Budowa systemu motywacji pozapłacowej
REKLAMA
REKLAMA
Niezaprzeczalnym faktem, z którego należy zdawać sobie sprawę jest naprawdę duży wkład pracy, jaki należy włożyć, aby opracować taki system na przynajmniej trzech poziomach: socjalnym, ogólnofirmowym, przełożonych (kierownicy).
REKLAMA
Motywatory powinny być też aktualizowane przynajmniej co dwa lata, ponieważ nie są skuteczne przy zaspokojonych potrzebach pracowników, które przecież się zmieniają. Warto też podkreślić, że przy indywidualizacji podejścia do pracownika motywacja pozafinansowa, chociaż dzisiaj nie jest obiektem szczególnego zainteresowania polskich firm, to jest to „gorący” temat wcale nie odległej przyszłości, bo już bardzo aktualny u naszych sąsiadów.
Spin doktorzy
Niezbędnym elementem w budowie systemu motywacyjnego jest stworzenie w wielu firmach dla własnych pracowników nowego wizerunku świadczeń socjalnych i wizerunku motywatorów pozafinansowych - ich prezentacja, rozróżnienie, swego rodzaju reklama. Ten krok jest istotny właśnie ze względu na stereotypowe myślenie pracowników o rzeczach, które im się należą, albo o których nie mają pojęcia że mogą otrzymać. To przygotowanie fundamentu pod nowość, którą jak każdą nowość najpierw czeka opór, wątpliwości i opinia pracowników, że u nas to się nie sprawdzi.
Polecamy: Sztuka dobrej nagrody
REKLAMA
Wszystkie formy nagradzania pracowników powinny być jawne (od zasad przyznania i listy zachowań oraz punktów – z możliwością stałego dostępu pracowników do tych zasad np. w Internecie na stronie dla pracowników - do dostępnego zestawienia za co i kto, ile lub co dostał).
Zasadność jawności systemu dobrze tłumaczy teoria sprawiedliwości Adamsa, zgodnie z którą motywacja jest silniejsza, gdy pracownicy uważają, że są traktowani sprawiedliwie w sensie dystrybutywnym (wyróżnianie najlepszych) oraz w sensie proceduralnym (sprawiedliwość stosowanego systemu motywacyjnego oraz związanych z nim kryteriów i parametrów).
Polecamy: Jak zbudować skuteczny system motywacyjny w swoim zespole?
Ryszarda Ewa Bernacka
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.