REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać.
Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać.

REKLAMA

REKLAMA

Doskonalenie dobrych nawyków słuchania należy do kluczowych atrybutów doświadczonego coacha kadry menadżerskiej. Kiepski coach słyszy co mówi klient, wspaniały coach słucha klienta.

Sztuka słuchania podczas sesji obejmuje trzy główne komponenty:

REKLAMA

REKLAMA

  • przygotowanie – wejście w stan sprzyjający słuchaniu,
  • koncentracja uwagi i utrzymywanie jej na podmiocie zainteresowania,
  • okazanie klientowi, że jest uważnie słuchany.

Ważną sprawą jest „oczyszczenie przestrzeni” przed rozpoczęciem sesji coachingowej, by osiągnąć gotowość do słuchania. Wszystkie sprawy, jakie poprzedzały sesję, trzeba odłożyć na bok.

Wiemy zarówno z własnego doświadczenia, jak i z obserwacji, że jeśli pozwolisz, aby poranna kłótnia z partnerem lub korki w drodze na sesję zaprzątały twój umysł, to będzie ci bardzo trudno skoncentrować się na kliencie.

Coache mają różne sposoby kreowania przestrzeni potrzebnej do słuchania. Niektórzy poświęcają dodatkowy czas na przypomnienie sobie zapisu poprzedniej sesji, dzięki czemu zaczyna się proces ponownego zagłębiania się w sprawy klienta. Są też tacy, którzy medytują przed rozpoczęciem sesji albo relaksują się przy filiżance kawy. Bez względu na to, jaką metodę zastosujesz, chodzi o to, abyś umiał odłożyć na bok prywatne sprawy i całą uwagę poświęcił wyłącznie twojemu klientowi coachingowemu.

REKLAMA

Dowiedz się Co to jest coaching?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać. Bez tego praca staje się monotonna, przebija rutyna, a relacja coachingowa najpewniej się zagmatwa.

Doświadczony coach kadry kierowniczej przejawia żywe zainteresowanie życiowymi perypetiami klienta. Ktoś nazwał to „wielkim przywilejem”, inna osoba powiedziała: „Czyż to nie jest fascynujące, że tę samą sytuację można spostrzegać na tyle różnych sposobów...?”.

Zauważyliśmy, że wprawni coache prezentują zdrowe podejście etyczne i chęć do pracy z ludźmi, pomagania im w osiąganiu upragnionych rezultatów. Długotrwałe uważne słuchanie jest wyzwaniem, należy do umiejętności, które wymagają koncentracji i praktyki. Trzeba jednak zauważyć, że sesja coachingowa to połączenie słuchania, obserwacji, zadawania pytań, udzielania informacji zwrotnych i interakcji z klientem, a więc gdy zauważysz, że trudno ci się skupić, możesz podjąć inne działania, choćby zadać kilka pytań, które pomogą odzyskać niezbędną koncentrację.

Doświadczeni coache w następujący sposób okazują klientom, że ich słuchają:

  • Odzwierciedlają treść wypowiedzi co pewien czas i podsumowują kolejne sekwencje rozmowy coachingowej. Zapewnia to zrozumienie i przekazuje silny sygnał „jestem tu teraz z tobą”. Kwintesencję udzielania informacji zwrotnych stanowi powstrzymanie się coacha przed wydawaniem sądów i opinii z góry.
  • Włączają słowa klienta w formułowane pytanie. Ma to podwójne znaczenie: coach okazuje w ten sposób szacunek dla sposobu wyrażania się klienta, a równocześnie wywiera większy wpływ, kiedy posługuje się językiem klienta. 

Jeżeli, na przykład, klient mówi: „Muszę mieć więcej czasu na relaks”, to coach może sformułować pytanie tak: „W jaki sposób to, że będzie pan miał więcej czasu na relaks, pomoże panu osiągnąć cel?”. Takie pytanie silniej oddziała na klienta niż: „Jak panu pomoże wzięcie urlopu?”. Nie pojawiają się tu słowa klienta i coach zakłada, że relaks oznacza urlop, podczas gdy klient mógł mieć na myśli przerwę podczas dnia pracy.

  • Powtarzają słowa o istotnym znaczeniu i akcentują je tonem głosu. Jest to dla klienta sygnał, że usłyszałeś, co powiedział, a zarazem stymuluje go do myślenia.
  • „Naprzód” – coach ma podążać w kierunku, który wskazuje klient, ponieważ tam są problemy, które zajmują jego myśli. Jeśli podczas słuchania przyjdzie ci do głowy pomysł, co pomogłoby klientowi, to zapisz go i wróć do tego później. Zauważyliśmy, że kiedy coach zbyt szybko wychodzi ze swoimi sugestiami, klient rozprasza się i zaczyna niepokoić. Takie wymuszanie zmiany kierunku myślenia kosztuje coacha dużo energii, jest też przejawem braku szacunku dla klienta i nie służy jego uczeniu się i rozwojowi.

Polecamy serwis Manager

  • „Podchody” – w początkowej fazie relacji coachingowej lub podczas omawiania nowego problemu szczególnego znaczenia nabiera podążanie śladem znaków jakie daje klient. Coach uważnie słuchając, pracuje wraz z klientem nad uzyskaniem pełnego obrazu i zbudowaniem spójnej historii. Naprowadza na samodzielne odkrycia, pomaga ułożyć taki harmonogram działania, który odpowiada klientowi i jego osobistym planom. Dzięki temu rozwój i uczenie się mają trwały charakter, a klient ma poczucie że doszedł do tego sam, a nie przyjął coś co zostało mu narzucone przez coacha, który podpowiedział co ma robić.

Fragment pochodzi z książki „Coaching kadry menedżerskiej” Sabine Dembkowski, Fiony Eldridge, Iana Huntera (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA