Analiza SWOT - cztery strony biznesu
REKLAMA
REKLAMA
Analiza SWOT
Własna analiza pozwala na stworzenie mapy czterech grup czynników, które musimy wziąć pod uwagę przy rozwoju firmy. Podobnie jak w przypadku biznesplanu, należy – choć nie jest to łatwe w odniesieniu do własnego pomysłu – zdobyć się na bardzo chłodną, wręcz krytyczną ocenę każdej ze zmiennych.
REKLAMA
Analiza SWOT jest jednym z modułów popularnego bezpłatnego szkolenia Biznesplan, dostępnego na platformie e-learningowej PARP www.akademiaparp.gov.pl.
Na akronim SWOT składają się silne i słabe strony firmy (Strengthens i Weaknesses) oraz czynniki zewnętrzne – szanse (Opportunities) i zagrożenia (Threats). Ich wzajemne interakcje mogą wzmocnić potencjał naszej firmy bądź być przeszkodą w realizacji ambitnych celów.
Pytania, które warto sobie zadać, by stworzyć kompletną analizę SWOT, oraz dodatkowe praktyczne informacje na temat tego narzędzia (z przykładową analizą SWOT), można znaleźć m.in. na stronach PARP.
Zobacz: Jak założyć firmę?
Wypunktowanie czterech grup czynników daje cenną wiedzę na temat możliwości i przeszkód w rozwoju, ale pełnię swych możliwości SWOT odsłania dopiero wtedy, gdy zaczniemy analizować wzajemne powiązania pomiędzy zmiennymi:
• czy dana mocna strona (np. znajomość języka szwedzkiego) pozwoli wykorzystać szansę (wzrost popytu na świadczone przez nas usługi w Skandynawii)?
• czy dana mocna strona (np. wykształcenie prawnicze) pozwoli zminimalizować wpływ danego zagrożenia (np. częste zmiany przepisów) na rozwój firmy?
• czy dana słaba strona (np. brak kapitału na rozwój sieci ekologicznych barów) ogranicza możliwość wykorzystania danej szansy (trendu zwrotu ku naturalnym składnikom)?
• czy dana słaba strona (np. brak magazynu do przechowywania towarów) potęguje ryzyko związane z danym zagrożeniem (dużą sezonowością sprzedaży)?
Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej
Menedżerowie dużych firm niemal jednogłośnie twierdzą, że planowanie w biznesie nie może mieć jednostkowego charakteru. Rynek oraz potrzeby klientów zbyt szybko się zmieniają, dlatego zarówno strategia, jak i plany rozwojowe powinny być okresowo korygowane.
Zobacz: Darowizna żywności bez VAT
Żródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.