REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budownie wspólnej płaszczyzny

Subskrybuj nas na Youtube
Dzięki dobrym harmonogramom każdy z nas wie, co należy do jego zadań i obowiązków i w jakim terminie powinno być wykonane.
Dzięki dobrym harmonogramom każdy z nas wie, co należy do jego zadań i obowiązków i w jakim terminie powinno być wykonane.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z wielokrotnie udowodnioną regułą lubienia – zdecydowanie chętniej spełniamy prośby osób, które lubimy, a lubimy te osoby, które przejawiają podobne do nas poglądy czy też wygłaszają podobne opinie. Dlatego jednym z ważniejszych zadań, jakie stoją przed nami na drugim etapie pozyskiwania współpracy jest zbudowanie wspólnej płaszczyzny.

Im silniej nasz rozmówca odczuje, że rzeczywiście „gramy do wspólnej bramki” lub też „że jesteśmy swój człowiek” tym chętniej przystanie na naszą propozycję i tym większe prawdopodobieństwo uzyskania tej współpracy na której nam zależy. Staraj się więc wskazać, w których obszarach Twoja koncepcja, czy też propozycja jest w pełni zgodna z wizjami czy koncepcjami pozyskiwanej do współpracy osoby.

REKLAMA

REKLAMA

Główny argument to korzyści

Jaki jest ten kubek z herbatą? Może być kolorowy jak tęcza, która powoduje radość na twarzach wpatrujących się w nią osób, może dawać uczucie ciepła, jak ten piec, który w górskim schronisku wita zmarzniętych ale dumnie zmęczonych turystów, może też być glinianym naczyniem z duszą, w której zaklęte są dalekie dźwięki naszej wakacyjnej wędrówki po bezkresnych libijskich pustyniach. Co będzie najistotniejsze?

To co przemówi do konkretnego człowieka – to co będzie zbudowane z obrazów jego wspomnień, albo marzeń, to co przemówi do jego potrzeb i jego świata wartości. Dlatego właśnie ten wcześniejszy etap diagnozowania motywatorów był tak niesamowicie ważny i istotny. Co powinien zrobić nasz kierownik z powyższego przykładu?

Polecamy: Pozyskaj sojuszników w pracy

REKLAMA

  • po pierwsze - powinien przedstawić korzyści, jakie z MultiAnalizy Potrzeb szkoleniowych odniesie dyrektor finansowy (pewnie mógłby tutaj wskazać: zainwestowanie pieniędzy w późniejsze dobrze wybrane działania szkoleniowe, oszczędności związane z odrzuceniem nie istotnych i nie efektywnych działań czy też zwiększanie wartości poszczególnych pracowników kluczowych);
  • po drugie – powinien przedstawić korzyści, jakie dzięki temu osiągnie cała organizacja – tzw. wskazanie celu wyższego (zwiększenie efektywności realizowanych działań, wzrost motywacji pracowników dzięki pełnemu dopasowaniu działań szkoleniowych do rzeczywistych potrzeb etc.);
  • po trzecie – powinien wskazać również, jakie korzyści odniesie on sam – jeśli tego nie zrobi, dyrektor finansowy będzie zastanawiał się, jakie korzyści odniesie ten kierownik, i istnieje duże prawdopodobieństwo, że może wygenerować pomysły, które nie do końca będą prawdziwe (np. relacje z dostawcą rozwiązania, chęć przeprowadzenia procesu w wyniku, którego kierownik ten otrzyma za dużą ilość informacji o pracownikach etc.).

Wzbudzanie feedbacku

Ten etap jest jednym z najczęstszych błędów adeptów sztuki pozyskiwania współpracy. Ponieważ obawiamy się co powie druga strona, często pomijamy pytania o opinię rozmówcy na temat naszych planów. A przecież obawa ta jest całkowicie nieuzasadniona. Jeśli w naszym przykładzie dyrektor finansowy ma:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A. negatywną opinię dotyczącą naszej koncepcji, to przecież zdecydowanie lepiej poznać ją wcześniej, mieć czas na jej odpowiednie przedyskutowanie, móc poznać powody negatywnej opinii czy też przekonania. Poznanie tych powodów umożliwi bowiem powrót do wcześniejszego kroku – czyli do argumentowania przez pryzmat korzyści – tak aby odpowiednio przekonać go do naszej koncepcji;

B. pozytywną opinię – to tym bardziej należy się o niej dowiedzieć – nie ma bowiem nic bardziej nużącego jak przekonywanie dawno już przekonanych – i wierzcie Państwo – nużące bywa to dla obydwu stron.

A jeśli poprzez wzbudzenie feedbacku uzyskaliśmy definitywną odmowę – i pomimo naszych wysiłków i powrotów do wcześniejszych kroków nie udało się nam tej odmowy zmienić – to też wcześniej czy później usłyszelibyśmy ją – jak Państwo widzicie wzbudzenie feedbacku może przynieść jedynie pozytywne skutki.

Oczywiście na tym etapie istotne mogą okazać się umiejętności skutecznego zadawania pytań czy też znajomość presupozycji logicznych. Od sposobu postawienia danego pytania jak i jego konstrukcji zależy bardzo często odpowiedź naszego rozmówcy – czyli de facto informacja którą otrzymamy.
Nasz kierownik personalny mógłby więc na tym etapie zapytać dyrektora finansowego: Co w całym procesie Multianalizy potrzeb szkoleniowych podoba Ci się najbardziej? albo Jakie zauważasz korzyści z przeprowadzenia tego procesu?

Określenie oczekiwanych działań

Kiedy już rozwiałeś wszelkie obawy Twojego rozmówcy lub kiedy upewniłaś się, że pozyskiwana do współpracy osoba jest przekonana do Twojego rozwiązania - musisz zadziałać zdecydowanie i to zadziałać działaniami! A dokładniej wyznaczeniem tych działań zarówno dla siebie jak i dla Twojego rozmówcy. 

Polecamy: Gdy pracownik wyznaje inne wartości niż organizacja

Jeśli nie wyznaczysz działań dla siebie – osoby, które będziesz próbował pozyskać do współpracy nie będą widziały Twojego osobistego zaangażowania - nie będą więc chciały wspierać Cię w nic nie robieniu. Dlatego dopiero po przedstawieniu własnych działań, które zobowiązujesz się zrealizować wskazujesz wyraźnie jakich działań, czy też jakiej pomocy oczekujesz od swojego rozmówcy.

Planowanie

Dzięki dobrym harmonogramom każdy z nas wie, co należy do jego zadań i obowiązków i w jakim terminie powinno być wykonane. Na tym etapie należy więc bardzo precyzyjnie i stanowczo naszkicować plan dalszych wspólnych już działań – i w ten oto sposób, od pomysłu w jednej głowie przeszliśmy do wspólnej realizacji zadań zmierzających do wcielenia tego pomysłu w życie. I na tym też polega sztuka pozyskiwania współpracy. W takim razie zobaczmy co szef HR mógłby zrobić w dwóch ostatnich krokach naszej procedury:

„W takim razie – rzekłby pewnie nasz dyrektor personalny uzyskawszy wstępną akceptację pomysłu – od jutra zajmę się wyłonieniem najlepszego dostawcy dla przeprowadzenia Multianalizy potrzeb szkoleniowych, przygotuję zapytania ofertowe i przeprowadzę selekcję natomiast Ciebie poproszę o sprawdzenie jak wygląda poziom realizacji budżetu HR w poszczególnych działach. W czwartek proponuję spotkanie na którym przedstawimy już sobie aktualne wyniki prac.”

Mam nadzieję, że dzięki moim podpowiedziom będzie nam łatwiej realizować nasze wspaniałe idee, doskonałe projekty, włączać zarówno pojedyncze osoby jak i całe grupy do wspólnej pracy przy wielu działaniach nie tylko z obszaru HR.

Adam Stolarzewicz, ekspert Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu Artykuł ukazał się DZIENNIK-u, Dodatek Praca

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA