REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza otoczenia biznesowego firmy

Irina Nowochatko
Analiza otoczenia biznesowego firmy
Analiza otoczenia biznesowego firmy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Analiza otoczenia biznesowego marki czy firmy pomaga wybrać właściwy kierunek działań biznesowych. Dopiero po rozpoznaniu rynku i działań konkurencji można stworzyć udaną strategię marketingową.

Analiza marketingowa to wiedza, którą przedsiębiorca musi mieć przed przystąpieniem do projektowania nowej strategii czy procesów re-brandingowych w firmie.

REKLAMA

W procesie badań otoczenia biznesowego wykorzystuje się informacje o danym rynku, które pomagają w określeniu miejsca firmy w tym otoczeniu. Przekłada się to na wzrost sprzedaży i zwiększenie potencjału firmowego.

Marcin Gieracz, właściciel firmy Rubikom Strategy&Creations, która zajmuje się m.in. analizą marketingową przedsiębiorstw zaznacza, że przy projektowaniu strategii działania firmy niezbędne są informacje dotyczące takich elementów jak: rynek, konkurencja i konsument.

Ponadto należy poddać analizie pozycjonowanie, świadomość marki czy przedsiębiorstwa, a także znajomość usług lub produktów przez konsumentów. Jest to początek powszechnie stosowanego procesu, który jest nazywany - zaczynamy od „gdzie jesteśmy” i dochodzimy do „gdzie chcemy być”.

Zobacz: Jak wybrać system finansowo-księgowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Weryfikacja rynku

REKLAMA

Przy weryfikacji rynku należy skupić się na takich priorytetach jak: kto jest obecny na rynku i kto stanowi konkurencję dla firmy. Oprócz tego trzeba ustalić i zdiagnozować dzięki czemu firmy działające w danej branży osiągnęli wzrost. Jednocześnie warto jest także zebrać informacje, pomagające ustalić co powoduje upadki firm w danej branży.

Aby strategia marketingowa odróżniała się od innych i dawała pożądane rezultaty należy się skupić na tym, co robi konkurencja i musi być skonstruowana tak, by odzwierciedlała preferencje klientów. Eksperci radzą, że analizując działania konkurencji warto jest sprawdzać wszystko, co jest dostępne klientom – wygląd strony internetowej, sposób komunikowania się w mediach, oferty handlowe firm, ich ceny i sieci dystrybucji.

Jednak najlepszym źródłem informacji jest konsument. Dzięki informacji dotyczącej potrzeb klientów można uzyskać odpowiedź na pytania: co, za ile, gdzie i w jaki sposób warto przedstawić swoje produkty czy usługi, by były one konkurencyjne.

Autoanaliza firmy

Marcin Gieracz, szef firmy Rubikom Strategy&Creations podkreśla, że znajomość szans i zagrożeń dla firmy, produktu czy usługi są wartościami wyniesionymi właśnie z analizy rynkowej. Jednak w tym procesie bynie da się pominąć także autoanalizy przedsiębiorstwa. Znajomość potencjału firmy i możliwości jej pracowników ułatwi wprowadzenie zmian i działanie na rynku.

Analiza własnego przedsiębiorstwa powinna być oparta na wielu wywiadach, które nie mogą zostać ograniczone jedynie do rozmów z zarządem czy najważniejszymi działami firm. Liczy się tu również bezpośrednia rozmowa z obsługą klienta w punkcie sprzedaży i z pracownikami mających kontakt w terenie z konsumentami.

Zobacz: Jak obliczyć koszty i zyski - krok po kroku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rolnicy ruszyli do skupów. Czy da się jeszcze zarobić na zbożu?

    W obliczu obaw o dalszy spadek cen, rolnicy postanowili sprzedać zboża ze swoich magazynów. Już w styczniu, punkty skupu zakupiły 538,8 tys. ton zbóż, co stanowi wzrost o 10% w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2023 i o 17% w stosunku do grudnia poprzedniego roku. 

    Dojście do niskiej inflacji wymaga kontraktu społecznego, który jest jak umowa widmo

    Niska inflacja to kontrakt społeczny. Taki kontrakt jest jak umowa widmo, ale osiągany jest głównie wysiłkiem banku centralnego, bo NBP jest odpowiedzialny za stabilność cen w gospodarce.

    Sektor MŚP chętniej sięga po kredyty, a banki zaostrzają kryteria ich przyznawania

    Popyt na kredyty długoterminowe ze strony małych przedsiębiorców jest najwyższy od lat. Jedocześnie banki przyznają, że zaostrzają kryteria kredytowe. Czy alternatywna forma finansowania, czyli faktoring, będzie przeżywał ożywienie?  

    Przedsiębiorcy mają obawy czy uda się wydać pieniądze z KPO. Polska ma na to o połowę mniej czasu niż inne kraje

    Pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy – KPO dla Polski to doskonała wiadomość, ale trzeba się pospieszyć, by je efektywnie wydać, apelują przedsiębiorcy. Kraje, które dostały pieniądze europejskie bez opóźnień aktualnie są już w połowie drogi w ich wydatkowaniu. Polska będzie musiała wdrożyć wysokie tempo, by żadne dotacje nie przepadły.

     

    REKLAMA

    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    REKLAMA