REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.
Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.

REKLAMA

REKLAMA

Bez wykwalifikowanej kadry nie poradzi sobie nawet najbardziej doświadczony kierownik w branży. Jak zatem pozyskać i zatrzymać dobrych specjalistów, by nie zwabiła ich konkurencja.

Przestarzałe metody nie działają

Od wielu miesięcy trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki" jest najmniej pożądaną i często powodującą odejście z firmy. Po prostu nie działa. Nadszedł czas uważnego słuchania i dosłownej komunikacji z zespołem.

REKLAMA

Ponieważ tworzenie dobrych i skutecznych pozapłacowych systemów motywacyjnych i programów lojalnościowych jest czasochłonne, należy zastanowić się, kto fizycznie miałby się w firmie tym zająć. Niejednokrotnie wymaga to stworzenia nowego etatu dla osoby, która będzie odpowiedzialna wyłącznie za badanie potrzeb pracowników i tworzenie indywidualnych programów motywacyjnych.

Systemy motywacyjne

Na motywację pracowników składa się wiele czynników i prawdopodobnie nikt nie byłyby w stanie określić, zmierzyć i przyporządkować odpowiednią wartość wszystkim z nich. Dla utrudnienia dodam, że u różnych osób może się to kształtować całkowicie odmiennie. Ważnym elementem, kiedy rozpoczynamy planowanie pozapłacowych systemów motywacyjnych dla swojej kadry, jest rozeznanie, czy są oni dostatecznie dobrze wynagradzani finansowo.

Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.

Polecamy: Motywacja zespołu, czyli pieniądze to nie wszystko

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najczęściej spotykanymi elementami służącymi motywowaniu są telefony komórkowe, laptopy czy samochody służące pracownikom także do użytku prywatnego. Kolejnym elementem jest dodatkowe ubezpieczenie medyczne indywidualne lub rodzinne, a także sponsorowane przez firmę ubezpieczenie na życie. Wynagrodzenie konstruowane z części stałej i prowizji lub bonusu uzależnionego od zrealizowanych zadań samo w sobie stanowi element motywacyjny.

Prawdopodobnie nikt nie lubi sytuacji niejasnych. Kiedy zamierzasz wprowadzać zmiany w przedsiębiorstwie, informujesz o tym. Mówisz, czemu mają one służyć i jak będzie przebiegało ich wprowadzanie. Z systemami motywacyjnymi jest tak samo. Mimo iż mają one na celu poprawę efektywności współpracy i pracy danego pracownika, są zmianą, która sama w sobie może nieść element strachu.

Decydując się na wprowadzenie w swojej firmie pozapłacowych systemów motywacyjnych, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć informacji o płacach w branży. Dalszym krokiem jest stworzenie planu - kogo i za co można dodatkowo motywować i czemu ma to służyć. Pakiety motywacyjne dla pracowników powinny być zróżnicowane ze względu na stanowisko i jego miejsce w strukturze firmy.

REKLAMA

Należy pamiętać, że system powinien być spójny. Inżynierowie - w branży budowlanej niejednokrotnie mogą przebierać w pojawiających się ofertach pracy zarówno od firm rekrutacyjnych, jak i od konkurencji. z ogólną polityką firmy. Nagradzać można niemalże za wszystko. Za kompetencje, staż pracy w firmie, innowacyjne pomysły, dobre relacje z zespołem, własną inicjatywę etc.

Pozapłacowy system motywacyjny powinien być spójny z ogólną polityką firmy. Nagradzać można za wszystko, za kompetencje, staż pracy w firmie, innowacyjne pomysły, dobre relacje z zespołem, własną inicjatywę.

Otwarte reguły gry

Mimo największych chęci i starań w wielu firmach wysokość wynagrodzenia nie jest utrzymywana w ścisłej poufności. Pracownicy rozmawiają ze sobą i te informacje prędzej czy później przestają być wyłącznie do ich własnej wiadomości. W przypadku pozapłacowych systemów motywacyjnych możemy sobie pozwolić na większą otwartość. Kiedy stosuje się politykę grania w otwarte karty", można znacznie więcej zyskać.

Jasne zasady i przedstawione możliwości same w sobie działają motywujące. Poinformuj o zasadach pozapłacowych systemów motywacyjnych w firmie. Warto unikać sytuacji, kiedy pracownicy mają dążyć do czegoś, co stanowi dla nich niewiadomą i na dodatek wymagać od nich, żeby było to dla nich wspomagające. Może to spowodować sytuację, w której nagroda dla zwycięzcy będzie zupełnie nieciekawa, nawet demotywująca.

Motywacja pozapłacowa

Tu dochodzimy do kolejnego ważnego elementu tworzenia pozapłacowego systemu motywacyjnego. Tak często, jak to jest możliwe, rozmawiaj ze swoim pracownikiem o tym, co jest dla niego ważne. Nie bój się pytań wprost. Budżet na pozapłacowe systemy motywacyjne jest ograniczony, dlatego poinformuj pracownika, o jakiego rodzaju dodatkach możecie rozmawiać. Najpierw rozmawiaj o potrzebach, a później przedstawiaj możliwości.

Dzięki temu zdobędziesz wiedzę w zakresie tego, co dla pracownika może być motywujące. Takie podejście stanowi trzon skuteczności tzw. kafeteryjnego systemu motywacyjnego. Pracownik może sani wybierać ciekawe dla niego elementy pakietu, co daje gwarancję jego zadowolenia i satysfakcji, a w dalszej perspektywie - skuteczności.

Kolejnym z niematerialnych sposobów motywacyjnych jest upublicznianie awansów, doskonałych wyników pracy. Pracownik, który za swoje osiągnięcia zostanie publicznie nagrodzony, zyskuje prestiż i zainteresowanie współpracowników.

Polecamy: Kiedy warto wprowadzić motywację pozafinansową?

Pomysły pozapłacowych systemów motywacyjnych: rodzinny pakiet dodatkowego ubezpieczenia medycznego, weekend w SPA, atrakcyjna wycieczka, karnet do kina, teatru, opery, karnet na siłownię, basen, zajęcia sportowe, dodatkowe dni urlopowe, doskonalenie języków obcych, wyjazdy integracyjne, wizyta u kosmetyczki, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne, obiady firmowe, prenumerata czasopism, publiczna pochwała i wiele, wiele innych.

Elastyczne programy lojalnościowe

Inaczej będzie wyglądał pakiet dla nowego pracownika, a inaczej dla doświadczonego fachowca związanego z firmą od lat. Tu pojawia się kolejny element dotyczący motywacji pozapłacowej. Czy tworzenie programów lojalnościowych pomaga czy przeszkadza pracownikom w rozwoju? Opcje są dwie i obydwie tak samo prawdopodobne.

Pamiętaj, wynagrodzenie pracownika nie jest dla niego nagrodą, jest elementem, na który wspólnie umówiliście się jako płacę za jego wiedzę, umiejętności i czas.

Jeśli program lojalnościowy jest zbyt sztywny lub niejasno sformułowany, z dużym prawdopodobieństwem można oczekiwać fiaska. Jeśli jest dopasowany do indywidualnych potrzeb pracownika, sukces macie w kieszeni. Pamiętaj o tym, że program lojalnościowy nie może być karą. Programy lojalnościowe wiążą się często z dużymi kosztami ponoszonymi przez firmę. Rozpoczynając z pracownikiem taki program, należy bardzo precyzyjnie i jasno określić jego warunki, często jest to związane z podpisaniem umowy o zakazie współpracy z firmami konkurencyjnymi, tzw. „lojalki".

Jeśli podczas trwania programu pracownik postanawia rozstać się z firmą, zazwyczaj ponosi całkowity lub przynajmniej częściowy koszt rozpoczętych działań - np. studiów. Pakiet lojalnościowy ma służyć temu, żeby dać pracownikowi możliwość pożądanego przez niego rozwoju przy wsparciu firmy z obustronną korzyścią. Firma zyskuje lepiej zmotywowanego i rozwijającego się pracownika, a on sam możliwości indywidualnego podnoszenia kompetencji i poczucie, że firma o niego dba i że jest dla niej ważny.

Pomysły programów lojalnościowych: studia np. MBA, członkostwo w prestiżowych organizacjach, atrakcyjny pakiet szkoleń dodatkowych, indywidualne treningi doskonalenia określonych umiejętności, szkolenia specjalistyczne.

Bądź częścią zespołu

Przede wszystkim pytaj, rozmawiaj i słuchaj. Twoi pracownicy wiedzą najlepiej, co jest dla nich dobre. Już raz zdecydowali się na pracę właśnie w tej firmie. Nie musisz ich przekonywać, że to jest dobre miejsce. Pamiętaj, wynagrodzenie pracownika nie jest dla niego nagrodą, jest elementem, na który wspólnie umówiliście się jako płacę za jego wiedzę, umiejętności i czas.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA