REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie w kryzysie – czas cięć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Zarządzanie w kryzysie – czas cięć
Zarządzanie w kryzysie – czas cięć

REKLAMA

REKLAMA

Na pytanie kiedy się skończy kryzys zaczęły docierać odpowiedzi mówiące o pewnych oznakach poprawy sytuacji gospodarczej. Jednak w najbliższym czasie większość firm będzie kontynuować zabezpieczenie środków i dalej szukać oszczędności. Racjonalizacja kosztów stała się standardową praktyką stosowaną przez wiele polskich firm – pokazują badania firmy Deloitte.

Z badań przeprowadzonych pomiędzy marcem a majem tego roku na grupie 50 polskich firm wynika, że dwie trzecie ankietowanych jest obecnie w trakcie realizacji programu optymalizacji kosztów, a prawie trzy czwarte planuje uruchomić taki program w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

REKLAMA

Analitycy Deloitte zaznaczają, że kryzys zmusił przedsiębiorców do tworzenia planów racjonalizacyjnych, które jeszcze niedawno były tylko braną pod uwagę opcją w przypadku nadejścia trudnych czasów.

Badania pokazują, że kryzys nie dotknął jeszcze wszystkich firm. A działania skierowane na optymalizację kosztów podejmowane są przez świadomych kryzysu uczestników rynku i nie wynikają bezpośrednio z pogorszenia ich wyników. Tylko mniej niż połowa firm, które wskazały recesję na rynkach jako główny powód uruchomienia programu optymalizacji kosztów rzeczywiście odnotowała spadek zyskowności.

To oznacza, że reszta firm przygotowuje plan oszczędnościowy na wszelki wypadek, aby w razie potrzeby zabezpieczyć się przed ewentualnym pogorszeniem sytuacji.

Zobacz: Czym faktoring różni się od kredytu i innych form finansowania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalanie celów programu

Żeby czerpać korzyści i prawidłowo poprowadzić program optymalizacji kosztów konieczne jest określenie celów takiego programu. Przy ustalaniu celów programów optymalizacji najczęściej pod uwagę jest brana:

  • Analiza porównawcza z konkurentami;
  • Analiza wewnętrzna – ocena efektywności w organizacji;
  • Analiza z punktu widzenia inwestora – niezbędna poprawa efektywności kosztowej pozwalająca na utrzymanie ceny akcji przy założeniu stałych dochodów firmy.

Gdzie i co się tnie?

REKLAMA

Mimo że każda firma ma inne potrzeby związane z redukcją kosztów dla większości przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniach Deloitte źródłem oszczędności jest usprawnienie funkcji ogólnego zarządu i optymalizacja posiadanego majątku firmy. Podniesienie efektywności kosztów ogólnego rządu może przynieść znaczne oszczędności przy niewielkich stratach lub nawet całkowitym ich braku.

Zaletą takiego postępowania jest to, że działanie w tym obszarze nie mają bezpośredniego wpływu na relacje z klientami lub bieżące transakcje. Przeprowadzane zmiany nie zakłócają funkcjonowania firmy i obchodzi się bez narażania na ryzyko dobrych relacji z klientami.

Najczęściej tym programem zostały dotknięte takie obszary jak:

  • Optymalizacja płac i dodatków pracowniczych;
  • Optymalizacja kosztów produkcji sprzedanej;
  • Optymalizacja kosztów ogólnego zarządu i kosztów sprzedaży;
  • Optymalizacja posiadanego majątku firmy.

Jak się tnie?

W ramach programu optymalizacji kosztów najczęściej wprowadzano ustanowienie kontroli wydatków, zmianę poziomu akceptacji wydatków, wstrzymanie procesu rekrutacji nowych pracowników, redukcję poziomu zatrudnienia, outsourcing funkcji i in.

Zobacz: Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA