Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązujące przepisy nie regulują kwestii wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji po jego śmierci.
REKLAMA
Art. 7d ust. 1 w zw. z art. 7e ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo działalności gospodarczej odnosi obowiązek zgłoszenia informacji o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej i związanego z tym wykreślenia wpisu jedynie do przedsiębiorcy. Co więcej należy zauważyć, iż wniosek EDG-1 w rubryce 23 umożliwia przedsiębiorcy zadeklarowanie daty trwałego zaprzestania działalności gospodarczej. Problem w tym, iż co do zasady, wniosek może być złożony/podpisany przez przedsiębiorcę i ewentualnie jego pełnomocnika (kuratora).
Wydaje się więc, iż spadkobiercy przedsiębiorcy bądź osoby bliskie zmarłemu przedsiębiorcy nie mają obowiązku zgłaszania informacji o zaprzestaniu wykonywania działalności przez tego przedsiębiorcę na skutek jego śmierci.
Polecamy: serwis Leasing
REKLAMA
Jeżeli jednak uznają to za konieczne (np. dla zakończenia okresów składkowych) to mogą zgłosić taki fakt w odpowiednim organie ewidencyjnym. Wówczas organ może wykreślić wpis z urzędu na podstawie art. 7f ustawy – Prawo działalności gospodarczej.
Z uwagi na powyższe nie można jednoznacznie przesądzić, czy spadkobierca (małżonek zmarłego przedsiębiorcy) może zgłosić zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej przez zmarłego przedsiębiorcę na formularzu EDG-1. Należałoby raczej opowiedzieć się za tezą, iż może zgłosić do organu ewidencyjnego fakt zgonu przedsiębiorcy (okazując akt zgonu), natomiast organ wykreśli wpis tego przedsiębiorcy.
Polecamy: Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?
Źródło: eugo.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.