REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza otoczenia biznesowego firmy

Irina Nowochatko
Analiza otoczenia biznesowego firmy
Analiza otoczenia biznesowego firmy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Analiza otoczenia biznesowego marki czy firmy pomaga wybrać właściwy kierunek działań biznesowych. Dopiero po rozpoznaniu rynku i działań konkurencji można stworzyć udaną strategię marketingową.

Analiza marketingowa to wiedza, którą przedsiębiorca musi mieć przed przystąpieniem do projektowania nowej strategii czy procesów re-brandingowych w firmie.

REKLAMA

W procesie badań otoczenia biznesowego wykorzystuje się informacje o danym rynku, które pomagają w określeniu miejsca firmy w tym otoczeniu. Przekłada się to na wzrost sprzedaży i zwiększenie potencjału firmowego.

Marcin Gieracz, właściciel firmy Rubikom Strategy&Creations, która zajmuje się m.in. analizą marketingową przedsiębiorstw zaznacza, że przy projektowaniu strategii działania firmy niezbędne są informacje dotyczące takich elementów jak: rynek, konkurencja i konsument.

Ponadto należy poddać analizie pozycjonowanie, świadomość marki czy przedsiębiorstwa, a także znajomość usług lub produktów przez konsumentów. Jest to początek powszechnie stosowanego procesu, który jest nazywany - zaczynamy od „gdzie jesteśmy” i dochodzimy do „gdzie chcemy być”.

Zobacz: Jak wybrać system finansowo-księgowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Weryfikacja rynku

REKLAMA

Przy weryfikacji rynku należy skupić się na takich priorytetach jak: kto jest obecny na rynku i kto stanowi konkurencję dla firmy. Oprócz tego trzeba ustalić i zdiagnozować dzięki czemu firmy działające w danej branży osiągnęli wzrost. Jednocześnie warto jest także zebrać informacje, pomagające ustalić co powoduje upadki firm w danej branży.

Aby strategia marketingowa odróżniała się od innych i dawała pożądane rezultaty należy się skupić na tym, co robi konkurencja i musi być skonstruowana tak, by odzwierciedlała preferencje klientów. Eksperci radzą, że analizując działania konkurencji warto jest sprawdzać wszystko, co jest dostępne klientom – wygląd strony internetowej, sposób komunikowania się w mediach, oferty handlowe firm, ich ceny i sieci dystrybucji.

Jednak najlepszym źródłem informacji jest konsument. Dzięki informacji dotyczącej potrzeb klientów można uzyskać odpowiedź na pytania: co, za ile, gdzie i w jaki sposób warto przedstawić swoje produkty czy usługi, by były one konkurencyjne.

Autoanaliza firmy

Marcin Gieracz, szef firmy Rubikom Strategy&Creations podkreśla, że znajomość szans i zagrożeń dla firmy, produktu czy usługi są wartościami wyniesionymi właśnie z analizy rynkowej. Jednak w tym procesie bynie da się pominąć także autoanalizy przedsiębiorstwa. Znajomość potencjału firmy i możliwości jej pracowników ułatwi wprowadzenie zmian i działanie na rynku.

Analiza własnego przedsiębiorstwa powinna być oparta na wielu wywiadach, które nie mogą zostać ograniczone jedynie do rozmów z zarządem czy najważniejszymi działami firm. Liczy się tu również bezpośrednia rozmowa z obsługą klienta w punkcie sprzedaży i z pracownikami mających kontakt w terenie z konsumentami.

Zobacz: Jak obliczyć koszty i zyski - krok po kroku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA