REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym zajmuje się coach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Coach, rodzaje coachingu.
Coach, rodzaje coachingu.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według International Coach Federation (ICF) - ogólnoświatowej federacji reprezentującej profesjonalnych coachów, coachingiem nazywamy interaktywny proces, który ma na celu pomoc pojedynczym osobom bądź organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania.

Wraz z napływem funduszy Unii Europejskiej na lata 2004-2006 oraz najnowszej fali finansowej 2007-2013 Polska, aby je efektywnie absorbować, musi skutecznie zastosować nowoczesne projekty i metody coachingu.

REKLAMA

REKLAMA

Luksus staje się koniecznością

W dzisiejszym świecie ciągłych zmian, przekształceń, przejęć, fuzji czy ulepszeń praca z coachem przestaje już być luksusem, a staje się koniecznością. Szybkość dostosowania się do nowych sytuacji lub wyzwań jest podstawowym czynnikiem sukcesu. W wyzwaniach dzisiejszego świata biznesu bardzo ważne okazują się takie elementy jak: budowa zaufania, wzajemny szacunek, pozytywne wsparcie, poszukiwanie prostych i efektywnych rozwiązań czy też umiejętność spojrzenia na daną sprawę z różnych perspektyw.

Mylne definicje

REKLAMA

Często zdarza się, że coaching utożsamiany jest z mentoringiem, czyli relacją, w której najważniejszą rolę odgrywa perspektywa mistrz - uczeń, a także z konsultingiem, czyli doradztwem i dostarczaniem rozwiązań. Coaching nie jest też szkoleniem, na którym zdobywa się nowe umiejętności i narzędzia. Menedżerowie niechętni są coachingowi, ponieważ mylą go z pomocą psychologiczną, a tymczasem nie ma on nic wspólnego z szukaniem głębokich źródeł zachowań, rozpracowywaniem przeszłości czy leczeniem bólu psychicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współcześnie istnieje wiele gałęzi coachingu. Ich celem jest spełnienie oczekiwań różnych grup docelowych.

Executive coaching

Executive coaching jest nowoczesnym narzędziem rozwojowym adresowanym do osób znajdujących się na najwyższym poziomie w hierarchii organizacji danego przedsiębiorstwa (tzw. top managment). Celem executive coachingu jest indywidualny rozwój kadry zarządzającej, podniesienie efektywności osobistej, charyzmy przywódczej oraz innych ważnych cech i wartości danego lidera. Jest to forma rozwoju adresowana do wszystkich, którzy poszukują innych sposobów pracy nad sobą niż kolejne, często mało efektywne, szkolenia. Każdy lider przeszedł inną ścieżkę rozwoju, ma inne potrzeby, problemy, jest na zupełnie innym etapie swojej kariery. Dlatego też każdy przypadek rozpatrywany jest jako całkowicie odrębny i potrzebuje narzędzia skierowanego bezpośrednio na niego samego.

Coach jest swego rodzaju katalizatorem zmian - pomaga liderowi w skutecznym osiąganiu celów. W coachingu skierowanym do liderów najwyższego szczebla coachowie podczas indywidualnych sesji pracują z menedżerami, pomagając im zidentyfikować ich styl przywódczy, wartości, jakimi się kierują, ich mocne strony oraz obszary, które wymagają doskonalenia. W odróżnieniu od coachingu skierowanego do liderów niższego szczebla, executive coaching nie koncentruje się na wielu obszarach, ale poszukuje jednego „klucza”, który pozwoli otworzyć menedżerowi wiele drzwi na drodze do rozwoju własnej osoby. Odkrycie jednego podłoża pozwala na skuteczne działanie w wielu obszarach.

Zobacz: Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?


Life coaching

Life coaching możemy zdefiniować jako proces pomagania ludziom w osiąganiu ich osobistych celów. Jego metodologia sprawia, że jest atrakcyjnym know-how dla profesjonalistów i wspiera klientów w podnoszeniu jakości życia w najważniejszych obszarach: równowagi miedzy pracą a życiem prywatnym, w zakresie zdrowia, związku i rodziny. Life coaching to proces opierający się na serii rozmów, które pomagają klientowi osiągnąć oczekiwane rezultaty w życiu osobistym. Jest sposobem odkrywania potencjału klienta i przekraczania barier dzięki partnerskiej relacji między coachem a klientem. Life coaching zajmuje się życiem osobistym i jego aspektami: związkami, finansami, rodziną, zdrowiem, karierą - każdym z obszarów, który interesuje klienta. Cel jest określony przez samego zainteresowanego. Coach pomaga klientowi spojrzeć holistycznie na swoje potrzeby i wyłonić kierunki rozwoju, a potem przeformułować je w cele. Jest więc narzędziem rozwoju osobistego, który umożliwia pokonywanie swoich ograniczeń i realizację marzeń. O czym najczęściej marzą klienci life coachingu? O tym, by ich życie nabrało lepszej jakości - by lepiej komunikować się z żoną, być dobrym rodzicem, dbać o swoje zdrowie, umieć zachować równowagę między pracą a domem, być szczęśliwym w związku. Każdy z tych obszarów może stać się tematem sesji coachingowej.

On-job coaching

On-job coaching jest formą obserwacji uczestniczącej, w której coach w przeciwieństwie do audytora koncentruje swoją uwagę na feedbacku i samym procesie pracy, tzn. jak przebiega, na czym polega, gdzie i kiedy pojawiają się trudności itd. To forma coachingu stosowana w czasie procesu pracy i w realiach pracy klienta coachingu. Nierzadko odbywa się na linii technologicznej, na stanowisku pracy lub w czasie prowadzenia czynności zarządczych. Coach jest obserwatorem i uczestnikiem procesu pracy. Wyciąga wnioski, zwraca uwagę na podjęte strategie zachowania, zarządzania, podejmowania decyzji. Informuje o postępach, zmianach, a także odwołuje się do celów stawianych przed pracownikiem oraz norm skuteczności procedur i procesów organizacyjnych.

Business coaching

Celem business coachingu jest szeroko rozumiany biznes, a sam proces rozwojowy może skupiać się na dowolnym obszarze prowadzenia i poprawy jego funkcjonowania. W związku z tym, ta forma coachingu dedykowana jest właścicielom biznesu oraz osobom kluczowym w organizacji dla poprawy jej funkcjonowania (np. menedżerom, kierownikom, dyrektorom). O ile executive coaching zajmuje się bardziej strategicznymi obszarami zarządzania, o tyle business coaching koncentruje się na sposobach realizacji (działaniach operacyjnych), taktyce, planowaniu i rozwoju kompetencji menedżerskich. Zazwyczaj dedykowany jest średnim i mniejszym firmom.

Expert coaching

Celem expert coachingu jest wypracowanie określonego zestawu umiejętności, postaw i zachowań wymaganych od bycia ekspertem w interesującym nas obszarze. Jest to specyficzny program rozwojowy, w którym bardzo często sesje coachingowe przeplatają się z sesjami szkoleniowymi. Świat poszukuje dzisiaj ekspertów i specjalistów w ściśle określonych dziedzinach. Kiedy szukamy jakiegoś rozwiązania, to chcemy, żeby zajął się tym specjalista, ponieważ eksperci i specjaliści gwarantują sukces. Expert coaching ma na celu pomoc w rozwoju naszych ściśle sprecyzowanych umiejętności zawodowych.

Ogrom możliwości

Istnieje jeszcze wiele innych rodzajów coachingu. Leadership coaching oraz co-aktive coaching skupiają się na rozwoju określonej grupy umiejętności klienta. Pierwszy z nich ukierunkowany jest na kompetencje przywódcze, natomiast drugi skupia się na rozwijaniu wiary w siłę i kreatywność. Możemy również skorzystać z coachingu indywidualnego bądź grupowego. Istnieje także metodologia nazywana somatic coaching, w której praca z klientem opiera się na pracy z ciałem, np. na ćwiczeniach oddechowych czy relaksacyjnych. Oferta coachów jest bardzo szeroka, klienci mają w czym wybierać.

Coaching to metoda osobistego i zawodowego doskonalenia, która opiera się na założeniu, że wszystko, czego potrzebujemy do osiągania życiowych celów - już mamy. Trzeba tylko nauczyć się te zasoby wykorzystywać. Współcześnie warto zainwestować i skorzystać z usług profesjonalnych coachów, minimalizując ryzyko strat, zwiększając tym samym nasze szanse na sukces.

Zobacz serwis: Coaching

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

REKLAMA