Kto może być coachem?

REKLAMA
REKLAMA
Dobry coaching sam w sobie jest dość trudny do zdefiniowania w kilku zdaniach. Jak można obrazowo przedstawić czym jest coaching?
REKLAMA
Wyobraźcie sobie sytuację gdy zabłąkany koń ma wrócić sam do domu. Ile czasu zajmie mu pokonanie 5 km prostej polnej drogi gdyby szedł sam?
A teraz wyobraźcie sobie, że na koniu jedzie ktoś, kto go ściąga cuglami gdy ten chce się paść przy drodze lub sobie odpocząć a czasami jest coś, co go może wystraszyć i pobiegnie w odwrotnym kierunku.
Jak długo będzie wracać? Może zdarzyć się tak, że w ogóle nie znajdzie drogi do domu i wpadnie w posiadanie innego właściciela.
Zobacz także: Czym zajmuje się coach?
Kim powinien być coach? Jakie cechy powinien wykazywać aby zmotywować swojego klienta do tego by szedł właściwą drogą aby skrócić czas dotarcia do wyznaczonego celu? Aby tym „nowym właścicielem” nie okazał się szyderczy los, który zsuwa ludzi na skraj drogi do celu.
W każdym z nas jest „mały” lub „większy” leń, który nam przeszkadza w dążeniu do celu i usprawiedliwia nasze lenistwo lub niechęć albo ponoszone porażki.
Coach to osoba, która powinna charakteryzować się pewnymi szczególnymi cechami osobowości. Podobnie jak nie każdy może być trenerem motywacyjnym, tak samo nie każdy kto zechce i będzie się w tym kierunku kształcić zostanie dobrym coachem.
W Polsce jest wiele szkół coachingu i firm, które szkolą – przygotowują przyszłych coachów.
Wszystkie z tych szkół dla przyciągnięcia klienta czyli potencjalnego coacha twierdzą, że każdy może być coachem i każdego klienta może poprowadzić przez proces coachingu, nie ważne czy klientem jest prezesem koncernu naftowego czy kosmetyczką a coach z wykształcenia jest załóżmy na to ekonomistą.
Nic bardziej błędnego i nie zgadzam się z tą teorią. Wiem, że za chwilę może spaść na mnie grad negatywnych opinii w tym zakresie, ponieważ jest to dość odważne stwierdzenie.
Polecamy również: Kultura coachingowa w firmie
Coach aby mógł poprowadzić skuteczny i rozwojowy coaching powinien wyróżniać się pewnymi cechami osobowości oraz znać się na branży swojego klienta.
Specyfika danej branży może spowodować, że coach w pewnym momencie nie będzie wiedział jak dalej skutecznie poprowadzić swojego klienta przez proces coachingu. Obrazowo można porównać to do tego, że każdy wie dokąd idziemy ale nie bardzo wiemy jak tam dojść.
Po zakończonym coachingu czasami klient nie wie, co tak naprawdę stało się korzyścią dla niego.
Gdy mamy dwa identyczne samochody o tych samych parametrach technicznych i tej samej mocy lecz jednym kieruje nie tylko doświadczony kierowca lecz pasjonat wyścigów, a drugim samochodem jedzie przeciętny kierowca z lękiem do dużych prędkości, to nie miejmy pretensji do samochodu, że jeden przyjechał na metę szybciej niż drugi, tylko do tego kto tym samochodem kierował.
Podobnie jest z coachingiem.
Coach nie tylko technicznie przygotowany do prowadzenia coachingu ale posiadający cechy osobowości potrzebne w coachingu oraz dodatkowo informacje z branży klienta, krótko mówiąc jest fachowcem w tej dziedzinie, osiągnie z klientem największe wyniki rozwojowe.
Na takim coachingu skorzysta klient a coach zarobi pieniądze i dostanie więcej poleceń.
Dlatego drodzy klienci jeżeli poszukujecie dobrych coachów na rynku, nie patrzcie tylko na to jaką szkołę ukończył dany coach ale w jakiej branży się specjalizuje i osiąga najlepsze wyniki. Szukajcie coachów, którzy są ekspertami w takiej samej branży jak wy. W przeciwnym razie wynik coachingu a tym samym poziom własnego rozwoju nie będzie satysfakcjonujący w porównaniu z kosztami jakie musieliście na ten cel przeznaczyć.
Dobrym sposobem sprawdzenia coacha jest postawienie pytania czy zgodzi się poprowadzić coaching z odroczonym honorarium za wynik. Profesjonalny i odpowiedzialny coach znając swoje możliwości bez wahania zgodzi się na wynagrodzenie za wynik a nie za sesję coachingową.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA