REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Coach, rodzaje coachingu.
Coach, rodzaje coachingu.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według International Coach Federation (ICF) - ogólnoświatowej federacji reprezentującej profesjonalnych coachów, coachingiem nazywamy interaktywny proces, który ma na celu pomoc pojedynczym osobom bądź organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania.

Wraz z napływem funduszy Unii Europejskiej na lata 2004-2006 oraz najnowszej fali finansowej 2007-2013 Polska, aby je efektywnie absorbować, musi skutecznie zastosować nowoczesne projekty i metody coachingu.

REKLAMA

REKLAMA

Luksus staje się koniecznością

W dzisiejszym świecie ciągłych zmian, przekształceń, przejęć, fuzji czy ulepszeń praca z coachem przestaje już być luksusem, a staje się koniecznością. Szybkość dostosowania się do nowych sytuacji lub wyzwań jest podstawowym czynnikiem sukcesu. W wyzwaniach dzisiejszego świata biznesu bardzo ważne okazują się takie elementy jak: budowa zaufania, wzajemny szacunek, pozytywne wsparcie, poszukiwanie prostych i efektywnych rozwiązań czy też umiejętność spojrzenia na daną sprawę z różnych perspektyw.

Mylne definicje

REKLAMA

Często zdarza się, że coaching utożsamiany jest z mentoringiem, czyli relacją, w której najważniejszą rolę odgrywa perspektywa mistrz - uczeń, a także z konsultingiem, czyli doradztwem i dostarczaniem rozwiązań. Coaching nie jest też szkoleniem, na którym zdobywa się nowe umiejętności i narzędzia. Menedżerowie niechętni są coachingowi, ponieważ mylą go z pomocą psychologiczną, a tymczasem nie ma on nic wspólnego z szukaniem głębokich źródeł zachowań, rozpracowywaniem przeszłości czy leczeniem bólu psychicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współcześnie istnieje wiele gałęzi coachingu. Ich celem jest spełnienie oczekiwań różnych grup docelowych.

Executive coaching

Executive coaching jest nowoczesnym narzędziem rozwojowym adresowanym do osób znajdujących się na najwyższym poziomie w hierarchii organizacji danego przedsiębiorstwa (tzw. top managment). Celem executive coachingu jest indywidualny rozwój kadry zarządzającej, podniesienie efektywności osobistej, charyzmy przywódczej oraz innych ważnych cech i wartości danego lidera. Jest to forma rozwoju adresowana do wszystkich, którzy poszukują innych sposobów pracy nad sobą niż kolejne, często mało efektywne, szkolenia. Każdy lider przeszedł inną ścieżkę rozwoju, ma inne potrzeby, problemy, jest na zupełnie innym etapie swojej kariery. Dlatego też każdy przypadek rozpatrywany jest jako całkowicie odrębny i potrzebuje narzędzia skierowanego bezpośrednio na niego samego.

Coach jest swego rodzaju katalizatorem zmian - pomaga liderowi w skutecznym osiąganiu celów. W coachingu skierowanym do liderów najwyższego szczebla coachowie podczas indywidualnych sesji pracują z menedżerami, pomagając im zidentyfikować ich styl przywódczy, wartości, jakimi się kierują, ich mocne strony oraz obszary, które wymagają doskonalenia. W odróżnieniu od coachingu skierowanego do liderów niższego szczebla, executive coaching nie koncentruje się na wielu obszarach, ale poszukuje jednego „klucza”, który pozwoli otworzyć menedżerowi wiele drzwi na drodze do rozwoju własnej osoby. Odkrycie jednego podłoża pozwala na skuteczne działanie w wielu obszarach.

Zobacz: Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?


Life coaching

Life coaching możemy zdefiniować jako proces pomagania ludziom w osiąganiu ich osobistych celów. Jego metodologia sprawia, że jest atrakcyjnym know-how dla profesjonalistów i wspiera klientów w podnoszeniu jakości życia w najważniejszych obszarach: równowagi miedzy pracą a życiem prywatnym, w zakresie zdrowia, związku i rodziny. Life coaching to proces opierający się na serii rozmów, które pomagają klientowi osiągnąć oczekiwane rezultaty w życiu osobistym. Jest sposobem odkrywania potencjału klienta i przekraczania barier dzięki partnerskiej relacji między coachem a klientem. Life coaching zajmuje się życiem osobistym i jego aspektami: związkami, finansami, rodziną, zdrowiem, karierą - każdym z obszarów, który interesuje klienta. Cel jest określony przez samego zainteresowanego. Coach pomaga klientowi spojrzeć holistycznie na swoje potrzeby i wyłonić kierunki rozwoju, a potem przeformułować je w cele. Jest więc narzędziem rozwoju osobistego, który umożliwia pokonywanie swoich ograniczeń i realizację marzeń. O czym najczęściej marzą klienci life coachingu? O tym, by ich życie nabrało lepszej jakości - by lepiej komunikować się z żoną, być dobrym rodzicem, dbać o swoje zdrowie, umieć zachować równowagę między pracą a domem, być szczęśliwym w związku. Każdy z tych obszarów może stać się tematem sesji coachingowej.

On-job coaching

On-job coaching jest formą obserwacji uczestniczącej, w której coach w przeciwieństwie do audytora koncentruje swoją uwagę na feedbacku i samym procesie pracy, tzn. jak przebiega, na czym polega, gdzie i kiedy pojawiają się trudności itd. To forma coachingu stosowana w czasie procesu pracy i w realiach pracy klienta coachingu. Nierzadko odbywa się na linii technologicznej, na stanowisku pracy lub w czasie prowadzenia czynności zarządczych. Coach jest obserwatorem i uczestnikiem procesu pracy. Wyciąga wnioski, zwraca uwagę na podjęte strategie zachowania, zarządzania, podejmowania decyzji. Informuje o postępach, zmianach, a także odwołuje się do celów stawianych przed pracownikiem oraz norm skuteczności procedur i procesów organizacyjnych.

Business coaching

Celem business coachingu jest szeroko rozumiany biznes, a sam proces rozwojowy może skupiać się na dowolnym obszarze prowadzenia i poprawy jego funkcjonowania. W związku z tym, ta forma coachingu dedykowana jest właścicielom biznesu oraz osobom kluczowym w organizacji dla poprawy jej funkcjonowania (np. menedżerom, kierownikom, dyrektorom). O ile executive coaching zajmuje się bardziej strategicznymi obszarami zarządzania, o tyle business coaching koncentruje się na sposobach realizacji (działaniach operacyjnych), taktyce, planowaniu i rozwoju kompetencji menedżerskich. Zazwyczaj dedykowany jest średnim i mniejszym firmom.

Expert coaching

Celem expert coachingu jest wypracowanie określonego zestawu umiejętności, postaw i zachowań wymaganych od bycia ekspertem w interesującym nas obszarze. Jest to specyficzny program rozwojowy, w którym bardzo często sesje coachingowe przeplatają się z sesjami szkoleniowymi. Świat poszukuje dzisiaj ekspertów i specjalistów w ściśle określonych dziedzinach. Kiedy szukamy jakiegoś rozwiązania, to chcemy, żeby zajął się tym specjalista, ponieważ eksperci i specjaliści gwarantują sukces. Expert coaching ma na celu pomoc w rozwoju naszych ściśle sprecyzowanych umiejętności zawodowych.

Ogrom możliwości

Istnieje jeszcze wiele innych rodzajów coachingu. Leadership coaching oraz co-aktive coaching skupiają się na rozwoju określonej grupy umiejętności klienta. Pierwszy z nich ukierunkowany jest na kompetencje przywódcze, natomiast drugi skupia się na rozwijaniu wiary w siłę i kreatywność. Możemy również skorzystać z coachingu indywidualnego bądź grupowego. Istnieje także metodologia nazywana somatic coaching, w której praca z klientem opiera się na pracy z ciałem, np. na ćwiczeniach oddechowych czy relaksacyjnych. Oferta coachów jest bardzo szeroka, klienci mają w czym wybierać.

Coaching to metoda osobistego i zawodowego doskonalenia, która opiera się na założeniu, że wszystko, czego potrzebujemy do osiągania życiowych celów - już mamy. Trzeba tylko nauczyć się te zasoby wykorzystywać. Współcześnie warto zainwestować i skorzystać z usług profesjonalnych coachów, minimalizując ryzyko strat, zwiększając tym samym nasze szanse na sukces.

Zobacz serwis: Coaching

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA