REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przedsiębiorca może współpracować z wolontariuszem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Krzyszkowski

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prawne, wśród których przodują stowarzyszenia i fundacje, mogą korzystać z darmowej pomocy jaką jest współpraca z wolontariuszami, czyli osobami fizycznymi ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonującymi świadczenia (art. 2 pkt. 3 ustawy z 23 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego o wolontariacie). Jest to sposób na obniżenie kosztów funkcjonowania. Czy przedsiębiorca również może skorzystać z darmowej pracy takich osób?

Odpowiedź na to pytanie jest niestety negatywna gdyż ustawa wyklucza z grona beneficjentów pracy wolontariusza wszelkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku z przeznaczeniem do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy czy pracowników.

REKLAMA

Czym jest wolontariat pracowniczy i jakie może przybrać formy

REKLAMA

Możliwa i coraz bardziej powszechna jest za to sytuacja odwrotna, a mianowicie taka, że przedsiębiorca oddaje swoich pracowników jako wolontariuszy do pomocy np. organizacjom pozarządowym. Ta popularna od lat w Ameryce i Europie Zachodniej forma niesienia przez firmy pomocy potrzebującym nazywana "wolontariatem pracowniczym" w ostatnich latach pojawiła się także w Polsce i jest co raz częściej stosowana przez naszych przedsiębiorców.

Wolontariat pracowniczy jest jednym z elementów koncepcji tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility), której istotą jest to, że przedsiębiorca z własnej inicjatywy uwzględnia w swojej strategii prowadzenie działań na rzecz otaczającej go społeczności. Początkowo koncepcja ta była realizować przez duże międzynarodowe firmy, ale wraz z upływem czasu zaczęły ja wprowadzać również małe przedsiębiorstwa.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W praktyce wolontariat pracowniczy może przybrać różne formy: pracownicy firmy mogą pomagać potrzebującym, prowadzić warsztaty, organizować zbiórki żywności itp. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że obowiązki wolontariusza polegają na wykonywaniu przez niego, na zasadach określonych w ustawie, świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy (art. 42 pkt. 1 ustawy). Zdaniem Izabeli Dyakowskiej, konsultant i trener Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu, oznacza to, że organizacja lub co najmniej pomoc w organizacji takich świadczeń, należy do pracodawcy. Ich forma w ramach wolontariatu pracowniczego musi więc polegać na osobistym wykonywaniu.

Zadaniem przedsiębiorcy jest więc przede wszystkim zainicjować odpowiednie działania oraz zachęcić i przeszkolić pracowników do wykonywania takich świadczeń. Dlatego wskazane jest, żeby umożliwił on wykonywanie wolontariatu pracowniczego w czasie pracy, przyznając im np. rocznie jeden dodatkowy płatny dzień urlopu lub udzielając dnia wolnego od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Takie działania stanowią odejście od modelowych założeń instytucji wolontariatu, który co do zasady jest wykonywany w czasie wolnym od pracy.

Polecamy: Czy firma w domu się opłaca


Jakie korzyści daje wolontariat pracowniczy

Podkreślić należy, że dbanie o interesy otoczenia oprócz tego, że z założenia jest dowodem wrażliwości społecznej przedsiębiorcy i odpowiedzią na potrzeby społeczne, zaczęło być traktowane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą nie tylko jako koszt prowadzonej działalności, a wręcz przeciwnie- jako inwestycja, która przyniesie przedsiębiorcy wymierne korzyści.

Według raportu z I Ogólnopolskich badań wolontariatu pracowniczego przeprowadzonych przez firmę Kinoulty Research, wydanego przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu zdaniem decydentów firm, w których organizowany jest wolontariat pracowniczy najważniejszymi z nich są: motywujący wpływ programu na pracowników, integrujący wpływ programu na pracowników oraz poprawa wizerunku firmy.

Wolontariat pracowniczy rozwija postawy prospołeczne oraz pomaga realizować pracownikom ich aspiracje i zainteresowania przy wsparciu pracodawcy oraz współpracowników. W ten sposób kształtują się dobre relacje w zespole, a pracownicy nabywają umiejętności interpersonalne, zdolności organizacyjne i umiejętność kreatywnego myślenia.

Wolontariat pracowniczy podnosi reputację i tworzy zaufanie do firmy, wśród jej klientów, kontrahentów oraz samych pracowników. Dobry wizerunek podnosi jakość marki przedsiębiorcy co ma niebagatelny wpływ na zwiększenie zysków osiąganych z prowadzonej działalności.

Istotną przeszkodą we wprowadzaniu instytucji wolontariatu pracowniczego w Polsce jest to, że w naszym prawie nie ma jeszcze regulacji wolontariatu pracowniczego i obecnie jest to instytucja, do której zastosowanie mają przede wszystkim przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - dotyczące wolontariatu w ogóle oraz kodeks pracy – w zakresie istniejącego stosunku pracy.

Polecamy: Jak założyć firmę transportową

W takiej sytuacji prowadzący działalność gospodarczą powinien opracować wewnętrzny akt pozwalający realizować program wolontariatu pracowniczego, który będzie zgodny z przepisami prawa pracy i prawa cywilnego (zwłaszcza dotyczącymi ubezpieczeń). Dobrym pomysłem wydaje się również stworzenie trójstronnego porozumienia regulującego współpracę pomiędzy wszystkimi stronami wolontariatu.

Pozostaje mieć nadzieję, że szybki rozwój wolontariatu pracowniczego skłoni ustawodawcę do stworzenia w niedalekiej przyszłości aktu prawnego w pełni regulującego zagadnienia związane z tą jakże ważną i przynoszącą  korzyści instytucją.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA