REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć? /Fot. Fotolia
Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Mam pomysł na biznes! Pozostało znaleźć kapitał początkowy” - takie słowa często można usłyszeć z ust młodych i zuchwałych. Jednak nie wszystko jest tak proste. Aby stworzyć naprawdę udany i dochodowy biznes, nie wystarczy kreatywność i oryginalność. Ważne jest nauczyć się testować wszystkie pomysły, począwszy od koncepcji produktu, na dodatkowych funkcjach kończąc. Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie, czy Twój projekt ma szansę na sukces. Najważniejsze to nie ograniczać się tylko do jednej metody, sprawdź je wszystkie.

Trudny wybór: Tlen, aspiryna czy klejnot

Dla szybkiego sprawdzenia pomysłu dobry będzie 10-sekundowy test wymyślony przez Janet Kraus, przedsiębiorcę i wykładowcę Harvard Business School. Proponuje ona odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest Twój produkt dla potencjalnego klienta- tlenem, aspiryną, czy klejnotem.

REKLAMA

REKLAMA

Tlen to towary lub usługi, bez których nie można żyć. Woda, żywność, odzież oraz inne rzeczy potrzebne zawsze i wszystkim. Aspiryna to produkt ułatwiający życie, wybawiający od bólu. Dobrym przykładem będzie samo lekarstwo. Co jeszcze? Telefon, samochód, internet mobilny.

Klejnot to te towary lub usługi, Które są źródłem przyjemności. Ludzie nie kupują ich z konieczności.

Kraus uważa za dobre pomysły zawierające w sobie wszystkie trzy składniki. W przeciwnym razie należałoby zastanowić się i uczciwie przyznać przed samym sobą, gdzie jest luka oraz jak ją wypełnić. Przykład? Weźmy dowolną popularną markę tenisówek, W istocie obuwie możemy zaliczyć do kategorii powietrza. Wykorzystanie nowoczesnych technologii pomagających dobrze ustabilizować stopę sprawia, że możemy dodać kategorię aspiryny. Natomiast zrobić z tenisówek klejnot pomoże reklama.

REKLAMA

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak to zrobić: Metoda Disneya

Studio Disneya stosowało interesującą praktykę. Zespół planujący projekt, po kolei przechodził do trzech pokojów: pokoju czarodziejów, pokoju realistów i pokoju krytyków.

W pierwszym pokoju mogli zgłosić wszystkie swoje pomysły: absurdalne, kosmicznie drogie, czy technologicznie nierealne. Zespół zapisywał je i przechodził do następnego pokoju. Tutaj z czarodziejów przeobrażali się w realistów. W tej roli uczestnicy zastanawiali się, w jaki sposób można zrealizować ten czy inny pomysł, ile czasu i pieniędzy trzeba by na niego poświęcić, czy istnieją sposoby na uproszczenie procesu lub czy istnieją gotowe rozwiązania bądź alternatywy. W pokoju krytyków projekt był osądzany najbardziej surowo. Czy rzeczywiście jest to doskonały wariant? Czy istnieje możliwość uproszczenia i obniżenia kosztów? Być może taki produkt nie rozwiązuje problemu i należałoby pomysł jeszcze dopracować?

Zwykle po pokoju krytyków pomysł wracał do pierwszego lub drugiego pokoju dla ponownego przepracowania. Często miało miejsce kilka takich cykli. Proces uznawany był za zakończony, jeśli w pokoju krytyków zapanowała cisza.

Obecnie ta metoda używana jest przez wiele firm. Oczywiście do jej realizacji nie jest konieczne posiadanie trzech pokoi. Przełączać można się też psychicznie.

Zobacz: Zakładam firmę

Dla kogo: „Mama test” i inne rodzaje sondaży

Mama test to inaczej ankietowanie znajomych lub klientów. U podstaw nazwy znajduje się najbardziej popularny błąd popełniany przez przedsiębiorców podczas komunikacji z klientami. Pokazują im produkt, opowiadają o nim i pytają, jak bardzo im się podoba. W rezultacie jednak podświadomie prowokują mylące odpowiedzi. To dokładnie tak, jakby zapytać swoją mamę. Mama zawsze odpowie, że jej dziecko jest najlepsze na świecie i jego produkt jest doskonały. Podobnie będzie z klientami. Skłamią, nie chcąc Cię obrazić lub po prostu abyś szybciej dał im spokój ze swoimi zapytaniami.

Aby usłyszeć szczere odpowiedzi, zadawaj klientom otwarte pytania. Na przykład, jakie wady i problematyczne miejsca widzą. Jak można rozwiązać te problemy? Następnie przeanalizuj odpowiedzi i zaakceptuj wariant ostateczny, który najlepiej pomoże zadowolić klientów. Często nie trzeba robić wszystkiego, co sugerują. Podejdź do wyboru mądrze i wybierz najważniejsze aspekty.

Komu sprzedawać: Strona docelowa i sieci społecznościowe

Eric Ries w książce The Lean Startup proponuje następujący wariant: zbuduj stronę z jednym, jedynym przyciskiem: „Kup”. Stronę można (a nawet należy) promować tak, jak rzeczywistą stronę główną produktu. Tylko z mniejszym budżetem. Zebrane dane pokażą, ile ludzi faktycznie chętnych jest do zakupu produktu. Jeśli przygotujemy kilka stron, z różnymi cenami, będziemy też w stanie określić, ile ludzie są gotowi za niego zapłacić. Ten sposób nazywa się metodą lean.

Ewentualnie można wziąć pod uwagę tworzenie postów w mediach społecznościowych- w grupach, gdzie znajdują się Twoi potencjalni odbiorcy. Innym rozwiązaniem może być też umieszczenie reklam na tablicach ogłoszeniowych lub innych platformach.

Klientów, którzy okazali zainteresowanie, nie wystarczy po prostu policzyć, ale należy przenieść ich na listę oczekujących: zadzwonić bądź napisać z prośbą o oczekiwanie na swoją kolej. Nie koniecznie informuj, że nie masz produktu. Można powiedzieć, że został szybko wyprzedany i teraz tworzysz listę oczekujących na nową partię.

Zobacz: Mała firma

Consierge MVP

To testowanie hipotez, gdy nie masz jeszcze produktu jako takiego, a jedynie jego MVP (produkt o minimalnej koniecznej funkcjonalności). Wszystkie podstawowe zadania wykonywane są ręcznie, aby móc w przyszłości je zautomatyzować, jeśli mają one wartość dla klienta.

Zazwyczaj klienci o tym nie wiedzą. Takie podejście pozwala nie tracić czasu i pieniędzy na opracowanie produktów lub ich oddzielnych funkcji, które nie są potrzebne klientowi.

Wreszcie: Metoda Edisona

Próbuj modyfikować i udoskonalać pomysł. Każdy nieudany test dostarcza cennych informacji. Problemy zawsze mogą być naprawione. Za popularyzatora tego podejścia można uznać wynalazcę Thomasa Edisona. Nie rozumiał słowa „porażka”. Każdy nieudany eksperyment był dla niego nowym doświadczeniem. Tworząc żarówkę, przeprowadził około 9000 eksperymentów, natomiast pracując nad baterią 50000. Naukowiec ustanawiał sobie „przydziały na wynalazki” i fanatycznie pracował w setkach różnych kierunków, testując wszystkie możliwe rozwiązania. Kiedy Edisona spytano, w czym tkwi jego sekret odpowiedział: „Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem 10.000 błędnych rozwiązań.”

Jeśli nie jesteś zadowolony z wyników testu, nie poddawaj się. Popracuj nad pomysłem i rozpocznij testowanie od nowa. Bądź jak Edison, a wszystko się uda.

Zobacz także: Finanse na start

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA