REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak mierzyć skuteczność coachingu?

Agata Bajek
Starszy Specjalista ds. Projektów HR - Grupa Tempo S.C.
Przeprowadzone dotychczas badania, sprawdzające skuteczność coachingu opierają się głównie na opiniach osób, które skorzystały z takiej usługi.
Przeprowadzone dotychczas badania, sprawdzające skuteczność coachingu opierają się głównie na opiniach osób, które skorzystały z takiej usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Efekty coachingu możemy zbadać w dwóch wymiarach – indywidualnym oraz organizacyjnym. Oceniając skuteczność współpracy z coachem możemy wybrać jedną z trzech metod pozwalających na weryfikację efektów.

Po pierwsze - sprawdzenie, czy cel ustalony na wstępnie został osiągnięty. To wymaga jednak bardzo precyzyjnego opisania celu na początku procesu.

REKLAMA

Po drugie - ocena, jakie wymierne korzyści biznesowe zostały osiągnięte. Gdzie należy pamiętać o uwzględnieniu wszystkich aspektów, ponieważ niektórych rezultatów nie da się przewidzieć z góry, a coaching wpływa na wiele obszarów pracy i życia klienta.

Po trzecie - obserwacja zmiany w zachowaniu klienta, która może zostać potwierdzona np. powtórzoną oceną 360 stopni (jeśli taka była przeprowadzona również na początku procesu).

Zobacz: Jak przeprowadzić ćwiczenie coachingowe „rozmowa re-autoryzująca”?

Jak osiągnąć sukces?

Z założenia proces coachingu powinien przynieść wymierne efekty zarówno dla klienta, jak i dla organizacji, która sponsoruje cały proces. Jednak aby zakończył się sukcesem kilka warunków musi zostać spełnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Klient „musi chcieć”. To właśnie dążenie do zmiany powinno charakteryzować klienta coachingu. Przymusowe skierowanie pracownika na coaching najprawdopodobniej będzie nieefektywne, ponieważ za cały proces zmiany w procesie odpowiada klient.
  • Cel coachingu powinien być celem klienta, dodatkowo zbieżnym z celami organizacji. Jednak to dla klienta cele nad którymi pracuje muszą być atrakcyjne. I przez niego wypracowane.
  • Każda sesja posiada swój cel. Dzięki temu proces jest bardziej spójny i mniej podatny na dezorganizację i dygresje, a przy tym rezultaty mogą być monitorowane na bieżąco.
  • Harmonogram spotkań, który zagwarantuje ciągłość procesu. Spotkania powinny być regularne i oddalone od siebie o nie więcej niż 3 – 4 tygodnie.

Skuteczny czy nie?

Przeprowadzone dotychczas badania, sprawdzające skuteczność coachingu opierają się głównie na opiniach osób, które skorzystały z takiej usługi.

Wyniki naukowych badań przeprowadzonych przez Development Dimensions International wskazują, że 91% osób korzystających z coachingu wskazują na to, że coaching miał znaczący wpływ na ich życie1.

  • 46 % respondentów stwierdziło, że coaching ma wspaniały wpływ;
  • 45% respondentów stwierdziło, że coaching ma umiarkowany wpływ;
  • 8% respondentów, stwierdziła, że coaching ma mały wpływ;
  • 1% respondentów, stwierdziła, że coaching ma niewielki wpływ.

Zobacz: Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?

Owoce coachingu

Coaching zmusza jego uczestników do chwilowego zatrzymania, refleksji i podjęcia decyzji o kolejnych krokach i działaniach. Implikuje konieczność odpowiedzi na pytania: czy to, co robię dzień po dniu i jak to robię, zbliża mnie do realizacji wizji i celu, który obrałem. Samodzielność klienta i odpowiedzialność za efekty sprawia, że cały proces buduje w uczestniku postawę gotowości do zmiany, podjęcia wyzwań i konsekwencji w działaniu. Dzięki temu coaching jest skuteczna metodą kierowania rozwojem pracowników, którzy przyjmują na siebie odpowiedzialność za rozwój swoich kompetencji.

1.Raport o rynku usług coachingowych w Polsce (2008); http://www.weknowhow.pl/_files/Rynek_uslug_coachingowych_w_Polsce_raport.doc

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA