REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zadbać o najlepszych pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy.
Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pracy ciągle się rozwija. Ten rozwój nie hamuje nawet kryzys, gdyż właśnie spowolnienie gospodarcze motywuje pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. A to z kolei daje im większe szanse na znalezienie innej pracy. Więc warto jest się zastanowić, co można zrobić, aby nie stracić tych najlepszych.

Prawdopodobnie każda z osób czytujących ten artykuł zauważa, że na rynku zachodzą szybkie zmiany. I nie mam tu na myśli wyłącznie nowo powstających inwestycji, ale podejście do pracy, do rynku i możliwości jakie stwarza dany pracodawca. Z tygodnia na tydzień obserwujemy zmiany idące w stronę rynku bardziej sprzyjającego pracownikowi niż pracodawcy.

REKLAMA

Jak zapewnić sobie stabilność zespołu i zmniejszyć szansę rotacji pracowniczej? Jak sprawić, żeby dobry pracownik miał poczucie sensu pracy i swojego zatrudnienia w danej firmie? Co zrobić, żeby poprzez dobre zdanie o przedsiębiorcy, nowi pracownicy sami chcieli się z nim wiązać? 

Polecamy: Rotacji zespołu można zapobiec

Do tej pory najczęściej mówiło się o pozapłacowych systemach motywacyjnych dla kadry kierowniczej. Rynek przechodzi zmiany i warto przyjrzeć się temu jak dbać o specjalistów. Bez nich nawet najlepsza kadra zarządzająca może sobie nie poradzić.

Czas na nowe rozwiązania

REKLAMA

Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy. Po prostu nie działa. Wskazówką do uniknięcia takich sytuacji jest uważne słuchanie i komunikacja z zespołem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ tworzenie dobrych oraz skutecznych pozapłacowych systemów motywacyjnych i programów lojalnościowych jest czasochłonne należy zastanowić się, kto dokładnie miałby się w firmie tym zajmować. Niejednokrotnie wymaga to stworzenia nowego etatu dla osoby, która będzie odpowiedzialna wyłącznie za badanie potrzeb pracowników i tworzenie indywidualnych programów motywacyjnych.

Na motywację pracowników składa się wiele czynników. Prawdopodobnie nikt nie jest w stanie określić, zmierzyć i przyporządkować odpowiednią wartość każdemu z nich. Dla utrudnienia dodam, że u różnych osób może się to kształtować całkowicie odmiennie. Ważnym elementem, kiedy rozpoczynamy planowanie pozapłacowych systemów motywacyjnych dla swojej kadry, jest rozeznanie, czy są oni odpowiednio do warunków rynkowych wynagradzani finansowo.

Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.

REKLAMA

Najczęściej spotykanymi elementami służącymi motywowaniu są: telefony komórkowe, laptopy czy samochody służące pracownikom także do użytku prywatnego. Jeśli nie mogą być wykorzystywane dla celów prywatnych, oczywiście w rozsądnym zakresie, są wyłącznie narzędziami pracy i nie będą niczym szczególnym dla pracownika.

Sama organizacja pracy może być czynnikiem motywującym, ale nie zawsze może być traktowana jako część programu. Samochód lepszej klasy, asystent, prestiżowe biuro itp. Kolejnym elementem jest dodatkowe ubezpieczenie medyczne indywidualne lub rodzinne a także sponsorowane przez firmę ubezpieczenie na życie. Premie pieniężne i bonusy uznaniowe zaliczamy do finansowych elementów programów motywacyjnych.

Podobną rolę odgrywa struktura wynagrodzenia prowizyjnego.

Zakładam, że kiedy Państwa firma zamierza wprowadzać zmiany, informuje o tym swoich pracowników. Pojawia się komunikat, czemu zmiany mają służyć (jaki jest cel) i jak będzie przebiegało ich wprowadzanie. Z systemami motywacyjnymi jest tak samo. Mimo tego, że ich zadaniem jest poprawa efektywności współpracy i pracy danego pracownika, są zmianą - która sama w sobie może powodować strach.

Decydując się na wprowadzenie pozapłacowych systemów motywacyjnych, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć informacji o wysokości płac w branży. Dalszym krokiem jest stworzenie planu, kogo i za co można dodatkowo motywować i czemu ma to służyć. Pakiety motywacyjne dla pracowników powinny być zróżnicowane ze względu na stanowisko i jego miejsce w strukturze firmy.

Należy pamiętać, że system powinien być spójny z ogólna polityką firmy. Nagradzać można niemalże za wszystko. Za kompetencje, staż pracy w firmie, innowacyjne pomysły, dobre relacje z zespołem, własną inicjatywę etc.

Polecamy: Jak utrzymać zaangażowanie w pracy?

Mimo największych chęci i starań, w wielu firmach wysokość wynagrodzenia nie jest utrzymywana w ścisłej poufności. Pracownicy rozmawiają ze sobą i te informacje prędzej czy później przestają być wyłącznie do ich własnej wiadomości. W przypadku pozapłacowych systemów motywacyjnych możemy sobie pozwolić na większą otwartość. Kiedy stosuje się politykę ”grania w otwarte karty” można znacznie więcej zyskać. Jasne zasady i przedstawione możliwości, same w sobie działają motywująco.

Informujcie Państwo o zasadach pozapłacowych systemów motywacyjnych w firmie. Warto unikać sytuacji, kiedy pracownicy będą dążyć do czegoś, co stanowi dla nich „niewiadomą”. Nie wymagajcie, żeby było to wspomagające. Niejasności mogą spowodować sytuację, w której nagroda dla zwycięzcy będzie zupełnie nieciekawa a nawet demotywująca.

Rozmowa też może motywować

Tu dochodzimy do kolejnego ważnego elementu tworzenia pozapłacowego systemu motywacyjnego. Tak często jak to jest możliwe, rozmawiaj ze swoimi ludźmi, o tym co jest dla nich ważne. Nie należy bać się pytań wprost.

Budżety na pozapłacowe systemy motywacyjne jest zazwyczaj ograniczony. Ważne staje się Informowanie pracowników o tym, o jakiego rodzaju dodatkach można rozmawiać. Najpierw rozmowa o potrzebach a później przedstawienie możliwości. Dzięki takim rozmowom, możliwym jest zdobycie wiedzy w zakresie tego, co dla pracownika może być motywujące. Taki podejście stanowi trzon skuteczności tzw. „kafeteryjnego systemu motywacyjnego”. Pracownik może sam wybierać ciekawe dla niego elementy ze zdefiniowanego pakietu. Daje to gwarancję jego zadowolenia i satysfakcji, a co za tym idzie - skuteczności.

Zadbaj o rodzinę pracownika

Pomysły pozapłacowych systemów motywacyjnych: rodzinny pakiet dodatkowego ubezpieczenia medycznego, weekend w SPA, atrakcyjna wycieczka, karnet do kina / teatru / opery, karnet na siłownię / basen / zajęcia sportowe, dodatkowe dni urlopowe, możliwość korzystania z narzędzi służbowych prywatnie, doskonalenie języków obcych, wyjazdy integracyjne, wizyta u kosmetyczki, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne, obiady firmowe, prenumerata czasopism i wiele, wiele innych.

Inaczej będzie wyglądał pakiet dla nowego pracownika a inaczej dla doświadczonego fachowca, związanego z firmą od lat. Tu pojawia się kolejny element związany z motywacją pozapłacową. Czy tworzenie programów lojalnościowych, czyli działań mających na celu zatrzymanie najlepszych ludzi w firmie, pomaga czy przeszkadza pracownikom w rozwoju?

Opcje są dwie i obydwie tak samo prawdopodobne. Jeśli program lojalnościowy jest zbyt sztywny lub niejasno sformułowany, z dużym prawdopodobieństwem można oczekiwać porażki. Jeśli jest dopasowany do indywidualnych potrzeb pracownika, sukces jest bliski. Warto pamiętać o tym, że program lojalnościowy nie może być karą. Ponieważ często wiąże się z dużymi kosztami dla firmy, zasady co w sytuacji kiedy pracownik zdecyduje się rozstać z firmą, muszą być bardzo jasno określone – także w aspekcie finansowym.

Pakiet lojalnościowy ma służyć temu, żeby dać pracownikowi możliwość pożądanego przez niego rozwoju, przy wsparciu firmy i z obustronną korzyścią. Firma zyskuje lepiej zmotywowanego i rozwijającego się pracownika a on sam, możliwości indywidualnego podnoszenia kompetencji i poczucie, że firma o niego dba i że jest dla niej ważny.

Pomysły elementów programów lojalnościowych: studia np. MBA, członkostwo w prestiżowych organizacjach, atrakcyjny pakiet szkoleń dodatkowych, indywidualne treningi doskonalenia określonych umiejętności, szkolenia specjalistyczne.

Pracownicy wiedzą najlepiej, co jest dla nich dobre. Już raz zdecydowali się na pracę właśnie w Waszej firmie. Nie trzeba ich przekonywać, że to jest dobre miejsce. Należy pamiętać, że wynagrodzenie pracownika nie jest dla niego nagrodą, jest elementem na który wspólnie umówiliście się jako płacę za jego wiedzę, umiejętności i czas.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA