REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nawiązać dobry kontakt z klientem coachingu? – 5 głównych faz

Nawiązanie kontaktu przez dobrego coacha powinno przebiegać zgodnie z pięcioma fazami.
Nawiązanie kontaktu przez dobrego coacha powinno przebiegać zgodnie z pięcioma fazami.

REKLAMA

REKLAMA

Nawiązanie dobrego kontaktu z klientem na początku coachingu umożliwia pracę skuteczną dla obu osób: coacha i klienta (menedżera, prezesa). Osobą odpowiedzialną za nawiązanie kontaktu jest coach, to on powinien kierować rozmową podczas pierwszych spotkań.

Nawiązanie kontaktu przez dobrego coacha powinno przebiegać zgodnie z poniższymi fazami:

REKLAMA

REKLAMA

1) Faza zerowa
Opisuje sytuację kiedy między coachem a jego klientem menadżerem nie ma kontaktu. Jest to stan braku relacji między dwiema osobami lub jej zerwania i nie daje on podstaw do wejścia lub kontynuowania roboczej relacji między coachem a klientem.

2) Podstawowy kontakt społeczny
Ten rodzaj kontaktu polega na przestrzeganiu konwencji i podstawowych, społecznie uznawanych zasad uprzejmości. Patrząc na coacha rozmawiającego z klientem w tej fazie relacji, wygląda to jak uprzejma rozmowa, podczas której klient odpowiada na stawiane przez coacha pytania. Zazwyczaj taki kontakt występuje we wczesnej fazie „spotkania za-poznawczego”, kiedy coach i menadżer spotykają się po raz pierwszy oraz na początku kolejnych sesji coachingowych. Menadżer, nie czując się bezpiecznie, najprawdopodobniej nie będzie miał ochoty wyjść poza tę fazę rozmowy, która jawi mu się jako „bezpieczna przestrzeń”. Co więcej, coach, który niechętnie podejmuje ryzyko, również tego nie chce. Tym, co różni doświadczonego coacha od początkującego, jest właśnie zdolność do wychodzenia poza tę fazę.

Przeczytaj także: Jak mierzyć skuteczność coachingu?

REKLAMA

3) Relacje oparte na procesie
Ten poziom kontaktu oznacza uzgodnienie ogólnych zasad procesu coachingu. Klient uważa coacha za eksperta w metodach coachingowych. Kontakt opiera się na szacunku nie tyle dla osoby coacha (bo tego na tym etapie klient nie doświadczył osobiście), ile dla stosowanych przez niego metod i technik oraz dla coachingu kadry kierowniczej jako zjawiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) Relacje oparte na fachowych umiejętnościach
W tej fazie klient obdarza coacha pełnym zaufaniem. Powstaje między nimi głębokie porozumienie, gdyż klient wierzy nie tylko w proces, ale ma także zaufanie i szacunek dla coacha jako człowieka. Takie podejście menadżera pozwala mu osiągnąć stan, w którym są możliwe zmiany.

5) Porozumienie transpersonalne
Osiągnięcie tej fazy kontaktu wymaga zaawansowanych umiejętności. Najlepiej opisać go jako sytuację 1 + 1=3. Inaczej mówiąc: dwóch partnerów w relacji coachigowej działa w jedności, podobnie jak mistrzowska para taneczna wspólnie kreuje zwycięski pokaz, a w tańcu z innymi partnerami każde prezentuje tylko doskonałość techniczną.

Polecamy serwis Manager

Osiągnięcie tej fazy sprawia, że relacja coach-klient rozwija się i umożliwia transformowanie doświadczenia coachingowego wychodzi poza samą relację. Doświadczony coach potrafi to zaoferować, niemniej jednak klient odpowiada za ostateczną decyzję, czy jest gotów zdać się na proces. Im głębszy jest kontakt, tym większy potencjał transformacji i lepsze rezultaty.

Fragment pochodzi z książki „Coaching kadry menedżerskiej” Sabine Dembkowski, Fiony Eldridge, Iana Huntera (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA