Zarządzanie wiedzą jako część strategii biznesowej
REKLAMA
REKLAMA
W Polsce działają dwie organizacje, które zajmują się tą tematyką – Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą i Stowarzyszenie Praktyków Zarządzania Wiedzą. Jednym z głównych celów tych placówek jest dążenie do integracji środowisk nauki i praktyki dla rozwoju polskiej gospodarki opartej na wiedzy.
REKLAMA
Najważniejsze pojęcia
Wśród podstawowych terminów związanych z zarządzaniem wiedzą są m.in.: dane, informacja, wiedza, zarządzanie wiedzą, kompetencje, transfer, innowacja itd. Od sposobu ich zdefiniowania zależy konstrukcja elementów metodyki zarządzania.
Według definicji Cranfield School of Management zarządzanie wiedzą to ogół procesów umożliwiających tworzenie, upowszechnianie i wykorzystanie wiedzy do realizacji celów organizacji.
Zobacz: Egzekucja majątku przedsiębiorcy po ogłoszeniu upadłości - porada
W procesie zarządzania wiedzą biorą udział takie czynniki jak:
- Identyfikacja wiedzy (źródeł wiedzy, klas i kategorii wiedzy);
- Gromadzenie (przechowywanie, zapisywanie) wiedzy,;
- Organizowanie zgromadzonej wiedzy (klasyfikacja, kategoryzacja, dostosowywanie);
- Dzielenie się wiedzą (rozpowszechnianie wiedzy, zachęcanie do wykorzystania, motywowanie do zorganizowanego gromadzenia wiedzy);
- Uczenie się (proces wykorzystania wiedzy w bieżącym działaniu);
- Tworzenie nowej wiedzy (proces polegający na wyciąganiu wniosków z wiedzy uzyskanej od innych i z własnych doświadczeń i działań).
Warto jest odróżniać tworzenie wiedzy od tworzenia zasobów wiedzy, które odbywa się poprzez zorganizowane przechowywanie określonego rodzaju materialnych nośników informacji. Może to być np. gromadzenie informacji wybranych przez człowieka z przekazywanych mu wiadomości, a także klasyfikacja i systematyzacja zgromadzonych zapisów informacyjnych w celach łatwego wyszukania i dostępu do określonej informacji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.