REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów?

Irina Nowochatko
Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów
Jak skutecznie przeprowadzić program optymalizacji kosztów

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji spowolnienia gospodarczego wiele polskich firm zaczęło wprowadzać programy optymalizacji kosztów. Oszczędzają nawet te spółki, które na razie nie odczuły pogorszenia sytuacji finansowej. Czy istnieje zatem sposób na skuteczne cięcie kosztów?

Racjonalizacja kosztów stała się rozpowszechnioną praktyką stosowaną przez polskie firmy. Jednym z największych utrudnień w wypracowaniu pożądanych oszczędności jest brak zrozumienia i akceptacji wśród osób, które są najbardziej zainteresowane rozwojem firmy. Taki argument podało 50 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu firmy Deloitte, które dotyczyło trendów optymalizacji kosztów w polskich firmach.

REKLAMA

REKLAMA

Udział kadry zarządzającej

W opinii respondentów, inicjatywy oszczędnościowe powinny mieć wsparcie w osobach przedstawiających najwyższe szczeble organizacyjne firmy. Kierownictwo firmy musi mieć właściwą wiedzę na temat planowanych zmian i udzielać wsparcia tym inicjatywom w całym okresie realizacji projektu.

Eksperci Deloitte zaznaczają, że jest to szczególnie ważne w przypadku zmian strukturalnych zakrojonych na szeroką skalę, które często wymagają współpracy między odrębnymi jednostkami organizacyjnymi.

Ponadto programy wdrażane przez wyższą kadrę zarządzającą charakteryzują się lepszymi wynikami w porównaniu do programów kierowanych przez kadrę niższą.

REKLAMA

Zobacz: Jak wyliczyć wskaźnik Okresu Bezpieczeństwa Gotówkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosowanie zachęt

Z badań Deloitte wynika, że istnieje zależność pomiędzy stosowaniem zachęt a realizacją zamierzonych celów. Wszystkie firmy, które stosowały zachęty zrealizowały cele, a w przypadku 19 proc. badanych firm realizacja celów przekroczyła wcześniejszy próg oczekiwań.

Wyjście poza analizę wewnętrzną

Firmy, które przy ustalaniu celów brały pod uwagę analizę zewnętrzną – analizę benchmarkingową i analizę oczekiwań inwestorów wypracowały większe oszczędności w porównaniu do firm, które bazowały tylko na analizie wewnętrznej.

Komunikacja w zarządzaniu

Kluczowym elementem zarządzania zmianą przy programach optymalizacji kosztów jest zapewnienie komunikacji ze wszystkimi osobami, które są zainteresowane tym projektem.

Eksperci podkreślają, że przeprowadzana w pośpiechu reforma struktury kosztów może odwrócić uwagę kierownictwa firmy od konieczności poinformowania o tym pracowników. Brak informacji powoduje spadek wydajności pracowników. Warto jest zatem od samego początku poświęcić czas na działalność informacyjną.

Blisko 60 proc. badanych firm uważa, że komunikacja jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na powodzenie programu i powinno się jej poświęcić jak najwięcej uwagi przy planowaniu programu oszczędnościowego.

Zobacz: Jak nie utracić płynności finansowej?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA