Jak mierzyć skuteczność coachingu?
REKLAMA
REKLAMA
Po pierwsze - sprawdzenie, czy cel ustalony na wstępnie został osiągnięty. To wymaga jednak bardzo precyzyjnego opisania celu na początku procesu.
REKLAMA
Po drugie - ocena, jakie wymierne korzyści biznesowe zostały osiągnięte. Gdzie należy pamiętać o uwzględnieniu wszystkich aspektów, ponieważ niektórych rezultatów nie da się przewidzieć z góry, a coaching wpływa na wiele obszarów pracy i życia klienta.
Po trzecie - obserwacja zmiany w zachowaniu klienta, która może zostać potwierdzona np. powtórzoną oceną 360 stopni (jeśli taka była przeprowadzona również na początku procesu).
Zobacz: Jak przeprowadzić ćwiczenie coachingowe „rozmowa re-autoryzująca”?
Jak osiągnąć sukces?
Z założenia proces coachingu powinien przynieść wymierne efekty zarówno dla klienta, jak i dla organizacji, która sponsoruje cały proces. Jednak aby zakończył się sukcesem kilka warunków musi zostać spełnionych.
- Klient „musi chcieć”. To właśnie dążenie do zmiany powinno charakteryzować klienta coachingu. Przymusowe skierowanie pracownika na coaching najprawdopodobniej będzie nieefektywne, ponieważ za cały proces zmiany w procesie odpowiada klient.
- Cel coachingu powinien być celem klienta, dodatkowo zbieżnym z celami organizacji. Jednak to dla klienta cele nad którymi pracuje muszą być atrakcyjne. I przez niego wypracowane.
- Każda sesja posiada swój cel. Dzięki temu proces jest bardziej spójny i mniej podatny na dezorganizację i dygresje, a przy tym rezultaty mogą być monitorowane na bieżąco.
- Harmonogram spotkań, który zagwarantuje ciągłość procesu. Spotkania powinny być regularne i oddalone od siebie o nie więcej niż 3 – 4 tygodnie.
Skuteczny czy nie?
Przeprowadzone dotychczas badania, sprawdzające skuteczność coachingu opierają się głównie na opiniach osób, które skorzystały z takiej usługi.
Wyniki naukowych badań przeprowadzonych przez Development Dimensions International wskazują, że 91% osób korzystających z coachingu wskazują na to, że coaching miał znaczący wpływ na ich życie1.
- 46 % respondentów stwierdziło, że coaching ma wspaniały wpływ;
- 45% respondentów stwierdziło, że coaching ma umiarkowany wpływ;
- 8% respondentów, stwierdziła, że coaching ma mały wpływ;
- 1% respondentów, stwierdziła, że coaching ma niewielki wpływ.
Zobacz: Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?
Owoce coachingu
Coaching zmusza jego uczestników do chwilowego zatrzymania, refleksji i podjęcia decyzji o kolejnych krokach i działaniach. Implikuje konieczność odpowiedzi na pytania: czy to, co robię dzień po dniu i jak to robię, zbliża mnie do realizacji wizji i celu, który obrałem. Samodzielność klienta i odpowiedzialność za efekty sprawia, że cały proces buduje w uczestniku postawę gotowości do zmiany, podjęcia wyzwań i konsekwencji w działaniu. Dzięki temu coaching jest skuteczna metodą kierowania rozwojem pracowników, którzy przyjmują na siebie odpowiedzialność za rozwój swoich kompetencji.
1.Raport o rynku usług coachingowych w Polsce (2008); http://www.weknowhow.pl/_files/Rynek_uslug_coachingowych_w_Polsce_raport.doc
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.