REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może być coachem?

Anna  Kopciowska
Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji
Czy każdy może być coachem
Czy każdy może być coachem

REKLAMA

REKLAMA

W wielu artykułach o tematyce coachingu lub zbliżonej pojawia się kwestia: „kto tak naprawdę korzysta i zarabia na coachingu klient czy sam coach?”. Tak długo będzie pojawiać się to pytanie, jak długo na rynku klienci będą wybierali pseudo usługi coachingowe – nie mające nic wspólnego z samym coachingiem.

Dobry coaching sam w sobie jest dość trudny do zdefiniowania w kilku zdaniach. Jak można obrazowo przedstawić czym jest coaching?

REKLAMA

Wyobraźcie sobie sytuację gdy zabłąkany koń ma wrócić sam do domu. Ile czasu zajmie mu pokonanie 5 km prostej polnej drogi gdyby szedł sam?

A teraz wyobraźcie sobie, że na koniu jedzie ktoś, kto go ściąga cuglami gdy ten chce się paść przy drodze lub sobie odpocząć a czasami jest coś, co go może wystraszyć i pobiegnie w odwrotnym kierunku.

Jak długo będzie wracać? Może zdarzyć się tak, że w ogóle nie znajdzie drogi do domu i wpadnie w posiadanie innego właściciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Czym zajmuje się coach?

Kim powinien być coach? Jakie cechy powinien wykazywać aby zmotywować swojego klienta do tego by szedł właściwą drogą aby skrócić czas dotarcia do wyznaczonego celu? Aby tym „nowym właścicielem” nie okazał się szyderczy los, który zsuwa ludzi na skraj drogi do celu.

W każdym z nas jest „mały” lub „większy” leń, który nam przeszkadza w dążeniu do celu i  usprawiedliwia nasze lenistwo lub niechęć albo ponoszone porażki.

Coach to osoba, która powinna charakteryzować się pewnymi szczególnymi cechami osobowości. Podobnie jak nie każdy może być trenerem motywacyjnym,  tak samo nie każdy kto zechce i będzie się w tym kierunku kształcić zostanie dobrym coachem.

W Polsce jest wiele szkół coachingu i firm, które szkolą – przygotowują przyszłych coachów.

Wszystkie z tych szkół dla przyciągnięcia klienta czyli potencjalnego coacha twierdzą, że każdy może być coachem i każdego klienta może poprowadzić przez proces coachingu,  nie ważne czy klientem jest prezesem koncernu naftowego czy kosmetyczką a coach z wykształcenia jest załóżmy na to ekonomistą.

Nic bardziej błędnego i nie zgadzam się z tą teorią. Wiem, że za chwilę może spaść na mnie grad negatywnych opinii w tym zakresie, ponieważ jest to dość odważne stwierdzenie.

Polecamy również: Kultura coachingowa w firmie

Coach aby mógł  poprowadzić skuteczny i rozwojowy coaching powinien wyróżniać się pewnymi cechami osobowości oraz znać się na branży swojego klienta.

Specyfika danej branży może spowodować, że coach w pewnym momencie nie będzie wiedział jak dalej skutecznie poprowadzić swojego klienta przez proces coachingu. Obrazowo można porównać to do tego, że każdy wie dokąd idziemy ale nie bardzo wiemy jak tam dojść. 

Po zakończonym coachingu czasami klient nie wie,  co tak naprawdę stało się korzyścią dla niego.

Gdy mamy dwa identyczne samochody o tych samych parametrach technicznych i tej samej mocy lecz jednym kieruje nie tylko  doświadczony kierowca lecz pasjonat wyścigów,  a drugim samochodem jedzie przeciętny kierowca z lękiem do dużych prędkości, to nie miejmy pretensji do samochodu, że jeden przyjechał na metę szybciej niż drugi,  tylko do tego kto tym samochodem kierował.  

Podobnie jest z coachingiem.

Coach nie tylko technicznie przygotowany do prowadzenia coachingu ale posiadający cechy osobowości potrzebne w coachingu oraz dodatkowo informacje z branży klienta, krótko mówiąc jest fachowcem w tej dziedzinie, osiągnie z klientem największe wyniki rozwojowe.

Na takim coachingu skorzysta klient a coach zarobi pieniądze i dostanie więcej poleceń.

Dlatego drodzy klienci jeżeli poszukujecie dobrych coachów na rynku,  nie patrzcie tylko na to jaką szkołę  ukończył dany coach ale w jakiej branży się specjalizuje i osiąga najlepsze wyniki. Szukajcie coachów, którzy są ekspertami w takiej samej branży jak wy. W przeciwnym razie wynik coachingu a tym samym poziom własnego rozwoju nie będzie satysfakcjonujący w porównaniu z kosztami jakie musieliście na ten cel przeznaczyć.

Dobrym sposobem sprawdzenia coacha jest postawienie pytania czy zgodzi się poprowadzić coaching z odroczonym honorarium za wynik.  Profesjonalny i odpowiedzialny coach znając swoje możliwości bez wahania zgodzi się na wynagrodzenie za wynik a nie za sesję coachingową.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Współpraca na styku biznesu i nauki to nieocenione korzyści także dla firm

    Współpraca praktyków biznesu z instytucjami naukowymi wielu z nas kojarzy się głównie z działalnością społeczną. Korzyści dla uczelni i ich studentów są bowiem dość oczywiste. Mowa m.in. o dostępie do najnowszej wiedzy praktycznej i możliwości warsztatowego pogłębiania umiejętności uczniów, co pośrednio buduje także prestiż szkoły wyższej. A co z takiej współpracy może wynieść biznes? Wbrew pozorom to nie tylko poczucie dobrze wypełnionej misji, ale też korzyści ekonomiczne i wizerunkowe.

    Kto zakłada firmę by spełnić swoje marzenia a kto przechodzi na swoje, by skorzystać z okazji

    Daleko za sobą mamy już etap szybkiego przyrostu firm wskutek wymuszania przez dotychczasowych pracodawców przejścia na samozatrudnienie. Teraz rynek młodych firm znormalniał i niewiele różni się od innych, w krajach o ustabilizowanej od dekad gospodarce.

    Przedsiębiorcy z listą oczekiwań do nowego rządu. Na co liczą najbardziej?

    Lista oczekiwań przedsiębiorców wobec nowego rządu jest całkiem długa, a otwierają ją: odblokowanie środków z KPO, przywrócenie dialogu społecznego i stabilności wprowadzania zmian w przepisach czy powrót do poprzedniego sposobu rozliczania składki zdrowotnej.

    1000 zł na całe świąteczne zakupy? Taka kwota wystarczy połowie Polaków

    Ponad połowa badanych Polaków planuje przeznaczyć na wszystkie świąteczne (chodzi oczywiście o Święta Bożego Narodzenia) zakupy do 1000 zł - wynika z badania opublikowanego 6 grudnia 2023 r. przez Mastercard. Dodano, że ok. 46 proc. odkłada na ten cel z dużym wyprzedzeniem.

    REKLAMA

    Prawdziwa szynka, wędlina, kiełbasa, wędzonka – z czego powinny być zrobione? Określi rozporządzenie

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotował 5 grudnia 2023 r. projekt rozporządzenia, które ma na celu wprowadzenie zasad stosowania określeń "szynka" „wędlina”, „wędzonka”, „kiełbasa” przy znakowaniu produktów żywnościowych. Po wejściu w życie tych przepisów będzie jasne jakie produkty będą mogły być oznaczane na opakowaniach tymi określeniami. Projekt ten spotkał się ze sprzeciwem polskich producentów żywności roślinnej.

    Do 200 tys. euro i szansa rozwoju w USA. 10-12 polskich startupów zostanie wybranych w I kwartale 2024 roku

    Maverick Nation wyselekcjonuje technologiczne startupy z Polski i umożliwi im rozwój w Stanach Zjednoczonych. Na początku II kwartału 2024 roku swoich sił w USA spróbuje od 10 do 12 polskich startupów, które na ten cel otrzymają do 200 tys. euro i niespotykane dotąd wsparcie biznesowe. To pierwszy polski, całkowicie prywatny projekt tego typu, utworzony bez wsparcia publicznego ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju czy Europejskiego Funduszu Innowacji, co jest ewenementem w inicjatywach tego typu.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

    Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

    REKLAMA

    Które branże mają najlepsze perspektywy na przyszły rok?

    Pozytywne dane z NBP pokazujące wzrost wskaźnika prognoz popytu dają optymizm firmom. Które branże mają najlepsze perspektywy? 

    Czy inwestorzy w spółki memowe są bardziej skłonni do inwestowania w kryptowaluty czy w akcje?

    Czy inwestorzy którzy wcześniej kupowali akcje memowej spółki GameStop mogą być zainteresowani bardziej tradycyjną giełdą? Jakie są główne trendy dominujące wśród osób wybierających inwestowanie w te nowe instrumenty?

    REKLAMA