REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać.
Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać.

REKLAMA

REKLAMA

Doskonalenie dobrych nawyków słuchania należy do kluczowych atrybutów doświadczonego coacha kadry menadżerskiej. Kiepski coach słyszy co mówi klient, wspaniały coach słucha klienta.

Sztuka słuchania podczas sesji obejmuje trzy główne komponenty:

REKLAMA

  • przygotowanie – wejście w stan sprzyjający słuchaniu,
  • koncentracja uwagi i utrzymywanie jej na podmiocie zainteresowania,
  • okazanie klientowi, że jest uważnie słuchany.

Ważną sprawą jest „oczyszczenie przestrzeni” przed rozpoczęciem sesji coachingowej, by osiągnąć gotowość do słuchania. Wszystkie sprawy, jakie poprzedzały sesję, trzeba odłożyć na bok.

Wiemy zarówno z własnego doświadczenia, jak i z obserwacji, że jeśli pozwolisz, aby poranna kłótnia z partnerem lub korki w drodze na sesję zaprzątały twój umysł, to będzie ci bardzo trudno skoncentrować się na kliencie.

Coache mają różne sposoby kreowania przestrzeni potrzebnej do słuchania. Niektórzy poświęcają dodatkowy czas na przypomnienie sobie zapisu poprzedniej sesji, dzięki czemu zaczyna się proces ponownego zagłębiania się w sprawy klienta. Są też tacy, którzy medytują przed rozpoczęciem sesji albo relaksują się przy filiżance kawy. Bez względu na to, jaką metodę zastosujesz, chodzi o to, abyś umiał odłożyć na bok prywatne sprawy i całą uwagę poświęcił wyłącznie twojemu klientowi coachingowemu.

Dowiedz się Co to jest coaching?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać. Bez tego praca staje się monotonna, przebija rutyna, a relacja coachingowa najpewniej się zagmatwa.

Doświadczony coach kadry kierowniczej przejawia żywe zainteresowanie życiowymi perypetiami klienta. Ktoś nazwał to „wielkim przywilejem”, inna osoba powiedziała: „Czyż to nie jest fascynujące, że tę samą sytuację można spostrzegać na tyle różnych sposobów...?”.

Zauważyliśmy, że wprawni coache prezentują zdrowe podejście etyczne i chęć do pracy z ludźmi, pomagania im w osiąganiu upragnionych rezultatów. Długotrwałe uważne słuchanie jest wyzwaniem, należy do umiejętności, które wymagają koncentracji i praktyki. Trzeba jednak zauważyć, że sesja coachingowa to połączenie słuchania, obserwacji, zadawania pytań, udzielania informacji zwrotnych i interakcji z klientem, a więc gdy zauważysz, że trudno ci się skupić, możesz podjąć inne działania, choćby zadać kilka pytań, które pomogą odzyskać niezbędną koncentrację.

Doświadczeni coache w następujący sposób okazują klientom, że ich słuchają:

  • Odzwierciedlają treść wypowiedzi co pewien czas i podsumowują kolejne sekwencje rozmowy coachingowej. Zapewnia to zrozumienie i przekazuje silny sygnał „jestem tu teraz z tobą”. Kwintesencję udzielania informacji zwrotnych stanowi powstrzymanie się coacha przed wydawaniem sądów i opinii z góry.
  • Włączają słowa klienta w formułowane pytanie. Ma to podwójne znaczenie: coach okazuje w ten sposób szacunek dla sposobu wyrażania się klienta, a równocześnie wywiera większy wpływ, kiedy posługuje się językiem klienta. 

Jeżeli, na przykład, klient mówi: „Muszę mieć więcej czasu na relaks”, to coach może sformułować pytanie tak: „W jaki sposób to, że będzie pan miał więcej czasu na relaks, pomoże panu osiągnąć cel?”. Takie pytanie silniej oddziała na klienta niż: „Jak panu pomoże wzięcie urlopu?”. Nie pojawiają się tu słowa klienta i coach zakłada, że relaks oznacza urlop, podczas gdy klient mógł mieć na myśli przerwę podczas dnia pracy.

  • Powtarzają słowa o istotnym znaczeniu i akcentują je tonem głosu. Jest to dla klienta sygnał, że usłyszałeś, co powiedział, a zarazem stymuluje go do myślenia.
  • „Naprzód” – coach ma podążać w kierunku, który wskazuje klient, ponieważ tam są problemy, które zajmują jego myśli. Jeśli podczas słuchania przyjdzie ci do głowy pomysł, co pomogłoby klientowi, to zapisz go i wróć do tego później. Zauważyliśmy, że kiedy coach zbyt szybko wychodzi ze swoimi sugestiami, klient rozprasza się i zaczyna niepokoić. Takie wymuszanie zmiany kierunku myślenia kosztuje coacha dużo energii, jest też przejawem braku szacunku dla klienta i nie służy jego uczeniu się i rozwojowi.

Polecamy serwis Manager

  • „Podchody” – w początkowej fazie relacji coachingowej lub podczas omawiania nowego problemu szczególnego znaczenia nabiera podążanie śladem znaków jakie daje klient. Coach uważnie słuchając, pracuje wraz z klientem nad uzyskaniem pełnego obrazu i zbudowaniem spójnej historii. Naprowadza na samodzielne odkrycia, pomaga ułożyć taki harmonogram działania, który odpowiada klientowi i jego osobistym planom. Dzięki temu rozwój i uczenie się mają trwały charakter, a klient ma poczucie że doszedł do tego sam, a nie przyjął coś co zostało mu narzucone przez coacha, który podpowiedział co ma robić.

Fragment pochodzi z książki „Coaching kadry menedżerskiej” Sabine Dembkowski, Fiony Eldridge, Iana Huntera (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA