REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać.
Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać.

REKLAMA

REKLAMA

Doskonalenie dobrych nawyków słuchania należy do kluczowych atrybutów doświadczonego coacha kadry menadżerskiej. Kiepski coach słyszy co mówi klient, wspaniały coach słucha klienta.

Sztuka słuchania podczas sesji obejmuje trzy główne komponenty:

REKLAMA

  • przygotowanie – wejście w stan sprzyjający słuchaniu,
  • koncentracja uwagi i utrzymywanie jej na podmiocie zainteresowania,
  • okazanie klientowi, że jest uważnie słuchany.

Ważną sprawą jest „oczyszczenie przestrzeni” przed rozpoczęciem sesji coachingowej, by osiągnąć gotowość do słuchania. Wszystkie sprawy, jakie poprzedzały sesję, trzeba odłożyć na bok.

Wiemy zarówno z własnego doświadczenia, jak i z obserwacji, że jeśli pozwolisz, aby poranna kłótnia z partnerem lub korki w drodze na sesję zaprzątały twój umysł, to będzie ci bardzo trudno skoncentrować się na kliencie.

Coache mają różne sposoby kreowania przestrzeni potrzebnej do słuchania. Niektórzy poświęcają dodatkowy czas na przypomnienie sobie zapisu poprzedniej sesji, dzięki czemu zaczyna się proces ponownego zagłębiania się w sprawy klienta. Są też tacy, którzy medytują przed rozpoczęciem sesji albo relaksują się przy filiżance kawy. Bez względu na to, jaką metodę zastosujesz, chodzi o to, abyś umiał odłożyć na bok prywatne sprawy i całą uwagę poświęcił wyłącznie twojemu klientowi coachingowemu.

Dowiedz się Co to jest coaching?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać. Bez tego praca staje się monotonna, przebija rutyna, a relacja coachingowa najpewniej się zagmatwa.

Doświadczony coach kadry kierowniczej przejawia żywe zainteresowanie życiowymi perypetiami klienta. Ktoś nazwał to „wielkim przywilejem”, inna osoba powiedziała: „Czyż to nie jest fascynujące, że tę samą sytuację można spostrzegać na tyle różnych sposobów...?”.

Zauważyliśmy, że wprawni coache prezentują zdrowe podejście etyczne i chęć do pracy z ludźmi, pomagania im w osiąganiu upragnionych rezultatów. Długotrwałe uważne słuchanie jest wyzwaniem, należy do umiejętności, które wymagają koncentracji i praktyki. Trzeba jednak zauważyć, że sesja coachingowa to połączenie słuchania, obserwacji, zadawania pytań, udzielania informacji zwrotnych i interakcji z klientem, a więc gdy zauważysz, że trudno ci się skupić, możesz podjąć inne działania, choćby zadać kilka pytań, które pomogą odzyskać niezbędną koncentrację.

Doświadczeni coache w następujący sposób okazują klientom, że ich słuchają:

  • Odzwierciedlają treść wypowiedzi co pewien czas i podsumowują kolejne sekwencje rozmowy coachingowej. Zapewnia to zrozumienie i przekazuje silny sygnał „jestem tu teraz z tobą”. Kwintesencję udzielania informacji zwrotnych stanowi powstrzymanie się coacha przed wydawaniem sądów i opinii z góry.
  • Włączają słowa klienta w formułowane pytanie. Ma to podwójne znaczenie: coach okazuje w ten sposób szacunek dla sposobu wyrażania się klienta, a równocześnie wywiera większy wpływ, kiedy posługuje się językiem klienta. 

Jeżeli, na przykład, klient mówi: „Muszę mieć więcej czasu na relaks”, to coach może sformułować pytanie tak: „W jaki sposób to, że będzie pan miał więcej czasu na relaks, pomoże panu osiągnąć cel?”. Takie pytanie silniej oddziała na klienta niż: „Jak panu pomoże wzięcie urlopu?”. Nie pojawiają się tu słowa klienta i coach zakłada, że relaks oznacza urlop, podczas gdy klient mógł mieć na myśli przerwę podczas dnia pracy.

  • Powtarzają słowa o istotnym znaczeniu i akcentują je tonem głosu. Jest to dla klienta sygnał, że usłyszałeś, co powiedział, a zarazem stymuluje go do myślenia.
  • „Naprzód” – coach ma podążać w kierunku, który wskazuje klient, ponieważ tam są problemy, które zajmują jego myśli. Jeśli podczas słuchania przyjdzie ci do głowy pomysł, co pomogłoby klientowi, to zapisz go i wróć do tego później. Zauważyliśmy, że kiedy coach zbyt szybko wychodzi ze swoimi sugestiami, klient rozprasza się i zaczyna niepokoić. Takie wymuszanie zmiany kierunku myślenia kosztuje coacha dużo energii, jest też przejawem braku szacunku dla klienta i nie służy jego uczeniu się i rozwojowi.

Polecamy serwis Manager

  • „Podchody” – w początkowej fazie relacji coachingowej lub podczas omawiania nowego problemu szczególnego znaczenia nabiera podążanie śladem znaków jakie daje klient. Coach uważnie słuchając, pracuje wraz z klientem nad uzyskaniem pełnego obrazu i zbudowaniem spójnej historii. Naprowadza na samodzielne odkrycia, pomaga ułożyć taki harmonogram działania, który odpowiada klientowi i jego osobistym planom. Dzięki temu rozwój i uczenie się mają trwały charakter, a klient ma poczucie że doszedł do tego sam, a nie przyjął coś co zostało mu narzucone przez coacha, który podpowiedział co ma robić.

Fragment pochodzi z książki „Coaching kadry menedżerskiej” Sabine Dembkowski, Fiony Eldridge, Iana Huntera (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

REKLAMA

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

REKLAMA