REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie w kryzysie – czas cięć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Zarządzanie w kryzysie – czas cięć
Zarządzanie w kryzysie – czas cięć

REKLAMA

REKLAMA

Na pytanie kiedy się skończy kryzys zaczęły docierać odpowiedzi mówiące o pewnych oznakach poprawy sytuacji gospodarczej. Jednak w najbliższym czasie większość firm będzie kontynuować zabezpieczenie środków i dalej szukać oszczędności. Racjonalizacja kosztów stała się standardową praktyką stosowaną przez wiele polskich firm – pokazują badania firmy Deloitte.

Z badań przeprowadzonych pomiędzy marcem a majem tego roku na grupie 50 polskich firm wynika, że dwie trzecie ankietowanych jest obecnie w trakcie realizacji programu optymalizacji kosztów, a prawie trzy czwarte planuje uruchomić taki program w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

REKLAMA

Analitycy Deloitte zaznaczają, że kryzys zmusił przedsiębiorców do tworzenia planów racjonalizacyjnych, które jeszcze niedawno były tylko braną pod uwagę opcją w przypadku nadejścia trudnych czasów.

Badania pokazują, że kryzys nie dotknął jeszcze wszystkich firm. A działania skierowane na optymalizację kosztów podejmowane są przez świadomych kryzysu uczestników rynku i nie wynikają bezpośrednio z pogorszenia ich wyników. Tylko mniej niż połowa firm, które wskazały recesję na rynkach jako główny powód uruchomienia programu optymalizacji kosztów rzeczywiście odnotowała spadek zyskowności.

To oznacza, że reszta firm przygotowuje plan oszczędnościowy na wszelki wypadek, aby w razie potrzeby zabezpieczyć się przed ewentualnym pogorszeniem sytuacji.

Zobacz: Czym faktoring różni się od kredytu i innych form finansowania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalanie celów programu

Żeby czerpać korzyści i prawidłowo poprowadzić program optymalizacji kosztów konieczne jest określenie celów takiego programu. Przy ustalaniu celów programów optymalizacji najczęściej pod uwagę jest brana:

  • Analiza porównawcza z konkurentami;
  • Analiza wewnętrzna – ocena efektywności w organizacji;
  • Analiza z punktu widzenia inwestora – niezbędna poprawa efektywności kosztowej pozwalająca na utrzymanie ceny akcji przy założeniu stałych dochodów firmy.

Gdzie i co się tnie?

REKLAMA

Mimo że każda firma ma inne potrzeby związane z redukcją kosztów dla większości przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniach Deloitte źródłem oszczędności jest usprawnienie funkcji ogólnego zarządu i optymalizacja posiadanego majątku firmy. Podniesienie efektywności kosztów ogólnego rządu może przynieść znaczne oszczędności przy niewielkich stratach lub nawet całkowitym ich braku.

Zaletą takiego postępowania jest to, że działanie w tym obszarze nie mają bezpośredniego wpływu na relacje z klientami lub bieżące transakcje. Przeprowadzane zmiany nie zakłócają funkcjonowania firmy i obchodzi się bez narażania na ryzyko dobrych relacji z klientami.

Najczęściej tym programem zostały dotknięte takie obszary jak:

  • Optymalizacja płac i dodatków pracowniczych;
  • Optymalizacja kosztów produkcji sprzedanej;
  • Optymalizacja kosztów ogólnego zarządu i kosztów sprzedaży;
  • Optymalizacja posiadanego majątku firmy.

Jak się tnie?

W ramach programu optymalizacji kosztów najczęściej wprowadzano ustanowienie kontroli wydatków, zmianę poziomu akceptacji wydatków, wstrzymanie procesu rekrutacji nowych pracowników, redukcję poziomu zatrudnienia, outsourcing funkcji i in.

Zobacz: Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA