REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów
Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji spowolnienia gospodarczego wiele polskich firm zaczęło wprowadzać programy optymalizacji kosztów. Oszczędzają nawet te spółki, które na razie nie odczuły pogorszenia sytuacji finansowej. Czy istnieje zatem sposób na skuteczne cięcie kosztów?

Racjonalizacja kosztów stała się rozpowszechnioną praktyką stosowaną przez polskie firmy. Jednym z największych utrudnień w wypracowaniu pożądanych oszczędności jest brak zrozumienia i akceptacji wśród osób, które są najbardziej zainteresowane rozwojem firmy. Taki argument podało 50 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu firmy Deloitte, które dotyczyło trendów optymalizacji kosztów w polskich firmach.

REKLAMA

Udział kadry zarządzającej

W opinii respondentów, inicjatywy oszczędnościowe powinny mieć wsparcie w osobach przedstawiających najwyższe szczeble organizacyjne firmy. Kierownictwo firmy musi mieć właściwą wiedzę na temat planowanych zmian i udzielać wsparcia tym inicjatywom w całym okresie realizacji projektu.

Eksperci Deloitte zaznaczają, że jest to szczególnie ważne w przypadku zmian strukturalnych zakrojonych na szeroką skalę, które często wymagają współpracy między odrębnymi jednostkami organizacyjnymi.

Ponadto programy wdrażane przez wyższą kadrę zarządzającą charakteryzują się lepszymi wynikami w porównaniu do programów kierowanych przez kadrę niższą.

Zobacz: Jak wyliczyć wskaźnik Okresu Bezpieczeństwa Gotówkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosowanie zachęt

Z badań Deloitte wynika, że istnieje zależność pomiędzy stosowaniem zachęt a realizacją zamierzonych celów. Wszystkie firmy, które stosowały zachęty zrealizowały cele, a w przypadku 19 proc. badanych firm realizacja celów przekroczyła wcześniejszy próg oczekiwań.

Wyjście poza analizę wewnętrzną

Firmy, które przy ustalaniu celów brały pod uwagę analizę zewnętrzną – analizę benchmarkingową i analizę oczekiwań inwestorów wypracowały większe oszczędności w porównaniu do firm, które bazowały tylko na analizie wewnętrznej.

Komunikacja w zarządzaniu

Kluczowym elementem zarządzania zmianą przy programach optymalizacji kosztów jest zapewnienie komunikacji ze wszystkimi osobami, które są zainteresowane tym projektem.

REKLAMA

Eksperci podkreślają, że przeprowadzana w pośpiechu reforma struktury kosztów może odwrócić uwagę kierownictwa firmy od konieczności poinformowania o tym pracowników. Brak informacji powoduje spadek wydajności pracowników. Warto jest zatem od samego początku poświęcić czas na działalność informacyjną.

Blisko 60 proc. badanych firm uważa, że komunikacja jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na powodzenie programu i powinno się jej poświęcić jak najwięcej uwagi przy planowaniu programu oszczędnościowego.

Zobacz: Jak nie utracić płynności finansowej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA