REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaległości jednoosobowych firm wynoszą średnio 34 tys. zł

Subskrybuj nas na Youtube
Zaległości jednoosobowych firm wynoszą średnio 34 tys. zł
Zaległości jednoosobowych firm wynoszą średnio 34 tys. zł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli prowadzisz własną działalność gospodarczą, wiesz na pewno, jak ważne jest terminowe otrzymywanie zapłaty za wykonane usługi. Czy Twoja firma przetrwałaby, jeśli kontrahent „zapomniałby” Ci oddać 34 tys. zł?

Podstawą sprawnego funkcjonowania na rynku jest płynność finansowa. Przekonał się o tym każdy przedsiębiorca próbujący utrzymać się „na powierzchni”. Powiązanie końca z końcem to jednak nie lada wyczyn. Zapanowanie nad dziesiątkami zobowiązań miesięcznie i dopilnowanie kolejnych nieubłaganych terminów wymaga dużych umiejętności zarządzania firmą, a także – co tu dużo mówić – stałego i terminowego dopływu gotówki.

REKLAMA

REKLAMA

O ile w zarządzanie firmą dużo zależy wyłącznie od jej właściciela, to na terminowy dopływ środków bardzo często nie mamy wpływu. O naszej płynności finansowej w wielu przypadkach decydują kontrahenci, którzy zwlekają z uregulowaniem płatności za wykonane przez nas usługi. Jak wynika z najnowszych danych Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą zalegają średnio na 33 940 zł. Dla większych firm taka kwota może nie stanowić problemu. Jednak dla wielu mniejszych przedsiębiorców 34 tys. zł oznacza „być albo nie być”.

Przeczytaj również: Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach

Kwota 33 940 zł to jednak tylko uśredniona wartość zadłużenia dla wszystkich województw. Najgorzej sytuacja przedstawia się w Lubuskiem, gdzie średnie zadłużenie wynosi 340 207 zł. Wszystko za sprawą jednego z przedsiębiorców, którego pojedyncze zadłużenie sięgnęło 6 007 751 zł. Taka kwota mogłaby doprowadzić do upadłości każde przedsiębiorstwo.

REKLAMA

Województwo

Średnia wartość zadłużenia

lubuskie

340 207,39  

opolskie

46 422,14  

wielkopolskie

42 732,88  

pomorskie

28 630,58  

dolnośląskie

24 155,34  

kujawsko-pomorskie

11 768,04  

podkarpackie

11 642,71  

śląskie

10 323,99  

podlaskie

6 659,16  

warmińsko-mazurskie

5 967,17  

małopolskie

5 088,14  

lubelskie

4 575,41  

świętokrzyskie

1 735,14  

łódzkie

1 169,64  

zachodniopomorskie

1 056,97  

mazowieckie

863,67  

cała Polska

33 937,00  

- Każda firma funkcjonuje w określonym otoczeniu rynkowym - mówi Urszula Okarma, prezes Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A - Jego płynność finansowa uzależniona jest od wielu innych podmiotów działających na rynku, takich jak urzędy, klienci, kontrahenci, podwykonawcy. Bardzo często, mimo naszych najszczerszych chęci i usilnych starań o terminowe regulowanie płatności, to właśnie kontrahent staje się przyczyną finansowych tarapatów naszej firmy. Jeśli nie dokona on zapłaty za wykonaną usługę czy produkt, runąć może nie tylko dobre imię naszej firmy. Taki dług może dla nas oznaczać niewypłacalność i bankructwo – dodaje Urszula Okarma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak założyć firmę

Z roku na rok rośnie liczba polskich firm, które ogłaszają upadłość. Bieżący rok może się zakończyć rekordową liczbą zamkniętych firm. Jednym z skutecznych sposobów na uchronienie się przed współpracą z nierzetelnym partnerem jest sprawdzenie go w biurze informacji gospodarczej, np. Rejestrze Dłużników ERIF BIG SA. Opinia, jaką potencjalny kontrahent ma na rynku, może być dla nas cenną informacją, która uchroni naszą firmę przed bankructwem.

Źródło: Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA