REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przeprowadzić ćwiczenie coachingowe „rozmowa re-autoryzująca”?

Jeśli przechodzisz przez to ćwiczenie we własnym zakresie, tym bardziej nie zmuszaj się do zadawania niewygodnych pytań.
Jeśli przechodzisz przez to ćwiczenie we własnym zakresie, tym bardziej nie zmuszaj się do zadawania niewygodnych pytań.

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego ćwiczenia jest rozbudowanie umiejętności i wiedzy osoby coachowanej przez ponowne stworzenie historii odzwierciedlających jego życiowe doświadczenie. Rozmowy re-autoryzujące budują pomost, z którego uczestnik może wejść w najbliższą przyszłość pejzażu aktywności swojego życia. To ćwiczenie nie jest formalnym wywiadem, dlatego podane niżej pytania stanowią pewien punkt odniesienia. Należy rozmawiać naturalnie, bez pospieszania, a także bez powracania uporczywie do pytania, którego okazja zadania ewidentnie minęła. Najlepiej po prostu podążać tam, dokąd prowadzą odpowiedzi osoby coachowanej.

Jeśli przechodzisz przez to ćwiczenie we własnym zakresie, tym bardziej nie zmuszaj się do zadawania niewygodnych pytań. Jeśli coś nie wyjdzie tym razem, może wyjdzie następnym. Pamiętaj, że coaching jest dobrowolnym rozwojem opartym na wewnętrznej harmonii, zrozumieniu i zaufaniu. Dręczenie się pytaniami w imię „rozwoju na pokaz” nie ma nic wspólnego z coachingiem.

REKLAMA

Lista pytań:

REKLAMA

1. Dziękuję, że chcesz ze mną porozmawiać. Czy możesz się zastanowić nad tym, jakie umiejętności ostatnio nabyłeś lub czego się nauczyłeś? Jeżeli jesteś zadowolony, to możemy pogłębić ten temat.
2. Opowiedz, co się wydarzyło. (ogólny opis subiektywny).
3. Gdybym tam był, co bym zobaczył? (próba opisu obiektywnego).
4. Czy ta nauka była łatwa, czy trudna? (subiektywne odczucie).
5. Czy był taki szczególny moment albo punkt zwrotny, kiedy poczułeś, że pokonałeś trudności? (subiektywne odczucie).
6. Jakich sprzyjających okoliczności życzyłbyś sobie, żeby to wykonać? (subiektywne odczucie).

Przeskok na zewnętrzny punkt widzenia w pytaniu (3) to próba oddzielenia emocji i ocen od faktycznych wydarzeń i zachowań. Dzięki temu można zdefiniować prawdziwe źródła problemu, a nie tylko źródła najłatwiejsze do obarczenia winą lub te którym się to należy (zemsta).

Przeczytaj również: Co to jest coaching?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

7. Czy możesz mi pomóc zrozumieć, jakie miałeś intencje lub cele, ucząc się tej umiejętności? Czy jest ona odzwierciedleniem jakiejś nadrzędnej wartości albo przekonania? Jeżeli tak, to jakiego?
8. Czy te wartości/intencje/cele są dla ciebie ważne?
9. Dlaczego w twoich obecnych działaniach te intencje lub cele są dla ciebie ważne?
10. Z jakimi nadziejami i marzeniami twojego życia wiążą się te wartości/przekonania?
11. Na co masz nadzieję, kiedy te wartości i przekonania są obecne w twoim życiu?
12. Jak mógłbyś zatytułować historię, którą mi opowiedziałeś?

Te pytania służą nadaniu wagi opowiadanej historii. Dzięki temu można zdecydować czy warto ją zachować i odwoływać się do niej w przyszłości, czy też było to zdarzenie jedno z wielu i nie warto sobie zaprzątać nim głowy.

REKLAMA

Jeżeli czas pozwoli, zadaj jeszcze następujące pytania:
13. Czy coś jeszcze, czym się ostatnio zajmowałeś, wiąże się z tym wątkiem, o którym mówimy?
14. Czy w jakimś okresie twojego życia te motywy/intencje/wartości/nadzieje/marzenia szczególnie się liczyły?
15. Jakie twoje przeszłe działania ukazywałyby te same motywy/intencje/wartości/nadzieje/marzenia?
16. Czy możesz podać przykłady ze swojego życia, które odzwierciedlają jakie znaczenie przywiązywałeś do tych motywów/intencji/wartości/nadziei/marzeń?
17. Jak spostrzegasz swoje doświadczenia z ostatnich czasów w świetle zdarzeń z przeszłości?

To są pytania o kontekst opowiadanej historii: cały zbiór historii posiadanych przez osobę coachowaną, warunki otoczenia jakie zaszły w trakcie opowiadanej historii, różnice i podobieństwa podobnych historii które miały miejsce w przeszłości.

Polecamy serwis Manager

Na zakończenie:
18. Jak się czułeś podczas tej rozmowy?
19. Co myślisz o swojej pracy po tej rozmowie?
20. Co będziesz mógł teraz zrobić?
21. Czy te motywy/intencje/wartości/nadzieje/marzenia są nadal ważne? Jeśli tak, jaki będzie twój następny krok? Czy będzie on zgodny z twoimi motywami/intencjami/ wartościami/nadziejami/marzeniami?

Zakończenie to próba sformułowania konkretnego celu lub zachowania, jako efektu przeżytej historii i przeprowadzonego ćwiczenia. Bez konkretnego wniosku sesja coachingowa może wydać się jałowa, co w przyszłości może utrudnić szczerość i pozytywne nastawienie do całego procesu coachingu.

Fragment pochodzi z książki „Psychologia coachingu” Ho Lawa, Sary Ireland, Zulfiego Hussaina (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA