REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stosować metodę Development Center?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Fiszer
Starszy Specjalista ds. Projektów HR
 Grupa Tempo
Agencja Doradztwa Personalnego
W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy.
W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy.

REKLAMA

REKLAMA

Aby zastosować metodę development center musimy odpowiedzieć sobie na pytanie - jaki cel chcemy osiągnąć.

REKLAMA

Ośrodki rozwoju stanowią często w oczach pracodawców remedium na wszystkie problemy. Oczywiście jest to duże uproszczenie. Po pierwsze metodę development center stosuje się w ściśle określonych sytuacjach i ściśle określonym celu. Po drugie zastosowana w klasycznym wydaniu nie zawsze będzie najlepszym sposobem, aby ten cel osiągnąć.

REKLAMA

Wyobraźmy sobie firmę X. Firma X jest firmą usługową zatrudniającą około pięćdziesięciu pracowników umysłowych. Pracownicy ci (poza kadrą zarządzającą i pracownikami administracyjnymi) pracują w 10 osobowych zespołach. Każdy zespół zajmuje się inną tematyką, ale charakter ich pracy jest podobny. Pracownicy są osobami o stosunkowo dużym doświadczeniu zawodowym, zdobytym u różnych pracodawców. Do tej pory praca w zespołach była organizowana odgórnie przez Dyrektora. Wraz z rozwojem firmy i zwiększającą się ilością pracowników stawało się to co raz trudniejsze – narodził się pomysł wybrania liderów poszczególnych zespołów. Okazało się to nie być łatwym zadaniem – osoby z dużą wiedzą, wydawały się nie mieć cech liderskich, ci z odpowiednią osobowością mieli mniejsze doświadczenie. Wybór liderów nie był jedynym problemem firmy X. W rozrastających się coraz bardziej zespołach coraz częściej pojawiały się nie porozumienia. Ktoś nie zrobił tego, o co poprosił go ktoś inny, ktoś nie przekazał informacji, ktoś się pokłócił, obraził… A do tego ktoś inny odszedł, bo podobno nie może się rozwijać. W takich sytuacjach działy HR decydują się często na zorganizowanie development center. Zastosowanie tej metody pozwala na zdiagnozowanie posiadanych przez pracowników kompetencji. Z łatwością sprawdzimy zatem który z uczestników sesji posiada umiejętności przywódcze, ocenimy ich sposób komunikacji z pozostałymi pracownikami, dowiemy się jak delegują zadania, motywują czy dyscyplinują swój zespół.

Oczywiście, to tylko przykłady. Zakres kompetencji możliwych do zbadania w czasie ośrodków rozwoju jest dużo szerszy – tu ogranicza nas tylko umiejętność skonstruowania odpowiednich zadań.

W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy. Informacje te będą ponadto bardzo rzetelne, a ponieważ pracownicy będą wykonywać zadania zbliżone do tych znanych im z pracy, lub takie, jakich będzie się od nich oczekiwać w przyszłości, również stosunkowo trafne.

Zobacz także Rekrutacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klasycznie nie znaczy najlepiej

Kiedy w firmie X pojawił się pomysł zorganizowania development center w pierwszym momencie uznano, że to doskonały pomysł. Druga myśl kierownika działu HR była mniej entuzjastyczna. „Development center jest skuteczne, ale…”:

REKLAMA

1. Pracownicy firmy X w większości brali już udział w przynajmniej kilku ośrodkach oceny lub rozwoju (m.in. assessment center przy przyjęciu do firmy) – większość typów zadań, bo przecież nie ma ich tak dużo, jest im dobrze znana.
2. Uczestnicy są doświadczonymi pracownikami. Swoje zadania wykonują już niemal rutynowo. Czy na pewno nie potrafią nic więcej?
3. Pracownicy znają swoja firmę od podszewki – wiedzą jakich kompetencji mogą oczekiwać assessorzy i jak przejawiają się one w ich codziennych zadaniach.
4. Relacje pomiędzy pracownikami w zespołach utarły się już do tego stopnia, że pracownicy pozostają w nich nawet gdy pracują poza zespołem. Nawyk czy po prostu są takimi osobami?

Development center jest rzeczywiście metodą bardzo skuteczną. Czasem jednak czynniki zewnętrzne takie jak w firmie X ograniczają możliwość jej zastosowania. Oczywiście zorganizowanie sesji w takich okolicznościach nie jest niemożliwe, ale należy się liczyć z tym, że wyniki będą obarczone błędem.

Zobacz: Budowanie zespołu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA