Jak zwiększyć skuteczność rozwijania wiedzy i umiejętności?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Proces socjalizacji wiedzy polega na upowszechnianiu doświadczeń uczestników interakcji i ich sposobów myślenia, co następuje najczęściej przez obserwację, naśladownictwo i ćwiczenia. W ograniczonym zakresie socjalizacja zachodzi także podczas czytania książek. Efektem socjalizacji jest powstanie wiedzy współodczuwalnej, przyjmującej postać modeli mentalnych i umiejętności. W socjalizacji bardzo ważne jest posługiwanie się zrozumiałymi dla obu stron formami, które odbiorca jest w stanie odebrać, zdekodować (odczytać ich znaczenie) oraz zrozumieć (odczytać ich sens).
REKLAMA
Kombinacja wiedzy polega natomiast na porządkowaniu, łączeniu różnych elementów wiedzy dostępnej (rozprzestrzenianej np. dzięki dokumentom, pismom, spotkaniom, sieciom komputerowym) i ich selekcjonowaniu, ujednolicaniu oraz kategoryzowaniu. W efekcie powstaje wiedza usystematyzowana, łącząca nową wiedzę z już istniejącą np. z przeczytanej książki czytelnik zapamięta trzy interesujące zasady, dwie ciekawe anegdoty oraz jedno praktyczne ćwiczenie i włączy je w zasób wiedzy, z którego będzie później korzystać we własnej działalności.
Dwa opisane powyżej procesy zachodzą podczas zdobywania wiedzy (uczestniczenie w wykładzie lub treningu, czytanie podręcznika) i przez krótki czas po ich zakończeniu. Aby rozciągnąć ten efekt na dłuższy okres, niezbędne jest przeprowadzenie działań związanych z dwoma dodatkowymi procesami: eksternalizacją i internalizacją.
Przeczytaj również: Co to jest coaching?
REKLAMA
Eksternalizacja wiedzy wiąże się z koniecznością wyrażania posiadanej wiedzy za pomocą dostępnych i znanych pojęć – często wykorzystuje się w tym celu metafory, analogie, hipotezy, modele. Dzięki temu osoba ucząca się uświadamia sobie co tak naprawdę wie na dany temat. Eksternalizacja często powoduje przypływ twórczej refleksji i pozwala generować nowe pomysły, nawet bez zdobycia nowej wiedzy z zewnątrz.
Z kolei internalizacja polega na zdobyciu biegłości z korzystania z posiadanej wiedzy wzbogaconej o nowo poznane informacje. Proces ten przypomina korzystanie z nowego telefonu komórkowego – na początku znalezienie opcji dodawania kontaktów czy ustawienia muzyczki jako dźwięku rozmowy wchodzącej zajmuje wiele czasu, ale każde kolejne powtórzenie upraszcza i uprzyjemnia te działanie.
Procesy eksternalizacji i internalizacji często zachodzą samorzutnie, zwłaszcza gdy zdobywana wiedza jest ciekawa, niecodzienna, humorystyczna lub po prostu łączy się z dziedzinami wiedzy którymi się pasjonujemy.
Polecamy serwis Personel
Dlatego też skuteczne uczenie oraz uczenie się wymagają zaplanowania działań zgodnych z wszystkimi czterema procesami: eksternalizacją, socjalizacją, kombinacją, internalizacją. Najlepiej w tej właśnie kolejności. Nie jest to proste, gdyż cechą większości powszechnie wykorzystywanych w firmach form rozpowszechniania wiedzy jest dominacja jednego z procesów jej konwersji nad pozostałymi. Przykładem mogą być wykłady lub seminaria, w których przede wszystkim następuje kombinacja, ewentualnie internalizacja, zwykle nie dochodzi zaś do socjalizacji (zadawanie pytań drążących temat) i eksternalizacji (co wiedzą na ten temat studenci). Coaching – a szczególnie coaching oparty na wiedzy – spełnia warunek korzystania ze wszystkich czterech procesów zarządzania wiedzą.
Artykuł pochodzi z książki „Coaching oparty na wiedzy w treningach kierowniczych” Patrycji Łychmus (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.