REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć skuteczność rozwijania wiedzy i umiejętności?

Subskrybuj nas na Youtube
Eksternalizacja wiedzy wiąże się z koniecznością wyrażania posiadanej wiedzy za pomocą dostępnych i znanych pojęć – często wykorzystuje się w tym celu metafory, analogie, hipotezy, modele.
Eksternalizacja wiedzy wiąże się z koniecznością wyrażania posiadanej wiedzy za pomocą dostępnych i znanych pojęć – często wykorzystuje się w tym celu metafory, analogie, hipotezy, modele.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwykłe uczenie się polega na słuchaniu, czytaniu i zapisywaniu – czyli w pewnym zakresie zachodzą procesy socjalizacji i kombinacji wiedzy. Aby nauka miała trwały efekt, potrzebne są jeszcze dwa dodatkowe procesy: eksternalizacja i internalizacja.

REKLAMA

Proces socjalizacji wiedzy polega na upowszechnianiu doświadczeń uczestników interakcji i ich sposobów myślenia, co następuje najczęściej przez obserwację, naśladownictwo i ćwiczenia. W ograniczonym zakresie socjalizacja zachodzi także podczas czytania książek. Efektem socjalizacji jest powstanie wiedzy współodczuwalnej, przyjmującej postać modeli mentalnych i umiejętności. W socjalizacji bardzo ważne jest posługiwanie się zrozumiałymi dla obu stron formami, które odbiorca jest w stanie odebrać, zdekodować (odczytać ich znaczenie) oraz zrozumieć (odczytać ich sens).

REKLAMA

Kombinacja wiedzy polega natomiast na porządkowaniu, łączeniu różnych elementów wiedzy dostępnej (rozprzestrzenianej np. dzięki dokumentom, pismom, spotkaniom, sieciom komputerowym) i ich selekcjonowaniu, ujednolicaniu oraz kategoryzowaniu. W efekcie powstaje wiedza usystematyzowana, łącząca nową wiedzę z już istniejącą np. z przeczytanej książki czytelnik zapamięta trzy interesujące zasady, dwie ciekawe anegdoty oraz jedno praktyczne ćwiczenie i włączy je w zasób wiedzy, z którego będzie później korzystać we własnej działalności.

Dwa opisane powyżej procesy zachodzą podczas zdobywania wiedzy (uczestniczenie w wykładzie lub treningu, czytanie podręcznika) i przez krótki czas po ich zakończeniu. Aby rozciągnąć ten efekt na dłuższy okres, niezbędne jest przeprowadzenie działań związanych z dwoma dodatkowymi procesami: eksternalizacją i internalizacją.

Przeczytaj również: Co to jest coaching?

REKLAMA

Eksternalizacja wiedzy wiąże się z koniecznością wyrażania posiadanej wiedzy za pomocą dostępnych i znanych pojęć – często wykorzystuje się w tym celu metafory, analogie, hipotezy, modele. Dzięki temu osoba ucząca się uświadamia sobie co tak naprawdę wie na dany temat. Eksternalizacja często powoduje przypływ twórczej refleksji i pozwala generować nowe pomysły, nawet bez zdobycia nowej wiedzy z zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei internalizacja polega na zdobyciu biegłości z korzystania z posiadanej wiedzy wzbogaconej o nowo poznane informacje. Proces ten przypomina korzystanie z nowego telefonu komórkowego – na początku znalezienie opcji dodawania kontaktów czy ustawienia muzyczki jako dźwięku rozmowy wchodzącej zajmuje wiele czasu, ale każde kolejne powtórzenie upraszcza i uprzyjemnia te działanie.

Procesy eksternalizacji i internalizacji często zachodzą samorzutnie, zwłaszcza gdy zdobywana wiedza jest ciekawa, niecodzienna, humorystyczna lub po prostu łączy się z dziedzinami wiedzy którymi się pasjonujemy.

Polecamy serwis Personel

Dlatego też skuteczne uczenie oraz uczenie się wymagają zaplanowania działań zgodnych z wszystkimi czterema procesami: eksternalizacją, socjalizacją, kombinacją, internalizacją. Najlepiej w tej właśnie kolejności. Nie jest to proste, gdyż cechą większości powszechnie wykorzystywanych w firmach form rozpowszechniania wiedzy jest dominacja jednego z procesów jej konwersji nad pozostałymi. Przykładem mogą być wykłady lub seminaria, w których przede wszystkim następuje kombinacja, ewentualnie internalizacja, zwykle nie dochodzi zaś do socjalizacji (zadawanie pytań drążących temat) i eksternalizacji (co wiedzą na ten temat studenci). Coaching – a szczególnie coaching oparty na wiedzy – spełnia warunek korzystania ze wszystkich czterech procesów zarządzania wiedzą.

Artykuł pochodzi z książki „Coaching oparty na wiedzy w treningach kierowniczych” Patrycji Łychmus (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA