REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odejść z klasą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Sposób, w jaki składasz rezygnację ma wpływ na twoja karierę.
Sposób, w jaki składasz rezygnację ma wpływ na twoja karierę.

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na odejście z pracy, pamiętaj o etykiecie - zachowaj odpowiednią formę i styl wypowiedzenia.

Ustawianie sceny

W idealnym świecie rezygnacja z pracy byłaby prosta i przyjemna. Twój szef byłby wyrozumiały i wspierający twoje potrzeby i żadne złe uczucia nie mogłyby narastać. W rzeczywistości niezbyt wielu pracowników doświadcza tak łatwej przejażdżki.

REKLAMA

Sposób, w jaki składasz rezygnację ma wpływ na twoja karierę. Dostosowanie się do właściwej etykiety jest w zgodzie ze zdobywaniem pewności, co do rozwoju przyszłej kariery. Natomiast dostarczenie rezygnacji w nieodpowiedni sposób, może okazać się szkodliwe w najbliższej przyszłości. Poza wszystkim, dobre referencje są nie tylko cenne, ale rozstrzygające.

Forma wypowiedzenia

REKLAMA

Kiedy podjąłeś decyzję o rezygnacji, twoim najbardziej pilnym zadaniem jest poinformowanie menedżera. Pisemna rezygnacja jest oficjalną drogą zakomunikowania twoich działań i odgrywa rolę dokumentu prawnego, ustanawiającego datę oczekiwanego rozpoczęcia okresu wypowiedzenia.

Sposób, w jaki piszesz list zawierający wypowiedzenie zależy od okoliczności, w których odchodzisz. Proste wypowiedzenie powinno zawierać dane osoby do której jest skierowane, zawiadomienie o wygaśnięciu okresu zatrudnienia i czasie od którego trwa oraz twój podpis.

Styl - z nutką sentymentu czy bez

Jeżeli odchodzisz w dobrym okresie lub jest Ci rzeczywiście przykro zostawić za sobą cennych współpracowników i przyjaciół, możesz dodać zdanie czy dwa, w których podziękujesz szefowi za otrzymane możliwości i wyrazisz swój żal.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Treściwie sformułowana nutka sentymentu, może się przydać, a nic Cię nie kosztuje. Z drugiej strony, jeżeli twoja rezygnacja wywołana jest niesprzyjającymi warunkami pracy, albo co gorsze konfliktem z szefem lub z innym współpracownikiem, zagłębianie się w szczegóły może być niebezpieczne. Po prostu oświadcz spokojnie, że zamierzasz zrezygnować. Nie musisz się rozdrabniać.

Pamiętaj, że list ma jedno, jedyne przeznaczenie – poinformowanie pracodawcy o dacie, w której chcesz zakończyć współpracę. Wyraź to prosto i rzeczowo. Nie przelewaj goryczy na papier.

Porównaj: Dlaczego warto unikać kompromisów

Pomocy – jak to powiedzieć szefowi?

REKLAMA

Podjąłeś decyzję o odejściu i napisałeś list, który prawnie zawiadamia twojego pracodawcę o twoich działaniach. Jak się z tym czujesz?Doświadczanie mieszanych uczuć jest w tym przypadku powszechne. Pierwsze jest często poczucie winy: „Pomyślą, że zdezerterowałem!” Kolejno wkrada się niepokój.

Wyobrażasz sobie moment, w którym powiesz szefowi, że odchodzisz i próbujesz wizualizować jego ekspresję i reakcję. Okres wypowiedzenia? Ciężko przełykasz ślinę! Jak mnie będą traktować? Co jeśli będą próbowali mnie przekonać, abym został? Co jeśli nie? Może być Ci przykro z powodu przyjaciół, których zostawiasz za sobą. Wyobraź sobie siebie, podekscytowanego rozpoczęciem nowej pracy. Z drugiej strony, wiesz, że wciąż masz przed sobą napawający strachem wyczyn?

Powiedz szefowi! Realia są takie, że większość ludzi w pewnym momencie życia, włącznie z twoim szefem, znajdzie się w twojej sytuacji. Pomijając fakt, że być może byłeś cennym członkiem zespołu, firma nie zawali się przez Ciebie. Nie jesteś pierwszą ani ostatnią osobą, która stąd odchodzi, więc przestań się tym zadręczać!

Odpowiedni moment

Nie ma „odpowiedniego czasu” na rezygnację z pracy. Kieruj się zdrowym rozsądkiem i dobrze oceń sytuację :

Powiedz to w zaufaniu – twój szef doceni to, iż jest osobą, która zdecyduje komu jeszcze o tym powiedzieć, jak i kiedy rozgłosić nowinę.

Znajdź dobry moment na spotkanie z szefem – nie koniecznie dobrym czasem jest moment, w którym właśnie ma dokonać prezentacji przed komisją dyrektorów.

Bądź przekonany co do powodów, dla których chcesz odejść – jeżeli to konieczne, przećwicz tą kwestię. Jeżeli nie chcesz zdradzać dokąd odchodzisz, masz absolutnie prawo do tego, aby nie wyjawiać swoich zamiarów.

Bądź przygotowany na negatywną reakcję, a nawet złość. Głowa do góry, zatkaj uszy i ponownie, jasno i prosto oświadcz ten fakt. Pamiętaj, że ty tylko składasz rezygnację – początkowy szok minie.

Nie nastawiaj się negatywnie. Jeżeli zaistnieje możliwość przejęcia twoich obowiązków przez któregoś z kolegów lub nową osobę, możesz zapewnić swojego szefa, że będziesz pomocny i współpracujący.

Pamiętaj o powodach dla których chcesz odejść – trzymaj się tego.

Wyjawianie nowiny o twojej rezygnacji może być przygnębiającym doświadczeniem, ale równie dobrze, może się okazać łatwizną! 

Polecamy serwis Etykieta w biznesie

Ponowne przemyślenia

Posiadanie absolutnej pewności, że postępujesz właściwie jest rozstrzygające. Możesz być usatysfakcjonowany perspektywą „kontroferty”, ale co sobie myśli o tobie teraz twój szef? Myśli, że jesteś nielojalny? Zainteresowany jedynie pieniędzmi? Niezdecydowany? A więc, zanim podejmiesz decyzję, zastanów się trochę nad tym:

  • Jakie są wady i zalety twojej obecnej pracy i nowej pracy?
  • Czy wykorzystałeś wszystkie drogi rozwoju w twojej obecnej firmie?
  • Czy odszedłbyś gdyby zaproponowano Ci więcej pieniędzy lub awans?
  • Co Ci serce podpowiada? A co podpowiada Ci rozum? Słuchaj tego, co mówi rozum.
  • Wróć myślami do tego, co najbardziej zmotywowało Cię do szukania alternatywnego zatrudnienia.
  • Co sprawia, że jesteś niezadowolony? Czy te okoliczności mają szansę ulec zmianie?
  • Nie daj się owładnąć matczynym komentarzom przyjaciół czy rodziny, takich jak: „Byłeś taki ustatkowany..” lub „Pomyśl o wszystkich zanieczyszczeniach w mieście – to nie jest dobre dla twojego zdrowia.”
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA