REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć? /Fot. Fotolia
Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Mam pomysł na biznes! Pozostało znaleźć kapitał początkowy” - takie słowa często można usłyszeć z ust młodych i zuchwałych. Jednak nie wszystko jest tak proste. Aby stworzyć naprawdę udany i dochodowy biznes, nie wystarczy kreatywność i oryginalność. Ważne jest nauczyć się testować wszystkie pomysły, począwszy od koncepcji produktu, na dodatkowych funkcjach kończąc. Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie, czy Twój projekt ma szansę na sukces. Najważniejsze to nie ograniczać się tylko do jednej metody, sprawdź je wszystkie.

Trudny wybór: Tlen, aspiryna czy klejnot

Dla szybkiego sprawdzenia pomysłu dobry będzie 10-sekundowy test wymyślony przez Janet Kraus, przedsiębiorcę i wykładowcę Harvard Business School. Proponuje ona odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest Twój produkt dla potencjalnego klienta- tlenem, aspiryną, czy klejnotem.

REKLAMA

Tlen to towary lub usługi, bez których nie można żyć. Woda, żywność, odzież oraz inne rzeczy potrzebne zawsze i wszystkim. Aspiryna to produkt ułatwiający życie, wybawiający od bólu. Dobrym przykładem będzie samo lekarstwo. Co jeszcze? Telefon, samochód, internet mobilny.

Klejnot to te towary lub usługi, Które są źródłem przyjemności. Ludzie nie kupują ich z konieczności.

Kraus uważa za dobre pomysły zawierające w sobie wszystkie trzy składniki. W przeciwnym razie należałoby zastanowić się i uczciwie przyznać przed samym sobą, gdzie jest luka oraz jak ją wypełnić. Przykład? Weźmy dowolną popularną markę tenisówek, W istocie obuwie możemy zaliczyć do kategorii powietrza. Wykorzystanie nowoczesnych technologii pomagających dobrze ustabilizować stopę sprawia, że możemy dodać kategorię aspiryny. Natomiast zrobić z tenisówek klejnot pomoże reklama.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak to zrobić: Metoda Disneya

Studio Disneya stosowało interesującą praktykę. Zespół planujący projekt, po kolei przechodził do trzech pokojów: pokoju czarodziejów, pokoju realistów i pokoju krytyków.

REKLAMA

W pierwszym pokoju mogli zgłosić wszystkie swoje pomysły: absurdalne, kosmicznie drogie, czy technologicznie nierealne. Zespół zapisywał je i przechodził do następnego pokoju. Tutaj z czarodziejów przeobrażali się w realistów. W tej roli uczestnicy zastanawiali się, w jaki sposób można zrealizować ten czy inny pomysł, ile czasu i pieniędzy trzeba by na niego poświęcić, czy istnieją sposoby na uproszczenie procesu lub czy istnieją gotowe rozwiązania bądź alternatywy. W pokoju krytyków projekt był osądzany najbardziej surowo. Czy rzeczywiście jest to doskonały wariant? Czy istnieje możliwość uproszczenia i obniżenia kosztów? Być może taki produkt nie rozwiązuje problemu i należałoby pomysł jeszcze dopracować?

Zwykle po pokoju krytyków pomysł wracał do pierwszego lub drugiego pokoju dla ponownego przepracowania. Często miało miejsce kilka takich cykli. Proces uznawany był za zakończony, jeśli w pokoju krytyków zapanowała cisza.

Obecnie ta metoda używana jest przez wiele firm. Oczywiście do jej realizacji nie jest konieczne posiadanie trzech pokoi. Przełączać można się też psychicznie.

Zobacz: Zakładam firmę

Dla kogo: „Mama test” i inne rodzaje sondaży

REKLAMA

Mama test to inaczej ankietowanie znajomych lub klientów. U podstaw nazwy znajduje się najbardziej popularny błąd popełniany przez przedsiębiorców podczas komunikacji z klientami. Pokazują im produkt, opowiadają o nim i pytają, jak bardzo im się podoba. W rezultacie jednak podświadomie prowokują mylące odpowiedzi. To dokładnie tak, jakby zapytać swoją mamę. Mama zawsze odpowie, że jej dziecko jest najlepsze na świecie i jego produkt jest doskonały. Podobnie będzie z klientami. Skłamią, nie chcąc Cię obrazić lub po prostu abyś szybciej dał im spokój ze swoimi zapytaniami.

Aby usłyszeć szczere odpowiedzi, zadawaj klientom otwarte pytania. Na przykład, jakie wady i problematyczne miejsca widzą. Jak można rozwiązać te problemy? Następnie przeanalizuj odpowiedzi i zaakceptuj wariant ostateczny, który najlepiej pomoże zadowolić klientów. Często nie trzeba robić wszystkiego, co sugerują. Podejdź do wyboru mądrze i wybierz najważniejsze aspekty.

Komu sprzedawać: Strona docelowa i sieci społecznościowe

Eric Ries w książce The Lean Startup proponuje następujący wariant: zbuduj stronę z jednym, jedynym przyciskiem: „Kup”. Stronę można (a nawet należy) promować tak, jak rzeczywistą stronę główną produktu. Tylko z mniejszym budżetem. Zebrane dane pokażą, ile ludzi faktycznie chętnych jest do zakupu produktu. Jeśli przygotujemy kilka stron, z różnymi cenami, będziemy też w stanie określić, ile ludzie są gotowi za niego zapłacić. Ten sposób nazywa się metodą lean.

Ewentualnie można wziąć pod uwagę tworzenie postów w mediach społecznościowych- w grupach, gdzie znajdują się Twoi potencjalni odbiorcy. Innym rozwiązaniem może być też umieszczenie reklam na tablicach ogłoszeniowych lub innych platformach.

Klientów, którzy okazali zainteresowanie, nie wystarczy po prostu policzyć, ale należy przenieść ich na listę oczekujących: zadzwonić bądź napisać z prośbą o oczekiwanie na swoją kolej. Nie koniecznie informuj, że nie masz produktu. Można powiedzieć, że został szybko wyprzedany i teraz tworzysz listę oczekujących na nową partię.

Zobacz: Mała firma

Consierge MVP

To testowanie hipotez, gdy nie masz jeszcze produktu jako takiego, a jedynie jego MVP (produkt o minimalnej koniecznej funkcjonalności). Wszystkie podstawowe zadania wykonywane są ręcznie, aby móc w przyszłości je zautomatyzować, jeśli mają one wartość dla klienta.

Zazwyczaj klienci o tym nie wiedzą. Takie podejście pozwala nie tracić czasu i pieniędzy na opracowanie produktów lub ich oddzielnych funkcji, które nie są potrzebne klientowi.

Wreszcie: Metoda Edisona

Próbuj modyfikować i udoskonalać pomysł. Każdy nieudany test dostarcza cennych informacji. Problemy zawsze mogą być naprawione. Za popularyzatora tego podejścia można uznać wynalazcę Thomasa Edisona. Nie rozumiał słowa „porażka”. Każdy nieudany eksperyment był dla niego nowym doświadczeniem. Tworząc żarówkę, przeprowadził około 9000 eksperymentów, natomiast pracując nad baterią 50000. Naukowiec ustanawiał sobie „przydziały na wynalazki” i fanatycznie pracował w setkach różnych kierunków, testując wszystkie możliwe rozwiązania. Kiedy Edisona spytano, w czym tkwi jego sekret odpowiedział: „Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem 10.000 błędnych rozwiązań.”

Jeśli nie jesteś zadowolony z wyników testu, nie poddawaj się. Popracuj nad pomysłem i rozpocznij testowanie od nowa. Bądź jak Edison, a wszystko się uda.

Zobacz także: Finanse na start

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA