REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odejść z klasą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Sposób, w jaki składasz rezygnację ma wpływ na twoja karierę.
Sposób, w jaki składasz rezygnację ma wpływ na twoja karierę.

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na odejście z pracy, pamiętaj o etykiecie - zachowaj odpowiednią formę i styl wypowiedzenia.

Ustawianie sceny

W idealnym świecie rezygnacja z pracy byłaby prosta i przyjemna. Twój szef byłby wyrozumiały i wspierający twoje potrzeby i żadne złe uczucia nie mogłyby narastać. W rzeczywistości niezbyt wielu pracowników doświadcza tak łatwej przejażdżki.

REKLAMA

REKLAMA

Sposób, w jaki składasz rezygnację ma wpływ na twoja karierę. Dostosowanie się do właściwej etykiety jest w zgodzie ze zdobywaniem pewności, co do rozwoju przyszłej kariery. Natomiast dostarczenie rezygnacji w nieodpowiedni sposób, może okazać się szkodliwe w najbliższej przyszłości. Poza wszystkim, dobre referencje są nie tylko cenne, ale rozstrzygające.

Forma wypowiedzenia

Kiedy podjąłeś decyzję o rezygnacji, twoim najbardziej pilnym zadaniem jest poinformowanie menedżera. Pisemna rezygnacja jest oficjalną drogą zakomunikowania twoich działań i odgrywa rolę dokumentu prawnego, ustanawiającego datę oczekiwanego rozpoczęcia okresu wypowiedzenia.

Sposób, w jaki piszesz list zawierający wypowiedzenie zależy od okoliczności, w których odchodzisz. Proste wypowiedzenie powinno zawierać dane osoby do której jest skierowane, zawiadomienie o wygaśnięciu okresu zatrudnienia i czasie od którego trwa oraz twój podpis.

REKLAMA

Styl - z nutką sentymentu czy bez

Jeżeli odchodzisz w dobrym okresie lub jest Ci rzeczywiście przykro zostawić za sobą cennych współpracowników i przyjaciół, możesz dodać zdanie czy dwa, w których podziękujesz szefowi za otrzymane możliwości i wyrazisz swój żal.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Treściwie sformułowana nutka sentymentu, może się przydać, a nic Cię nie kosztuje. Z drugiej strony, jeżeli twoja rezygnacja wywołana jest niesprzyjającymi warunkami pracy, albo co gorsze konfliktem z szefem lub z innym współpracownikiem, zagłębianie się w szczegóły może być niebezpieczne. Po prostu oświadcz spokojnie, że zamierzasz zrezygnować. Nie musisz się rozdrabniać.

Pamiętaj, że list ma jedno, jedyne przeznaczenie – poinformowanie pracodawcy o dacie, w której chcesz zakończyć współpracę. Wyraź to prosto i rzeczowo. Nie przelewaj goryczy na papier.

Porównaj: Dlaczego warto unikać kompromisów

Pomocy – jak to powiedzieć szefowi?

Podjąłeś decyzję o odejściu i napisałeś list, który prawnie zawiadamia twojego pracodawcę o twoich działaniach. Jak się z tym czujesz?Doświadczanie mieszanych uczuć jest w tym przypadku powszechne. Pierwsze jest często poczucie winy: „Pomyślą, że zdezerterowałem!” Kolejno wkrada się niepokój.

Wyobrażasz sobie moment, w którym powiesz szefowi, że odchodzisz i próbujesz wizualizować jego ekspresję i reakcję. Okres wypowiedzenia? Ciężko przełykasz ślinę! Jak mnie będą traktować? Co jeśli będą próbowali mnie przekonać, abym został? Co jeśli nie? Może być Ci przykro z powodu przyjaciół, których zostawiasz za sobą. Wyobraź sobie siebie, podekscytowanego rozpoczęciem nowej pracy. Z drugiej strony, wiesz, że wciąż masz przed sobą napawający strachem wyczyn?

Powiedz szefowi! Realia są takie, że większość ludzi w pewnym momencie życia, włącznie z twoim szefem, znajdzie się w twojej sytuacji. Pomijając fakt, że być może byłeś cennym członkiem zespołu, firma nie zawali się przez Ciebie. Nie jesteś pierwszą ani ostatnią osobą, która stąd odchodzi, więc przestań się tym zadręczać!

Odpowiedni moment

Nie ma „odpowiedniego czasu” na rezygnację z pracy. Kieruj się zdrowym rozsądkiem i dobrze oceń sytuację :

Powiedz to w zaufaniu – twój szef doceni to, iż jest osobą, która zdecyduje komu jeszcze o tym powiedzieć, jak i kiedy rozgłosić nowinę.

Znajdź dobry moment na spotkanie z szefem – nie koniecznie dobrym czasem jest moment, w którym właśnie ma dokonać prezentacji przed komisją dyrektorów.

Bądź przekonany co do powodów, dla których chcesz odejść – jeżeli to konieczne, przećwicz tą kwestię. Jeżeli nie chcesz zdradzać dokąd odchodzisz, masz absolutnie prawo do tego, aby nie wyjawiać swoich zamiarów.

Bądź przygotowany na negatywną reakcję, a nawet złość. Głowa do góry, zatkaj uszy i ponownie, jasno i prosto oświadcz ten fakt. Pamiętaj, że ty tylko składasz rezygnację – początkowy szok minie.

Nie nastawiaj się negatywnie. Jeżeli zaistnieje możliwość przejęcia twoich obowiązków przez któregoś z kolegów lub nową osobę, możesz zapewnić swojego szefa, że będziesz pomocny i współpracujący.

Pamiętaj o powodach dla których chcesz odejść – trzymaj się tego.

Wyjawianie nowiny o twojej rezygnacji może być przygnębiającym doświadczeniem, ale równie dobrze, może się okazać łatwizną! 

Polecamy serwis Etykieta w biznesie

Ponowne przemyślenia

Posiadanie absolutnej pewności, że postępujesz właściwie jest rozstrzygające. Możesz być usatysfakcjonowany perspektywą „kontroferty”, ale co sobie myśli o tobie teraz twój szef? Myśli, że jesteś nielojalny? Zainteresowany jedynie pieniędzmi? Niezdecydowany? A więc, zanim podejmiesz decyzję, zastanów się trochę nad tym:

  • Jakie są wady i zalety twojej obecnej pracy i nowej pracy?
  • Czy wykorzystałeś wszystkie drogi rozwoju w twojej obecnej firmie?
  • Czy odszedłbyś gdyby zaproponowano Ci więcej pieniędzy lub awans?
  • Co Ci serce podpowiada? A co podpowiada Ci rozum? Słuchaj tego, co mówi rozum.
  • Wróć myślami do tego, co najbardziej zmotywowało Cię do szukania alternatywnego zatrudnienia.
  • Co sprawia, że jesteś niezadowolony? Czy te okoliczności mają szansę ulec zmianie?
  • Nie daj się owładnąć matczynym komentarzom przyjaciół czy rodziny, takich jak: „Byłeś taki ustatkowany..” lub „Pomyśl o wszystkich zanieczyszczeniach w mieście – to nie jest dobre dla twojego zdrowia.”
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA