REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zadbać o najlepszych pracowników?

HAYS Poland
Doradztwo personalne
Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy.
Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pracy ciągle się rozwija. Ten rozwój nie hamuje nawet kryzys, gdyż właśnie spowolnienie gospodarcze motywuje pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. A to z kolei daje im większe szanse na znalezienie innej pracy. Więc warto jest się zastanowić, co można zrobić, aby nie stracić tych najlepszych.

Prawdopodobnie każda z osób czytujących ten artykuł zauważa, że na rynku zachodzą szybkie zmiany. I nie mam tu na myśli wyłącznie nowo powstających inwestycji, ale podejście do pracy, do rynku i możliwości jakie stwarza dany pracodawca. Z tygodnia na tydzień obserwujemy zmiany idące w stronę rynku bardziej sprzyjającego pracownikowi niż pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zapewnić sobie stabilność zespołu i zmniejszyć szansę rotacji pracowniczej? Jak sprawić, żeby dobry pracownik miał poczucie sensu pracy i swojego zatrudnienia w danej firmie? Co zrobić, żeby poprzez dobre zdanie o przedsiębiorcy, nowi pracownicy sami chcieli się z nim wiązać? 

Polecamy: Rotacji zespołu można zapobiec

Do tej pory najczęściej mówiło się o pozapłacowych systemach motywacyjnych dla kadry kierowniczej. Rynek przechodzi zmiany i warto przyjrzeć się temu jak dbać o specjalistów. Bez nich nawet najlepsza kadra zarządzająca może sobie nie poradzić.

REKLAMA

Czas na nowe rozwiązania

Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy. Po prostu nie działa. Wskazówką do uniknięcia takich sytuacji jest uważne słuchanie i komunikacja z zespołem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ tworzenie dobrych oraz skutecznych pozapłacowych systemów motywacyjnych i programów lojalnościowych jest czasochłonne należy zastanowić się, kto dokładnie miałby się w firmie tym zajmować. Niejednokrotnie wymaga to stworzenia nowego etatu dla osoby, która będzie odpowiedzialna wyłącznie za badanie potrzeb pracowników i tworzenie indywidualnych programów motywacyjnych.

Na motywację pracowników składa się wiele czynników. Prawdopodobnie nikt nie jest w stanie określić, zmierzyć i przyporządkować odpowiednią wartość każdemu z nich. Dla utrudnienia dodam, że u różnych osób może się to kształtować całkowicie odmiennie. Ważnym elementem, kiedy rozpoczynamy planowanie pozapłacowych systemów motywacyjnych dla swojej kadry, jest rozeznanie, czy są oni odpowiednio do warunków rynkowych wynagradzani finansowo.

Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.

Najczęściej spotykanymi elementami służącymi motywowaniu są: telefony komórkowe, laptopy czy samochody służące pracownikom także do użytku prywatnego. Jeśli nie mogą być wykorzystywane dla celów prywatnych, oczywiście w rozsądnym zakresie, są wyłącznie narzędziami pracy i nie będą niczym szczególnym dla pracownika.

Sama organizacja pracy może być czynnikiem motywującym, ale nie zawsze może być traktowana jako część programu. Samochód lepszej klasy, asystent, prestiżowe biuro itp. Kolejnym elementem jest dodatkowe ubezpieczenie medyczne indywidualne lub rodzinne a także sponsorowane przez firmę ubezpieczenie na życie. Premie pieniężne i bonusy uznaniowe zaliczamy do finansowych elementów programów motywacyjnych.

Podobną rolę odgrywa struktura wynagrodzenia prowizyjnego.

Zakładam, że kiedy Państwa firma zamierza wprowadzać zmiany, informuje o tym swoich pracowników. Pojawia się komunikat, czemu zmiany mają służyć (jaki jest cel) i jak będzie przebiegało ich wprowadzanie. Z systemami motywacyjnymi jest tak samo. Mimo tego, że ich zadaniem jest poprawa efektywności współpracy i pracy danego pracownika, są zmianą - która sama w sobie może powodować strach.

Decydując się na wprowadzenie pozapłacowych systemów motywacyjnych, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć informacji o wysokości płac w branży. Dalszym krokiem jest stworzenie planu, kogo i za co można dodatkowo motywować i czemu ma to służyć. Pakiety motywacyjne dla pracowników powinny być zróżnicowane ze względu na stanowisko i jego miejsce w strukturze firmy.

Należy pamiętać, że system powinien być spójny z ogólna polityką firmy. Nagradzać można niemalże za wszystko. Za kompetencje, staż pracy w firmie, innowacyjne pomysły, dobre relacje z zespołem, własną inicjatywę etc.

Polecamy: Jak utrzymać zaangażowanie w pracy?

Mimo największych chęci i starań, w wielu firmach wysokość wynagrodzenia nie jest utrzymywana w ścisłej poufności. Pracownicy rozmawiają ze sobą i te informacje prędzej czy później przestają być wyłącznie do ich własnej wiadomości. W przypadku pozapłacowych systemów motywacyjnych możemy sobie pozwolić na większą otwartość. Kiedy stosuje się politykę ”grania w otwarte karty” można znacznie więcej zyskać. Jasne zasady i przedstawione możliwości, same w sobie działają motywująco.

Informujcie Państwo o zasadach pozapłacowych systemów motywacyjnych w firmie. Warto unikać sytuacji, kiedy pracownicy będą dążyć do czegoś, co stanowi dla nich „niewiadomą”. Nie wymagajcie, żeby było to wspomagające. Niejasności mogą spowodować sytuację, w której nagroda dla zwycięzcy będzie zupełnie nieciekawa a nawet demotywująca.

Rozmowa też może motywować

Tu dochodzimy do kolejnego ważnego elementu tworzenia pozapłacowego systemu motywacyjnego. Tak często jak to jest możliwe, rozmawiaj ze swoimi ludźmi, o tym co jest dla nich ważne. Nie należy bać się pytań wprost.

Budżety na pozapłacowe systemy motywacyjne jest zazwyczaj ograniczony. Ważne staje się Informowanie pracowników o tym, o jakiego rodzaju dodatkach można rozmawiać. Najpierw rozmowa o potrzebach a później przedstawienie możliwości. Dzięki takim rozmowom, możliwym jest zdobycie wiedzy w zakresie tego, co dla pracownika może być motywujące. Taki podejście stanowi trzon skuteczności tzw. „kafeteryjnego systemu motywacyjnego”. Pracownik może sam wybierać ciekawe dla niego elementy ze zdefiniowanego pakietu. Daje to gwarancję jego zadowolenia i satysfakcji, a co za tym idzie - skuteczności.

Zadbaj o rodzinę pracownika

Pomysły pozapłacowych systemów motywacyjnych: rodzinny pakiet dodatkowego ubezpieczenia medycznego, weekend w SPA, atrakcyjna wycieczka, karnet do kina / teatru / opery, karnet na siłownię / basen / zajęcia sportowe, dodatkowe dni urlopowe, możliwość korzystania z narzędzi służbowych prywatnie, doskonalenie języków obcych, wyjazdy integracyjne, wizyta u kosmetyczki, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne, obiady firmowe, prenumerata czasopism i wiele, wiele innych.

Inaczej będzie wyglądał pakiet dla nowego pracownika a inaczej dla doświadczonego fachowca, związanego z firmą od lat. Tu pojawia się kolejny element związany z motywacją pozapłacową. Czy tworzenie programów lojalnościowych, czyli działań mających na celu zatrzymanie najlepszych ludzi w firmie, pomaga czy przeszkadza pracownikom w rozwoju?

Opcje są dwie i obydwie tak samo prawdopodobne. Jeśli program lojalnościowy jest zbyt sztywny lub niejasno sformułowany, z dużym prawdopodobieństwem można oczekiwać porażki. Jeśli jest dopasowany do indywidualnych potrzeb pracownika, sukces jest bliski. Warto pamiętać o tym, że program lojalnościowy nie może być karą. Ponieważ często wiąże się z dużymi kosztami dla firmy, zasady co w sytuacji kiedy pracownik zdecyduje się rozstać z firmą, muszą być bardzo jasno określone – także w aspekcie finansowym.

Pakiet lojalnościowy ma służyć temu, żeby dać pracownikowi możliwość pożądanego przez niego rozwoju, przy wsparciu firmy i z obustronną korzyścią. Firma zyskuje lepiej zmotywowanego i rozwijającego się pracownika a on sam, możliwości indywidualnego podnoszenia kompetencji i poczucie, że firma o niego dba i że jest dla niej ważny.

Pomysły elementów programów lojalnościowych: studia np. MBA, członkostwo w prestiżowych organizacjach, atrakcyjny pakiet szkoleń dodatkowych, indywidualne treningi doskonalenia określonych umiejętności, szkolenia specjalistyczne.

Pracownicy wiedzą najlepiej, co jest dla nich dobre. Już raz zdecydowali się na pracę właśnie w Waszej firmie. Nie trzeba ich przekonywać, że to jest dobre miejsce. Należy pamiętać, że wynagrodzenie pracownika nie jest dla niego nagrodą, jest elementem na który wspólnie umówiliście się jako płacę za jego wiedzę, umiejętności i czas.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA