Biznesplan – vademecum
REKLAMA
REKLAMA
Krok pierwszy
Pierwszy punkt biznesplanu powinien określać podstawowe dane informacyjne dotyczące firmy, którą przyszły przedsiębiorca zamierza prowadzić. O jakich informacjach mowa? Przede wszystkim chodzi o dane identyfikujące firmę na rynku oraz opis usług albo produktów.
REKLAMA
W pierwszej części biznesplanu powinny znaleźć się również adresy dostawców lub usługodawców, z którymi nawiązana zostanie współpraca.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Polecamy: Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie
Krok drugi
Kolejnym etapem w procesie sporządzania biznesplanu jest ustalenie źródła i zasad finansowania przedsięwzięcia.
W drugiej części biznesplanu powinny znaleźć się informacje wskazujące w jakiej części przedsięwzięcie będzie finansowane z własnego kapitału, a w jakiej ze środków ze źródeł zewnętrznych. Należy też wskazać na jakiej podstawie będzie odbywało się finansowanie majątku (np. leasing).
Na tym etapie nie można zapomnieć o… No właśnie, o czym?
Polecamy: Biznesplan - krok drugi – planowana inwestycja
Krok trzeci
Krok trzeci to opis strategii marketingowej. Jest to najtrudniejszy moment w procesie tworzenia biznesplanu . Jak ją skonstruować?
Polecamy: Biznesplan - krok trzeci – plan marketingowy
Krok czwarty
Kolejny etap obejmuje wykazanie planowanej struktury zatrudnienia. Należy uwzględnić informacje w jaki sposób będą zorganizowane zasoby ludzkie.
Polecamy: Biznesplan - krok czwarty – personel
Krok piąty
Końcowy fragment biznesplanu to plan inwestycyjny firmy. Krok piąty to zestawienie przychodów i kosztów oraz plan zachowania płynności finansowej.
Polecamy: Biznesplan - krok piąty – plan finansowy
Błędy
Poniżej prezentujemy najbardziej typowe pułapki związane z opracowaniem biznesplanu:
- odkładanie „na później”;
- niedocenianie roli płynności finansowej;
- przecenianie wagi i znaczenia pomysłu na biznes;
- „sztywne” wypełnianie dostępnych szablonów dokumentu;
- przesadzone lub niedookreślone cele;
- zbyt optymistyczne prognozy finansowe;
- odgadywanie oczekiwań klientów;
- niedocenianie konkurencji;
- mylenie budżetu z biznesplanem.
Polecamy: Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu
Polecamy: Przykładowy biznesplan
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA