REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stosować metodę Development Center?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Fiszer
Starszy Specjalista ds. Projektów HR
 Grupa Tempo
Agencja Doradztwa Personalnego
W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy.
W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy.

REKLAMA

REKLAMA

Aby zastosować metodę development center musimy odpowiedzieć sobie na pytanie - jaki cel chcemy osiągnąć.

REKLAMA

Ośrodki rozwoju stanowią często w oczach pracodawców remedium na wszystkie problemy. Oczywiście jest to duże uproszczenie. Po pierwsze metodę development center stosuje się w ściśle określonych sytuacjach i ściśle określonym celu. Po drugie zastosowana w klasycznym wydaniu nie zawsze będzie najlepszym sposobem, aby ten cel osiągnąć.

REKLAMA

Wyobraźmy sobie firmę X. Firma X jest firmą usługową zatrudniającą około pięćdziesięciu pracowników umysłowych. Pracownicy ci (poza kadrą zarządzającą i pracownikami administracyjnymi) pracują w 10 osobowych zespołach. Każdy zespół zajmuje się inną tematyką, ale charakter ich pracy jest podobny. Pracownicy są osobami o stosunkowo dużym doświadczeniu zawodowym, zdobytym u różnych pracodawców. Do tej pory praca w zespołach była organizowana odgórnie przez Dyrektora. Wraz z rozwojem firmy i zwiększającą się ilością pracowników stawało się to co raz trudniejsze – narodził się pomysł wybrania liderów poszczególnych zespołów. Okazało się to nie być łatwym zadaniem – osoby z dużą wiedzą, wydawały się nie mieć cech liderskich, ci z odpowiednią osobowością mieli mniejsze doświadczenie. Wybór liderów nie był jedynym problemem firmy X. W rozrastających się coraz bardziej zespołach coraz częściej pojawiały się nie porozumienia. Ktoś nie zrobił tego, o co poprosił go ktoś inny, ktoś nie przekazał informacji, ktoś się pokłócił, obraził… A do tego ktoś inny odszedł, bo podobno nie może się rozwijać. W takich sytuacjach działy HR decydują się często na zorganizowanie development center. Zastosowanie tej metody pozwala na zdiagnozowanie posiadanych przez pracowników kompetencji. Z łatwością sprawdzimy zatem który z uczestników sesji posiada umiejętności przywódcze, ocenimy ich sposób komunikacji z pozostałymi pracownikami, dowiemy się jak delegują zadania, motywują czy dyscyplinują swój zespół.

Oczywiście, to tylko przykłady. Zakres kompetencji możliwych do zbadania w czasie ośrodków rozwoju jest dużo szerszy – tu ogranicza nas tylko umiejętność skonstruowania odpowiednich zadań.

W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy. Informacje te będą ponadto bardzo rzetelne, a ponieważ pracownicy będą wykonywać zadania zbliżone do tych znanych im z pracy, lub takie, jakich będzie się od nich oczekiwać w przyszłości, również stosunkowo trafne.

Zobacz także Rekrutacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klasycznie nie znaczy najlepiej

Kiedy w firmie X pojawił się pomysł zorganizowania development center w pierwszym momencie uznano, że to doskonały pomysł. Druga myśl kierownika działu HR była mniej entuzjastyczna. „Development center jest skuteczne, ale…”:

REKLAMA

1. Pracownicy firmy X w większości brali już udział w przynajmniej kilku ośrodkach oceny lub rozwoju (m.in. assessment center przy przyjęciu do firmy) – większość typów zadań, bo przecież nie ma ich tak dużo, jest im dobrze znana.
2. Uczestnicy są doświadczonymi pracownikami. Swoje zadania wykonują już niemal rutynowo. Czy na pewno nie potrafią nic więcej?
3. Pracownicy znają swoja firmę od podszewki – wiedzą jakich kompetencji mogą oczekiwać assessorzy i jak przejawiają się one w ich codziennych zadaniach.
4. Relacje pomiędzy pracownikami w zespołach utarły się już do tego stopnia, że pracownicy pozostają w nich nawet gdy pracują poza zespołem. Nawyk czy po prostu są takimi osobami?

Development center jest rzeczywiście metodą bardzo skuteczną. Czasem jednak czynniki zewnętrzne takie jak w firmie X ograniczają możliwość jej zastosowania. Oczywiście zorganizowanie sesji w takich okolicznościach nie jest niemożliwe, ale należy się liczyć z tym, że wyniki będą obarczone błędem.

Zobacz: Budowanie zespołu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA