Analiza otoczenia biznesowego firmy
REKLAMA
REKLAMA
Analiza marketingowa to wiedza, którą przedsiębiorca musi mieć przed przystąpieniem do projektowania nowej strategii czy procesów re-brandingowych w firmie.
REKLAMA
W procesie badań otoczenia biznesowego wykorzystuje się informacje o danym rynku, które pomagają w określeniu miejsca firmy w tym otoczeniu. Przekłada się to na wzrost sprzedaży i zwiększenie potencjału firmowego.
Marcin Gieracz, właściciel firmy Rubikom Strategy&Creations, która zajmuje się m.in. analizą marketingową przedsiębiorstw zaznacza, że przy projektowaniu strategii działania firmy niezbędne są informacje dotyczące takich elementów jak: rynek, konkurencja i konsument.
Ponadto należy poddać analizie pozycjonowanie, świadomość marki czy przedsiębiorstwa, a także znajomość usług lub produktów przez konsumentów. Jest to początek powszechnie stosowanego procesu, który jest nazywany - zaczynamy od „gdzie jesteśmy” i dochodzimy do „gdzie chcemy być”.
Zobacz: Jak wybrać system finansowo-księgowy?
Weryfikacja rynku
REKLAMA
Przy weryfikacji rynku należy skupić się na takich priorytetach jak: kto jest obecny na rynku i kto stanowi konkurencję dla firmy. Oprócz tego trzeba ustalić i zdiagnozować dzięki czemu firmy działające w danej branży osiągnęli wzrost. Jednocześnie warto jest także zebrać informacje, pomagające ustalić co powoduje upadki firm w danej branży.
Aby strategia marketingowa odróżniała się od innych i dawała pożądane rezultaty należy się skupić na tym, co robi konkurencja i musi być skonstruowana tak, by odzwierciedlała preferencje klientów. Eksperci radzą, że analizując działania konkurencji warto jest sprawdzać wszystko, co jest dostępne klientom – wygląd strony internetowej, sposób komunikowania się w mediach, oferty handlowe firm, ich ceny i sieci dystrybucji.
Jednak najlepszym źródłem informacji jest konsument. Dzięki informacji dotyczącej potrzeb klientów można uzyskać odpowiedź na pytania: co, za ile, gdzie i w jaki sposób warto przedstawić swoje produkty czy usługi, by były one konkurencyjne.
Autoanaliza firmy
Marcin Gieracz, szef firmy Rubikom Strategy&Creations podkreśla, że znajomość szans i zagrożeń dla firmy, produktu czy usługi są wartościami wyniesionymi właśnie z analizy rynkowej. Jednak w tym procesie bynie da się pominąć także autoanalizy przedsiębiorstwa. Znajomość potencjału firmy i możliwości jej pracowników ułatwi wprowadzenie zmian i działanie na rynku.
Analiza własnego przedsiębiorstwa powinna być oparta na wielu wywiadach, które nie mogą zostać ograniczone jedynie do rozmów z zarządem czy najważniejszymi działami firm. Liczy się tu również bezpośrednia rozmowa z obsługą klienta w punkcie sprzedaży i z pracownikami mających kontakt w terenie z konsumentami.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.