REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza otoczenia biznesowego firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Analiza otoczenia biznesowego firmy
Analiza otoczenia biznesowego firmy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Analiza otoczenia biznesowego marki czy firmy pomaga wybrać właściwy kierunek działań biznesowych. Dopiero po rozpoznaniu rynku i działań konkurencji można stworzyć udaną strategię marketingową.

Analiza marketingowa to wiedza, którą przedsiębiorca musi mieć przed przystąpieniem do projektowania nowej strategii czy procesów re-brandingowych w firmie.

REKLAMA

W procesie badań otoczenia biznesowego wykorzystuje się informacje o danym rynku, które pomagają w określeniu miejsca firmy w tym otoczeniu. Przekłada się to na wzrost sprzedaży i zwiększenie potencjału firmowego.

Marcin Gieracz, właściciel firmy Rubikom Strategy&Creations, która zajmuje się m.in. analizą marketingową przedsiębiorstw zaznacza, że przy projektowaniu strategii działania firmy niezbędne są informacje dotyczące takich elementów jak: rynek, konkurencja i konsument.

Ponadto należy poddać analizie pozycjonowanie, świadomość marki czy przedsiębiorstwa, a także znajomość usług lub produktów przez konsumentów. Jest to początek powszechnie stosowanego procesu, który jest nazywany - zaczynamy od „gdzie jesteśmy” i dochodzimy do „gdzie chcemy być”.

Zobacz: Jak wybrać system finansowo-księgowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Weryfikacja rynku

REKLAMA

Przy weryfikacji rynku należy skupić się na takich priorytetach jak: kto jest obecny na rynku i kto stanowi konkurencję dla firmy. Oprócz tego trzeba ustalić i zdiagnozować dzięki czemu firmy działające w danej branży osiągnęli wzrost. Jednocześnie warto jest także zebrać informacje, pomagające ustalić co powoduje upadki firm w danej branży.

Aby strategia marketingowa odróżniała się od innych i dawała pożądane rezultaty należy się skupić na tym, co robi konkurencja i musi być skonstruowana tak, by odzwierciedlała preferencje klientów. Eksperci radzą, że analizując działania konkurencji warto jest sprawdzać wszystko, co jest dostępne klientom – wygląd strony internetowej, sposób komunikowania się w mediach, oferty handlowe firm, ich ceny i sieci dystrybucji.

Jednak najlepszym źródłem informacji jest konsument. Dzięki informacji dotyczącej potrzeb klientów można uzyskać odpowiedź na pytania: co, za ile, gdzie i w jaki sposób warto przedstawić swoje produkty czy usługi, by były one konkurencyjne.

Autoanaliza firmy

Marcin Gieracz, szef firmy Rubikom Strategy&Creations podkreśla, że znajomość szans i zagrożeń dla firmy, produktu czy usługi są wartościami wyniesionymi właśnie z analizy rynkowej. Jednak w tym procesie bynie da się pominąć także autoanalizy przedsiębiorstwa. Znajomość potencjału firmy i możliwości jej pracowników ułatwi wprowadzenie zmian i działanie na rynku.

Analiza własnego przedsiębiorstwa powinna być oparta na wielu wywiadach, które nie mogą zostać ograniczone jedynie do rozmów z zarządem czy najważniejszymi działami firm. Liczy się tu również bezpośrednia rozmowa z obsługą klienta w punkcie sprzedaży i z pracownikami mających kontakt w terenie z konsumentami.

Zobacz: Jak obliczyć koszty i zyski - krok po kroku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA