REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć skuteczność rozwijania wiedzy i umiejętności?

Eksternalizacja wiedzy wiąże się z koniecznością wyrażania posiadanej wiedzy za pomocą dostępnych i znanych pojęć – często wykorzystuje się w tym celu metafory, analogie, hipotezy, modele.
Eksternalizacja wiedzy wiąże się z koniecznością wyrażania posiadanej wiedzy za pomocą dostępnych i znanych pojęć – często wykorzystuje się w tym celu metafory, analogie, hipotezy, modele.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwykłe uczenie się polega na słuchaniu, czytaniu i zapisywaniu – czyli w pewnym zakresie zachodzą procesy socjalizacji i kombinacji wiedzy. Aby nauka miała trwały efekt, potrzebne są jeszcze dwa dodatkowe procesy: eksternalizacja i internalizacja.

REKLAMA

Proces socjalizacji wiedzy polega na upowszechnianiu doświadczeń uczestników interakcji i ich sposobów myślenia, co następuje najczęściej przez obserwację, naśladownictwo i ćwiczenia. W ograniczonym zakresie socjalizacja zachodzi także podczas czytania książek. Efektem socjalizacji jest powstanie wiedzy współodczuwalnej, przyjmującej postać modeli mentalnych i umiejętności. W socjalizacji bardzo ważne jest posługiwanie się zrozumiałymi dla obu stron formami, które odbiorca jest w stanie odebrać, zdekodować (odczytać ich znaczenie) oraz zrozumieć (odczytać ich sens).

REKLAMA

Kombinacja wiedzy polega natomiast na porządkowaniu, łączeniu różnych elementów wiedzy dostępnej (rozprzestrzenianej np. dzięki dokumentom, pismom, spotkaniom, sieciom komputerowym) i ich selekcjonowaniu, ujednolicaniu oraz kategoryzowaniu. W efekcie powstaje wiedza usystematyzowana, łącząca nową wiedzę z już istniejącą np. z przeczytanej książki czytelnik zapamięta trzy interesujące zasady, dwie ciekawe anegdoty oraz jedno praktyczne ćwiczenie i włączy je w zasób wiedzy, z którego będzie później korzystać we własnej działalności.

Dwa opisane powyżej procesy zachodzą podczas zdobywania wiedzy (uczestniczenie w wykładzie lub treningu, czytanie podręcznika) i przez krótki czas po ich zakończeniu. Aby rozciągnąć ten efekt na dłuższy okres, niezbędne jest przeprowadzenie działań związanych z dwoma dodatkowymi procesami: eksternalizacją i internalizacją.

Przeczytaj również: Co to jest coaching?

REKLAMA

Eksternalizacja wiedzy wiąże się z koniecznością wyrażania posiadanej wiedzy za pomocą dostępnych i znanych pojęć – często wykorzystuje się w tym celu metafory, analogie, hipotezy, modele. Dzięki temu osoba ucząca się uświadamia sobie co tak naprawdę wie na dany temat. Eksternalizacja często powoduje przypływ twórczej refleksji i pozwala generować nowe pomysły, nawet bez zdobycia nowej wiedzy z zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei internalizacja polega na zdobyciu biegłości z korzystania z posiadanej wiedzy wzbogaconej o nowo poznane informacje. Proces ten przypomina korzystanie z nowego telefonu komórkowego – na początku znalezienie opcji dodawania kontaktów czy ustawienia muzyczki jako dźwięku rozmowy wchodzącej zajmuje wiele czasu, ale każde kolejne powtórzenie upraszcza i uprzyjemnia te działanie.

Procesy eksternalizacji i internalizacji często zachodzą samorzutnie, zwłaszcza gdy zdobywana wiedza jest ciekawa, niecodzienna, humorystyczna lub po prostu łączy się z dziedzinami wiedzy którymi się pasjonujemy.

Polecamy serwis Personel

Dlatego też skuteczne uczenie oraz uczenie się wymagają zaplanowania działań zgodnych z wszystkimi czterema procesami: eksternalizacją, socjalizacją, kombinacją, internalizacją. Najlepiej w tej właśnie kolejności. Nie jest to proste, gdyż cechą większości powszechnie wykorzystywanych w firmach form rozpowszechniania wiedzy jest dominacja jednego z procesów jej konwersji nad pozostałymi. Przykładem mogą być wykłady lub seminaria, w których przede wszystkim następuje kombinacja, ewentualnie internalizacja, zwykle nie dochodzi zaś do socjalizacji (zadawanie pytań drążących temat) i eksternalizacji (co wiedzą na ten temat studenci). Coaching – a szczególnie coaching oparty na wiedzy – spełnia warunek korzystania ze wszystkich czterech procesów zarządzania wiedzą.

Artykuł pochodzi z książki „Coaching oparty na wiedzy w treningach kierowniczych” Patrycji Łychmus (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA