REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rotacji zespołu można zapobiec

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.
Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.

REKLAMA

REKLAMA

Bez wykwalifikowanej kadry nie poradzi sobie nawet najbardziej doświadczony kierownik w branży. Jak zatem pozyskać i zatrzymać dobrych specjalistów, by nie zwabiła ich konkurencja.

Przestarzałe metody nie działają

Od wielu miesięcy trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki" jest najmniej pożądaną i często powodującą odejście z firmy. Po prostu nie działa. Nadszedł czas uważnego słuchania i dosłownej komunikacji z zespołem.

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ tworzenie dobrych i skutecznych pozapłacowych systemów motywacyjnych i programów lojalnościowych jest czasochłonne, należy zastanowić się, kto fizycznie miałby się w firmie tym zająć. Niejednokrotnie wymaga to stworzenia nowego etatu dla osoby, która będzie odpowiedzialna wyłącznie za badanie potrzeb pracowników i tworzenie indywidualnych programów motywacyjnych.

Systemy motywacyjne

Na motywację pracowników składa się wiele czynników i prawdopodobnie nikt nie byłyby w stanie określić, zmierzyć i przyporządkować odpowiednią wartość wszystkim z nich. Dla utrudnienia dodam, że u różnych osób może się to kształtować całkowicie odmiennie. Ważnym elementem, kiedy rozpoczynamy planowanie pozapłacowych systemów motywacyjnych dla swojej kadry, jest rozeznanie, czy są oni dostatecznie dobrze wynagradzani finansowo.

Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.

REKLAMA

Polecamy: Motywacja zespołu, czyli pieniądze to nie wszystko

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej spotykanymi elementami służącymi motywowaniu są telefony komórkowe, laptopy czy samochody służące pracownikom także do użytku prywatnego. Kolejnym elementem jest dodatkowe ubezpieczenie medyczne indywidualne lub rodzinne, a także sponsorowane przez firmę ubezpieczenie na życie. Wynagrodzenie konstruowane z części stałej i prowizji lub bonusu uzależnionego od zrealizowanych zadań samo w sobie stanowi element motywacyjny.

Prawdopodobnie nikt nie lubi sytuacji niejasnych. Kiedy zamierzasz wprowadzać zmiany w przedsiębiorstwie, informujesz o tym. Mówisz, czemu mają one służyć i jak będzie przebiegało ich wprowadzanie. Z systemami motywacyjnymi jest tak samo. Mimo iż mają one na celu poprawę efektywności współpracy i pracy danego pracownika, są zmianą, która sama w sobie może nieść element strachu.

Decydując się na wprowadzenie w swojej firmie pozapłacowych systemów motywacyjnych, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć informacji o płacach w branży. Dalszym krokiem jest stworzenie planu - kogo i za co można dodatkowo motywować i czemu ma to służyć. Pakiety motywacyjne dla pracowników powinny być zróżnicowane ze względu na stanowisko i jego miejsce w strukturze firmy.

Należy pamiętać, że system powinien być spójny. Inżynierowie - w branży budowlanej niejednokrotnie mogą przebierać w pojawiających się ofertach pracy zarówno od firm rekrutacyjnych, jak i od konkurencji. z ogólną polityką firmy. Nagradzać można niemalże za wszystko. Za kompetencje, staż pracy w firmie, innowacyjne pomysły, dobre relacje z zespołem, własną inicjatywę etc.

Pozapłacowy system motywacyjny powinien być spójny z ogólną polityką firmy. Nagradzać można za wszystko, za kompetencje, staż pracy w firmie, innowacyjne pomysły, dobre relacje z zespołem, własną inicjatywę.

Otwarte reguły gry

Mimo największych chęci i starań w wielu firmach wysokość wynagrodzenia nie jest utrzymywana w ścisłej poufności. Pracownicy rozmawiają ze sobą i te informacje prędzej czy później przestają być wyłącznie do ich własnej wiadomości. W przypadku pozapłacowych systemów motywacyjnych możemy sobie pozwolić na większą otwartość. Kiedy stosuje się politykę grania w otwarte karty", można znacznie więcej zyskać.

Jasne zasady i przedstawione możliwości same w sobie działają motywujące. Poinformuj o zasadach pozapłacowych systemów motywacyjnych w firmie. Warto unikać sytuacji, kiedy pracownicy mają dążyć do czegoś, co stanowi dla nich niewiadomą i na dodatek wymagać od nich, żeby było to dla nich wspomagające. Może to spowodować sytuację, w której nagroda dla zwycięzcy będzie zupełnie nieciekawa, nawet demotywująca.

Motywacja pozapłacowa

Tu dochodzimy do kolejnego ważnego elementu tworzenia pozapłacowego systemu motywacyjnego. Tak często, jak to jest możliwe, rozmawiaj ze swoim pracownikiem o tym, co jest dla niego ważne. Nie bój się pytań wprost. Budżet na pozapłacowe systemy motywacyjne jest ograniczony, dlatego poinformuj pracownika, o jakiego rodzaju dodatkach możecie rozmawiać. Najpierw rozmawiaj o potrzebach, a później przedstawiaj możliwości.

Dzięki temu zdobędziesz wiedzę w zakresie tego, co dla pracownika może być motywujące. Takie podejście stanowi trzon skuteczności tzw. kafeteryjnego systemu motywacyjnego. Pracownik może sani wybierać ciekawe dla niego elementy pakietu, co daje gwarancję jego zadowolenia i satysfakcji, a w dalszej perspektywie - skuteczności.

Kolejnym z niematerialnych sposobów motywacyjnych jest upublicznianie awansów, doskonałych wyników pracy. Pracownik, który za swoje osiągnięcia zostanie publicznie nagrodzony, zyskuje prestiż i zainteresowanie współpracowników.

Polecamy: Kiedy warto wprowadzić motywację pozafinansową?

Pomysły pozapłacowych systemów motywacyjnych: rodzinny pakiet dodatkowego ubezpieczenia medycznego, weekend w SPA, atrakcyjna wycieczka, karnet do kina, teatru, opery, karnet na siłownię, basen, zajęcia sportowe, dodatkowe dni urlopowe, doskonalenie języków obcych, wyjazdy integracyjne, wizyta u kosmetyczki, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne, obiady firmowe, prenumerata czasopism, publiczna pochwała i wiele, wiele innych.

Elastyczne programy lojalnościowe

Inaczej będzie wyglądał pakiet dla nowego pracownika, a inaczej dla doświadczonego fachowca związanego z firmą od lat. Tu pojawia się kolejny element dotyczący motywacji pozapłacowej. Czy tworzenie programów lojalnościowych pomaga czy przeszkadza pracownikom w rozwoju? Opcje są dwie i obydwie tak samo prawdopodobne.

Pamiętaj, wynagrodzenie pracownika nie jest dla niego nagrodą, jest elementem, na który wspólnie umówiliście się jako płacę za jego wiedzę, umiejętności i czas.

Jeśli program lojalnościowy jest zbyt sztywny lub niejasno sformułowany, z dużym prawdopodobieństwem można oczekiwać fiaska. Jeśli jest dopasowany do indywidualnych potrzeb pracownika, sukces macie w kieszeni. Pamiętaj o tym, że program lojalnościowy nie może być karą. Programy lojalnościowe wiążą się często z dużymi kosztami ponoszonymi przez firmę. Rozpoczynając z pracownikiem taki program, należy bardzo precyzyjnie i jasno określić jego warunki, często jest to związane z podpisaniem umowy o zakazie współpracy z firmami konkurencyjnymi, tzw. „lojalki".

Jeśli podczas trwania programu pracownik postanawia rozstać się z firmą, zazwyczaj ponosi całkowity lub przynajmniej częściowy koszt rozpoczętych działań - np. studiów. Pakiet lojalnościowy ma służyć temu, żeby dać pracownikowi możliwość pożądanego przez niego rozwoju przy wsparciu firmy z obustronną korzyścią. Firma zyskuje lepiej zmotywowanego i rozwijającego się pracownika, a on sam możliwości indywidualnego podnoszenia kompetencji i poczucie, że firma o niego dba i że jest dla niej ważny.

Pomysły programów lojalnościowych: studia np. MBA, członkostwo w prestiżowych organizacjach, atrakcyjny pakiet szkoleń dodatkowych, indywidualne treningi doskonalenia określonych umiejętności, szkolenia specjalistyczne.

Bądź częścią zespołu

Przede wszystkim pytaj, rozmawiaj i słuchaj. Twoi pracownicy wiedzą najlepiej, co jest dla nich dobre. Już raz zdecydowali się na pracę właśnie w tej firmie. Nie musisz ich przekonywać, że to jest dobre miejsce. Pamiętaj, wynagrodzenie pracownika nie jest dla niego nagrodą, jest elementem, na który wspólnie umówiliście się jako płacę za jego wiedzę, umiejętności i czas.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA