Zarządzanie wartością firmy
REKLAMA
REKLAMA
Umiejętne zarządzanie wartością firmy podnosi jej pozycję rynkową i daje przewagę konkurencyjną. Ten typ zarządzania obejmuje m.in.:
REKLAMA
- Zarządzanie marketingowe;
- Zarządzanie innowacyjne i inwestycyjne;
- Zarządzanie finansami;
- Zarządzanie zasobami ludzkimi.
Specjaliści firmy doradczej Deloitte podają, że wzrost wartości przedsiębiorstwa to uniwersalny i nadrzędny cel wszystkich zainteresowanych rozwojem danej spółki. Łączy on zarówno inwestorów, pracowników, klientów, dostawców, jak i partnerów społecznych.
REKLAMA
Ponadto system zarządzania wartością firmy jest kluczowym wymogiem skutecznej strategii w zakresie zarządzania stosowaną przez firmy w wielu branżach. Jego wdrożenie wprowadza zmiany do organizacji firmy i do tego w jaki sposób są podejmowane najważniejsze decyzje.
Eksperci Deloitte tłumaczą, że dzięki systemom zarządzania wartością strategia firmy, jej cele i działania przekładane są na język wartości firmy. Systemy planowania, raportowania i kontroli są dostosowywane do zarządzania wartością firmy, a systemy oceny i motywacji stymulują pracowników do jej zwiększenia.
Zobacz: Jak zmiana wartości pieniądza wpływa na finanse firmy?
Pomiar efektów działalności firmy
W procesie zwiększania wartości firmy wymagane jest stworzenie kryteriów okresowej oceny działalności całej organizacji, które są zgodne z kryteriami oceny wykorzystywanymi przez uczestników rynku kapitałowego. Jednak tradycyjne miary księgowe nie zapewniają pomiaru efektywności firmy według kryteriów używanych przez inwestorów.
Przyczyną tego jest to, że pomijają one jeden z głównych elementów takiej oceny, którym jest koszt kapitału zainwestowanego przez akcjonariuszy. Dlatego wymagane jest wprowadzenie innych metod pomiaru efektów działalności.
W zarządzaniu wartością firmy taka ocena dokonywana jest na podstawie miar wartości dodanej, które poprzez uwzględnienie kosztu kapitału własnego pozwalają określić rzeczywisty wynik wypracowany przez przedsiębiorstwo, który jest określany mianem wyniku ekonomicznego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.