REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stosować metodę Development Center?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Fiszer
Starszy Specjalista ds. Projektów HR
 Grupa Tempo
Agencja Doradztwa Personalnego
W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy.
W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy.

REKLAMA

REKLAMA

Aby zastosować metodę development center musimy odpowiedzieć sobie na pytanie - jaki cel chcemy osiągnąć.

Ośrodki rozwoju stanowią często w oczach pracodawców remedium na wszystkie problemy. Oczywiście jest to duże uproszczenie. Po pierwsze metodę development center stosuje się w ściśle określonych sytuacjach i ściśle określonym celu. Po drugie zastosowana w klasycznym wydaniu nie zawsze będzie najlepszym sposobem, aby ten cel osiągnąć.

REKLAMA

REKLAMA

Wyobraźmy sobie firmę X. Firma X jest firmą usługową zatrudniającą około pięćdziesięciu pracowników umysłowych. Pracownicy ci (poza kadrą zarządzającą i pracownikami administracyjnymi) pracują w 10 osobowych zespołach. Każdy zespół zajmuje się inną tematyką, ale charakter ich pracy jest podobny. Pracownicy są osobami o stosunkowo dużym doświadczeniu zawodowym, zdobytym u różnych pracodawców. Do tej pory praca w zespołach była organizowana odgórnie przez Dyrektora. Wraz z rozwojem firmy i zwiększającą się ilością pracowników stawało się to co raz trudniejsze – narodził się pomysł wybrania liderów poszczególnych zespołów. Okazało się to nie być łatwym zadaniem – osoby z dużą wiedzą, wydawały się nie mieć cech liderskich, ci z odpowiednią osobowością mieli mniejsze doświadczenie. Wybór liderów nie był jedynym problemem firmy X. W rozrastających się coraz bardziej zespołach coraz częściej pojawiały się nie porozumienia. Ktoś nie zrobił tego, o co poprosił go ktoś inny, ktoś nie przekazał informacji, ktoś się pokłócił, obraził… A do tego ktoś inny odszedł, bo podobno nie może się rozwijać. W takich sytuacjach działy HR decydują się często na zorganizowanie development center. Zastosowanie tej metody pozwala na zdiagnozowanie posiadanych przez pracowników kompetencji. Z łatwością sprawdzimy zatem który z uczestników sesji posiada umiejętności przywódcze, ocenimy ich sposób komunikacji z pozostałymi pracownikami, dowiemy się jak delegują zadania, motywują czy dyscyplinują swój zespół.

Oczywiście, to tylko przykłady. Zakres kompetencji możliwych do zbadania w czasie ośrodków rozwoju jest dużo szerszy – tu ogranicza nas tylko umiejętność skonstruowania odpowiednich zadań.

W wyniku przeprowadzonej sesji development center dowiemy się, jakie kompetencje (i na jakim poziomie) posiadają objęci badaniem pracownicy. Informacje te będą ponadto bardzo rzetelne, a ponieważ pracownicy będą wykonywać zadania zbliżone do tych znanych im z pracy, lub takie, jakich będzie się od nich oczekiwać w przyszłości, również stosunkowo trafne.

REKLAMA

Zobacz także Rekrutacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klasycznie nie znaczy najlepiej

Kiedy w firmie X pojawił się pomysł zorganizowania development center w pierwszym momencie uznano, że to doskonały pomysł. Druga myśl kierownika działu HR była mniej entuzjastyczna. „Development center jest skuteczne, ale…”:

1. Pracownicy firmy X w większości brali już udział w przynajmniej kilku ośrodkach oceny lub rozwoju (m.in. assessment center przy przyjęciu do firmy) – większość typów zadań, bo przecież nie ma ich tak dużo, jest im dobrze znana.
2. Uczestnicy są doświadczonymi pracownikami. Swoje zadania wykonują już niemal rutynowo. Czy na pewno nie potrafią nic więcej?
3. Pracownicy znają swoja firmę od podszewki – wiedzą jakich kompetencji mogą oczekiwać assessorzy i jak przejawiają się one w ich codziennych zadaniach.
4. Relacje pomiędzy pracownikami w zespołach utarły się już do tego stopnia, że pracownicy pozostają w nich nawet gdy pracują poza zespołem. Nawyk czy po prostu są takimi osobami?

Development center jest rzeczywiście metodą bardzo skuteczną. Czasem jednak czynniki zewnętrzne takie jak w firmie X ograniczają możliwość jej zastosowania. Oczywiście zorganizowanie sesji w takich okolicznościach nie jest niemożliwe, ale należy się liczyć z tym, że wyniki będą obarczone błędem.

Zobacz: Budowanie zespołu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA