REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdy pracownik wyznaje inne wartości niż organizacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 AchieveGlobal
Firma szkoleniowa
Nasze zachowania odzwierciedlają nasze wartości.
Nasze zachowania odzwierciedlają nasze wartości.

REKLAMA

REKLAMA

Kultura organizacji opiera się w zasadniczej mierze na wartościach. Na tych wartościach, które są deklarowane jako oficjalne wartości organizacji i/lub na tych, które są rzeczywiście wartościami członków tej organizacji. Oczywiste jest, że deklarowane wartości to te, które są pożądane i oczekiwane od wszystkich, te, które mają w założeniu wspierać misję organizacji i ułatwiać realizację strategii.

Co jednak zrobić jeżeli pracownik wyznaje inne wartości, a nawet sprzeczne z tymi, które mają być podstawą kultury organizacji? Na ile można wpłynąć na osobiste wartości i skłonić pracownika do zachowań zgodnych z wartościami organizacyjnymi? Są to trudne pytania i może dlatego pomijane.

REKLAMA

Zachowania odzwierciedlają wartości

Nasze zachowania odzwierciedlają nasze wartości. Jeżeli zachowania danego pracownika nie pasują do norm organizacji to, być może, wynika to z rozbieżności między tym, co osobiście uważa za ważne, pożądane a tym, co ważne i pożądane jest dla organizacji Wpływanie na zmianę zachowań, które wynikają z wartości to jak próba rozwiązania problemu na poziomie na którym powstał, zamiast sięgania do jego źródeł. Zmiany będą powierzchowne i krótkotrwałe.

Polecamy Motywowanie

Czy to ma sens?

REKLAMA

Pojawia się wobec tego uzasadnione pytanie czy to ma sens. Pracownik taki „nie pasuje” do organizacji, ale też organizacja do niego. Zwykle prowadzi to do negatywnego wpływu na wyniki i satysfakcję, a przede wszystkim na relacje z innymi. Jeżeli jest to manager, lider konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze ponieważ jego styl działania wpływa na innych..

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z wartości wynikają nasze style, wzory myślenia, sposób w jaki interpretujemy rzeczywistość, a z tego wynika nasze zachowanie. Kiedy pojawia się bodziec np. współpracownik popełnił pomyłkę, nasza reakcja poprzedzona jest własną interpretacja zdarzenia. Dopiero ta interpretacja sprawia, że możemy odnieść się do niego w różny sposób. Jeżeli nasz dominujący styl to styl agresywno-defensywny to możemy zareagować np. złością. Jeżeli pasywno-defensywny to może pominiemy całe zdarzenie lub sami naprawimy błąd w imię dobrych relacji. Możemy jednak prezentować też style konstruktywne i zwrócić uwagę na błąd zachowując dobre relacje.

Jak to sprawdzić?

Nasze dominujące wzory myślenia wynikają też z doświadczeń, okoliczności, świadomości i wiedzy. Można je zmierzyć testem Life Style Inventory TM. (LSI). LSI mierzy dwanaście stylów, w tym cztery konstruktywne i pozostałe defensywne. Jeżeli pracownik ma zdecydowanie dominujące style defensywne, agresywne lub pasywne to zmiana będzie trudna. Do pewnego stopnia możemy wpływać na zmianę poprzez poszerzanie wiedzy i świadomości. Wymaga to jednak przede wszystkim decyzji osobistej i konsekwentnie wprowadzanej zmiany, dążenia do własnego rozwoju.

Porównaj: Jak odejść z klasą?

Badania wskazują, ze style myślenia konstruktywne są silnie skorelowane z sukcesami zawodowymi. Każda organizacja powinna więc zadbać o to, aby pracownicy prezentowali takie właśnie wzory myślenia, które w dodatku będą spójne z wartościami organizacji.

Dr Maria Mycielska - AchieveGlobal i Human Synergistics International

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA