ich aspiracje i zainteresowania przy wsparciu pracodawcy oraz współpracowników. W ten sposób kształtują się dobre relacje w zespole, a pracownicy nabywają umiejętności interpersonalne, zdolności organizacyjne i umiejętność kreatywnego myślenia.

Wolontariat pracowniczy podnosi reputację i tworzy zaufanie do firmy, wśród jej klientów, kontrahentów oraz samych pracowników. Dobry wizerunek podnosi jakość marki przedsiębiorcy co ma niebagatelny wpływ na zwiększenie zysków osiąganych z prowadzonej działalności.

Istotną przeszkodą we wprowadzaniu instytucji wolontariatu pracowniczego w Polsce jest to, że w naszym prawie nie ma jeszcze regulacji wolontariatu pracowniczego i obecnie jest to instytucja, do której zastosowanie mają przede wszystkim przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - dotyczące wolontariatu w ogóle oraz kodeks pracy – w zakresie istniejącego stosunku pracy.

Polecamy: Jak założyć firmę transportową

W takiej sytuacji prowadzący działalność gospodarczą powinien opracować wewnętrzny akt pozwalający realizować program wolontariatu pracowniczego, który będzie zgodny z przepisami prawa pracy i prawa cywilnego (zwłaszcza dotyczącymi ubezpieczeń). Dobrym pomysłem wydaje się również stworzenie trójstronnego porozumienia regulującego współpracę pomiędzy wszystkimi stronami wolontariatu.

Pozostaje mieć nadzieję, że szybki rozwój wolontariatu pracowniczego skłoni ustawodawcę do stworzenia w niedalekiej przyszłości aktu prawnego w pełni regulującego zagadnienia związane z tą jakże ważną i przynoszącą  korzyści instytucją.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA