Tworzenie strategii działania firmy
REKLAMA
REKLAMA
Wybór strategii firmy składa się z kilku etapów – tworzenia wariantów strategii, ich oceny i na koniec - podjęcia wyboru.
Na proces tworzenia strategii przedsiębiorstwa składają się m.in. takie elementy jak:
REKLAMA
- Domeny działania – na tym etapie określa się gdzie i komu przedsiębiorstwo zamierza sprzedawać swoje wyroby lub usługi,
- Przewaga strategiczna, która polega na tym, aby w ramach wybranej domeny być bardziej atrakcyjnym niż inne przedsiębiorstwa,
- Cele strategiczne, które określają co i kiedy przedsiębiorstwo powinno robić.
Zobacz: Co z sukcesją między przedsiębiorcami?
W dobrze opracowanej strategii powinno się także znaleźć:
- Określenie czasu jej obowiązywania - plany strategiczne dotyczą okresu potrzebnego do realizacji przyjętych celów i zadań, np. strategia na rok 2009 czy na lata 2009-2012,
- Wyodrębnienie działań - skuteczna realizacja strategii wymaga zazwyczaj skupienia wysiłków na względnie ograniczonej liczbie ściśle określonych działań,
- Planowanie układu decyzji – w firmie może dojść do konieczności podejmowania wielu decyzji w odpowiednim czasie. Strategia określa nie tylko, jakie decyzje i kiedy powinny być podjęte, ale także wskazuje osoby odpowiedzialne za ich podjęcie,
- Wszechstronność - strategia powinna dotyczyć wszystkich sfer działalności firmy,
- Podanie spodziewanych efektów – w strategii powinny się znaleźć oczekiwane wyniki finansowe, marketingowe itd.
Zobacz: „Aby klient powrócił” – jak zadbać o stałe relacje z klientem?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.