REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etos dobrego dziennikarza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
dziennikarz
dziennikarz

REKLAMA

REKLAMA

Bycie dziennikarzem to duża odpowiedzialność. Stanowisko redaktora zobowiązuje do rzetelnego przekazywania informacji, których odbiór ma wpływ na postrzeganie sytuacji w kraju przez obywateli. Mało kto wie o istnieniu kodeksu etyki dziennikarskiej, który jasno określa, jakie zachowania przystoją dobremu redaktorowi. Jak ta kwestia wygląda w praktyce?

Wzrost popularności dziennikarstwa

Widzimy ich w telewizji. Czytamy ich teksty w codziennej gazecie. Bardziej lub mniej anonimowi, informują o bieżących wydarzeniach z otaczającego nas świata. Zawód dziennikarza, początkowo kojarzony jedynie z wiadomościami pisanymi, wraz z rozwojem radia i telewizji stał się niezwykle ważny i popularny. Coraz więcej młodych ludzi decyduje się na studia dziennikarskie oraz podejmowanie praktyk w tej dziedzinie. Jest to zastanawiające, gdyż jak pokazuje rzeczywistość, droga do kariery redaktora w Polsce nie zawsze jest opłacalna i łatwa. Ponadto, dziennikarstwo jest jednym z popularniejszych kierunków studiów na uczelniach prywatnych. Jak więc można dedukować - w ostatnim czasie znacznie zwiększyła się liczba młodych ludzi, których sztuka dziennikarska po prostu pociąga i pasjonuje.

REKLAMA

Polecamy również: Odpowiedzialność za słowo, czyli czym różni się informacja od dezinformacji

Branża dla wszechstronnych

Mając styczność ze słynnymi dziennikarzami, rzadko zastanawiamy się, jak wyglądała ich ścieżka kariery. Wielu z nich plasuje się w polskim, masowym przekazie od wielu lat, w związku z czym stali się swoistymi symbolami mediów - mowa tu chociażby o Tomaszu Lisie, Kamilu Durczoku, Macieju Orłosiu czy Ewie Drzyzdze. Jeśli chodzi o dziennikarstwo radiowe, z pewnością dla każdego z nas rozpoznawalni są Michał Figurski, Jan Mikruta, Kuba Wojewódzki. W prasie z kolei o wiele łatwiej o „migracje” i wszechstronność; redaktorzy często próbują swoich sił w kilku pismach jednocześnie, zbytnio się nie ograniczając (chyba, że w grę wchodzą „tematy drażliwe” jak polityka). Wielozadaniowość dziennikarzy widoczna jest również w sposobach medialnego przekazu; wielu działa jednocześnie w radiu (spiker), prasie (felietonista) i telewizji (reporter); nie istnieje bowiem prawny zakaz wykonywania wszystkich tych funkcji na raz. Przeszkodą natomiast okazuje się współpracowanie z redakcjami i stacjami konkurencyjnymi, dlatego wielu redaktorów pełni funkcję tzw. „wolnych strzelców”.
Gałęzi dziennikarstwa jest, poza powyższymi podstawowymi, znacznie więcej. W tej branży znajdziemy również komentatorów oraz korespondentów wojennych. Ponadto, dziennikarstwo różnicujemy też ze względu na tematykę (sportowe, kulturalne etc.)

Kodeks etyki dziennikarskiej

REKLAMA

Według dokumentu, jaki znaleźć możemy na oficjalnej stronie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, zadaniem dziennikarzy jest przede wszystkim przekazywanie informacji zgodnych z prawdą, dbanie o dobro odbiorców oraz umożliwianie im debat publicznych. Poniżej przedstawiamy skrótowe zestawienie zasad etycznych, które obowiązują polskich redaktorów.

Dziennikarz powinien:
• Zachowywać obiektywność.
• Przestrzegać dokładności informacji, opierać się na faktach.
• Jak najszybciej prostować pomyłki.
• Działać zgodnie z prawem - korupcja i nadużycia władzy są naganne.
• Uszanować sferę prywatności osób publicznych.
• Zachować tajemnicę źródła informacji.
• Dokładnie informować rozmówców o tym, jak zostaną wykorzystane ich wypowiedzi.
• Uważać, aby nie urazić osób niepełnosprawnych, starszych etc.
• W przypadku relacjonowania sytuacji przestępczych - ograniczać opisy do minimum, aby nie zachęcać widzów do takiej działalności. Niedopuszczalne są drastyczne zbliżenia na krwawe sceny.
• Dziennikarz nie powinien brać udział w reklamach (chyba, że stanowią one element akcji charytatywnych), ani przyjmować prezentów o wartości przekraczającej kwotę 200zł.
• Powinien dbać o przyjazne i partnerskie stosunki między współpracownikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: ABC szkoleń

Teoria a praktyka

Zawód redaktora wymaga z całą pewnością determinacji oraz umiejętności obiektywnego oceniania rzeczywistości. Kodeks dziennikarski zakłada przede wszystkim dobro odbiorców oraz umożliwianie im stworzenia subiektywnej opinii na dany temat. Jak jest w praktyce? Nie ukrywajmy - szlachetne zasady są często naginane. Doskonałym przykładem jest częsta korupcja oraz stronniczość partyjna stacji telewizyjnych, co na domiar złego stało się sprawą jawną i powszechnie akceptowaną. Obiektywność, będąca podstawą kodeksu, stopniowo gdzieś się zatraca…

Czy twoim zdaniem współczesne polskie dziennikarstwo potrzebuje zmian?

Autor: Joanna Stanuch

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA