REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie techniki uczenia najlepiej kształtują postawy?

Subskrybuj nas na Youtube
Szczególnym rodzajem inscenizacji połączonej z ćwiczeniami praktycznymi jest modelowanie zachowań.
Szczególnym rodzajem inscenizacji połączonej z ćwiczeniami praktycznymi jest modelowanie zachowań.

REKLAMA

REKLAMA

Postawy to zabarwiona emocjonalnie gotowość osoby do zachowania się w określony sposób wobec przedmiotów świata zewnętrznego, podmiotów społecznych lub sytuacji. Nie są to działania jednostkowe czy przypadkowe, lecz powtarzające się i konsekwentne. Najpowszechniej stosowanymi technikami uczenia w tym obszarze są: technika odgrywania ról, technika oparta na systemach interaktywnych (zajęcia video-live) oraz modelowanie zachowań.

Kształtowanie się postaw jest zazwyczaj procesem powolnym i długim, ponieważ powstają one w wyniku doświadczenia społecznego i indywidualnego jednostki, jej przeżyć psychicznych, percepcji, informacji i działań.

REKLAMA

REKLAMA

Technika odgrywania ról (inscenizacja) wiąże się z wykształceniem pożądanych postaw przez symulację rzeczywistych przypadków pojawiających się w środowisku pracy albo odtworzenie typu sytuacji spotykanych w praktyce. Uczestnicy odgrywają podczas scenek określone role organizacyjne, przy czym starają się zagrać je tak, jak potrafią czy uznają za właściwe. Celem treningu nie jest aktorskie opanowanie roli, ale zwrócenie uwagi trenujących na błędy jakie w danej sytuacji popełnia się w praktyce, wskazanie wzorcowych postaw, jak też rozwiązanie konkretnego problemu.

Podczas inscenizacji uczestnicy niebiorący w niej udziału (będący obserwatorami) oceniają zachowania osób odtwarzających role i uzyskane przez nie rezultaty, a następnie udzielają rad. Odgrywane scenki mogą być rejestrowane na taśmie wideo lub cyfrowo, dzięki czemu również „aktorzy” mają szansę obserwacji własnego zachowania. Ogromną zaletą omawianej techniki jest możliwość zamiany odtwarzanych ról, poprzez „wcielenie się” w sytuację drugiej strony relacji społecznej. Pomaga to uczestnikom lepiej zrozumieć daną sytuację, swoje postępowanie i reakcje na zachowania innych osób, ułatwiając zmianę niekonstruktywnych postaw i zastąpienie ich pożądanymi.

Przeczytaj również: Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

REKLAMA

Podobną do odgrywania ról jest technika oparta na systemach interaktywnych (zajęcia video-live). Wspólne dla obu technik jest to, że uczestnicy odgrywają określone wcześniej role. Jednak w przypadku video-live inscenizacja jest zawsze rejestrowana kamerą (w technice odgrywania ról było to opcjonalne). Inny jest również zakres obserwacji i oceny nagrania – w omawianej technice analizie poddawane są te elementy zachowania, które umykają uwadze podczas bieżącej obserwacji np. mowa ciała, kontakt wzrokowy, sposoby prezentacji treści, formułowanie pytań, logika wypowiedzi. Pozwala to na osobistą konfrontację z własnymi wadami i nawykami w zachowaniu, co jest bardzo pouczające. Doświadczenie to może przyczynić się do znacznego wzrostu motywacji do zmiany niepożądanych postaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególnym rodzajem inscenizacji połączonej z ćwiczeniami praktycznymi jest modelowanie zachowań. Technika ta polega na zaprezentowaniu uczestnikom dwóch scenek (mogą je odgrywać odpowiednio przygotowane osoby, powszechniejsze jest jednak pokazywanie ich za pomocą odtwarzacza). W jednej z nich jest demonstrowany niewłaściwy sposób zachowania w danej sytuacji zawodowej, w drugiej zaś – wzorowy. Po objaśnieniu przez trenera cech postępowania prawidłowego i nieprawidłowego trenowani odgrywają tę samą scenkę, starając się możliwie dokładnie powtórzyć zachowanie pożądane. Gra uczestników jest rejestrowana kamerą, a następnie odtwarzana i poddawana dyskusji. Ćwiczenie powtarza się tak długo, aż uczestnicy opanują model właściwego zachowania. Celem tej techniki jest więc nabywanie wprawy przez naśladownictwo i wielokrotne powtarzanie danej czynności. Trening obejmuje często także sesję planistyczną, na której omawia się, w jaki sposób demonstrowane zachowania pożądane mogą być wprowadzone do środowiska pracy. W tej technice ważne jest powiązanie ćwiczonych zachowań z obecnymi potrzebami uczestników, wynikającymi z realizacji przez nich konkretnych zadań.

Polecamy serwis Manager

Aby zmiana postaw uczestników treningu była trwała, a osiągnięte w jego trakcie rezultaty (w postaci np. ich większej otwartości, szczerości czy empatii) nie były jedynie wytworem atmosfery stymulowanej przez trenera, zanikającym zaraz po zakończeniu sesji, warto rozszerzyć zakres oddziaływań treningowych o odpowiednią wiedzę teoretyczną. Wiedza przekazywana w tym celu może dotyczyć podstaw teoretycznych (służących wyjaśnieniu, czym są postawy, jak powstają oraz jak można je kształtować), mogą to również być informacje na temat pożądanych zachowań stanowiących cel treningu, ich znaczenia w funkcjonowaniu zawodowym, przeszkód ich przejawiania itp.

Artykuł pochodzi z książki „Coaching oparty na wiedzy w treningach kierowniczych” Patrycji Łychmus (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA