Zarządzanie w kryzysie – czas cięć
REKLAMA
REKLAMA
Z badań przeprowadzonych pomiędzy marcem a majem tego roku na grupie 50 polskich firm wynika, że dwie trzecie ankietowanych jest obecnie w trakcie realizacji programu optymalizacji kosztów, a prawie trzy czwarte planuje uruchomić taki program w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
REKLAMA
Analitycy Deloitte zaznaczają, że kryzys zmusił przedsiębiorców do tworzenia planów racjonalizacyjnych, które jeszcze niedawno były tylko braną pod uwagę opcją w przypadku nadejścia trudnych czasów.
Badania pokazują, że kryzys nie dotknął jeszcze wszystkich firm. A działania skierowane na optymalizację kosztów podejmowane są przez świadomych kryzysu uczestników rynku i nie wynikają bezpośrednio z pogorszenia ich wyników. Tylko mniej niż połowa firm, które wskazały recesję na rynkach jako główny powód uruchomienia programu optymalizacji kosztów rzeczywiście odnotowała spadek zyskowności.
To oznacza, że reszta firm przygotowuje plan oszczędnościowy na wszelki wypadek, aby w razie potrzeby zabezpieczyć się przed ewentualnym pogorszeniem sytuacji.
Zobacz: Czym faktoring różni się od kredytu i innych form finansowania?
Ustalanie celów programu
Żeby czerpać korzyści i prawidłowo poprowadzić program optymalizacji kosztów konieczne jest określenie celów takiego programu. Przy ustalaniu celów programów optymalizacji najczęściej pod uwagę jest brana:
- Analiza porównawcza z konkurentami;
- Analiza wewnętrzna – ocena efektywności w organizacji;
- Analiza z punktu widzenia inwestora – niezbędna poprawa efektywności kosztowej pozwalająca na utrzymanie ceny akcji przy założeniu stałych dochodów firmy.
Gdzie i co się tnie?
REKLAMA
Mimo że każda firma ma inne potrzeby związane z redukcją kosztów dla większości przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniach Deloitte źródłem oszczędności jest usprawnienie funkcji ogólnego zarządu i optymalizacja posiadanego majątku firmy. Podniesienie efektywności kosztów ogólnego rządu może przynieść znaczne oszczędności przy niewielkich stratach lub nawet całkowitym ich braku.
Zaletą takiego postępowania jest to, że działanie w tym obszarze nie mają bezpośredniego wpływu na relacje z klientami lub bieżące transakcje. Przeprowadzane zmiany nie zakłócają funkcjonowania firmy i obchodzi się bez narażania na ryzyko dobrych relacji z klientami.
Najczęściej tym programem zostały dotknięte takie obszary jak:
- Optymalizacja płac i dodatków pracowniczych;
- Optymalizacja kosztów produkcji sprzedanej;
- Optymalizacja kosztów ogólnego zarządu i kosztów sprzedaży;
- Optymalizacja posiadanego majątku firmy.
Jak się tnie?
W ramach programu optymalizacji kosztów najczęściej wprowadzano ustanowienie kontroli wydatków, zmianę poziomu akceptacji wydatków, wstrzymanie procesu rekrutacji nowych pracowników, redukcję poziomu zatrudnienia, outsourcing funkcji i in.
Zobacz: Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.