REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Coach, rodzaje coachingu.
Coach, rodzaje coachingu.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według International Coach Federation (ICF) - ogólnoświatowej federacji reprezentującej profesjonalnych coachów, coachingiem nazywamy interaktywny proces, który ma na celu pomoc pojedynczym osobom bądź organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania.

Wraz z napływem funduszy Unii Europejskiej na lata 2004-2006 oraz najnowszej fali finansowej 2007-2013 Polska, aby je efektywnie absorbować, musi skutecznie zastosować nowoczesne projekty i metody coachingu.

REKLAMA

Luksus staje się koniecznością

W dzisiejszym świecie ciągłych zmian, przekształceń, przejęć, fuzji czy ulepszeń praca z coachem przestaje już być luksusem, a staje się koniecznością. Szybkość dostosowania się do nowych sytuacji lub wyzwań jest podstawowym czynnikiem sukcesu. W wyzwaniach dzisiejszego świata biznesu bardzo ważne okazują się takie elementy jak: budowa zaufania, wzajemny szacunek, pozytywne wsparcie, poszukiwanie prostych i efektywnych rozwiązań czy też umiejętność spojrzenia na daną sprawę z różnych perspektyw.

Mylne definicje

Często zdarza się, że coaching utożsamiany jest z mentoringiem, czyli relacją, w której najważniejszą rolę odgrywa perspektywa mistrz - uczeń, a także z konsultingiem, czyli doradztwem i dostarczaniem rozwiązań. Coaching nie jest też szkoleniem, na którym zdobywa się nowe umiejętności i narzędzia. Menedżerowie niechętni są coachingowi, ponieważ mylą go z pomocą psychologiczną, a tymczasem nie ma on nic wspólnego z szukaniem głębokich źródeł zachowań, rozpracowywaniem przeszłości czy leczeniem bólu psychicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współcześnie istnieje wiele gałęzi coachingu. Ich celem jest spełnienie oczekiwań różnych grup docelowych.

Executive coaching

REKLAMA

Executive coaching jest nowoczesnym narzędziem rozwojowym adresowanym do osób znajdujących się na najwyższym poziomie w hierarchii organizacji danego przedsiębiorstwa (tzw. top managment). Celem executive coachingu jest indywidualny rozwój kadry zarządzającej, podniesienie efektywności osobistej, charyzmy przywódczej oraz innych ważnych cech i wartości danego lidera. Jest to forma rozwoju adresowana do wszystkich, którzy poszukują innych sposobów pracy nad sobą niż kolejne, często mało efektywne, szkolenia. Każdy lider przeszedł inną ścieżkę rozwoju, ma inne potrzeby, problemy, jest na zupełnie innym etapie swojej kariery. Dlatego też każdy przypadek rozpatrywany jest jako całkowicie odrębny i potrzebuje narzędzia skierowanego bezpośrednio na niego samego.

Coach jest swego rodzaju katalizatorem zmian - pomaga liderowi w skutecznym osiąganiu celów. W coachingu skierowanym do liderów najwyższego szczebla coachowie podczas indywidualnych sesji pracują z menedżerami, pomagając im zidentyfikować ich styl przywódczy, wartości, jakimi się kierują, ich mocne strony oraz obszary, które wymagają doskonalenia. W odróżnieniu od coachingu skierowanego do liderów niższego szczebla, executive coaching nie koncentruje się na wielu obszarach, ale poszukuje jednego „klucza”, który pozwoli otworzyć menedżerowi wiele drzwi na drodze do rozwoju własnej osoby. Odkrycie jednego podłoża pozwala na skuteczne działanie w wielu obszarach.

Zobacz: Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?


Life coaching

Life coaching możemy zdefiniować jako proces pomagania ludziom w osiąganiu ich osobistych celów. Jego metodologia sprawia, że jest atrakcyjnym know-how dla profesjonalistów i wspiera klientów w podnoszeniu jakości życia w najważniejszych obszarach: równowagi miedzy pracą a życiem prywatnym, w zakresie zdrowia, związku i rodziny. Life coaching to proces opierający się na serii rozmów, które pomagają klientowi osiągnąć oczekiwane rezultaty w życiu osobistym. Jest sposobem odkrywania potencjału klienta i przekraczania barier dzięki partnerskiej relacji między coachem a klientem. Life coaching zajmuje się życiem osobistym i jego aspektami: związkami, finansami, rodziną, zdrowiem, karierą - każdym z obszarów, który interesuje klienta. Cel jest określony przez samego zainteresowanego. Coach pomaga klientowi spojrzeć holistycznie na swoje potrzeby i wyłonić kierunki rozwoju, a potem przeformułować je w cele. Jest więc narzędziem rozwoju osobistego, który umożliwia pokonywanie swoich ograniczeń i realizację marzeń. O czym najczęściej marzą klienci life coachingu? O tym, by ich życie nabrało lepszej jakości - by lepiej komunikować się z żoną, być dobrym rodzicem, dbać o swoje zdrowie, umieć zachować równowagę między pracą a domem, być szczęśliwym w związku. Każdy z tych obszarów może stać się tematem sesji coachingowej.

On-job coaching

On-job coaching jest formą obserwacji uczestniczącej, w której coach w przeciwieństwie do audytora koncentruje swoją uwagę na feedbacku i samym procesie pracy, tzn. jak przebiega, na czym polega, gdzie i kiedy pojawiają się trudności itd. To forma coachingu stosowana w czasie procesu pracy i w realiach pracy klienta coachingu. Nierzadko odbywa się na linii technologicznej, na stanowisku pracy lub w czasie prowadzenia czynności zarządczych. Coach jest obserwatorem i uczestnikiem procesu pracy. Wyciąga wnioski, zwraca uwagę na podjęte strategie zachowania, zarządzania, podejmowania decyzji. Informuje o postępach, zmianach, a także odwołuje się do celów stawianych przed pracownikiem oraz norm skuteczności procedur i procesów organizacyjnych.

Business coaching

Celem business coachingu jest szeroko rozumiany biznes, a sam proces rozwojowy może skupiać się na dowolnym obszarze prowadzenia i poprawy jego funkcjonowania. W związku z tym, ta forma coachingu dedykowana jest właścicielom biznesu oraz osobom kluczowym w organizacji dla poprawy jej funkcjonowania (np. menedżerom, kierownikom, dyrektorom). O ile executive coaching zajmuje się bardziej strategicznymi obszarami zarządzania, o tyle business coaching koncentruje się na sposobach realizacji (działaniach operacyjnych), taktyce, planowaniu i rozwoju kompetencji menedżerskich. Zazwyczaj dedykowany jest średnim i mniejszym firmom.

Expert coaching

Celem expert coachingu jest wypracowanie określonego zestawu umiejętności, postaw i zachowań wymaganych od bycia ekspertem w interesującym nas obszarze. Jest to specyficzny program rozwojowy, w którym bardzo często sesje coachingowe przeplatają się z sesjami szkoleniowymi. Świat poszukuje dzisiaj ekspertów i specjalistów w ściśle określonych dziedzinach. Kiedy szukamy jakiegoś rozwiązania, to chcemy, żeby zajął się tym specjalista, ponieważ eksperci i specjaliści gwarantują sukces. Expert coaching ma na celu pomoc w rozwoju naszych ściśle sprecyzowanych umiejętności zawodowych.

Ogrom możliwości

REKLAMA

Istnieje jeszcze wiele innych rodzajów coachingu. Leadership coaching oraz co-aktive coaching skupiają się na rozwoju określonej grupy umiejętności klienta. Pierwszy z nich ukierunkowany jest na kompetencje przywódcze, natomiast drugi skupia się na rozwijaniu wiary w siłę i kreatywność. Możemy również skorzystać z coachingu indywidualnego bądź grupowego. Istnieje także metodologia nazywana somatic coaching, w której praca z klientem opiera się na pracy z ciałem, np. na ćwiczeniach oddechowych czy relaksacyjnych. Oferta coachów jest bardzo szeroka, klienci mają w czym wybierać.

Coaching to metoda osobistego i zawodowego doskonalenia, która opiera się na założeniu, że wszystko, czego potrzebujemy do osiągania życiowych celów - już mamy. Trzeba tylko nauczyć się te zasoby wykorzystywać. Współcześnie warto zainwestować i skorzystać z usług profesjonalnych coachów, minimalizując ryzyko strat, zwiększając tym samym nasze szanse na sukces.

Zobacz serwis: Coaching

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA