REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przedsiębiorca musi odśnieżać dach

Milewski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

Problem intensywnych zimowych opadów dotyka przedsiębiorców co roku. Dla niektórych z nich wiąże się z dodatkowymi obowiązkami - usuwaniem śniegu i lodu z dachu. Kto i kiedy musi sięgnąć po łopatę i pracować na wysokości? Przeczytaj.

Ile waży Twój dach

REKLAMA

Stopniowo postępująca zmiana klimatu powoduje wzrost intensywności opadów atmosferycznych. Gromadzący się na dachach śnieg, na skutek powtarzających się ociepleń i ochłodzeń, topnieje i zamarza. Prowadzi to do zalegania coraz większych jego ilości i wzrostu ciężaru. Waga metra sześciennego śniegu to średnio około 250 kg. Jeżeli dodamy do tego wilgoć i lód - nawet do 600 kg.

Zalegająca warstwa śniegu o wysokości 10 cm to obciążenie rzędu 25kg/m2. Lód centymetrowej grubości to kolejne 10kg/m2. W takiej sytuacji nawet przeciętne, powtarzające się opady mogą doprowadzić do tego, że dach o powierzchni 100m2 będzie dźwigał dodatkowe 3,5 tony!

Obowiązek

Zgodnie z ustawą prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. właściciel lub zarządca obiektu budowlanego, zachowując należytą staranność, jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego użytkowania obiektu w razie m.in. intensywnych opadów atmosferycznych, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, mienia, a także środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nałożyć karę za nieprzestrzeganie wskazanych przepisów może zarówno straż miejska, nadzór budowlany jak i policja.

Polecamy: Jak zima wpływa na flotę firmową

500, a może 5000 złotych

REKLAMA

Nadzór budowlany dysponuje, aż trzema środkami służącymi dyscyplinowaniu nieodśnieżających. Najbardziej uciążliwe z nich to wyłączenie obiektu z użytkowania (budynek zamykany jest do czasu usunięcia zagrożenia), oraz uprawnienie do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie do sądu rejonowego, który może orzec grzywnę nie mniejszą niż 100 stawek dziennych. Dodatkowo, organ działając w oparciu o przepisy karne, ma prawo do nałożenia na właściciela lub zarządcę mandatu o wysokości nawet 500zł.

Policja może nałożyć karę w wysokości 1 tys. zł. Unikanie płatności może stać się przyczyną wystąpienia z wnioskiem do sądu grodzkiego, który będzie uprawniony do zasądzenia 5 tys. zł.

Właściciela lub zarządcę za zaniechanie usunięcia sopli i nasypów śnieżnych, może również ukarać straż miejska. Mandat i w tym wypadku może sięgnąć nawet 500zł

Polecamy: Na co uważać wykupując assistance

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA