REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawianie celów jako metoda samorealizacji i rozwoju

Subskrybuj nas na Youtube
Samorealizacja i rozwój poprzez stawianie sobie celów.
Samorealizacja i rozwój poprzez stawianie sobie celów.

REKLAMA

REKLAMA

Większość z nas boryka się z podobnymi problemami. Częstymi objawami są niemoc i zamartwianie się. Nie jesteśmy w stanie wykorzystać potencjału, który w nas drzemie. Nasza energia życiowa jest marnotrawiona. Są metody, które mogą nam pomóc w zmianie tego stanu. Więcej dowiesz się z poniższego artykułu.

REKLAMA

Od naszego podejścia wiele zależy, gdyż nasze myśli tworzą bieg życia. Jeśli nie mamy pewności i realnych przesłanek, że coś się uda, wiara i pozytywne spojrzenie są często najlepszymi sprzymierzeńcami. Utwierdzają nas w przekonaniu, że sobie poradzimy. Pozytywne nastawienie to jednak również szacunek do tego co nam się przydarza, niekoniecznie dobrego. Od nas zależy jak traktujemy trudne chwile – jako porażkę, czy jako nowe możliwości.

REKLAMA

Zdecydowana większość tego, co ludzie mówią każdego dnia to narzekanie na każdy aspekt swojego życia. Więcej wysiłku i czasu wkładamy w martwienie się i narzekanie, a przecież w samych tych czynnościach kryje się mnóstwo energii, która mogłaby zostać wykorzystana do urzeczywistnienia osobistych dążeń. Koncentrując całą swoją uwagę na negatywnych myślach, nieświadomie powodujemy, że to czego tak bardzo nie chcemy i tak nas spotyka. Nasz mózg zbiera i skanuje informacje z otoczenia według filtrów, które sobie zakładamy. Filtrami są np. nasze przekonania, zasady, wartości, nasze zmysły. Mózg wykonuje na co dzień tytaniczną pracę, przetwarzając informacje, które są odbierane przez zmysły - filtruje, sortuje i analizuje.

Polecamy: Coaching - dobra inwestycja czy stracone pieniądze?

REKLAMA

Milton Erickson uważał, że oscylowanie wokół problemu przeszkadza ludziom koncentrować się na rozwiązaniach i celach. W narzekaniu odnaleźć można niezrealizowane potrzeby. To w tych ostatnich tkwi siła naszej motywacji do zmiany i osiągnięcia takiego stanu rzeczy, którego pragniemy. Jeśli wiesz czego nie chcesz, to znaczy, że chcesz czegoś w zamian i czas to zmienić. Zidentyfikuj to. Powinniśmy zatem zmienić negatywny sposób myślenia, zapytać siebie samych „czego chcę w zamian” i definiować cele w sposób pozytywny. Na przykład zamiast: „nie chcę mieć długów” - „chcę spłacić wszystkie długi”; zamiast „nie chcę się spóźnić” - „chcę być na czas”; zamiast „nie chcę się bać” – „chcę być spokojna i pewna siebie”.

Im dokładniej będziemy sobie wizualizować to, czego chcemy tym bardziej stanie się to realne i możliwe do osiągnięcia. Włoscy naukowcy (Rizzolatti, Fogassi i Gallese) na przełomie lat 80. i 90. odkryli u małp tak zwane neurony lustrzane. Na podstawie badań udowodniono, że umysł ludzki nie odróżnia obrazów wyobrażonych od rzeczywistych i dopasowuje reakcje ciała do tego, co mu polecasz wykonać. Neurony umieszczone w pewnej części mózgu odpowiedzialnej za kontrolę ruchową zachowują się podobnie, a impulsy nerwowe podążają takimi samymi ścieżkami neurologicznymi zarówno w sytuacji obrazu rzeczywistego, jak i wyimaginowanego. To tłumaczy siłę wizualizacji. Dlatego też w przypadku gdy chcemy się odchudzić błędem jest wieszanie na lodówce zdjęcia otyłej sylwetki kobiety, która ma nas straszyć i niejako chronić przed pokusami. Lepiej otaczać się pozytywną energią napędzającą do działania, np. zdjęciem prezentującym pożądaną przez nas sylwetkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wystarczy jednak żyć tylko wizualizacją, rzuconym w przestrzeń pobożnym życzeniem. Jak powiedział niegdyś Washington Irving “Wielkie umysły mają cele, inni mają życzenia.” Pozytywne myślenie to pierwszy ważny krok. Jednak cel staje się realny do osiągnięcia wtedy, kiedy dokładnie wiemy jaki konkretnie ma być dla nas. Istotne jest by cel był zależny od nas oraz by był nasz, co oznacza, że dążymy do niego bo go pragniemy, a nie dlatego że powinniśmy. Myślenie czysto życzeniowe „chcę wygrać na loterii” jest od nas niezależne i nie pozostaje w obrębie naszej kontroli. Marzenia łączą się jednak z potrzebami. Oznacza to, że informacja o chęci wygrania może stanowić istotny punkt wyjścia do pogłębienia sensu znaczenia tego celu dla nas. Dzięki temu można uświadomić sobie prawdziwe dążenie ukryte w potrzebach, czekających na spełnienie.

Polecamy: Jak precyzyjnie wytyczyć cel coachingu - kryteria CLEAR

Jak poprawnie zdefiniować cel? Pomocna jest metoda SMART, znana niektórym w mniejszym lub większym stopniu ze swojego zastosowania w procesie ustalania celów biznesowych. Jej stosowanie zalecam przy definiowaniu każdego jednego celu, nie tylko w obszarze biznesowym, ale też życiowym. Dzięki tej metodzie cel precyzowany jest na takich poziomach jak: specyfika (Specific), mierzalność (Measuerable), ambitność (Ambitious), realność (Realistic) oraz czasowość (Time). Tak określony cel łatwiej jest sobie wyobrazić. Oprócz wizualizacji, dodatkowe spisanie celu jeszcze bardziej angażuje, zgodnie z zasadą zaangażowania Cialdiniego. Do każdego z tych poziomów przyporządkowane są odpowiednie pytania. Ważne by podkreślić w tym miejscu moc pytań otwartych zamiast ograniczających pytań zamkniętych.

Pytania do poszczególnych poziomów:
S: Cel konkretny, zrozumiały, dokładnie określony pomaga nam wyznaczać kierunek i drogę. Im bardziej precyzyjnie go określimy, tym bardziej satysfakcjonujące będą wyniki.
Pytania:
Co chcę zmienić? Czego chcę? Po co mi to? Co jest w tym dla mnie ważne? Co widzę, słyszę, czuję kiedy to mam? Jak wówczas dokładnie się zachowuję? Kim wówczas jestem? Co najlepszego może się zdarzyć jeśli to zrobię? Do czego mnie to zobowiązuje?
M: Cel mierzalny, a więc tak sformułowany aby można było go liczbowo zmierzyć i skontrolować postępy jego realizacji. Są cele mgliście określone, które warto podzielić wówczas na mniejsze, konkretne by móc kontrolować i weryfikować czy idziemy w dobrym kierunku. Ważne by celebrować nawet najmniejsze sukcesy.
Pytania:
Jak będę mierzyć sukces? Po czym poznam, że to osiągnęłam? Co dzięki celowi zyskuję? Jak będę się czuć kiedy już go osiągnę? Jak daleko zaszłam? Jak dużo się nauczyłam? Co zrobię inaczej następnym razem?
A: Cel ambitny. Warto podnieść poprzeczkę by móc zrealizować rzeczywiste pragnienie i wzbogacić swoje życie o nowe doświadczenie, które posłuży w życiu codziennym.
Pytania:
Co jeszcze mogę zrobić? Co by się stało gdyby przeszkody zniknęły?
R: Cel realny do osiągnięcia. Na tym etapie określa się realne zasoby, które masz i których potrzebujesz do uzyskania celu, np. czas. Przy określaniu celu warto zastanowić się jak to wpłynie na mnie i na życie innych osób.
Pytania:
Czego wymaga to ode mnie? Jakie są moje największe zasoby w tej sytuacji? Kto inicjuje działania? Kto wykonuje pierwszy krok? Gdzie mogę zaleźć potrzebne mi w tej sytuacji inne zasoby? Co zyskuję, a z czego zmuszona jestem zrezygnować? Jakie nawyki mnie blokują? Co powstrzymuje mnie przed działaniem?
T: Cel określony konkretnie w czasie, posiadający swój horyzont czasowy. Podanie konkretnej daty mobilizuje do działania.
Pytania:
Do kiedy chcę uzyskać rezultat? Kiedy wykonam swój pierwszy krok, kiedy będą następne? Ile czasu potrzebuję na wykonanie każdego kroku?

Jeśli będziemy dokładnie wiedzieli czego chcemy, stworzymy tym samym punkt odniesienia przy dokonywaniu codziennych wyborów. Dokładne określenie celu to oszczędność czasu i energii , która pozwala uniknąć ryzyka tzw. pary w gwizdek. Jak mawiał Peter Senge „Lepiej jakkolwiek wykonać właściwą pracę, niż jakąkolwiek pracę właściwie”

Autor: Magdalena Bryksa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA