REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć?

Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć? /Fot. Fotolia
Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Mam pomysł na biznes! Pozostało znaleźć kapitał początkowy” - takie słowa często można usłyszeć z ust młodych i zuchwałych. Jednak nie wszystko jest tak proste. Aby stworzyć naprawdę udany i dochodowy biznes, nie wystarczy kreatywność i oryginalność. Ważne jest nauczyć się testować wszystkie pomysły, począwszy od koncepcji produktu, na dodatkowych funkcjach kończąc. Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie, czy Twój projekt ma szansę na sukces. Najważniejsze to nie ograniczać się tylko do jednej metody, sprawdź je wszystkie.

Trudny wybór: Tlen, aspiryna czy klejnot

Dla szybkiego sprawdzenia pomysłu dobry będzie 10-sekundowy test wymyślony przez Janet Kraus, przedsiębiorcę i wykładowcę Harvard Business School. Proponuje ona odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest Twój produkt dla potencjalnego klienta- tlenem, aspiryną, czy klejnotem.

REKLAMA

Tlen to towary lub usługi, bez których nie można żyć. Woda, żywność, odzież oraz inne rzeczy potrzebne zawsze i wszystkim. Aspiryna to produkt ułatwiający życie, wybawiający od bólu. Dobrym przykładem będzie samo lekarstwo. Co jeszcze? Telefon, samochód, internet mobilny.

Klejnot to te towary lub usługi, Które są źródłem przyjemności. Ludzie nie kupują ich z konieczności.

Kraus uważa za dobre pomysły zawierające w sobie wszystkie trzy składniki. W przeciwnym razie należałoby zastanowić się i uczciwie przyznać przed samym sobą, gdzie jest luka oraz jak ją wypełnić. Przykład? Weźmy dowolną popularną markę tenisówek, W istocie obuwie możemy zaliczyć do kategorii powietrza. Wykorzystanie nowoczesnych technologii pomagających dobrze ustabilizować stopę sprawia, że możemy dodać kategorię aspiryny. Natomiast zrobić z tenisówek klejnot pomoże reklama.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak to zrobić: Metoda Disneya

Studio Disneya stosowało interesującą praktykę. Zespół planujący projekt, po kolei przechodził do trzech pokojów: pokoju czarodziejów, pokoju realistów i pokoju krytyków.

REKLAMA

W pierwszym pokoju mogli zgłosić wszystkie swoje pomysły: absurdalne, kosmicznie drogie, czy technologicznie nierealne. Zespół zapisywał je i przechodził do następnego pokoju. Tutaj z czarodziejów przeobrażali się w realistów. W tej roli uczestnicy zastanawiali się, w jaki sposób można zrealizować ten czy inny pomysł, ile czasu i pieniędzy trzeba by na niego poświęcić, czy istnieją sposoby na uproszczenie procesu lub czy istnieją gotowe rozwiązania bądź alternatywy. W pokoju krytyków projekt był osądzany najbardziej surowo. Czy rzeczywiście jest to doskonały wariant? Czy istnieje możliwość uproszczenia i obniżenia kosztów? Być może taki produkt nie rozwiązuje problemu i należałoby pomysł jeszcze dopracować?

Zwykle po pokoju krytyków pomysł wracał do pierwszego lub drugiego pokoju dla ponownego przepracowania. Często miało miejsce kilka takich cykli. Proces uznawany był za zakończony, jeśli w pokoju krytyków zapanowała cisza.

Obecnie ta metoda używana jest przez wiele firm. Oczywiście do jej realizacji nie jest konieczne posiadanie trzech pokoi. Przełączać można się też psychicznie.

Zobacz: Zakładam firmę

Dla kogo: „Mama test” i inne rodzaje sondaży

REKLAMA

Mama test to inaczej ankietowanie znajomych lub klientów. U podstaw nazwy znajduje się najbardziej popularny błąd popełniany przez przedsiębiorców podczas komunikacji z klientami. Pokazują im produkt, opowiadają o nim i pytają, jak bardzo im się podoba. W rezultacie jednak podświadomie prowokują mylące odpowiedzi. To dokładnie tak, jakby zapytać swoją mamę. Mama zawsze odpowie, że jej dziecko jest najlepsze na świecie i jego produkt jest doskonały. Podobnie będzie z klientami. Skłamią, nie chcąc Cię obrazić lub po prostu abyś szybciej dał im spokój ze swoimi zapytaniami.

Aby usłyszeć szczere odpowiedzi, zadawaj klientom otwarte pytania. Na przykład, jakie wady i problematyczne miejsca widzą. Jak można rozwiązać te problemy? Następnie przeanalizuj odpowiedzi i zaakceptuj wariant ostateczny, który najlepiej pomoże zadowolić klientów. Często nie trzeba robić wszystkiego, co sugerują. Podejdź do wyboru mądrze i wybierz najważniejsze aspekty.

Komu sprzedawać: Strona docelowa i sieci społecznościowe

Eric Ries w książce The Lean Startup proponuje następujący wariant: zbuduj stronę z jednym, jedynym przyciskiem: „Kup”. Stronę można (a nawet należy) promować tak, jak rzeczywistą stronę główną produktu. Tylko z mniejszym budżetem. Zebrane dane pokażą, ile ludzi faktycznie chętnych jest do zakupu produktu. Jeśli przygotujemy kilka stron, z różnymi cenami, będziemy też w stanie określić, ile ludzie są gotowi za niego zapłacić. Ten sposób nazywa się metodą lean.

Ewentualnie można wziąć pod uwagę tworzenie postów w mediach społecznościowych- w grupach, gdzie znajdują się Twoi potencjalni odbiorcy. Innym rozwiązaniem może być też umieszczenie reklam na tablicach ogłoszeniowych lub innych platformach.

Klientów, którzy okazali zainteresowanie, nie wystarczy po prostu policzyć, ale należy przenieść ich na listę oczekujących: zadzwonić bądź napisać z prośbą o oczekiwanie na swoją kolej. Nie koniecznie informuj, że nie masz produktu. Można powiedzieć, że został szybko wyprzedany i teraz tworzysz listę oczekujących na nową partię.

Zobacz: Mała firma

Consierge MVP

To testowanie hipotez, gdy nie masz jeszcze produktu jako takiego, a jedynie jego MVP (produkt o minimalnej koniecznej funkcjonalności). Wszystkie podstawowe zadania wykonywane są ręcznie, aby móc w przyszłości je zautomatyzować, jeśli mają one wartość dla klienta.

Zazwyczaj klienci o tym nie wiedzą. Takie podejście pozwala nie tracić czasu i pieniędzy na opracowanie produktów lub ich oddzielnych funkcji, które nie są potrzebne klientowi.

Wreszcie: Metoda Edisona

Próbuj modyfikować i udoskonalać pomysł. Każdy nieudany test dostarcza cennych informacji. Problemy zawsze mogą być naprawione. Za popularyzatora tego podejścia można uznać wynalazcę Thomasa Edisona. Nie rozumiał słowa „porażka”. Każdy nieudany eksperyment był dla niego nowym doświadczeniem. Tworząc żarówkę, przeprowadził około 9000 eksperymentów, natomiast pracując nad baterią 50000. Naukowiec ustanawiał sobie „przydziały na wynalazki” i fanatycznie pracował w setkach różnych kierunków, testując wszystkie możliwe rozwiązania. Kiedy Edisona spytano, w czym tkwi jego sekret odpowiedział: „Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem 10.000 błędnych rozwiązań.”

Jeśli nie jesteś zadowolony z wyników testu, nie poddawaj się. Popracuj nad pomysłem i rozpocznij testowanie od nowa. Bądź jak Edison, a wszystko się uda.

Zobacz także: Finanse na start

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wypalenie zawodowe to już problem występujący w każdej firmie. Jak można zminimalizować jego skutki

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe, wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Wszelkie okoliczności, od warunków pracy po sytuację rodzinną i zagrożenia klimatyczne, nie są sprzyjające zmarginalizowaniu tego zjawiska.

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców. Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wakacji składkowych. Jakie są warunki, by skorzystać z wakacji składkowych? Gdzie należy złożyć wniosek?

ZUS umorzy składki przedsiębiorcom dotkniętym przez powódź. Wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo

Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty, ale także o ich umorzenie. Jak uzyskać pomoc?

Branża winiarska walczy o uregulowanie sprzedaży przez internet

- Handel alkoholem przez Internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam na zapanowaniu nad tym chaosem i jasnych zasadach dla wszystkich - mówią przedsiębiorcy z branży winiarskiej i apelują o uregulowanie kwestii sprzedaży ich produktów przez internet. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. Na ewentualnych zmianach najbardziej zyskaliby mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru, którzy bez możliwości sprzedawania swoich produktów za pomocą internetu – są praktycznie skazani na niebyt. Najdobitniej pokazał to czas pandemii. 

REKLAMA

Przewoźnicy w 2025 r. zapłacą wyższe składki ZUS od wynagrodzeń kierowców międzynarodowych, nie podwyższając im nawet płacy

Pod koniec sierpnia rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2025 roku, z którego wynika, że przeciętne prognozowane wynagrodzenie wzrośnie blisko o 850 zł. Podwyższenie tej kwoty oznacza dla przewoźników, że muszą przygotować się do wzrostu składek do ZUS.

Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

REKLAMA

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA