REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refleksje coacha -Managerze coach’uj swoich pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olga Rzycka
Coach, trener, psycholog
Podstawą udanego coachingu jest zaufanie.
Podstawą udanego coachingu jest zaufanie.

REKLAMA

REKLAMA

To hasło coraz częściej rozbrzmiewa na korytarza i w gabinetach różnych firm. Manager chce dobrze, ale nie zawsze wie, co to dokładnie znaczy… Często dochodzi więc do takich absurdów, które na długo pozostają w pamięci przecoachowanych pracowników i oczywiście managerów, jako wydarzenia traumatyczne. Dlatego najwyższy już czas rozpocząć dyskusję na temat managerów – coachów.
Masz ochotę?

REKLAMA

Jeżeli przyjmiemy, że coaching w wydaniu managera to pomoc pracownikowi w rozszerzeniu i stosowaniu jego własnych umiejętności, wiedzy i możliwości w miejscu pracy, to okaże się, że przed managerem otwierają się szerokie wrota, za którymi unosi się wiele różnych zachowań. Może okazać się, że zadaniem managera jest bycie ekspertem w jakiejś dziedzinie, lub bycie dobrym duchem zachęcającym i inspirującym pracownika do osiągnięcia niespotykanych efektów. Może też okazać się, że najlepsze będzie pomaganie pracownikom w ustaleniu ich celu lub kierunku, w którym powinny zmierzać ich wysiłki. Zadanie managera może także polegać na rozwijaniu lub pielęgnowaniu istniejącej relacji rozwojowej pomagającej wschodzącym, młodym gwiazdom organizacyjnym. Prawdopodobnie więc manager – coach może występować na zmianę w kilku rolach, jako:
1. Przewodnik
2. Nauczyciel
3. Motywator
4. Mentor

REKLAMA

W każdej z tych ról ma on określone zadania do wykonania:
1. Przewodnik - wspólnie z pracownikiem definiuje sukces, kreuje wizję przyszłości, ustala cele, planuje zadania, sprawdza postępy
2. Nauczyciel - przekazuje wiedzę i/lub umiejętności pracownikowi
3. Motywator - pomaga pracownikowi odnaleźć znaczenie jego/jej roli w zadaniu/organizacji, buduje pewność siebie pracownika, identyfikuje te następstwa zachowań, które wzmacniają pożądane zachowanie pracownika
4. Mentor - umożliwia pracownikowi efektywne wykorzystanie jego indywidualnych zdolności i umiejętności w kontekście organizacyjnej rzeczywistości

Porównaj: Jak mierzyć skuteczność coachingu?

REKLAMA

Patrząc z trochę innej strony Manager – coach przede wszystkim myśli. A potem … Manager – coach zadaje pytania. Nie tylko pracownikowi. Zadaje pytania także sobie. Twórczo podchodzi do wymagań stawianych mu przez rzeczywistość. Jest elastyczny i wytrzymały. Zależy mu nie tylko na tym , by mieć święty spokój. Zależy mu na zmianie, która prowadzi do zwiększenia efektywności pracy, przy mniejszych jej kosztach. Nie tylko tych kosztach, które mierzone są obiektywną ilością zaoszczędzonych przez firmę pieniędzy. Także tych kosztach, które będąc niewymiernymi, są związane z dobrostanem zarówno pracownika, jak i managera. By to osiągnąć musi wykonać trochę pracy u podstaw.

Chcesz być coachem dla swoich pracowników? Jeżeli tak, to najpierw popracuj nad relacją, która łączy cię z pracownikiem. Ustal z nim obopólne oczekiwania, zakres wykonywanych obowiązków, konsekwencje czekające was obu po osiągnięciu sukcesu lub porażki w trakcie wykonywania obowiązków. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To co jest kamieniem węgielnym, każdego udanego coachingu to ZAUFANIE. Pracuj więc także nad tym, by zdobyć i utrzymać zaufanie swego pracownika i pamiętaj o rozwoju swojego zaufania do niego. Zaufaj jego motywacji i kompetencjom. Pomoże ci to zbudować zdrowe z nim relacje. Jeżeli okażesz zaufanie swojemu pracownikowi, zwiększysz prawdopodobieństwo, że on zaufa tobie. By ułatwić proces wzajemnego ufania sobie znajdź dowody, które przekonają cię, że ludzie są bardziej podobni do siebie niż różni. Skupienie się na tych podobieństwach sprzyja budowaniu zaufania i kontaktu z pracownikami. Gdy odnajdziesz to, co szanujesz w drugiej osobie, będzie ci łatwiej nawiązać z nią relacje.
I proszę, byś słuchał swoich pracowników, tak by ich zrozumieć. Skupienie, informacje zwrotne i koncentracja na tym, co faktycznie stara się powiedzieć ci pracownik pomoże ci zrozumieć jego świat. By zrobić to lepiej wcale nie musisz mówić. Cisza ma moc. Chwile milczenia skłaniają twego rozmówcę do mówienia.

Polecamy serwis Manager

Rola coacha polega także na motywowaniu, inspirowaniu do działania oraz do większych osiągnięć. To proces szkolenia i określania celów pracownika w jego miejscu pracy oraz pomoc w usuwaniu barier uniemożliwiających optymalne działanie. Sztuka coachingu w wydaniu managerskim polega na odpowiednim postrzeganiu pracownika, na poszukiwaniu, badaniu i odkrywaniu jego mocnych stron, niezależnie od długości i stopnia trudności tego procesu. Ważne by pracownik wykorzystał je by poprawić jakość swojego życia (nie tylko organizacyjnego).

Pewnie chcesz wiedzieć co konkretnie warto robić?
1. jasno przekazuj informacje,
2. wspieraj swoich pracowników,
3. twórz w pracownikach poczucie pewności siebie,
4. współdziałaj z pracownikami,
5. połącz interesy firmy z interesami pracowników,
6. zachęcaj do wprowadzania innowacji i oraz do nauki poprzez działanie,
7. bądź cierpliwy, mając na uwadze długookresowe cele i zyski,
8. bądź zainteresowany poszczególnymi pracownikami,
9. twórz poczucie zaufania i bezpieczeństwa w twoich relacjach z pracownikami,
10. darz wszystkich pracowników dużym szacunkiem i postępuj tak, aby zapewnić sobie ich szacunek.

Jak widzisz coaching w wydaniu managerskim, to coś więcej niż działania zmierzające do podniesienia efektywności. To zaangażowanie we wspieranie innych, aby umożliwić im realizację ich potencjału. Być może dzięki temu kiedyś w przyszłości, któryś z twoich pracowników o tobie powie, że byłeś jedną z tych osób, którym wiele się w życiu zawdzięcza…

Powodzenia w podróżowaniu drogą Managera – Coacha.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA