REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refleksje coacha -Managerze coach’uj swoich pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olga Rzycka
Coach, trener, psycholog
Podstawą udanego coachingu jest zaufanie.
Podstawą udanego coachingu jest zaufanie.

REKLAMA

REKLAMA

To hasło coraz częściej rozbrzmiewa na korytarza i w gabinetach różnych firm. Manager chce dobrze, ale nie zawsze wie, co to dokładnie znaczy… Często dochodzi więc do takich absurdów, które na długo pozostają w pamięci przecoachowanych pracowników i oczywiście managerów, jako wydarzenia traumatyczne. Dlatego najwyższy już czas rozpocząć dyskusję na temat managerów – coachów.
Masz ochotę?

Jeżeli przyjmiemy, że coaching w wydaniu managera to pomoc pracownikowi w rozszerzeniu i stosowaniu jego własnych umiejętności, wiedzy i możliwości w miejscu pracy, to okaże się, że przed managerem otwierają się szerokie wrota, za którymi unosi się wiele różnych zachowań. Może okazać się, że zadaniem managera jest bycie ekspertem w jakiejś dziedzinie, lub bycie dobrym duchem zachęcającym i inspirującym pracownika do osiągnięcia niespotykanych efektów. Może też okazać się, że najlepsze będzie pomaganie pracownikom w ustaleniu ich celu lub kierunku, w którym powinny zmierzać ich wysiłki. Zadanie managera może także polegać na rozwijaniu lub pielęgnowaniu istniejącej relacji rozwojowej pomagającej wschodzącym, młodym gwiazdom organizacyjnym. Prawdopodobnie więc manager – coach może występować na zmianę w kilku rolach, jako:
1. Przewodnik
2. Nauczyciel
3. Motywator
4. Mentor

REKLAMA

REKLAMA

W każdej z tych ról ma on określone zadania do wykonania:
1. Przewodnik - wspólnie z pracownikiem definiuje sukces, kreuje wizję przyszłości, ustala cele, planuje zadania, sprawdza postępy
2. Nauczyciel - przekazuje wiedzę i/lub umiejętności pracownikowi
3. Motywator - pomaga pracownikowi odnaleźć znaczenie jego/jej roli w zadaniu/organizacji, buduje pewność siebie pracownika, identyfikuje te następstwa zachowań, które wzmacniają pożądane zachowanie pracownika
4. Mentor - umożliwia pracownikowi efektywne wykorzystanie jego indywidualnych zdolności i umiejętności w kontekście organizacyjnej rzeczywistości

Porównaj: Jak mierzyć skuteczność coachingu?

Patrząc z trochę innej strony Manager – coach przede wszystkim myśli. A potem … Manager – coach zadaje pytania. Nie tylko pracownikowi. Zadaje pytania także sobie. Twórczo podchodzi do wymagań stawianych mu przez rzeczywistość. Jest elastyczny i wytrzymały. Zależy mu nie tylko na tym , by mieć święty spokój. Zależy mu na zmianie, która prowadzi do zwiększenia efektywności pracy, przy mniejszych jej kosztach. Nie tylko tych kosztach, które mierzone są obiektywną ilością zaoszczędzonych przez firmę pieniędzy. Także tych kosztach, które będąc niewymiernymi, są związane z dobrostanem zarówno pracownika, jak i managera. By to osiągnąć musi wykonać trochę pracy u podstaw.

REKLAMA

Chcesz być coachem dla swoich pracowników? Jeżeli tak, to najpierw popracuj nad relacją, która łączy cię z pracownikiem. Ustal z nim obopólne oczekiwania, zakres wykonywanych obowiązków, konsekwencje czekające was obu po osiągnięciu sukcesu lub porażki w trakcie wykonywania obowiązków. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To co jest kamieniem węgielnym, każdego udanego coachingu to ZAUFANIE. Pracuj więc także nad tym, by zdobyć i utrzymać zaufanie swego pracownika i pamiętaj o rozwoju swojego zaufania do niego. Zaufaj jego motywacji i kompetencjom. Pomoże ci to zbudować zdrowe z nim relacje. Jeżeli okażesz zaufanie swojemu pracownikowi, zwiększysz prawdopodobieństwo, że on zaufa tobie. By ułatwić proces wzajemnego ufania sobie znajdź dowody, które przekonają cię, że ludzie są bardziej podobni do siebie niż różni. Skupienie się na tych podobieństwach sprzyja budowaniu zaufania i kontaktu z pracownikami. Gdy odnajdziesz to, co szanujesz w drugiej osobie, będzie ci łatwiej nawiązać z nią relacje.
I proszę, byś słuchał swoich pracowników, tak by ich zrozumieć. Skupienie, informacje zwrotne i koncentracja na tym, co faktycznie stara się powiedzieć ci pracownik pomoże ci zrozumieć jego świat. By zrobić to lepiej wcale nie musisz mówić. Cisza ma moc. Chwile milczenia skłaniają twego rozmówcę do mówienia.

Polecamy serwis Manager

Rola coacha polega także na motywowaniu, inspirowaniu do działania oraz do większych osiągnięć. To proces szkolenia i określania celów pracownika w jego miejscu pracy oraz pomoc w usuwaniu barier uniemożliwiających optymalne działanie. Sztuka coachingu w wydaniu managerskim polega na odpowiednim postrzeganiu pracownika, na poszukiwaniu, badaniu i odkrywaniu jego mocnych stron, niezależnie od długości i stopnia trudności tego procesu. Ważne by pracownik wykorzystał je by poprawić jakość swojego życia (nie tylko organizacyjnego).

Pewnie chcesz wiedzieć co konkretnie warto robić?
1. jasno przekazuj informacje,
2. wspieraj swoich pracowników,
3. twórz w pracownikach poczucie pewności siebie,
4. współdziałaj z pracownikami,
5. połącz interesy firmy z interesami pracowników,
6. zachęcaj do wprowadzania innowacji i oraz do nauki poprzez działanie,
7. bądź cierpliwy, mając na uwadze długookresowe cele i zyski,
8. bądź zainteresowany poszczególnymi pracownikami,
9. twórz poczucie zaufania i bezpieczeństwa w twoich relacjach z pracownikami,
10. darz wszystkich pracowników dużym szacunkiem i postępuj tak, aby zapewnić sobie ich szacunek.

Jak widzisz coaching w wydaniu managerskim, to coś więcej niż działania zmierzające do podniesienia efektywności. To zaangażowanie we wspieranie innych, aby umożliwić im realizację ich potencjału. Być może dzięki temu kiedyś w przyszłości, któryś z twoich pracowników o tobie powie, że byłeś jedną z tych osób, którym wiele się w życiu zawdzięcza…

Powodzenia w podróżowaniu drogą Managera – Coacha.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA