Zarządzanie wiedzą w biznesie
REKLAMA
REKLAMA
W ramach metodyki zarządzania wiedzą wyróżnia się poniższe obszary kompetencyjne:
REKLAMA
- Innowacje – celem innowacji jest wytworzenie bądź nabycie nowej wiedzy brakującej organizacji do podniesienia jej konkurencyjności. Dzieli się je na: procesowe dotyczące sposobu działania firmy, produktowe dotyczące nowych produktów i dotyczące modelu biznesu;
- Transfer wiedzy – ten obszar związany jest z logistyką wiedzy w organizacji. Konieczność transferu pojawia się, gdy w organizacji występuje asymetria istotnej dla niej wiedzy. Wyróżnia się tu dwa podejścia: popytowe i podażowe. Pierwsze jest uruchamiane z inicjatywy człowieka, który potrzebuje wiedzy. Z kolei drugie z inicjatywy tego, kto dysponuje wiedzą;
- Utrzymanie jakości wiedzy – wiedza, w związku z rozwojem i zmianami w organizacji, a także w jej otoczeniu traci na wartości. To oznacza, że trzeba dbać o utrzymanie jej jakości poprzez regularne weryfikowanie, zatwierdzanie, przeglądanie, aktualizowanie itd. Innym aspektem jest utrzymanie wiedzy pracowników na wymaganym poziomie jakościowym. Mogą to być np. szkolenia e-learningowe;
- Dydaktyka – firma powinna postawić na edukację swoich pracowników.
Zobacz: Zawieszenie działalności a zatrudnianie pracowników – porada
Organizacja, motywowanie i raportowanie
- Organizacja w zarządzaniu wiedzą – opisanie zarządzania wiedzą językiem procedur wymaga wprowadzenie ról pełniących określone funkcje i mające zdefiniowany zakres odpowiedzialności, np.: koordynator szkoleń, chief knowledge oficer, ekspert dziedzinowy, pytający i inne;
- Techniki i narzędzia – wspierają one procedury zarządzania wiedzą. Istnieje wiele technik wspierających takie inicjatywy i ciągle powstają nowe. Ich inwentaryzacja, opisanie sposobu użycia i praktycznych rezultatów może pomóc w efektywniejszym wdrożeniu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie.
- Pomiar i raportowanie – kolejnym istotnym elementem zarządzania wiedzą jest jego pomiar. Dziedzina ta boryka się ciągle z problemem udowodnienia swojej wartości dla firmy. Jego głównym zadaniem jest wykazanie, w jaki sposób inwestycja w zarządzanie wiedzą przekłada się na konkurencyjność firmy;
- Motywacja – motywowanie do dzielenia się wiedzą, służące do samorozwoju, wykonywania zadań. Jest jednym z ważniejszych wyzwań stojących przed dziedziną zarządzania wiedzą;
- Wycena kapitału intelektualnego – wydaje się, że ostatecznym rezultatem wdrożenia metodyki zarządzania wiedzą jest wykazanie kierownictwu firmy, jaka jest wartość jej tzw. kapitału intelektualnego. Dzięki temu będzie ono w stanie ocenić, jaka inwestycja w ten obszar jest opłacalna.
- Wdrażanie zarządzania wiedzą – doświadczenia wielu zachodnich i polskich przedsiębiorstw pokazuje, że można do nich zaliczyć m.in. takie etapy jak:
- budowanie świadomości zarządzania wiedzą,
- audyt wiedzy,
- pilotaż,
- rozszerzenie wdrożenia.
Zobacz: Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?
Ponadto na przykładzie udanych wdrożeń zarządzania wiedzą możliwe jest skonstruowanie tzw. szablonów skierowanych do określonych procesów biznesowych, np.: sprzedaży, obsługi klienta, produkcji itd.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.