REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie absencją pracowniczą – mission possible?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Jak skutecznie eliminować absencję pracowniczą? / Fot. Fotolia
Jak skutecznie eliminować absencję pracowniczą? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak pokazują badania Engineering Employer’s Federation i Westfield Health, pracownicy coraz rzadziej biorą sobie wolne z powodów zdrowotnych. W zeszłym roku rekordowa liczba Brytyjczyków - aż 45% - nie wzięła ani jednego dnia wolnego od pracy.

Specjaliści twierdzą, że to jednak nie kryzys przyczynił się do zmniejszenia liczby absencji, bo trend ten zauważono już wcześniej. Za bezpośrednią przyczynę uznaje się bowiem efektywne zarządzanie absencją, które po kilku latach przyniosło spodziewane efekty.

REKLAMA

REKLAMA

Lepsze zarządzanie sprzyja obecności

W ciągu ostatnich pięciu lat średnia liczba zwolnień chorobowych spadła z siedmiu do pięciu dni rocznie. To naprawdę duża zmiana, bo dla firmy zatrudniającej około 100 osób to tak jakby pracował w niej jeden dodatkowy pracownik. Do tego znaczącego spadku przyczynili się szczególnie menedżerowie, którzy coraz efektywniej zarządzają absencją i coraz lepiej rozumieją, co tak naprawdę się za nią kryje. Jak podkreśla Steven Radley - dyrektor Engineering Employer’s Federation, skuteczne jest nie tyle monitorowanie nieobecności pracowników i straszenie ich konsekwencjami, ale prowadzenie wywiadów z osobami wracającymi do pracy, czy zmiana dotychczasowych praktyk w firmie. Okazuje się bowiem, że wiele nieobecności wynika z niewłaściwego zarządzania w organizacji. Napięta atmosfera w pracy, stres i niekorzystne warunki fizyczne w miejscu pracy mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia liczby urlopów.

Zobacz także: Czy pracodawca może nas zwolnic kiedy przebywamy na zwolnieniu lekarskim?

Przyczyny urlopów zdrowotnych

Według raportu Pan European Health and Benefits Survey 2011 powodem największej liczby absencji długoterminowych był stres i choroby związane ze zdrowiem psychicznym, a także schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego. Nie od dziś wiadomo, że czynniki te mają ogromny związek z aktywnością zawodową, zwłaszcza jeśli mówimy o siedzeniu przed komputerem w open space’ach. W wyjaśnianiu przyczyn nieobecności pracowniczych często wskazuje się też takie czynniki jak: brak motywacji, nadmiar obowiązków, monotonia pracy czy problemy w życiu osobistym. Absencje pojawiają się także wówczas, gdy występuje konflikt w zespole lub gdy któryś z pracowników jest szykanowany. Także i w tych sytuacjach lepiej sprawdzi się efektywne zarządzanie niż piętnowanie nieobecnych.

REKLAMA

Zobacz także: Jakie przyczyny usprawiedliwiają nieobecność w pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Presenteeism, czyli jak pracuje chory

W dążeniu do 100% obecności w pracy nie należy jednak zapominać o zdrowym rozsądku. Wielu pracowników zniechęconych negatywnymi konsekwencjami brania urlopów, przychodzi do pracy będąc chorym. Zjawisko to nosi nazwę presenteeismu i dotyczy nie tylko takich schorzeń jak okresowe przeziębienia, ale także dużo poważniejszych chorób typu depresja czy zaburzenia lękowe, których objawy mogą być mniej zauważalne. W krajach zachodnich, gdzie ten problem doczekał się badań, szacuje się, że koszt pozostania chorej osoby w pracy jest dwukrotnie wyższy niż w przypadku jej nieobecności. Z punktu widzenia pracodawcy presenteeism jest więc działaniem niekorzystnym, gdyż obniża efektywność i jakość wykonywanej pracy, a co za tym idzie, zwiększa koszty. Może lepiej więc jest pozwolić pracownikowi pójść na zwolnienie, niż kolejny raz dokręcić śrubę.

Jak mądrze zmniejszać absencję?

Wiele absencji wynika z doznawanego przez pracowników stresu. Dlatego też ważnym krokiem w redukcji nieobecności jest nauczenie podwładnych sposobów radzenia sobie z biurową presją poprzez organizację szkoleń, ustalanie pracownikom regularnych przerw czy budowanie pozytywnych relacji w zespole. To właśnie dobra atmosfera w pracy i poczucie posiadania wpływu na decyzję firmy sprawia, że pracownicy czują się zaangażowani i niechętnie opuszczają miejsce pracy. Duże znaczenie ma także wzmacnianie motywacji. Zamiast karania nieobecności warto wprowadzić atrakcyjne nagrody za frekwencję. Nie zawsze muszą mieć one charakter finansowy, ważne, żeby pracownik poczuł się doceniony. Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie bardziej elastycznych godzin pracy, co pomoże zwłaszcza tym, których absencje są związane z problemami w życiu rodzinnym. Zmiana trybu wykonywania obowiązków na zadaniowy lub na pracę w domu, może okazać się pomocna szczególnie dla tych, którzy mają pod opieką małe dzieci lub pracują jeszcze w innym miejscu.

Zobacz także: Jak poradzić sobie ze stresem?

Karolina Bodzioch

www.treco.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA