REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym zajmuje się coach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Coach, rodzaje coachingu.
Coach, rodzaje coachingu.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według International Coach Federation (ICF) - ogólnoświatowej federacji reprezentującej profesjonalnych coachów, coachingiem nazywamy interaktywny proces, który ma na celu pomoc pojedynczym osobom bądź organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania.

Wraz z napływem funduszy Unii Europejskiej na lata 2004-2006 oraz najnowszej fali finansowej 2007-2013 Polska, aby je efektywnie absorbować, musi skutecznie zastosować nowoczesne projekty i metody coachingu.

REKLAMA

Luksus staje się koniecznością

W dzisiejszym świecie ciągłych zmian, przekształceń, przejęć, fuzji czy ulepszeń praca z coachem przestaje już być luksusem, a staje się koniecznością. Szybkość dostosowania się do nowych sytuacji lub wyzwań jest podstawowym czynnikiem sukcesu. W wyzwaniach dzisiejszego świata biznesu bardzo ważne okazują się takie elementy jak: budowa zaufania, wzajemny szacunek, pozytywne wsparcie, poszukiwanie prostych i efektywnych rozwiązań czy też umiejętność spojrzenia na daną sprawę z różnych perspektyw.

Mylne definicje

Często zdarza się, że coaching utożsamiany jest z mentoringiem, czyli relacją, w której najważniejszą rolę odgrywa perspektywa mistrz - uczeń, a także z konsultingiem, czyli doradztwem i dostarczaniem rozwiązań. Coaching nie jest też szkoleniem, na którym zdobywa się nowe umiejętności i narzędzia. Menedżerowie niechętni są coachingowi, ponieważ mylą go z pomocą psychologiczną, a tymczasem nie ma on nic wspólnego z szukaniem głębokich źródeł zachowań, rozpracowywaniem przeszłości czy leczeniem bólu psychicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współcześnie istnieje wiele gałęzi coachingu. Ich celem jest spełnienie oczekiwań różnych grup docelowych.

Executive coaching

REKLAMA

Executive coaching jest nowoczesnym narzędziem rozwojowym adresowanym do osób znajdujących się na najwyższym poziomie w hierarchii organizacji danego przedsiębiorstwa (tzw. top managment). Celem executive coachingu jest indywidualny rozwój kadry zarządzającej, podniesienie efektywności osobistej, charyzmy przywódczej oraz innych ważnych cech i wartości danego lidera. Jest to forma rozwoju adresowana do wszystkich, którzy poszukują innych sposobów pracy nad sobą niż kolejne, często mało efektywne, szkolenia. Każdy lider przeszedł inną ścieżkę rozwoju, ma inne potrzeby, problemy, jest na zupełnie innym etapie swojej kariery. Dlatego też każdy przypadek rozpatrywany jest jako całkowicie odrębny i potrzebuje narzędzia skierowanego bezpośrednio na niego samego.

Coach jest swego rodzaju katalizatorem zmian - pomaga liderowi w skutecznym osiąganiu celów. W coachingu skierowanym do liderów najwyższego szczebla coachowie podczas indywidualnych sesji pracują z menedżerami, pomagając im zidentyfikować ich styl przywódczy, wartości, jakimi się kierują, ich mocne strony oraz obszary, które wymagają doskonalenia. W odróżnieniu od coachingu skierowanego do liderów niższego szczebla, executive coaching nie koncentruje się na wielu obszarach, ale poszukuje jednego „klucza”, który pozwoli otworzyć menedżerowi wiele drzwi na drodze do rozwoju własnej osoby. Odkrycie jednego podłoża pozwala na skuteczne działanie w wielu obszarach.

Zobacz: Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?


Life coaching

Life coaching możemy zdefiniować jako proces pomagania ludziom w osiąganiu ich osobistych celów. Jego metodologia sprawia, że jest atrakcyjnym know-how dla profesjonalistów i wspiera klientów w podnoszeniu jakości życia w najważniejszych obszarach: równowagi miedzy pracą a życiem prywatnym, w zakresie zdrowia, związku i rodziny. Life coaching to proces opierający się na serii rozmów, które pomagają klientowi osiągnąć oczekiwane rezultaty w życiu osobistym. Jest sposobem odkrywania potencjału klienta i przekraczania barier dzięki partnerskiej relacji między coachem a klientem. Life coaching zajmuje się życiem osobistym i jego aspektami: związkami, finansami, rodziną, zdrowiem, karierą - każdym z obszarów, który interesuje klienta. Cel jest określony przez samego zainteresowanego. Coach pomaga klientowi spojrzeć holistycznie na swoje potrzeby i wyłonić kierunki rozwoju, a potem przeformułować je w cele. Jest więc narzędziem rozwoju osobistego, który umożliwia pokonywanie swoich ograniczeń i realizację marzeń. O czym najczęściej marzą klienci life coachingu? O tym, by ich życie nabrało lepszej jakości - by lepiej komunikować się z żoną, być dobrym rodzicem, dbać o swoje zdrowie, umieć zachować równowagę między pracą a domem, być szczęśliwym w związku. Każdy z tych obszarów może stać się tematem sesji coachingowej.

On-job coaching

On-job coaching jest formą obserwacji uczestniczącej, w której coach w przeciwieństwie do audytora koncentruje swoją uwagę na feedbacku i samym procesie pracy, tzn. jak przebiega, na czym polega, gdzie i kiedy pojawiają się trudności itd. To forma coachingu stosowana w czasie procesu pracy i w realiach pracy klienta coachingu. Nierzadko odbywa się na linii technologicznej, na stanowisku pracy lub w czasie prowadzenia czynności zarządczych. Coach jest obserwatorem i uczestnikiem procesu pracy. Wyciąga wnioski, zwraca uwagę na podjęte strategie zachowania, zarządzania, podejmowania decyzji. Informuje o postępach, zmianach, a także odwołuje się do celów stawianych przed pracownikiem oraz norm skuteczności procedur i procesów organizacyjnych.

Business coaching

Celem business coachingu jest szeroko rozumiany biznes, a sam proces rozwojowy może skupiać się na dowolnym obszarze prowadzenia i poprawy jego funkcjonowania. W związku z tym, ta forma coachingu dedykowana jest właścicielom biznesu oraz osobom kluczowym w organizacji dla poprawy jej funkcjonowania (np. menedżerom, kierownikom, dyrektorom). O ile executive coaching zajmuje się bardziej strategicznymi obszarami zarządzania, o tyle business coaching koncentruje się na sposobach realizacji (działaniach operacyjnych), taktyce, planowaniu i rozwoju kompetencji menedżerskich. Zazwyczaj dedykowany jest średnim i mniejszym firmom.

Expert coaching

Celem expert coachingu jest wypracowanie określonego zestawu umiejętności, postaw i zachowań wymaganych od bycia ekspertem w interesującym nas obszarze. Jest to specyficzny program rozwojowy, w którym bardzo często sesje coachingowe przeplatają się z sesjami szkoleniowymi. Świat poszukuje dzisiaj ekspertów i specjalistów w ściśle określonych dziedzinach. Kiedy szukamy jakiegoś rozwiązania, to chcemy, żeby zajął się tym specjalista, ponieważ eksperci i specjaliści gwarantują sukces. Expert coaching ma na celu pomoc w rozwoju naszych ściśle sprecyzowanych umiejętności zawodowych.

Ogrom możliwości

REKLAMA

Istnieje jeszcze wiele innych rodzajów coachingu. Leadership coaching oraz co-aktive coaching skupiają się na rozwoju określonej grupy umiejętności klienta. Pierwszy z nich ukierunkowany jest na kompetencje przywódcze, natomiast drugi skupia się na rozwijaniu wiary w siłę i kreatywność. Możemy również skorzystać z coachingu indywidualnego bądź grupowego. Istnieje także metodologia nazywana somatic coaching, w której praca z klientem opiera się na pracy z ciałem, np. na ćwiczeniach oddechowych czy relaksacyjnych. Oferta coachów jest bardzo szeroka, klienci mają w czym wybierać.

Coaching to metoda osobistego i zawodowego doskonalenia, która opiera się na założeniu, że wszystko, czego potrzebujemy do osiągania życiowych celów - już mamy. Trzeba tylko nauczyć się te zasoby wykorzystywać. Współcześnie warto zainwestować i skorzystać z usług profesjonalnych coachów, minimalizując ryzyko strat, zwiększając tym samym nasze szanse na sukces.

Zobacz serwis: Coaching

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA