REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowa metoda topgrading, czyli rekrutacja talentów.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
topgrading / fot. Fotolia
topgrading / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma powinna działać jak dobrze naoliwiona maszyna - jeśli jedna część wypadnie, należy zastąpić ją inną, równie dobrą. Jednak poszukiwanie pasujących elementów nie jest łatwe i nie zawsze efektywne. Szczęśliwie, najnowsze metody dla pracowników działu HR skutecznie udoskonalają ten proces.

Metoda topgradingu została stworzona przez światowej sławy psychologa zarządzania, doktora Bradforda D. Smarta. Jego książka Topgrading: How Leading Companies Win by Hiring, Coaching, and Keeping the Best People („Topgrading: Jak Wiodące Firmy Wygrywają dzięki Rekrutacji, Zarządzaniu oraz Zatrzymywaniu Najlepszych Pracowników”) jest jedną z najlepiej sprzedających się książek, związanych z tematyką Human Rescources. Autor ujawnia, że na pomysł stworzenia metody topgradingu wpadł, gdy będąc jeszcze studentem, rozpoczął pracę w dziale personalnym jednej z amerykańskich firm. Uderzyło go wówczas to, jak mało efektywne były metody, z których korzystali rekruterzy, a tym samym, jak niskiej klasy specjalistów zatrudniali, obniżając jednocześnie potencjał twórczy firmy. Wraz z grupą psychologów opracował on system efektywnej rekrutacji, oparty na szczegółowej weryfikacji danych kandydata, znanych pod nazwą topgrading. 

REKLAMA

Zobacz: Rewolucja w rekrutacji?

Czym jest topgrading?

Sam autor nazywa to „zapełnianiem firmy na każdym poziomie najlepszymi specjalistami”. Zapewnia on również, że opisana przez niego metoda korzysta z tradycyjnych metod rekrutacji i zarządzania, a ideą przyświecającą ich wykorzystaniu było coś, co nazywa „zdrowym rozsądkiem na sterydach”. W książce zawarta jest również obietnica, mówiąca, że zastosowanie metody topgradingu zwiększy zapełnienie firmy o 90% pracownikami o wysokiej efektywności. Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu innowacyjnych narzędzi. Są to między innymi:

  • narzędzie do opisu stanowiska pracy Job Scorecards,
  • formularz historii kariery - zastępujący tradycyjne CV,
  • CIDS Guide - przewodnik do pogłębionej, chronologicznej rozmowy topgradingowej,
  • TORC - „serum prawdy” dla kandydujących,
  • narzędzie do mierzenia sukcesu rekrutacji. 

Każde z przedstawionych tu narzędzi wymaga szczegółowego omówienia i treningu przed zastosowaniem. Autor podkreśla, że aby móc w pełni wykorzystać jego metodę, należy przede wszystkim powierzyć ją we właściwe ręce - dlatego sam proces rekrutacji powinien zaangażować osoby, które mają doświadczenie poparte sukcesami na stanowisku, na które aktualnie prowadzi się rekrutację. 

Zobacz: Łowienie talentów w sieci

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Topgrading - kilka rad dla praktyków

REKLAMA

Topgrading jest metodą złożoną i wieloetapową, można ją wykorzystywać zarówno przy rekrutacji, ocenie oraz szkoleniu pracowników. Tutaj zamieszczamy kilka rad, zaczerpniętych z metody, która obiecuje możliwość zatrudnienia samych talentów.

Rozmowa kwalifikacyjna powinna być możliwie najbardziej szczegółowa. Wykorzystuje się do tego opracowany przez autora formularz historii zatrudnienia. Składa się on z 16 pytań, dotyczących każdego stanowiska pracy. Dodatkowo, kandydat zostaje oceniony pod kątem 50 różnorodnych kompetencji, które mają dać pełny obraz możliwości potencjalnego pracownika. Metodę Bradforda Smarta można również wykorzystać do samooceny własnych dokonań oraz okresowej oceny pracowników. Zaleca on, by formularz oceny 50 kompetencji był od czasu do czasu aktualizowany, aby ocenić postępy i wyeliminować słabości.

Należy maksymalnie zaangażować potencjalnego pracownika w proces rekrutacyjny.  Na początku otrzymuje on formularz historii zatrudnienia, którego wypełnienie wymaga dużo więcej wysiłku, niż w przypadku tradycyjnego CV. Na wszystkich etapach rekrutacji podkreśla się również, że warunkiem koniecznym do otrzymania pracy jest zaaranżowanie krótkiej rozmowy z poprzednim przełożonym. Dzięki temu najlepsi kandydaci będą zadowoleni z możliwości wykazania się, a najgorsi odpadną w przedbiegach.

Do osiągnięcia sukcesu w efektywnej rekrutacji niezbędny jest stały pomiar wyników, osiąganych przez prowadzącego proces rekrutacyjny. Należy pamiętać, że statystyczna strata, wynikająca z  zatrudnienia niekompetentnego pracownika, wynosi średnio 24 płace minimalne firmy. 

Zobacz: Praca w 30 sekund – Business Speed Dating w Metropolii

Z każdej rozmowy należy również wyciągać odpowiednie wnioski. Dlatego zatrudniający mają do dyspozycji formularz informacji zwrotnych oraz miejsce na własny komentarz przy każdym punkcie w arkuszach rekrutacji.

REKLAMA

Kluczowym punktem w metodzie Topgrade jest ciągłe udoskonalanie warsztatu wszystkich stron, biorących udział zarówno w procesie zatrudniania, jak i życiu firmy. Narzędzia B. Smarta są wyjątkowo uniwersalne i kształcące, a ze względu na fakt, że zaleca on zatrudnianie dwóch rekruterów do rozmowy kwalifikacyjnej, można uzyskać szybką informację zwrotną na temat zagadnień, związanych z ulepszaniem procesu rekrutacyjnego.

I w  końcu, jeśli chcesz osiągnąć najlepsze wyniki w swojej pracy, pamiętaj, aby mieć odpowiednie nastawienie. Okresowa ocena zadowolenia z wszystkich ważnych aspektów życia, pomoże w analizie postępów na drodze do zamierzonego celu i osiągnięciu harmonii, niezbędnej do dalszej pracy.

Ideały nie istnieją?

Powyższa metoda znajdzie zastosowanie głównie w dużych i średnich firmach. Mniejsze organizacje nie będą miały możliwości w pełni wykorzystać jej potencjału, ze względu na fakt, że jest ona dość wymagająca - oczekuje rygorystycznego przeszkolenia rekruterów oraz przeprowadzenia długiego, wielostopniowego procesu rekrutacji. Minusy tej metody będą również odczuwalne przez potencjalnych kandydatów - rozmowy kwalifikacyjne na najwyższe stanowiska trwają około 4 godzin. Kolejnym zarzutem jest kwestia agresywnego podejścia do rekrutacji - autor popiera bezwzględną eliminację nieefektywnych pracowników z życia firmy, tworząc jednocześnie grunt pod organizację, w której ostra rywalizacja między pracownikami jest priorytetem.

Ostatecznie trzeba również zaznaczyć, że wizja autora jest utopijna, gdyż firmy składające się tylko z „pracowników idealnych” praktycznie nie istnieją. Zawsze jednak warto mierzyć jak najwyżej. W szczególności, jeśli do zdobycia jest bezcenny kapitał ludzki.

Zobacz: Rekrutacyjne niespodzianki w branży budowlanej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA