REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak mierzyć kompetencje zawodowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Zapoznając się z opisem kompetencji na poziomie wskaźników, uszczegóławiamy czym jest dana kompetencja i z jakich składa się aspektów i zachowań.
Zapoznając się z opisem kompetencji na poziomie wskaźników, uszczegóławiamy czym jest dana kompetencja i z jakich składa się aspektów i zachowań.

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar kompetencji jest dokonywany dzięki dwóm procesom: ocenie i diagnozie. Z diagnozą mamy do czynienia wówczas, gdy o poziomie rozwoju danej kompetencji wnioskujemy na podstawie pośrednich wskaźników. W przypadku oceny uzyskany wynik odnosi się do zachowań obserwowanych podczas wykonywania konkretnych czynności zawodowych czyli bezpośrednio wskazuje na poziom badanych kompetencji.

Przed osobą oceniającą jest stawiane więc zadanie podwójnej oceny polegającej po pierwsze na ewidencji zachowań, a po drugie na interpretacji ich w danym kontekście. To samo zachowanie może wskazywać na inny poziom kompetencji w różnych sytuacjach zadaniowych (charakteryzujących się np. różnym poziomem trudności). Ważne jest zatem, aby ustalić nie tylko czy osoba badana zachowuje się w sposób pożądany, ale również w jakich warunkach zadaniowych to robi. Należy przy tym rozróżnić ocenę kompetencji (w obszarze oceny sprawności funkcjonowania) od efektywności realizacji zadań lub bardziej dokładnie – od efektywności realizacji wyznaczonych celów. W tym kontekście wskaźnikiem (zachowaniem, po którym poznamy, że obserwowana osoba przejawia kompetencję na danym poziomie) kompetencji wywierania wpływu będzie przekonanie innych do prezentowanego stanowiska. Jednakże wskaźnikiem efektywności w realizacji zadań wymagających danej kompetencji będzie w przypadku pracy przedstawiciela handlowego liczba podpisanych umów.

REKLAMA

REKLAMA

Zapoznając się z opisem kompetencji na poziomie wskaźników, uszczegóławiamy czym jest dana kompetencja i z jakich składa się aspektów i zachowań. Aby na podstawie wskaźników behawioralnych oceniać i diagnozować kompetencje, muszą one spełniać określone kryteria. Wskaźniki behawioralne powinny charakteryzować się następującymi cechami:

  • obserwowalność – opisy powinny zawierać zachowania (sformułowania: robi, wskazuje) lub efekty procesów nieobserwowalnych (sformułowania: osiąga, doprowadza, przekonuje); w opisie kompetencji nie powinno się natomiast stosować sformułowań typu „rozumie”, „potrafi”, „wie”, „zna” – są to stwierdzenia niewskazujące wprost na obserwowalne zachowanie;
  • obiektywizm – w opisach powinno się unikać słów o charakterze oceniającym (dobry, adekwatny, odpowiedni, rzadko, szybko, zawsze, zdarza się);
  • osadzenie w kontekście sytuacyjnym, który definiuje poziom trudności danej sytuacji/zadania.

Polecamy serwis Rekrutacja

Metodami które najczęściej sprawdzają się przy pomiarze kompetencji są:

REKLAMA

  • metody polegające na samoocenie zachowań – pracownicy sami, opierając się na własnych doświadczeniach, szacują na jakim poziomie przejawiają poszczególne zachowania; metoda ta najczęściej jest wykorzystywana jako jedno ze źródeł oceny okresowej, a także w procesie analizy potrzeb rozwojowych,
  • metody polegające na ocenie kompetencji pracowników w miejscu pracy dokonywanej przez przełożonego lub/i współpracowników,

Przykładem jest ocena metodą 180 stopni, która polega na tym, że pracownik dokonuje samooceny na podstawie odpowiednio przygotowanych kwestionariuszy lub skal, a także jest oceniany przez swojego bezpośredniego przełożonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • testy kompetencyjne składające się z pytań zawierających opis sytuacji oraz kilka możliwych sposobów działania – na podstawie odpowiedzi na pytania testowe dokonywany jest pomiar zakresu wiedzy na temat skutecznych sposobów zachowania w różnych sytuacjach zawodowych; testy tego typu są wykorzystywane głównie w sytuacjach, w których niemożliwe lub nieopłacalne jest obserwowanie zachowań pracownika w realnych zadaniach lub ćwiczeniach symulacyjnych,
  • metody typu Assessment & Development Center – wykorzystywane do oceny i rozwoju pracowników polegające na przygotowaniu i przeprowadzeniu spotkania, podczas którego uczestnicy wykonują serię ćwiczeń; zadania realizowane podczas sesji są skonstruowane tak, aby osoby badane miały okazję wykazać się określonymi kompetencjami; ocena poziomu rozwoju kompetencji jest dokonywana przez asesorów na podstawie odpowiednio skonstruowanych narzędzi (najczęściej skal szacunkowych).

Dowiedz się Czy stosować metodę Development Center?

Fragment pochodzi z książki „Psychologia zarządzania w organizacji” Anny Marii Zawadzkiej (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA