REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za słowo, czyli czym różni się informacja od dezinformacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
informacja od dezinformacji/fot.fotolia
informacja od dezinformacji/fot.fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niemal każda praca wymaga przekazywania informacji klientom lub dzielenia się nimi ze współpracownikami. Doświadczenie pokazuje, że błędna informacja czasem może spowodować więcej szkód niż niewiedza, dlatego zanim puścimy jakąś wiadomość w obieg, zastosujmy się do kilku zasad.

Bez improwizacji

Mając za sobą pewien staż pracy, o wielu rzeczach po prostu „wiemy, bo wiemy”. Rozwiązania problemów znajdujemy instynktownie, nie wdając się w dłuższe rozważania.

REKLAMA

REKLAMA

Czasem trafi się jakaś nietypowa sprawa, która wymaga zastanowienia. Wtedy niektórzy starają się zastosować rozwiązanie analogiczne do tego, które jest im znane i pewne.

Warto jednak zachować ostrożność w improwizacji. Szczególnie w przypadku pytań, które nagle zaczynają się powtarzać, najlepiej samemu zasięgnąć informacji na wyższym szczeblu służbowym lub u specjalisty.

Wiarygodność informacji

Plotka jest zdecydowanie najgorszym źródłem informacji. Niekiedy niesprawdzone wiadomości krążą po firmie tak długo, że dorabiają się rangi oczywistego faktu.

REKLAMA

Tymczasem zarówno w sprawach merytorycznych, jak i organizacyjnych prawdziwość informacji jest sprawą kluczową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy popełnimy błąd w sprawozdaniu, to nie możemy potem zrzucać winy na nieokreślone źródło wiedzy. Jeżeli przekażemy klientowi mylną ścieżkę proceduralną załatwiania sprawy, to będzie on słusznie rozżalony.

Nawet jeżeli to nie do nas zgłosi się później z pretensjami, to zarzuty może usłyszeć nasz współpracownik. W takich wypadkach to cała firma traci twarz.

Szefowie z pewnością nie lubią takich sytuacji, dlatego, zasięgając języka, zwłaszcza w firmach czy instytucjach trzecich, starajmy się dotrzeć do osób kompetentnych, a nie do kogokolwiek, kto akurat odbierze telefon.

Zobacz: Pozyskiwanie sojuszników w pracy

Precyzja informacji

Jeżeli czujemy się zobowiązani do podzielenia się z innymi tym, czego się właśnie dowiedzieliśmy, to niech będzie to informacja konkretna. Nie „gdzieś tam, po coś, chyba”, tylko „tam, po to, na pewno”.

Gdy przekazujemy sobie wiadomości drogą elektroniczną lub korzystamy w pracy ze wspólnej bazy danych, to nasz współpracownik może zarejestrować w pamięci, że dany temat był poruszany i nie analizować głębiej treści doniesienia.

Gdy jednak ta wiedza będzie mu potrzebna, trafi na niepełną, zbyt ogólną i w efekcie nieprzydatną informację.

Jeśli na przykład właśnie obiecał klientowi, że sprawdzi pewną informację, to znajdzie się w bardzo niekomfortowym położeniu. I nie chodzi już nawet o to, że szef może wyciągnąć konsekwencje wobec nierzetelnego informatora, bo to się zdarza raczej rzadko.

Po prostu po kilku takich mało konkretnych komunikatach nasza wiarygodność spada i ludzie nie będą przywiązywali dużej wagi do naszych doniesień.

Dobrze sformułuj

Nie każdy z nas ma łatwość w posługiwaniu się słowem pisanym, ale nawet nie mając talentu literackiego, można zbudować wypowiedź poprawną językowo i logicznie. Zmorą niejednego pracownika jest domyślanie się, co autor informacji miał na myśli.

Pół biedy, jeżeli błędy stylistyczne tylko szpecą wypowiedź. Gorzej, jeżeli z danego sformułowania płynie kilka możliwości interpretacji. Chyba nie po to podajemy do publicznej wiadomości ważną informację, aby potem pół biura przychodziło dopytywać się, co mieliśmy na myśli.

Uzgodnij

Niektóre aktualności służbowe dotyczą udziału innych osób w określonych działaniach. Zanim podzielimy się informacją, że pani Kasia z pokoju 101 może wystawić dokument konieczny do dalszego załatwienia sprawy, to ustalmy to wcześniej z rzeczoną panią Kasią.

Po pierwsze, dowiedzmy się, czy w ogóle posiada takie kompetencje, a po drugie, czy zgadza się na bycie wymienioną w naszym komunikacie. W innym wypadku może być zaskoczona tym, że ktoś się do niej zgłasza, a my zakłócimy jej pracę nieoczekiwanym dodaniem obowiązków.

To wszystko odnosi się przede wszystkim do osób, które nie są przełożonymi pani Kasi, bo szefom to już więcej uchodzi…

Zobacz: Budowanie wspólnej płaszczyzny

Znaj umiar

O potopie informacyjnym, jaki zalewa współczesnego człowieka, można powiedzieć wiele, dlatego nie ma sensu przyczynianie się do tego szumu komunikacyjnego również w pracy.

Zanim podzielimy się ze współpracownikami niecierpiącą zwłoki wiadomością, rozważmy, czy rzeczywiście jest taka ważna. Sprawdźmy również, czy ktoś przed nami nie przekazywał tej samej informacji.

Pracownik rozsyłający codziennie „istotne” ogłoszenia może wywoływać niechęć lub rozbawienie u swoich kolegów. Chcąc podkreślić swoją pozycję w firmie, osiągnie efekt wręcz odwrotny.

Powyższe wskazówki wydają się oczywiste i znane. Gdyby jednak rzeczywiście każdy się do nich stosował, nie doświadczalibyśmy tak często dezinformacji. Zawsze trzeba choć raz przeczytać komunikat, który mamy zamiar upowszechnić, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień.

Magdalena Kijowska

19524 - infolinia urzędu pracy
www.zielonalinia.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

Etyka w sprzedaży bezpośredniej - standardy i wyzwania. Jak odróżnić legalny MLM od piramidy finansowej?

Sprzedaż bezpośrednia to sektor, który od dekad oferuje elastyczne możliwości pracy i rozwój osobisty. W Polsce funkcjonuje on w oparciu o jasne standardy wyznaczane przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Organizacja zrzesza firmy działające transparentnie i zgodnie z prawem, a jej celem jest ochrona zarówno konsumentów, jak i sprzedawców.

Leasing vs. wynajem: najlepszy wybór dla aut elektrycznych [Gość Infor.pl]

Elektromobilność staje się jednym z głównych kierunków rozwoju transportu w Polsce i na świecie. Dla wielu firm inwestycja w pojazdy elektryczne to jednak poważne wyzwanie finansowe, dlatego coraz częściej sięgają po zewnętrzne formy wsparcia. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? O tym w rozmowie Gość Infor.pl opowiedział Allan Wodzyński, dyrektor Biura ESG w PKO Leasing.

REKLAMA

Podział wierzycieli na grupy po nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego

Wierzyciele objęci układem w restrukturyzacji mogą zostać podzieleni na grupy. W niektórych przypadkach, w myśl nowych przepisów, taki podział jest obowiązkowy. W zamyśle ustawodawcy ma to usprawnić proces restrukturyzacji.

IP Box na Cyprze – czym jest i jak działa?

W świecie globalnej gospodarki coraz większą rolę odgrywają prawa własności intelektualnej – patenty, oprogramowanie, znaki towarowe czy prawa autorskie. Dla wielu firm to właśnie one są najcenniejszym aktywem, przynoszącym największe zyski. Dlatego wiele krajów wprowadza specjalne rozwiązania podatkowe, które mają zachęcać do rejestrowania i rozwijania praw IP w danej jurysdykcji. Jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest IP Box na Cyprze, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowych przedsiębiorców.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

REKLAMA

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

REKLAMA