REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?
Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca posiadający zaległości z płatnością z umowy może trafić na listę dłużników biura informacji gospodarczej (BIG). Kto może dokonać takiego zgłoszenia, w jakich okolicznościach przedsiębiorca może obawiać się, że ktoś zgłosi go do BIG?

Wbrew pozorom zgłoszenie przedsiębiorcy – dłużnika - do biura informacji gospodarczej nie jest wcale takie proste. Ustawa przewiduje szereg dodatkowych warunków i czynności, które muszą zostać podjęte przez wierzyciela zanim dokona on skutecznego zgłoszenia zalegającej z płatnościami firmy.

REKLAMA

Warunki zgłoszenia firmy do BIG

Co do zasady dane dotyczące dłużnika przekazuje wierzyciel. Jednak w przypadku przekazania tych danych do BIG konieczne jest zawarcie z biurem informacji gospodarczej specjalnej umowy. Przedmiotem umowy zawieranej między wierzycielem a biurem informacji gospodarczej jest udostępnienie informacji gospodarczej. Umowa taka pod rygorem nieważności musi zostać sporządzona na piśmie. Następnie należy zarejestrować się i założyć darmowe konto. Opłata pobierana jest od wpisu dłużnika.

Dowiedz się: Czym różni się BIK od rejestrów dłużników

Wierzyciel może przekazać do biura informacje gospodarcze o zaległych zobowiązaniach przedsiębiorcy w przypadku, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, w szczególności jeżeli osoba zgłaszającą dłużnika do biura informacji gospodarczej jest stroną umowy zawartej w ramach wykonywanej przez dłużnika działalności gospodarczej (oczywiście w przypadku przedsiębiorcy dowodem może być także faktura);
  • konieczne jest także, aby łączna kwota zobowiązań dłużnika wobec wierzyciela przewyższała wartość 500 zł.;
  • wartość zobowiązań (minimum 500 zł. w przypadku przedsiębiorcy) musi być wymagalna co najmniej od 60 dni;
  • musi także upłynąć, co najmniej miesiąc od przekazania dłużnikowi wezwania do zapłaty, w którym zawarte zostało wezwanie do zapłaty wraz z ostrzeżeniem o zamiarze wierzyciela przekazania danych dłużnika do biura informacji gospodarczej.

Polecamy serwis Windykacja

Do biura informacji gospodarczej zgłoszenia wpisu dłużnika przedsiębiorcy może dokonać także osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej, czyli konsument. Do momentu wprowadzenia idących ku temu zmian tj. od 14 czerwca 2010 r. konsument nie miał prawa zgłaszać swoich dłużników do biura informacji gospodarczej. Jednak w przypadku konsumentów zgłoszenie dłużnika do BIK jest znacznie trudniejsze niż w przypadku zgłoszenia dokonywanego przez podmiot profesjonalny. Mimo, iż wystarczające jest aby łączna kwota wymagalnych zobowiązań dłużnika wobec wierzyciela wynosiła co najmniej 200zł to jednak konsument musi uzyskać tytuł wykonawczy, którym jest co do zasady wyrok sądu zaopatrzony w klauzulę wykonalności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA