REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów
Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji spowolnienia gospodarczego wiele polskich firm zaczęło wprowadzać programy optymalizacji kosztów. Oszczędzają nawet te spółki, które na razie nie odczuły pogorszenia sytuacji finansowej. Czy istnieje zatem sposób na skuteczne cięcie kosztów?

Racjonalizacja kosztów stała się rozpowszechnioną praktyką stosowaną przez polskie firmy. Jednym z największych utrudnień w wypracowaniu pożądanych oszczędności jest brak zrozumienia i akceptacji wśród osób, które są najbardziej zainteresowane rozwojem firmy. Taki argument podało 50 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu firmy Deloitte, które dotyczyło trendów optymalizacji kosztów w polskich firmach.

REKLAMA

Udział kadry zarządzającej

W opinii respondentów, inicjatywy oszczędnościowe powinny mieć wsparcie w osobach przedstawiających najwyższe szczeble organizacyjne firmy. Kierownictwo firmy musi mieć właściwą wiedzę na temat planowanych zmian i udzielać wsparcia tym inicjatywom w całym okresie realizacji projektu.

Eksperci Deloitte zaznaczają, że jest to szczególnie ważne w przypadku zmian strukturalnych zakrojonych na szeroką skalę, które często wymagają współpracy między odrębnymi jednostkami organizacyjnymi.

Ponadto programy wdrażane przez wyższą kadrę zarządzającą charakteryzują się lepszymi wynikami w porównaniu do programów kierowanych przez kadrę niższą.

Zobacz: Jak wyliczyć wskaźnik Okresu Bezpieczeństwa Gotówkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosowanie zachęt

Z badań Deloitte wynika, że istnieje zależność pomiędzy stosowaniem zachęt a realizacją zamierzonych celów. Wszystkie firmy, które stosowały zachęty zrealizowały cele, a w przypadku 19 proc. badanych firm realizacja celów przekroczyła wcześniejszy próg oczekiwań.

Wyjście poza analizę wewnętrzną

Firmy, które przy ustalaniu celów brały pod uwagę analizę zewnętrzną – analizę benchmarkingową i analizę oczekiwań inwestorów wypracowały większe oszczędności w porównaniu do firm, które bazowały tylko na analizie wewnętrznej.

Komunikacja w zarządzaniu

Kluczowym elementem zarządzania zmianą przy programach optymalizacji kosztów jest zapewnienie komunikacji ze wszystkimi osobami, które są zainteresowane tym projektem.

REKLAMA

Eksperci podkreślają, że przeprowadzana w pośpiechu reforma struktury kosztów może odwrócić uwagę kierownictwa firmy od konieczności poinformowania o tym pracowników. Brak informacji powoduje spadek wydajności pracowników. Warto jest zatem od samego początku poświęcić czas na działalność informacyjną.

Blisko 60 proc. badanych firm uważa, że komunikacja jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na powodzenie programu i powinno się jej poświęcić jak najwięcej uwagi przy planowaniu programu oszczędnościowego.

Zobacz: Jak nie utracić płynności finansowej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA