REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdy pracownik wyznaje inne wartości niż organizacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 AchieveGlobal
Firma szkoleniowa
Nasze zachowania odzwierciedlają nasze wartości.
Nasze zachowania odzwierciedlają nasze wartości.

REKLAMA

REKLAMA

Kultura organizacji opiera się w zasadniczej mierze na wartościach. Na tych wartościach, które są deklarowane jako oficjalne wartości organizacji i/lub na tych, które są rzeczywiście wartościami członków tej organizacji. Oczywiste jest, że deklarowane wartości to te, które są pożądane i oczekiwane od wszystkich, te, które mają w założeniu wspierać misję organizacji i ułatwiać realizację strategii.

Co jednak zrobić jeżeli pracownik wyznaje inne wartości, a nawet sprzeczne z tymi, które mają być podstawą kultury organizacji? Na ile można wpłynąć na osobiste wartości i skłonić pracownika do zachowań zgodnych z wartościami organizacyjnymi? Są to trudne pytania i może dlatego pomijane.

REKLAMA

Zachowania odzwierciedlają wartości

Nasze zachowania odzwierciedlają nasze wartości. Jeżeli zachowania danego pracownika nie pasują do norm organizacji to, być może, wynika to z rozbieżności między tym, co osobiście uważa za ważne, pożądane a tym, co ważne i pożądane jest dla organizacji Wpływanie na zmianę zachowań, które wynikają z wartości to jak próba rozwiązania problemu na poziomie na którym powstał, zamiast sięgania do jego źródeł. Zmiany będą powierzchowne i krótkotrwałe.

Polecamy Motywowanie

Czy to ma sens?

REKLAMA

Pojawia się wobec tego uzasadnione pytanie czy to ma sens. Pracownik taki „nie pasuje” do organizacji, ale też organizacja do niego. Zwykle prowadzi to do negatywnego wpływu na wyniki i satysfakcję, a przede wszystkim na relacje z innymi. Jeżeli jest to manager, lider konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze ponieważ jego styl działania wpływa na innych..

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z wartości wynikają nasze style, wzory myślenia, sposób w jaki interpretujemy rzeczywistość, a z tego wynika nasze zachowanie. Kiedy pojawia się bodziec np. współpracownik popełnił pomyłkę, nasza reakcja poprzedzona jest własną interpretacja zdarzenia. Dopiero ta interpretacja sprawia, że możemy odnieść się do niego w różny sposób. Jeżeli nasz dominujący styl to styl agresywno-defensywny to możemy zareagować np. złością. Jeżeli pasywno-defensywny to może pominiemy całe zdarzenie lub sami naprawimy błąd w imię dobrych relacji. Możemy jednak prezentować też style konstruktywne i zwrócić uwagę na błąd zachowując dobre relacje.

Jak to sprawdzić?

Nasze dominujące wzory myślenia wynikają też z doświadczeń, okoliczności, świadomości i wiedzy. Można je zmierzyć testem Life Style Inventory TM. (LSI). LSI mierzy dwanaście stylów, w tym cztery konstruktywne i pozostałe defensywne. Jeżeli pracownik ma zdecydowanie dominujące style defensywne, agresywne lub pasywne to zmiana będzie trudna. Do pewnego stopnia możemy wpływać na zmianę poprzez poszerzanie wiedzy i świadomości. Wymaga to jednak przede wszystkim decyzji osobistej i konsekwentnie wprowadzanej zmiany, dążenia do własnego rozwoju.

Porównaj: Jak odejść z klasą?

Badania wskazują, ze style myślenia konstruktywne są silnie skorelowane z sukcesami zawodowymi. Każda organizacja powinna więc zadbać o to, aby pracownicy prezentowali takie właśnie wzory myślenia, które w dodatku będą spójne z wartościami organizacji.

Dr Maria Mycielska - AchieveGlobal i Human Synergistics International

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA