Kategorie

Motywacja zespołu, czyli pieniądze to nie wszystko

HAYS Poland
Doradztwo personalne
Menedżer, który chce zmobilizować do wysiłku swoich podwładnych, musi być sam zmotywowany do działania.
Menedżer, który chce zmobilizować do wysiłku swoich podwładnych, musi być sam zmotywowany do działania.
Kierując zespołem menedżer powinien pamiętać o właściwym motywowaniu swoich podwładnych. Skuteczność pracy jest w dużej mierze zależna od tego, w jaki sposób kierownik zachęca pracowników do realizacji zadań.

W każdej firmie to ludzie, jako najcenniejsze aktywa przedsiębiorstwa, są wartością nadrzędną. A dobre rezultaty osiągają jedynie ludzie dobrze zmotywowani oraz zaangażowani w swoją pracę. Jednak aby skutecznie motywować, nie wystarczy już metoda „kija i marchewki”.

Zasada ta powinna zniknąć z atrybutów motywowania szefa, gdyż prowadzi jedynie do powiększania dystansu między przełożonym a pracownikiem, pobudza niezdrową rywalizację oraz powoduje wzrost wzajemnej wrogości i zawiści. Jak zatem wspierać efektywność zespołu, jak sprawić, by pracownicy byli zaangażowani w wykonywane zadania?

Rola przełożonego

Reklama

Menedżer, niezależnie do tego czy zdaje sobie z tego sprawę, stale wpływa na zachowania swoich pracowników – swoim stylem pracy, postawą, zachowaniami. Skuteczny szef powinien nie tylko dążyć do realizacji określonych zadań, ale przede wszystkim odpowiednio inspirować oraz stymulować podległy mu zespół.

Menedżer, który chce zmobilizować do wysiłku swoich podwładnych, musi być sam zmotywowany do działania. Postawa menedżera oraz wszystkie jego wypowiedzi są czytelnymi sygnałami dla pracowników. Szef, wymagając większego wkładu i cięższej pracy, ale jednocześnie wykazujący zmęczenie i wypalenie, nie będzie w stanie odpowiednio zmotywować swojego zespołu. 

Polecamy: Konflikt częścią życia biznesowego

Jego podwładni będą działać na zasadzie odbicia lustrzanego. Nie oznacza to, ze menedżer musi cały czas tryskać energią i zapałem, ale jego działania powinny być przykładem dla innych, w przeciwnym razie jego motywacyjne zabiegi nie będą wiarygodne.

Brak idealnej recepty

Nie istnieje gotowa recepta na dobór idealnych motywatorów. Każdego bowiem mobilizują do pracy inne czynniki. Kluczem do satysfakcji i jednocześnie wzrostu motywacji wewnętrznej jest poznanie indywidualnych potrzeb pracowników i dopasowanie odpowiednich narzędzi do poszczególnych osób. Ponadto takie podejście odbierane jest przez pracowników jako docenienie ze strony przełożonych i wskazuje na czynne zaangażowanie menedżerów w sprawy zespołu.

Pieniądze to nie wszystko

Pracownicy dużo bardziej od motywatorów typowo finansowych cenią sobie uznanie przełożonych, dobrą atmosferę i komunikację w pracy, możliwości rozwoju i awansu.

Reklama

Nie da się jednak ukryć, iż wynagrodzenie jest konieczne by spełnić podstawowe potrzeby pracowników. Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny, jeżeli pracownik będzie miał poczucie, iż jego wynagrodzenie jest znacznie niższe, niż osób na podobnych stanowiskach w innych firmach. Dlatego, wprowadzając czynniki motywacyjne warto pamiętać, że motywowanie pozafinansowe zawsze powinno iść w parze z motywacją finansową.

Istnieje szeroki wachlarz różnego rodzaju motywatorów pozafinansowych. Do najbardziej popularnych i cenionych przez pracowników należą: optymalne wyposażenie miejsca pracy, dopasowany do potrzeb pracownika czas pracy, pakiety usług medycznych, narzędzia typu telefon komórkowy, laptop, czy też samochód służbowy i uregulowana opłata za miejsce parkingowe, rozwinięte programy socjalne, atrakcyjne wycieczki, karnety do kina, teatru, opery, karnety na zajęcia sportowe, zniżki na różnego rodzaju zabiegi kosmetyczne, prenumerata przydatnych czasopism.

Aprobata i przyjazna atmosfera pracy

Jednym z najskuteczniejszych i najtańszych sposobów motywowania jest dostrzeganie osiągnięć. Każdy pracownik potrzebuje wyrazów uznania za dobrze wykonane zadanie. Pochwała może przybierać różne formy i powinna być odpowiednio dobrana do osobowości chwalonego pracownika. Niektórzy bowiem lubią wyróżnienia na forum, podczas gdy inni preferują uznanie w formie dyplomu, czy też specjalnego tytułu. Pozytywny efekt osiąga się jednak tylko wówczas, gdy aprobata udzielana jest zaraz po wykonaniu zadania.

Polecamy: Jak zostać menedżerem idealnym?

Dostrzeganie sukcesów niesie ze sobą wiele korzyści. Pracownik ma świadomość, iż jest obserwowany przez szefa, a jego zaangażowanie i praca są doceniane. Taka osoba czuje się zmotywowana pragnieniem osiągnięcia kolejnych sukcesów i zasług. Działa to również inspirująco na pozostałych członków zespołu, którzy swoim wkładem pracy będą dążyli do uzyskania podobnego efektu.

Warto szukać zatem okazji do wyrażania wyrazu uznania: e-maile z podziękowaniami, aprobata kierowana indywidualnie lub na forum, pochwały wyrażane w codziennych rozmowach nic nas nie kosztują, a dodają skrzydeł prawie każdemu pracownikowi.

Wspólne określanie celów

Większości z nas nie motywują cele narzucone odgórnie. Współudział pracowników w określaniu zamierzeń przynosi wiele korzyści. Pracownicy, czując się współautorami, utożsamiają się z celem i są bardziej zaangażowani w jego realizację, biorą większą odpowiedzialność za wyniki swoich poczynań, a przede wszystkim akceptują zaplanowane działania.

Podwładni, którzy partycypowali w ustalaniu celów czują się docenieni i potrzebni w firmie. Angażowanie pracowników w ocenę minionego okresu i uzyskanych rezultatów, jak również we wspólne definiowanie planu na przyszłość jest niekonwencjonalnym sposobem budowania dobrego, efektywnie pracującego zespołu. Wszystkie ustalane cele powinny być jasno określone i możliwe do osiągnięcia - tylko wówczas zachęcają nas do uzyskania wyznaczonego targetu.

Warto też pamiętać, że dla wielu osób wyznaczenie zbyt łatwego celu nie prowokuje do skutecznego działania. Pracownik powinien mieć poczucie, że sukces jest możliwy do osiągnięcia, ale nie jest w 100 proc. pewny i wymaga odpowiedniego poświęcenia i zaangażowania.

Wiedza o możliwości rozwoju

Rozwój, jako element samorealizacji oraz zdobywania nowych umiejętności, zwiększa poczucie własnej wartości. Na współczesnym, bardzo konkurencyjnym rynku pracy, możliwość postępu i podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest niezwykle pożądanym czynnikiem. Pracownik, który zna swoją ścieżkę kariery, zapewniającą mu rozwój, czuje się bezpieczny, ceniony i akceptowany w pracy.

Powinien mieć poczucie, iż proponowana mu ścieżka rozwoju zawodowego pomoże w dotarciu do zakładanego celu. Szczególnie wartościowe dla ambitnych pracowników jest dofinansowanie studiów podyplomowych czy też MBA, umożliwienie nauki języków obcych, atrakcyjny pakiet szkoleń dodatkowych, członkostwo w prestiżowych organizacjach itp. Takie działania powodują wytworzenie się zobowiązania wobec firmy, które często przekłada się większą motywacją do wydajniejszej pracy. Należy jednak pamiętać, iż pracownik musi dokładnie wiedzieć, co powinien zrobić i osiągnąć, by zasłużyć na określony bonus.

Właściwie dobrane zadania

Rodzaj wykonywanych obowiązków to także element motywujący lub demotywujący do pracy. Zadania należy dopasować do zainteresowań oraz osobowości pracownika. Ustalając zadania do wykonania należy wiedzieć, które z nich przynoszą pracownikowi satysfakcję, a które rodzą niepotrzebną frustrację i wywołują stres. Czasami inne sformułowanie polecenia lub też swoboda w wyborze metody wykonania danego obowiązku potrafi zmienić „uciążliwą” pracę w twórczy zapał.

Codzienna motywacja

Poziom motywacji należy podnosić regularnie i używając zróżnicowanych narzędzi. Pracownicy przyzwyczajają się bowiem do stosowanych mechanizmów i w pełni doceniają je tylko dwa razy – gdy je otrzymują oraz w momencie kiedy je tracą. Stosując zatem te same bodźce, należy zwiększać ich dawkę, w celu utrzymania ich motywującego wpływu. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak różnicowanie używanych motywatorów.

Omówione narzędzia i sposoby motywowania nie wymagają zbyt wysokich nakładów, a przynoszą wymierne efekty. Należy jednak pamiętać, że aby były skuteczne trzeba właściwie dopasować je do pracowników. Adekwatny dobór systemu motywacyjnego pozwala osiągnąć jeszcze jeden, bardzo ważny efekt – kształtuje dobry wizerunek firmy na zewnątrz.

Pracownicy tych samych branż często znają się miedzy sobą i wymieniają się informacjami na temat warunków pracy w swoich firmach i możliwości, jakie pracodawca im zapewnia. Firmy, które nie dbają o swoich pracowników, nie są postrzegane jako atrakcyjne miejsce pracy. Warto zatem dokładnie przemyśleć proponowane systemy motywacyjne, które przyczynią się nie tylko do mniejszej rotacji kadry, ale również przyciągają do firmy kolejnych wartościowych pracowników.

Katarzyna Kowalczyk, marketing specialist

Poszerzaj swoją wiedzę, czytaj Personel i Zarządzanie
Personel i Zarządzanie 7-8/2021
Personel i Zarządzanie 7-8/2021
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kooperatywy mieszkaniowe - projekt ustawy w konsultacjach

    Kooperatywy mieszkaniowe. Projekt ustawy regulujący tworzenie kooperatyw mieszkaniowych zamieszczono 22 lipca 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji i skierowano do konsultacji publicznych. Jego celem jest upowszechnienie kooperatyw mieszkaniowych, a przez to zwiększenie dostępności mieszkań. W projekcie zrezygnowano niestety z propozycji ulgi podatkowej dla członków kooperatywy mieszkaniowej.

    Mieszkanie Plus znów w ogniu politycznego sporu. Co to oznacza dla najemców?

    Mieszkanie Plus - Koalicja Obywatelska domaga się zwiększenia ochrony najemców programu. Jednak objęci nią byliby także najemcy mieszkań oferowanych przez prywatne firmy i fundusze. Istnieje ryzyko, że więcej by na tym stracili niż zyskali.

    Jakie są długi spółek giełdowych w 2021 r.?

    Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, iż zmniejszyło się zadłużenie spółek notowanych na giełdzie. Ile wynosi obecnie?

    Branża opakowań rośnie dzięki e-commerce [BADANIE]

    Pomimo wzrostu cen surowców branża opakowań rośnie w rekordowym tempie. Ważnym impulsem rozwoju pozostaje e-commerce.

    Społeczne agencje najmu od 23 lipca. Kto i jak może skorzystać z SAN?

    Społeczne agencje najmu. 23 lipca 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Dzięki nowym przepisom mogą już powstawać społeczne agencje najmu (SAN) – podmioty pośredniczące między właścicielami mieszkań na wynajem i osobami, którym dochody lub sytuacja życiowa utrudniają najem mieszkania w warunkach rynkowych. Kto i jak może skorzystać na działalności SAN?

    Ważny termin dla najemców centrów handlowych

    Covidowe prolongaty umów najmu można anulować tylko do 6 sierpnia 2021 r. Co z najemcami, którzy płacili czynsze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze na inwestycję? Z jakich programów korzystają Polacy? Czy fotowoltaika to oszczedności?

    Jak firmy MŚP oceniają wpływ pandemii na ich branże? [BADANIE]

    Co czwarta firma MŚP uważa, że pandemia pomoże rozwinąć ich branżę, a w produkcji – co druga. Tak wynika z 8. edycji Barometru COVID-19, realizowanego przez EFL.

    Budownictwo mieszkaniowe w 2021 roku – rekordowe 6 miesięcy

    Budownictwo mieszkaniowe w 2021 roku. Pierwsze półrocze 2021 roku było dla deweloperów najlepszym półroczem w historii. Notują oni rekordową sprzedaż i budują najwięcej mieszkań. Potężny popyt na mieszkania powoduje, że chociaż deweloperzy budują najwięcej w historii, to i tak ceny mieszkań idą w górę. Bardzo prawdopodobne, że deweloperów czeka najlepszy rok w historii.

    Lokalizacja mieszkania - co warto sprawdzić przed zakupem?

    Lokalizacja mieszkania. Tak naprawdę nie ma jednej definicji dobrej lokalizacji. W zależności od naszych potrzeb, miejsca pracy, etapu życia, na którym się znajdujemy czy jego stylu, sami możemy zdefiniować, czym jest tak naprawdę dobra lokalizacja. Nie ma jednego rozwiązania. Zupełnie inne potrzeby będą miały rodziny z małymi dziećmi, inne – ludzie już dojrzali, a jeszcze inne młodzi single. Jest jednak kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę. Czym się kierować, szukając idealnego miejsca do zamieszkania?

    Domy do 70 m2 bez pozwolenia na budowę - założenia projektu

    Domy do 70 m2 bez pozwolenia na budowę. W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, którego celem ma być umożliwienie budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2 (do 90 m2 powierzchni użytkowej) bez konieczności uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę (ale w procedurze zgłoszenia), bez konieczności ustanawiania kierownika budowy oraz prowadzenia dziennika budowy. Nowe przepisy mają wejść w życie w IV kwartale 2021 roku.

    Zmiana pozwolenia na budowę po 19 września 2020 r. - skutki

    Zmiana pozwolenia na budowę. Główny Urząd Nadzoru Budowlanego udzielił wyjaśnień odnośnie stosowania dotychczasowych przepisów Prawa budowlanego (obowiązujących przed nowelizacją, która weszła w życie 19 września 2020 r.) w zakresie zmiany pozwolenia na budowę.

    Kompleksowa informacja o wyrobach budowlanych

    Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zaprasza do odwiedzenia nowej strony internetowej Punktu kontaktowego do spraw wyrobów budowlanych pod adresem punkt-kontaktowy.gunb.gov.pl. Jak zadać pytanie?

    E-commerce wpływa na rozwój transakcji bezgotówkowych

    Co sprawia, że rynek płatności bezgotówkowych stale rośnie? Odpowiedź jest prosta: e-commerce.

    Audyt energetyczny przedsiębiorstwa - kto i jak powinien go przeprowadzić?

    Audyt energetyczny przedsiębiorstwa to procedura mającą na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących przedsięwzięć realizowanych na terytorium Polski, służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczenie informacji o potencjalnych oszczędnościach energii osiągniętych w wyniku ich realizacji. Kto ma obowiązek przeprowadzić audyt energetyczny przedsiębiorstwa? Jaki jest zakres i termin tego audytu i jakie obowiązki informacyjne ciążą na obowiązanych przedsiębiorcach? Jakie kary grożą za brak audytu energetycznego przedsiębiorstwa?

    Tomasz Sętowski: W Polsce jest boom na sztukę [PODCAST]

    Czy pandemia zachwiała rynkiem dóbr luksusowych? Jak wygląda sytuacja na rynku dzieł sztuki? Czy Polacy chętnie w nią inwestują? W rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl), malarz Tomasz Sętowski wyjaśnia te kwestie i tłumaczy dlaczego udział w aukcjach młodej sztuki to dobry pomysł na inwestycje. Zapraszamy do wysłuchania podcastu!

    Branża turystyczna - długi i obawa przed lockdownem

    Branża turystyczna wciąż z długami obawia się kolejnego lockdownu. Przed wyjazdem na wakacje sprawdź organizatora wycieczki. Czy grozi mu opadłość?

    Nowa polityka klimatyczna UE (Fit for 55) to wyższe ceny energii

    Komisja Europejska przyjęła pakiet Fit for 55, aby dostosować politykę unijną do obniżenia emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Efektem zmian w polityce klimatycznej UE będzie dalszy wzrost cen energii. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego dla najuboższych gospodarstw unijnych koszty emisji w transporcie i budynkach wzrosną średnio o 4,3 proc., w Polsce – aż o 14,3 proc. – Ceny wzrosną tym bardziej, im wolniej i bardziej ospale będziemy prowadzić transformację energetyczną – ocenia Izabela Zygmunt, starsza analityczka ds. energii i klimatu z WiseEuropa.

    Membrana dachowa na krokwiach czy papa na pełnym deskowaniu?

    Membrana dachowa na krokwiach czy papa na pełnym deskowaniu? Ten budowlany dylemat dyskutowany był już wielokrotnie. Przede wszystkim od strony technicznej. Zagadnieniu warto jednak przyjrzeć się bliżej, także pod kątem finansowym i skalkulować rzeczywiste koszty jednego i drugiego rozwiązania. Zwłaszcza, że obecna sytuacja rynkowa zmusza do tego, by na nowo przeliczyć wydatki związane z konstrukcją dachu. Kluczowe są tu zwłaszcza dwie kwestie: rosnące ceny drewna oraz usług dekarskich.

    Ceny rosną, Polacy chcą ograniczać wydatki

    Ceny rosną. Jednocześnie ponad 40 procent Polaków chce ograniczać wydatki. Tak wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

    Jak sprawdzić poziom natężenia pola elektromagnetycznego w okolicy? Ruszył system SI2PEM

    Poziom natężenia pola elektromagnetycznego - system SI2PEM. Każdy zainteresowany może już sprawdzić poziom natężenia pola elektromagnetycznego w swojej okolicy – szybko, wygodnie i za darmo, przez internet, z dokładnością do 1 metra kwadratowego. Ruszył SI2PEM, czyli System Informacyjny o Instalacjach wytwarzających Promieniowanie Elektromagnetyczne (www.si2pem.gov.pl) - poinformowała 20 lipca 2021 r. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. System będzie aktualizowany wraz z kolejnymi danymi przekazywanymi przez podmioty obowiązane.

    Dlaczego mieszkania drożeją? Kiedy zaczną tanieć?

    Dlaczego mieszkania drożeją? Główną przyczyną wzrostu cen mieszkań jest malejąca ich podaż i wyższe koszty budowy - powiedział PAP wiceprezes JLL Kazimierz Kirejczyk. Dodał, że jest mało prawdopodobne, aby ceny mogły w niedalekiej przyszłości zacząć spadać. Nie widać ryzyka bańki spekulacyjnej na rynku mieszkaniowym, nawet w obliczu niskich stóp procentowych - ocenia ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wyjaśnia, że koszt zakupu nieruchomości rośnie nieco szybciej niż inne ceny konsumenckie, ale jest on niższy niż wzrost wynagrodzeń.

    Społeczne inicjatywy mieszkaniowe (SIM) podobne do TBS-ów

    Społeczne inicjatywy mieszkaniowe (SIM). Społeczne inicjatywy mieszkaniowe w wielu kwestiach są podobne do TBS-ów, które działają w Polsce już od 25 lat. Sporą nowością ma być możliwość rozliczenia partycypacji albo dojścia do własności mieszkania. Będzie to możliwe jednak dopiero po spłacie kredytu na budowę. Rząd chce mocno wspierać społeczne inicjatywy mieszkaniowe. Świadczy o tym m.in. kwota dofinansowania dla gmin uruchamiających takie instytucje (aż 1,5 mld zł).

    Prosta spółka akcyjna - nowy podmiot od 1 lipca 2021 r.

    W ramach pakietu Ministerstwa Rozwoju „100 zmian dla firm - Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców” w Kodeksie spółek handlowych wprowadzono przepisy regulujące nowy typ spółki kapitałowej. Jest to prosta spółka akcyjna. Nowe przepisy weszły w życie 1 lipca 2021 r.

    Polskie firmy muszą być obecne w Google, jeśli chcą przetrwać

    Wg danych zebranych przez firmę Senuto, w polskim Internecie jest obecnych blisko 90 tysięcy sklepów online i tylko w 2020 roku w czasie pandemii, powstało ponad 6 tysięcy nowych. Generują one miesięcznie prawie 400 milionów odwiedzin tylko z samych wyszukiwarek. Oznacza to, że statystycznie, każdy dorosły Polak, każdego miesiąca, odwiedza sklepy internetowe z użyciem Google 13 razy. Czyli niemal co drugi dzień.