REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak mierzyć kompetencje zawodowe?

Zapoznając się z opisem kompetencji na poziomie wskaźników, uszczegóławiamy czym jest dana kompetencja i z jakich składa się aspektów i zachowań.
Zapoznając się z opisem kompetencji na poziomie wskaźników, uszczegóławiamy czym jest dana kompetencja i z jakich składa się aspektów i zachowań.

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar kompetencji jest dokonywany dzięki dwóm procesom: ocenie i diagnozie. Z diagnozą mamy do czynienia wówczas, gdy o poziomie rozwoju danej kompetencji wnioskujemy na podstawie pośrednich wskaźników. W przypadku oceny uzyskany wynik odnosi się do zachowań obserwowanych podczas wykonywania konkretnych czynności zawodowych czyli bezpośrednio wskazuje na poziom badanych kompetencji.

REKLAMA

Przed osobą oceniającą jest stawiane więc zadanie podwójnej oceny polegającej po pierwsze na ewidencji zachowań, a po drugie na interpretacji ich w danym kontekście. To samo zachowanie może wskazywać na inny poziom kompetencji w różnych sytuacjach zadaniowych (charakteryzujących się np. różnym poziomem trudności). Ważne jest zatem, aby ustalić nie tylko czy osoba badana zachowuje się w sposób pożądany, ale również w jakich warunkach zadaniowych to robi. Należy przy tym rozróżnić ocenę kompetencji (w obszarze oceny sprawności funkcjonowania) od efektywności realizacji zadań lub bardziej dokładnie – od efektywności realizacji wyznaczonych celów. W tym kontekście wskaźnikiem (zachowaniem, po którym poznamy, że obserwowana osoba przejawia kompetencję na danym poziomie) kompetencji wywierania wpływu będzie przekonanie innych do prezentowanego stanowiska. Jednakże wskaźnikiem efektywności w realizacji zadań wymagających danej kompetencji będzie w przypadku pracy przedstawiciela handlowego liczba podpisanych umów.

REKLAMA

Zapoznając się z opisem kompetencji na poziomie wskaźników, uszczegóławiamy czym jest dana kompetencja i z jakich składa się aspektów i zachowań. Aby na podstawie wskaźników behawioralnych oceniać i diagnozować kompetencje, muszą one spełniać określone kryteria. Wskaźniki behawioralne powinny charakteryzować się następującymi cechami:

  • obserwowalność – opisy powinny zawierać zachowania (sformułowania: robi, wskazuje) lub efekty procesów nieobserwowalnych (sformułowania: osiąga, doprowadza, przekonuje); w opisie kompetencji nie powinno się natomiast stosować sformułowań typu „rozumie”, „potrafi”, „wie”, „zna” – są to stwierdzenia niewskazujące wprost na obserwowalne zachowanie;
  • obiektywizm – w opisach powinno się unikać słów o charakterze oceniającym (dobry, adekwatny, odpowiedni, rzadko, szybko, zawsze, zdarza się);
  • osadzenie w kontekście sytuacyjnym, który definiuje poziom trudności danej sytuacji/zadania.

Polecamy serwis Rekrutacja

Metodami które najczęściej sprawdzają się przy pomiarze kompetencji są:

  • metody polegające na samoocenie zachowań – pracownicy sami, opierając się na własnych doświadczeniach, szacują na jakim poziomie przejawiają poszczególne zachowania; metoda ta najczęściej jest wykorzystywana jako jedno ze źródeł oceny okresowej, a także w procesie analizy potrzeb rozwojowych,
  • metody polegające na ocenie kompetencji pracowników w miejscu pracy dokonywanej przez przełożonego lub/i współpracowników,

Przykładem jest ocena metodą 180 stopni, która polega na tym, że pracownik dokonuje samooceny na podstawie odpowiednio przygotowanych kwestionariuszy lub skal, a także jest oceniany przez swojego bezpośredniego przełożonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • testy kompetencyjne składające się z pytań zawierających opis sytuacji oraz kilka możliwych sposobów działania – na podstawie odpowiedzi na pytania testowe dokonywany jest pomiar zakresu wiedzy na temat skutecznych sposobów zachowania w różnych sytuacjach zawodowych; testy tego typu są wykorzystywane głównie w sytuacjach, w których niemożliwe lub nieopłacalne jest obserwowanie zachowań pracownika w realnych zadaniach lub ćwiczeniach symulacyjnych,
  • metody typu Assessment & Development Center – wykorzystywane do oceny i rozwoju pracowników polegające na przygotowaniu i przeprowadzeniu spotkania, podczas którego uczestnicy wykonują serię ćwiczeń; zadania realizowane podczas sesji są skonstruowane tak, aby osoby badane miały okazję wykazać się określonymi kompetencjami; ocena poziomu rozwoju kompetencji jest dokonywana przez asesorów na podstawie odpowiednio skonstruowanych narzędzi (najczęściej skal szacunkowych).

Dowiedz się Czy stosować metodę Development Center?

Fragment pochodzi z książki „Psychologia zarządzania w organizacji” Anny Marii Zawadzkiej (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA