REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zadbać o najlepszych pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HAYS Poland
Doradztwo personalne
Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy.
Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pracy ciągle się rozwija. Ten rozwój nie hamuje nawet kryzys, gdyż właśnie spowolnienie gospodarcze motywuje pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. A to z kolei daje im większe szanse na znalezienie innej pracy. Więc warto jest się zastanowić, co można zrobić, aby nie stracić tych najlepszych.

Prawdopodobnie każda z osób czytujących ten artykuł zauważa, że na rynku zachodzą szybkie zmiany. I nie mam tu na myśli wyłącznie nowo powstających inwestycji, ale podejście do pracy, do rynku i możliwości jakie stwarza dany pracodawca. Z tygodnia na tydzień obserwujemy zmiany idące w stronę rynku bardziej sprzyjającego pracownikowi niż pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zapewnić sobie stabilność zespołu i zmniejszyć szansę rotacji pracowniczej? Jak sprawić, żeby dobry pracownik miał poczucie sensu pracy i swojego zatrudnienia w danej firmie? Co zrobić, żeby poprzez dobre zdanie o przedsiębiorcy, nowi pracownicy sami chcieli się z nim wiązać? 

Polecamy: Rotacji zespołu można zapobiec

Do tej pory najczęściej mówiło się o pozapłacowych systemach motywacyjnych dla kadry kierowniczej. Rynek przechodzi zmiany i warto przyjrzeć się temu jak dbać o specjalistów. Bez nich nawet najlepsza kadra zarządzająca może sobie nie poradzić.

REKLAMA

Czas na nowe rozwiązania

Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy. Po prostu nie działa. Wskazówką do uniknięcia takich sytuacji jest uważne słuchanie i komunikacja z zespołem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ tworzenie dobrych oraz skutecznych pozapłacowych systemów motywacyjnych i programów lojalnościowych jest czasochłonne należy zastanowić się, kto dokładnie miałby się w firmie tym zajmować. Niejednokrotnie wymaga to stworzenia nowego etatu dla osoby, która będzie odpowiedzialna wyłącznie za badanie potrzeb pracowników i tworzenie indywidualnych programów motywacyjnych.

Na motywację pracowników składa się wiele czynników. Prawdopodobnie nikt nie jest w stanie określić, zmierzyć i przyporządkować odpowiednią wartość każdemu z nich. Dla utrudnienia dodam, że u różnych osób może się to kształtować całkowicie odmiennie. Ważnym elementem, kiedy rozpoczynamy planowanie pozapłacowych systemów motywacyjnych dla swojej kadry, jest rozeznanie, czy są oni odpowiednio do warunków rynkowych wynagradzani finansowo.

Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.

Najczęściej spotykanymi elementami służącymi motywowaniu są: telefony komórkowe, laptopy czy samochody służące pracownikom także do użytku prywatnego. Jeśli nie mogą być wykorzystywane dla celów prywatnych, oczywiście w rozsądnym zakresie, są wyłącznie narzędziami pracy i nie będą niczym szczególnym dla pracownika.

Sama organizacja pracy może być czynnikiem motywującym, ale nie zawsze może być traktowana jako część programu. Samochód lepszej klasy, asystent, prestiżowe biuro itp. Kolejnym elementem jest dodatkowe ubezpieczenie medyczne indywidualne lub rodzinne a także sponsorowane przez firmę ubezpieczenie na życie. Premie pieniężne i bonusy uznaniowe zaliczamy do finansowych elementów programów motywacyjnych.

Podobną rolę odgrywa struktura wynagrodzenia prowizyjnego.

Zakładam, że kiedy Państwa firma zamierza wprowadzać zmiany, informuje o tym swoich pracowników. Pojawia się komunikat, czemu zmiany mają służyć (jaki jest cel) i jak będzie przebiegało ich wprowadzanie. Z systemami motywacyjnymi jest tak samo. Mimo tego, że ich zadaniem jest poprawa efektywności współpracy i pracy danego pracownika, są zmianą - która sama w sobie może powodować strach.

Decydując się na wprowadzenie pozapłacowych systemów motywacyjnych, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć informacji o wysokości płac w branży. Dalszym krokiem jest stworzenie planu, kogo i za co można dodatkowo motywować i czemu ma to służyć. Pakiety motywacyjne dla pracowników powinny być zróżnicowane ze względu na stanowisko i jego miejsce w strukturze firmy.

Należy pamiętać, że system powinien być spójny z ogólna polityką firmy. Nagradzać można niemalże za wszystko. Za kompetencje, staż pracy w firmie, innowacyjne pomysły, dobre relacje z zespołem, własną inicjatywę etc.

Polecamy: Jak utrzymać zaangażowanie w pracy?

Mimo największych chęci i starań, w wielu firmach wysokość wynagrodzenia nie jest utrzymywana w ścisłej poufności. Pracownicy rozmawiają ze sobą i te informacje prędzej czy później przestają być wyłącznie do ich własnej wiadomości. W przypadku pozapłacowych systemów motywacyjnych możemy sobie pozwolić na większą otwartość. Kiedy stosuje się politykę ”grania w otwarte karty” można znacznie więcej zyskać. Jasne zasady i przedstawione możliwości, same w sobie działają motywująco.

Informujcie Państwo o zasadach pozapłacowych systemów motywacyjnych w firmie. Warto unikać sytuacji, kiedy pracownicy będą dążyć do czegoś, co stanowi dla nich „niewiadomą”. Nie wymagajcie, żeby było to wspomagające. Niejasności mogą spowodować sytuację, w której nagroda dla zwycięzcy będzie zupełnie nieciekawa a nawet demotywująca.

Rozmowa też może motywować

Tu dochodzimy do kolejnego ważnego elementu tworzenia pozapłacowego systemu motywacyjnego. Tak często jak to jest możliwe, rozmawiaj ze swoimi ludźmi, o tym co jest dla nich ważne. Nie należy bać się pytań wprost.

Budżety na pozapłacowe systemy motywacyjne jest zazwyczaj ograniczony. Ważne staje się Informowanie pracowników o tym, o jakiego rodzaju dodatkach można rozmawiać. Najpierw rozmowa o potrzebach a później przedstawienie możliwości. Dzięki takim rozmowom, możliwym jest zdobycie wiedzy w zakresie tego, co dla pracownika może być motywujące. Taki podejście stanowi trzon skuteczności tzw. „kafeteryjnego systemu motywacyjnego”. Pracownik może sam wybierać ciekawe dla niego elementy ze zdefiniowanego pakietu. Daje to gwarancję jego zadowolenia i satysfakcji, a co za tym idzie - skuteczności.

Zadbaj o rodzinę pracownika

Pomysły pozapłacowych systemów motywacyjnych: rodzinny pakiet dodatkowego ubezpieczenia medycznego, weekend w SPA, atrakcyjna wycieczka, karnet do kina / teatru / opery, karnet na siłownię / basen / zajęcia sportowe, dodatkowe dni urlopowe, możliwość korzystania z narzędzi służbowych prywatnie, doskonalenie języków obcych, wyjazdy integracyjne, wizyta u kosmetyczki, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne, obiady firmowe, prenumerata czasopism i wiele, wiele innych.

Inaczej będzie wyglądał pakiet dla nowego pracownika a inaczej dla doświadczonego fachowca, związanego z firmą od lat. Tu pojawia się kolejny element związany z motywacją pozapłacową. Czy tworzenie programów lojalnościowych, czyli działań mających na celu zatrzymanie najlepszych ludzi w firmie, pomaga czy przeszkadza pracownikom w rozwoju?

Opcje są dwie i obydwie tak samo prawdopodobne. Jeśli program lojalnościowy jest zbyt sztywny lub niejasno sformułowany, z dużym prawdopodobieństwem można oczekiwać porażki. Jeśli jest dopasowany do indywidualnych potrzeb pracownika, sukces jest bliski. Warto pamiętać o tym, że program lojalnościowy nie może być karą. Ponieważ często wiąże się z dużymi kosztami dla firmy, zasady co w sytuacji kiedy pracownik zdecyduje się rozstać z firmą, muszą być bardzo jasno określone – także w aspekcie finansowym.

Pakiet lojalnościowy ma służyć temu, żeby dać pracownikowi możliwość pożądanego przez niego rozwoju, przy wsparciu firmy i z obustronną korzyścią. Firma zyskuje lepiej zmotywowanego i rozwijającego się pracownika a on sam, możliwości indywidualnego podnoszenia kompetencji i poczucie, że firma o niego dba i że jest dla niej ważny.

Pomysły elementów programów lojalnościowych: studia np. MBA, członkostwo w prestiżowych organizacjach, atrakcyjny pakiet szkoleń dodatkowych, indywidualne treningi doskonalenia określonych umiejętności, szkolenia specjalistyczne.

Pracownicy wiedzą najlepiej, co jest dla nich dobre. Już raz zdecydowali się na pracę właśnie w Waszej firmie. Nie trzeba ich przekonywać, że to jest dobre miejsce. Należy pamiętać, że wynagrodzenie pracownika nie jest dla niego nagrodą, jest elementem na który wspólnie umówiliście się jako płacę za jego wiedzę, umiejętności i czas.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA