Sztuka dobrej nagrody
REKLAMA
REKLAMA
Oczywiście należy upublicznić jej treść w intranecie firmowym czy gazecie, gazetce, ale nic nie zastąpi osobistego charakteru pochwały. Inaczej brzmią martwe słowa na papierze, a inaczej odczuwa się je kiedy się je słyszy z ust osoby znaczącej.
REKLAMA
REKLAMA
Tą emocjonalną wartość można porównać do eksperymentu, w którym małe małpki miały do wyboru tzw. zastępczą matkę zrobioną z drutu, która obfitowała w mleko lub do wyboru matkę „puszystą” w którą można się było wtulić. Macie Państwo wątpliwość, którą wybrały?
Jeśli ktoś powie, że to strata czasu, że się organizacyjnie nie da, to chyba już wiecie jak skutecznym motywacyjnie jest jako przełożony. Warto przypomnieć, że „nagroda” powinna być udzielona stosunkowo szybko po pozytywnym wydarzeniu, że warto na wstępie pokazać pozytywne emocje przełożonego, powiedzieć, za co konkretnie podwładny jest nagradzany i jakie korzyści, dzięki postawie pracownika odnieśli przełożony, koledzy i firma.
Polecamy: Motywacja zespołu
Należy też wyraźnie określić nagrodę i oddać głos pracownikowi, by mógł ustosunkować się, czy opowiedzieć o źródłach jego sukcesu. Takie przykłady „firmowych dobrych praktyk” określane są w psychologii jako nauczanie przez modelowanie.
Zachęty pozafinansowe
To dodatkowe korzyści uzyskiwane przez pracownika zwane gratyfikacjami pozapłacowymi o charakterze materialnym i pozamaterialnym. Oczywiście nie da się całkowicie uciec od banknotów stojących chociażby za dyplomem, który ktoś przecież wykonał na zakupionym materiale. Nie są to jednak pieniądze dawane w sensie fizycznym, tylko w sensie uznaniowym i to o znaczeniu niewspółmiernie większym do swojej liczbowej wartości.
Co nam daje motywacja nieekonomiczna
O powyższych funkcjach na łamach Personelu i Zarządzanie pisała Sylwia Stachowska. Dokonując syntezy można powiedzieć, że gratyfikacje pozafinansowe:
- Pozwalają na dobór składników wynagrodzeń dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb pracowników co sprzyja przywiązaniu do firmy;
- Wzmacniają indywidualizację stosunków pracy;
- Zwiększają konkurencyjność wynagrodzeń pakietu netto;
- Kreują wizerunek atrakcyjnego pracodawcy i prestiżu firmy;
- Warunkują sprawną realizację zadań na danym stanowisku;
- Pozwalają na pozyskanie i utrzymanie pracowników;
- Wzmagają konkurencyjność firmy (edukacja); Sprzyjają poprawie stylu życia pracowników i ich rodzin.
Polecamy: Jak zadbać o najlepszych pracowników
Ryszarda Ewa Bernacka
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.