REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie w kryzysie – czas cięć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Zarządzanie w kryzysie – czas cięć
Zarządzanie w kryzysie – czas cięć

REKLAMA

REKLAMA

Na pytanie kiedy się skończy kryzys zaczęły docierać odpowiedzi mówiące o pewnych oznakach poprawy sytuacji gospodarczej. Jednak w najbliższym czasie większość firm będzie kontynuować zabezpieczenie środków i dalej szukać oszczędności. Racjonalizacja kosztów stała się standardową praktyką stosowaną przez wiele polskich firm – pokazują badania firmy Deloitte.

Z badań przeprowadzonych pomiędzy marcem a majem tego roku na grupie 50 polskich firm wynika, że dwie trzecie ankietowanych jest obecnie w trakcie realizacji programu optymalizacji kosztów, a prawie trzy czwarte planuje uruchomić taki program w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

REKLAMA

Analitycy Deloitte zaznaczają, że kryzys zmusił przedsiębiorców do tworzenia planów racjonalizacyjnych, które jeszcze niedawno były tylko braną pod uwagę opcją w przypadku nadejścia trudnych czasów.

Badania pokazują, że kryzys nie dotknął jeszcze wszystkich firm. A działania skierowane na optymalizację kosztów podejmowane są przez świadomych kryzysu uczestników rynku i nie wynikają bezpośrednio z pogorszenia ich wyników. Tylko mniej niż połowa firm, które wskazały recesję na rynkach jako główny powód uruchomienia programu optymalizacji kosztów rzeczywiście odnotowała spadek zyskowności.

To oznacza, że reszta firm przygotowuje plan oszczędnościowy na wszelki wypadek, aby w razie potrzeby zabezpieczyć się przed ewentualnym pogorszeniem sytuacji.

Zobacz: Czym faktoring różni się od kredytu i innych form finansowania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalanie celów programu

Żeby czerpać korzyści i prawidłowo poprowadzić program optymalizacji kosztów konieczne jest określenie celów takiego programu. Przy ustalaniu celów programów optymalizacji najczęściej pod uwagę jest brana:

  • Analiza porównawcza z konkurentami;
  • Analiza wewnętrzna – ocena efektywności w organizacji;
  • Analiza z punktu widzenia inwestora – niezbędna poprawa efektywności kosztowej pozwalająca na utrzymanie ceny akcji przy założeniu stałych dochodów firmy.

Gdzie i co się tnie?

REKLAMA

Mimo że każda firma ma inne potrzeby związane z redukcją kosztów dla większości przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniach Deloitte źródłem oszczędności jest usprawnienie funkcji ogólnego zarządu i optymalizacja posiadanego majątku firmy. Podniesienie efektywności kosztów ogólnego rządu może przynieść znaczne oszczędności przy niewielkich stratach lub nawet całkowitym ich braku.

Zaletą takiego postępowania jest to, że działanie w tym obszarze nie mają bezpośredniego wpływu na relacje z klientami lub bieżące transakcje. Przeprowadzane zmiany nie zakłócają funkcjonowania firmy i obchodzi się bez narażania na ryzyko dobrych relacji z klientami.

Najczęściej tym programem zostały dotknięte takie obszary jak:

  • Optymalizacja płac i dodatków pracowniczych;
  • Optymalizacja kosztów produkcji sprzedanej;
  • Optymalizacja kosztów ogólnego zarządu i kosztów sprzedaży;
  • Optymalizacja posiadanego majątku firmy.

Jak się tnie?

W ramach programu optymalizacji kosztów najczęściej wprowadzano ustanowienie kontroli wydatków, zmianę poziomu akceptacji wydatków, wstrzymanie procesu rekrutacji nowych pracowników, redukcję poziomu zatrudnienia, outsourcing funkcji i in.

Zobacz: Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA