Strategia rynkowa małej firmy
REKLAMA
REKLAMA
O strategii warto jednak pamiętać. Nie musi to być, jak w przypadku dużych firm, formalny, wielostronicowy dokument. Potraktujmy strategię raczej jako zarys naszej koncepcji działania i rozwoju, który będzie drogowskazem przy podejmowaniu decyzji w przyszłości. Świat ustępuje z drogi temu, kto wie, dokąd zmierza – ten, z pozoru mało biznesowy aforyzm, stał się mottem jednego z opracowań naukowych o strategii przedsiębiorstw i znakomicie oddaje jej sens.
REKLAMA
Strategia pozwala też skupić nasze wysiłki na tym, co naprawdę ważne. Nie ma firm najlepszych we wszystkim. Liderzy rynkowi dokonali swego czasu wyrazistych, jednoznacznych wyborów tego, co będzie ich wyróżnikiem. Może to być np. innowacyjność produktowa, marketingowa (jak 3M czy Apple) bądź redukcja kosztów do poziomu nieosiągalnego przez konkurencję.
Analiza SWOT - cztery strony biznesu
REKLAMA
Świetnie, ale jak w praktyce taką strategię może realizować mała firma, choćby setne w danym mieście biuro rachunkowe? Najważniejsze, by mieć świadomość tego, że w każdym przypadku warunkiem przetrwania jest rozwój, ciągłe dopasowywanie produktów i usług do zmieniających się potrzeb konsumentów, ale także doskonalenie organizacji firmy, promocji, zarządzania. Wspomniane biuro rachunkowe może postawić na relacje z klientami, by jak najbardziej ułatwić im nielubiane czynności „papierkowe”. Warto pomyśleć o dopasowaniu godzin otwarcia biura do rytmu dnia zapracowanych przedsiębiorców (np. 14-20) lub opcji dojazdu do klienta po odbiór dokumentów.
Mając strategię, łatwiej nam będzie dokonywać wyborów kierunków działania. Jeśli podjęliśmy decyzję o tym, że naszym atutem będzie wąska specjalizacja, np. fryzjerstwo dla dzieci, nie ulegajmy pokusie „łatwego” zarobku poprzez poszerzenie oferty o wszystkie możliwe usługi fryzjerskie. Staniemy się wtedy przeciętni. Raczej inwestujmy w wyjątkowość tego doświadczenia (dziecięce fotele, kolorowy wystrój, cukierki) i obudowywanie go kolejnymi, pokrewnymi usługami (np. urodziny dla dzieci z czesaniem najbardziej wymyślnych fryzur).
Jak sporządzić dobry biznesplan?
Przykładowe strategiczne kierunki działania:
• wprowadzanie nowych produktów i usług
• modyfikacja obecnych produktów i usług
• redukcja kosztów
• wejście na nowe rynki krajowe bądź zagraniczne
• wzrost sprzedaży na dotychczasowym rynku
• zwiększenie skali działalności poprzez pozyskanie partnera bądź inwestora.
Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie
Przykłady strategii:
• przewaga kosztowa
• przewaga jakościowa
• poszukanie i uzupełnienie niszy rynkowej*
• dyferencjacja, czyli wyróżnianie się (np. poprzez ciągłe zmiany asortymentu, opakowań, funkcjonalności produktów).
Każdy dobry pomysł jest dobry
Prawdziwe, przełomowe innowacje leżą u źródeł tylko ułamka nowo powstających firm. Większość przedsiębiorców swój sukces zawdzięcza temu, że udoskonalili już istniejące produkty, znaleźli atrakcyjniejszy sposób dotarcia i obsługi klientów, znaleźli dodatkowe oszczędności po stronie kosztów, np. efektywniejszą logistykę. Często też zdarzają się przypadki udanej adaptacji do polskich warunków pomysłów, które sprawdziły się w innych krajach. Trzeba więc mieć oczy szeroko otwarte!
Zobacz: Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu
Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.