Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - biznesplan
REKLAMA
REKLAMA
Biznesplan jest to, mówiąc najprościej, analiza opłacalności biznesu w pewnym okresie czasu. Właśnie dlatego banki żądają od potencjalnych kredytobiorców przekonywującego biznesplanu, którego realizacja uprawdopodobni, że przedsiębiorca będzie w stanie spłacać raty kredytu. Warto również sporządzić biznesplan na etapie planowania przedsięwzięcia gospodarczego, aby nabrać pewności, że warto angażować w określoną działalność swoje pieniądze i czas.
REKLAMA
REKLAMA
Bez względu na cel, dla którego biznesplan zostaje sporządzony, należy pamiętać, że jest to jedynie prognoza, której trafność zależy od wielu czynników, często niemożliwych do przewidzenia. W przypadku działalności gospodarczej polegającej na pośredniczeniu w udzielaniu kredytów i pożyczek, na trafność biznesplanu składać się będzie wiele czynników.
W szczególności istotne jest, czy początkujący pośrednik kredytowy dysponuje siecią kontaktów, czy też musi sobie na nią zapracować. Ponadto nie bez znaczenia pozostaje polityka instytucji finansowych dotycząca udzielania pożyczek i kredytów. Jeśli będzie ona restrykcyjna, nasi klienci nie otrzymają finansowania, pośrednik zaś nie otrzyma prowizji.
Zanim sporządzisz biznesplan
Zanim zaczniesz przelewać na papier swoje symulacje, warto zastanowić się nad celem, w jakim biznesplan ma zostać sporządzony. Jeśli wymaga tego bank lub inna instytucja, warto zorientować się, czy nie stawia on jakichś szczegółowych wymogów lub nie wymaga sporządzenia biznesplanu w przepisanej formie, np. na formularzu.
Dobry biznesplan
Biznesplan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.
Zwięzłość
Pamiętaj, że biznesplanem nie zaczarujesz rzeczywistości, dlatego powinien być zwięzły i zawierać tylko najpotrzebniejsze informacje.
Realizm
REKLAMA
Jeśli sporządzasz zestawienie na własny użytek, proponuje krytyczne podejście, zwłaszcza w zakresie przychodów w pierwszych miesiącach działalności. Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się ze swoją księgową. Jest duże prawdopodobieństwo, że prowadzi obsługę firmy podobnej do Twojej i wie, jaki przychód uzyskiwała w pierwszych miesiącach istnienia na rynku. Jeśli nie masz dużego doświadczenia, musisz liczyć się z tym, że niektóre próby dotarcia do klienta mogą okazać się kosztowne i nieefektywne. Podobnie jest z partnerami biznesowymi. Nie każda instytucja finansowa będzie dla Ciebie wartościowym kontrahentem.
Wielu początkujących przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy np. z konieczności współpracy z księgową, uciążliwych obowiązków wobec Urzędu Skarbowego, ZUS itd. Prowadzi to do rozczarowań, zwłaszcza w pierwszych miesiącach działalności, kiedy nie ma jeszcze zysków, są natomiast uciążliwe obowiązki.
Logika
To co napisałeś, musi być ze sobą powiązane, spójne i logiczne. Warto w związku z tym przedłożyć taki biznesplan do krytycznej oceny znajomemu, najlepiej prowadzącemu działalność gospodarczą, który wytknie błędy.
Polecamy: Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - nawiązywanie współpracy
Biznesplan biura pośrednictwa finansowego "Jan Kowalski Twoje Pożyczki"
Firma "Jan Kowalski Twoje Pożyczki" została założona po to, aby zaspakajać zapotrzebowanie na pożyczki dla osób wykluczonych przez system bankowy. W tym celu Jan Kowalski zawarł umowy z firmami oferującymi tzw. pożyczki prywatne oraz ze Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo – Kredytową. Ponadto udziela także pożyczek dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Wynajął biuro o powierzchni 15 m2 w budynku zlokalizowanym na jednym z większych warszawskich osiedli mieszkaniowych.
Oferowane przez Jana Kowalskiego produkty finansowe można podzielić na:
- Pożyczki "chwilówki" bez BIK;
- Pożyczki konsolidacyjne;
- Pożyczki dla osób prowadzących działalność gospodarczą;
- Leasing bez BIK.
Ponadto Pan Jan Kowalski pomaga klientom negocjować restrukturyzację długów.
Rynek branżowy:
Firma Jana Kowalskiego nie jest innowacyjna. Osiedle, na którym działa jest oplakatowane reklamami firm o identycznym profilu. Mimo ogromnej konkurencji, ze względu na niesłabnące zapotrzebowanie na szybką gotówkę, w firmie Jana Kowalskiego ciągle dzwonią telefony.
Nabywcy:
Nabywcami pożyczek udzielanych przez Jana Kowalskiego są osoby wykluczone przez system bankowy, często z bogatą historią w Biurze Informacji Kredytowej, której jednak właściciel firmy nie sprawdza. Jan Kowalski nie ukrywa przed klientami, że oferowane przez niego pożyczki są drogie, a także że w razie problemów ze spłatą uzupełniony będzie weksel, stanowiący zabezpieczenie.
Zatrudnienie:
Jan Kowalski prowadzi biznes samodzielnie. Jego praca bywa obciążająca, nie chce w związku z tym angażować rodziny. Ze względu na skalę działalności zatrudnianie pracowników jest niecelowe.
Planowane koszty początkowe:
- sprzęt biurowy : 3000 zł;
- reklama wizualna na budynku: 3000 zł;
- strona internetowa: 1500 zł;
Razem: 7500 zł.
Planowane koszty miesięczne:
- czynsz: 1200 zł;
- telefon: 100 zł;
- księgowa: 250 zł;
- ZUS: 700 zł;
- Internet: 50 zł;
- pozycjonowanie strony internetowej: 250 zł;
- reklama: 1000 zł;
Razem: 3550 zł.
Reklama
Jan Kowalski nie oszczędza na reklamie swoich pożyczek. Ze względu na ogromną konkurencję nie może sobie pozwolić na to, żeby być niewidocznym. Zainwestował w związku z tym w tablicę LED, która wyświetla komunikaty reklamowe, które np. przypominają o możliwości pożyczenia pieniędzy na święta w grudniu.
Inwestuje także w:
1. Plakaty z wyrywanymi karteczkami
2. Ulotki
3. Ogłoszenia w gazetach
4. Pozycjonuje swoją stronę internetową.
Analiza SWOT:
Silne strony: | Słabe strony |
- dobrze zlokalizowane biuro, - agresywna kampania reklamowa, - pożyczki, na które zawsze znajdą się chętni, - możliwość uzyskiwania większych procentowo prowizji, niż przy oferowaniu innych produktów finansowych. - duża liczba transakcji. | - duże koszty prowadzenia działalności - negatywny odbiór społeczny - niskie kwoty udzielanych pożyczek - wynagrodzenie częściowo zależne od spłacalności pożyczek, co nie jest zależne od pośrednika. |
W artykule został zaprezntowany biznesplan firmy udzielającej ryzykownych pożyczek. Jednakże należy pamiętać, że pośrednictwo finansowe daje znacznie większe możliwości. Jest wiele nisz, które czekają jeszcze na zagospodarowanie. Dodatkowo nie można zapomnieć, iż przygotowywanie takiego dokument na potrzeby instytucji finansowej lub Urzędu Pracy, w pierwszej kolejności wymaga zorientowania się, czy nie jest niezbędne sporządzenie zestawienia według określonych wytycznych lub na udostępnionym formularzu.
Polecamy: Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - pomysł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA