REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?
Kiedy obawy przed trafieniem do BIG –u są uzasadnione?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca posiadający zaległości z płatnością z umowy może trafić na listę dłużników biura informacji gospodarczej (BIG). Kto może dokonać takiego zgłoszenia, w jakich okolicznościach przedsiębiorca może obawiać się, że ktoś zgłosi go do BIG?

Wbrew pozorom zgłoszenie przedsiębiorcy – dłużnika - do biura informacji gospodarczej nie jest wcale takie proste. Ustawa przewiduje szereg dodatkowych warunków i czynności, które muszą zostać podjęte przez wierzyciela zanim dokona on skutecznego zgłoszenia zalegającej z płatnościami firmy.

REKLAMA

Warunki zgłoszenia firmy do BIG

Co do zasady dane dotyczące dłużnika przekazuje wierzyciel. Jednak w przypadku przekazania tych danych do BIG konieczne jest zawarcie z biurem informacji gospodarczej specjalnej umowy. Przedmiotem umowy zawieranej między wierzycielem a biurem informacji gospodarczej jest udostępnienie informacji gospodarczej. Umowa taka pod rygorem nieważności musi zostać sporządzona na piśmie. Następnie należy zarejestrować się i założyć darmowe konto. Opłata pobierana jest od wpisu dłużnika.

Dowiedz się: Czym różni się BIK od rejestrów dłużników

Wierzyciel może przekazać do biura informacje gospodarcze o zaległych zobowiązaniach przedsiębiorcy w przypadku, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, w szczególności jeżeli osoba zgłaszającą dłużnika do biura informacji gospodarczej jest stroną umowy zawartej w ramach wykonywanej przez dłużnika działalności gospodarczej (oczywiście w przypadku przedsiębiorcy dowodem może być także faktura);
  • konieczne jest także, aby łączna kwota zobowiązań dłużnika wobec wierzyciela przewyższała wartość 500 zł.;
  • wartość zobowiązań (minimum 500 zł. w przypadku przedsiębiorcy) musi być wymagalna co najmniej od 60 dni;
  • musi także upłynąć, co najmniej miesiąc od przekazania dłużnikowi wezwania do zapłaty, w którym zawarte zostało wezwanie do zapłaty wraz z ostrzeżeniem o zamiarze wierzyciela przekazania danych dłużnika do biura informacji gospodarczej.

Polecamy serwis Windykacja

Do biura informacji gospodarczej zgłoszenia wpisu dłużnika przedsiębiorcy może dokonać także osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej, czyli konsument. Do momentu wprowadzenia idących ku temu zmian tj. od 14 czerwca 2010 r. konsument nie miał prawa zgłaszać swoich dłużników do biura informacji gospodarczej. Jednak w przypadku konsumentów zgłoszenie dłużnika do BIK jest znacznie trudniejsze niż w przypadku zgłoszenia dokonywanego przez podmiot profesjonalny. Mimo, iż wystarczające jest aby łączna kwota wymagalnych zobowiązań dłużnika wobec wierzyciela wynosiła co najmniej 200zł to jednak konsument musi uzyskać tytuł wykonawczy, którym jest co do zasady wyrok sądu zaopatrzony w klauzulę wykonalności.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA