REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowa metoda topgrading, czyli rekrutacja talentów.

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
topgrading / fot. Fotolia
topgrading / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma powinna działać jak dobrze naoliwiona maszyna - jeśli jedna część wypadnie, należy zastąpić ją inną, równie dobrą. Jednak poszukiwanie pasujących elementów nie jest łatwe i nie zawsze efektywne. Szczęśliwie, najnowsze metody dla pracowników działu HR skutecznie udoskonalają ten proces.

Metoda topgradingu została stworzona przez światowej sławy psychologa zarządzania, doktora Bradforda D. Smarta. Jego książka Topgrading: How Leading Companies Win by Hiring, Coaching, and Keeping the Best People („Topgrading: Jak Wiodące Firmy Wygrywają dzięki Rekrutacji, Zarządzaniu oraz Zatrzymywaniu Najlepszych Pracowników”) jest jedną z najlepiej sprzedających się książek, związanych z tematyką Human Rescources. Autor ujawnia, że na pomysł stworzenia metody topgradingu wpadł, gdy będąc jeszcze studentem, rozpoczął pracę w dziale personalnym jednej z amerykańskich firm. Uderzyło go wówczas to, jak mało efektywne były metody, z których korzystali rekruterzy, a tym samym, jak niskiej klasy specjalistów zatrudniali, obniżając jednocześnie potencjał twórczy firmy. Wraz z grupą psychologów opracował on system efektywnej rekrutacji, oparty na szczegółowej weryfikacji danych kandydata, znanych pod nazwą topgrading. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Rewolucja w rekrutacji?

Czym jest topgrading?

Sam autor nazywa to „zapełnianiem firmy na każdym poziomie najlepszymi specjalistami”. Zapewnia on również, że opisana przez niego metoda korzysta z tradycyjnych metod rekrutacji i zarządzania, a ideą przyświecającą ich wykorzystaniu było coś, co nazywa „zdrowym rozsądkiem na sterydach”. W książce zawarta jest również obietnica, mówiąca, że zastosowanie metody topgradingu zwiększy zapełnienie firmy o 90% pracownikami o wysokiej efektywności. Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu innowacyjnych narzędzi. Są to między innymi:

  • narzędzie do opisu stanowiska pracy Job Scorecards,
  • formularz historii kariery - zastępujący tradycyjne CV,
  • CIDS Guide - przewodnik do pogłębionej, chronologicznej rozmowy topgradingowej,
  • TORC - „serum prawdy” dla kandydujących,
  • narzędzie do mierzenia sukcesu rekrutacji. 

Każde z przedstawionych tu narzędzi wymaga szczegółowego omówienia i treningu przed zastosowaniem. Autor podkreśla, że aby móc w pełni wykorzystać jego metodę, należy przede wszystkim powierzyć ją we właściwe ręce - dlatego sam proces rekrutacji powinien zaangażować osoby, które mają doświadczenie poparte sukcesami na stanowisku, na które aktualnie prowadzi się rekrutację. 

REKLAMA

Zobacz: Łowienie talentów w sieci

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Topgrading - kilka rad dla praktyków

Topgrading jest metodą złożoną i wieloetapową, można ją wykorzystywać zarówno przy rekrutacji, ocenie oraz szkoleniu pracowników. Tutaj zamieszczamy kilka rad, zaczerpniętych z metody, która obiecuje możliwość zatrudnienia samych talentów.

Rozmowa kwalifikacyjna powinna być możliwie najbardziej szczegółowa. Wykorzystuje się do tego opracowany przez autora formularz historii zatrudnienia. Składa się on z 16 pytań, dotyczących każdego stanowiska pracy. Dodatkowo, kandydat zostaje oceniony pod kątem 50 różnorodnych kompetencji, które mają dać pełny obraz możliwości potencjalnego pracownika. Metodę Bradforda Smarta można również wykorzystać do samooceny własnych dokonań oraz okresowej oceny pracowników. Zaleca on, by formularz oceny 50 kompetencji był od czasu do czasu aktualizowany, aby ocenić postępy i wyeliminować słabości.

Należy maksymalnie zaangażować potencjalnego pracownika w proces rekrutacyjny.  Na początku otrzymuje on formularz historii zatrudnienia, którego wypełnienie wymaga dużo więcej wysiłku, niż w przypadku tradycyjnego CV. Na wszystkich etapach rekrutacji podkreśla się również, że warunkiem koniecznym do otrzymania pracy jest zaaranżowanie krótkiej rozmowy z poprzednim przełożonym. Dzięki temu najlepsi kandydaci będą zadowoleni z możliwości wykazania się, a najgorsi odpadną w przedbiegach.

Do osiągnięcia sukcesu w efektywnej rekrutacji niezbędny jest stały pomiar wyników, osiąganych przez prowadzącego proces rekrutacyjny. Należy pamiętać, że statystyczna strata, wynikająca z  zatrudnienia niekompetentnego pracownika, wynosi średnio 24 płace minimalne firmy. 

Zobacz: Praca w 30 sekund – Business Speed Dating w Metropolii

Z każdej rozmowy należy również wyciągać odpowiednie wnioski. Dlatego zatrudniający mają do dyspozycji formularz informacji zwrotnych oraz miejsce na własny komentarz przy każdym punkcie w arkuszach rekrutacji.

Kluczowym punktem w metodzie Topgrade jest ciągłe udoskonalanie warsztatu wszystkich stron, biorących udział zarówno w procesie zatrudniania, jak i życiu firmy. Narzędzia B. Smarta są wyjątkowo uniwersalne i kształcące, a ze względu na fakt, że zaleca on zatrudnianie dwóch rekruterów do rozmowy kwalifikacyjnej, można uzyskać szybką informację zwrotną na temat zagadnień, związanych z ulepszaniem procesu rekrutacyjnego.

I w  końcu, jeśli chcesz osiągnąć najlepsze wyniki w swojej pracy, pamiętaj, aby mieć odpowiednie nastawienie. Okresowa ocena zadowolenia z wszystkich ważnych aspektów życia, pomoże w analizie postępów na drodze do zamierzonego celu i osiągnięciu harmonii, niezbędnej do dalszej pracy.

Ideały nie istnieją?

Powyższa metoda znajdzie zastosowanie głównie w dużych i średnich firmach. Mniejsze organizacje nie będą miały możliwości w pełni wykorzystać jej potencjału, ze względu na fakt, że jest ona dość wymagająca - oczekuje rygorystycznego przeszkolenia rekruterów oraz przeprowadzenia długiego, wielostopniowego procesu rekrutacji. Minusy tej metody będą również odczuwalne przez potencjalnych kandydatów - rozmowy kwalifikacyjne na najwyższe stanowiska trwają około 4 godzin. Kolejnym zarzutem jest kwestia agresywnego podejścia do rekrutacji - autor popiera bezwzględną eliminację nieefektywnych pracowników z życia firmy, tworząc jednocześnie grunt pod organizację, w której ostra rywalizacja między pracownikami jest priorytetem.

Ostatecznie trzeba również zaznaczyć, że wizja autora jest utopijna, gdyż firmy składające się tylko z „pracowników idealnych” praktycznie nie istnieją. Zawsze jednak warto mierzyć jak najwyżej. W szczególności, jeśli do zdobycia jest bezcenny kapitał ludzki.

Zobacz: Rekrutacyjne niespodzianki w branży budowlanej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA